![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Eyskens heeft een plan voor BHV en staatshervorming uitgewerkt.
Heeft het iets te bieden aan de informateur? http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20100702_010 Laatst gewijzigd door JP Coen : 2 juli 2010 om 08:06. |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Was het niet de CD&V die dat allemaal op 5 minuten ging regelen ? |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens mij lost dit niets op, communitair ben je nog van elkaar afhankelijk en d"staats"grenzen liggen nog steeds niet vast.
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit is dus duidelijk één van dé stappen waar iedere goedbedoelende V nationalist van huivert.
Per centimeter die je naar staatsvorming opschuift wordt er door de Eyskensen en andere B nationalisten een meter beton gegoten om de volgende centimeter exponentieel moeilijker te maken.
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() Dus eerst de staatsgrenzen vastleggen , dan de bevoegdheden van een confederaal congres vastleggen en dan het kiessysteem bepalen.
Laatst gewijzigd door JP Coen : 2 juli 2010 om 08:26. |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Men moet gewoon gaan werken met een gewone meerderheid zoals BDW voor de verkiezingen opperde. Het idee op zich vind ik niet slecht. Moeten we zeker over nadenken, maar misschien nog wat beter uitwerken.
|
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Prematuurke z'n voorstel is een verwaterde versie van het NVA-standpunt : federaal parlement samenstellen uit afvaardigingen van deelstaatparlementen.
Het pleit neit voor z'n IQ dat zijn frank nu pas valt dat BHV daarmee meteen ook is opgelost. En je kunt er donder op zeggen dat juist die toevoeging (federale kieskring) voor problemen zou zorgen, als dit er zou doorkomen.
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie nog altijd niet de meerwaarde in van die federale kieskring.
Ik zie geen oplossing dat de deelstaten meer bevoegdheden krijgen, en welke; misschien zijn de kranten wat te kort in hun berichtgeving. Ik zie niet hoeveel federaal gekozenen er zijn aan n-kant en aan f-kant. En op heel persoonlijk en heel onprofessioneel vlak, ik weet het, het is enorm zwak: als het van hem komt, wil ik het niet; alleen daarvoor al, ik gun hem nul komma nul. Ik blijf nog liever heel mijn leven zo arm als ik nu ben.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de Vlaamsnationalistische afkeer voor een Federale kieskring te verklaren is in het feit dat er mogelijk weer nationale lijsten zouden komen van SP.A-PS, CD&V-SDH en O.VLD-MR. Ik zie geen andere reden vom daartegen te zijn. |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder ziet het er naar uit dat Eyskens vooral een poging waagt om de boel te betonneren. |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() het zijn de franstaligen die juist de vlaamse strekking hebben afgestoten. de langste nationale lijst was de ps-sp tot de sp het zelf is afgetrapt wegens de vele wantoestanden binnen de ps. |
|
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En trouwens moet ik Tobback nog eens gelijk geven ook toen hij zei over de CVP, dat zijn daar echt achterlijken.
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens is een federale kieskring niet per sé 'maximum democratie', maar zo'n kieskring kan wel deel uit maken van 'maximum democratie'. (Opkomstplicht levert een veel grotere bijdrage aan 'maximum democratie', maar dat is een andere discussie.) Ik ben zelfs voorstander van zo'n heel grote kieskring, nog groter dan de 'federale', namelijk een Europese kieskring. En waarom zeg ik dat ? Om te illustreren dat er voorwaarden zijn om een kieskring tot iets nuttigs en democratisch te maken. Nog een zij-voorbeeld: als we zouden beslissen met twee landen, vb. Nederland en B. om één kieskring in te stellen, maar blijven zitten met het feit dat we duidelijk twee landen zijn, dan draagt die kieskring niks bij, noch aan de ekonomie, noch aan het verhelpen van een evt democratisch deficit, enz.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Schadow heeft 100% gelijk.
Noemt men dat tegenwoordig "trollen" in de B-salons?
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eyskens mag ver gaan sterven, zodat we van zijn Belgo-zever vanaf zijn.
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |