Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2010, 16:31   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Taliban hangen 7-jarige jongen op omdat hij "spion" was

Hoe vreselijk laag en gruwelijk kunnen die Islamistische extremisten van de Taliban nog worden. Hun onmenselijkheid slaat werkelijk alles. Bah!

Een zeer terechte opmerking van een lezer : "En dan zijn der mensen in belgie die zeggen dat wij belgen daar niet thuis horen. Dat het onze oorlog niet is... Dit soort mensen moet echt hard worden aangepakt.en berecht worden. Kinderen ophangen is zeer laag en wansmakelijk".

Heer, verlos onze wereld hiervan, en snel!

Citaat:
Taliban-militanten hebben een zevenjarige jongen geëxecuteerd omdat ze dachten dat hij een spion was. Het kind werd eerst ontvoerd uit zijn huis en naar een naburig dorp gebracht. Daar volgde een 'proces', waar hij schuldig bevonden werd aan hand-en-spandiensten voor de regering. Vervolgens werd de jongen publiekelijk opgehangen in Heratiyan (provincie Helmand).

De Afghaanse president Hamid Karzai veroordeelde deze gruwelijke daad inmiddels al als een misdaad tegen de menselijkheid. "Volgens mij is er geen ergere misdaad denkbaar", klonk het. "Een zevenjarige jongen kan nooit een spion zijn. Iemand daarvoor ophangen is gewoon onmenselijk."

Zelfmoordaanslag tijdens huwelijk
De ijskoude executie kwam kort na de zelfmoordaanslag tijdens een huwelijk in Kandahar gisteravond. Onder de veertig doden bevonden zich -ook al- voornamelijk kinderen. 77 anderen raakten gewond. De bom was allicht bedoeld voor enkele Afghaanse politieagenten, die familie waren van de bruidegom.

Toeval of niet, de nieuwe golf van geweld valt net samen met het bezoek van de Britse premier David Cameron aan Afghanistan. Om de strijd met de terroristen beter te kunnen aangaan, kondigde hij 81 miljoen euro extra steun voor de Britse troepen aan. (svm)

Laatst gewijzigd door Antoon : 10 juni 2010 om 16:31.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 16:36   #2
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Hoe vreselijk laag en gruwelijk kunnen die Islamistische extremisten van de Taliban nog worden. Hun onmenselijkheid slaat werkelijk alles. Bah!

Een zeer terechte opmerking van een lezer : "En dan zijn der mensen in belgie die zeggen dat wij belgen daar niet thuis horen. Dat het onze oorlog niet is... Dit soort mensen moet echt hard worden aangepakt.en berecht worden. Kinderen ophangen is zeer laag en wansmakelijk".
Hoewel ik volledig met je akkoord ben dat dat helemaal niet kan, het is niet aan ons om daarover te oordelen en te veroordelen en aldaar een oorlog te voeren om *ons* westers model op te leggen. Zo werkt het niet, en zo zullen die mensen daar ook nooit ons waarden en normen accepteren. Waarden en normen moeten vanuit het volk zelf groeien, moeten ze zelf om vechten en als men dat daar zelf wil, moet men onze hulp (kunnen) komen vragen dat we hen gaan helpen.

Op eigen initiatief naar daar gaan, doen alsof we dé waarheid in pacht hebben, alsof wij de redders in nood zijn, heeft enkel een omgekeerd effect: het vergroot de haat daar jegens het Westen. Kijk maar naar Irak: het volk was veel gelukkiger onder Saddam Hoessein dan na de Amerikaanse invallen.

(Mijn) conclusie: wij mogen helpen maar enkel als zij akkoord gaan. Het communisme heeft het westen ook nooit overwonnen door het te bestrijden, het communisme is overwonnen doordat die mensen zelf het hebben bestreden.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 17:07   #3
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Kijk maar naar Irak: het volk was veel gelukkiger onder Saddam Hoessein dan na de Amerikaanse invallen.
Gelukkiger ? Dat weet ik nog zo niet. Ik heb de indruk dat men de gruwelijkheden onder het regime van Saddam Hoessein nogal snel vergeet.

En hoewel ik volledig besef dat de Amerikanen Irak zeer onhandig hebben aangepakt, is de huidige politieke chaos en het gewel in Irak voor een groot deel te danken aan het onderling, nooit ophoudend gebakkelei van de Irakezen zelf.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 17:08   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

ik vind het in de eerste plaats al schandalig dat de afghaanse lakij-overheid kinderen inzet als spionnen...
Oud 10 juni 2010, 17:09   #5
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Gelukkiger ? Dat weet ik nog zo niet. Ik heb de indruk dat men de gruwelijkheden onder het regime van Saddam Hoessein nogal snel vergeet.

En hoewel ik volledig besef dat de Amerikanen Irak zeer onhandig hebben aangepakt, is de huidige politieke chaos en het gewel in Irak voor een groot deel te danken aan het onderling, nooit ophoudend gebakkelei van de Irakezen zelf.
Met heeft die gruwelijkheden 'snel vergeten', omdat het daar ook socialer aanvaard wordt. In onze westerse cultuur zou dat inderdaad nooit passen, maar vergelijk het met België begin 19e eeuw: daar was ook heel wat moeite voordat de mensen doorhadden dat de sociale toestanden eigenlijk niet normaal waren. Die notie dat wat er gebeurde niet normaal is, moet vanuit henzelf komen. Een soort van 'Daens'
Oud 10 juni 2010, 17:57   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De daders van die gruweldaden zijn ingezetenen van Afghanistan.De ANP of desnoods de ANA (ze zijn samen met bijna een kwart miljoen) weten wat hen te doen staan....

Of misschien moet ik begrijpen dat er nog Afhaanse dorpen zijn waar enkele Taliban het voor het zeggen hebben.In dat geval schieten mij enkele onbeleefde woorden jegens de clowns van Kaboul te binnen.

Ik zie nog steeds geen reden waarom Westerse troepen daar nog veel langer moeten zijn.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 18:05   #7
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Met heeft die gruwelijkheden 'snel vergeten', omdat het daar ook socialer aanvaard wordt.
Men had geen keuze dan het te aanvaarden.
Citaat:
In onze westerse cultuur zou dat inderdaad nooit passen, maar vergelijk het met België begin 19e eeuw: daar was ook heel wat moeite voordat de mensen doorhadden dat de sociale toestanden eigenlijk niet normaal waren. Die notie dat wat er gebeurde niet normaal is, moet vanuit henzelf komen. Een soort van 'Daens'
Hoeveel onschuldige mensen moeten er ondertussen sterven ? Het is gemakkelijk om thuis in je zetel te zitten en te beweren dat er ooit wel een soort van collectief geweten zal ontwaken - waar ik verre van overtuigd ben trouwens - maar ondertussen blijven de doden wel vallen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 18:07   #8
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Men had geen keuze dan het te aanvaarden.

Hoeveel onschuldige mensen moeten er ondertussen sterven ? Het is gemakkelijk om thuis in je zetel te zitten en te beweren dat er ooit wel een soort van collectief geweten zal ontwaken - waar ik verre van overtuigd ben trouwens - maar ondertussen blijven de doden wel vallen.
Die mensen gebruiken de Koran als wetboek. Er zijn tal van misdaden die zij daar sociaal aanvaarden omdat het in de Koran staat. Dit gaat niet over lui in de zetel zitten of niet maar over een ideologie opdringen. Voor ons is democratie vanzelfsprekend, voor hen niet.
Oud 10 juni 2010, 19:00   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

doodvonnis voor kinderen: Schandalig, zelfs in oorlogstijd

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 juni 2010 om 19:01.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 19:07   #10
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De vraag die zich opdoet is die van : zijn dit wel gelovigen? Jawel het zijn de gelovigen van God Kalashnikov. Mensen met verstand en gevoel uit de Jura. Zijn het wel mensen? Of zijn het nog halfapen?
Oud 10 juni 2010, 19:14   #11
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De vraag die zich opdoet is die van : zijn dit wel gelovigen? Jawel het zijn de gelovigen van God Kalashnikov. Mensen met verstand en gevoel uit de Jura. Zijn het wel mensen? Of zijn het nog halfapen?
Het zijn gelovigen in een andere boodschap dan de boodschap van hun geloof.

Maar puur biologisch gezien zijn het mensen
Oud 10 juni 2010, 19:53   #12
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
ik vind het in de eerste plaats al schandalig dat de afghaanse lakij-overheid kinderen inzet als spionnen...
Uit deze melding:
Taliban executes 7-year-old child for ‘spying’
maak ik op dat de jongen gezien had dat er een bom geplaatst werd en dat was die gaan doorvertellen waardoor mogelijk levens gespaard zijn (ook mogelijk van dorpsbewoners).
Een bijkomstigheid (?) is dat de jongen de kleinzoon is van het stamhoofd die zich niet pro-Taliban gedraagt.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 19:57   #13
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Dus nog een dapper kind ook.
Oud 10 juni 2010, 21:09   #14
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht

Heer, verlos onze wereld hiervan, en snel!
Laat dat schijnheilig gedoe maar achterwege.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 22:16   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Uit deze melding:
maak ik op dat de jongen gezien had dat er een bom geplaatst werd en dat was die gaan doorvertellen waardoor mogelijk levens gespaard zijn (ook mogelijk van dorpsbewoners).
Een bijkomstigheid (?) is dat de jongen de kleinzoon is van het stamhoofd die zich niet pro-Taliban gedraagt.
.....een daad waarmee die "buurttaliban" waarschijnlijk zichzelf al opgehangen hebben,als dat dorp tenminste nog wat "clangevoel" over heeft....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 juni 2010 om 22:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 22:23   #16
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Hoe moeten we hier nu op reageren?

Kan dat anders als 'gruwelijk, onmenselijk, achterlijke taliban' ?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 22:36   #17
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ervan uitgaande dat je gelooft wat de taliban verkondigen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze in al hun paranoia en haat willekeurig de kinderen van gezinnen die hen niet aanstaan gaan ophangen.

En dan nog is het erg laag dat je eerste zorg is dat de overheid kinderen gebruikt als spionnen en niet dat de taliban deze duidelijk makkelijk manipuleerbare slachtoffers de gehele verantwoordelijkheid toeschrijven en hen onmiddellijk ophangen.
Oud 10 juni 2010, 22:39   #18
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Uit deze melding:
Collateral damage noemen ze zoiets dan. Verschrikkelijk.
Oud 10 juni 2010, 22:49   #19
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Collateral damage noemen ze zoiets dan. Verschrikkelijk.
Nee, collateral damage is wanneer er burgers sterven tijdens een gevecht of bombardement.
Dit is moord, intimidatie om gehoorzaamheid af te dwingen.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 00:50   #20
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
doodvonnis voor kinderen: Schandalig, zelfs in oorlogstijd
Inderdaad, en dat praat alle eigen misdaden goed. Zij zijn tenslotte 'boosaardiger' dan wij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be