![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geachte medeforummers,
ik was wat aan het wikipedieën en was de gemeente Saint-Légér aan het bekijken, een deelgemeente van....... OMG is dit werkelijk mogelijk?? Ik dacht: mamamia! Wie is hier bezig wikipedia zo belachelijk ongeloofwaardig te maken?!!? ![]() ![]() ![]() Al heel snel daagde me Estaimpuis op, maar aub, wie maakt daar nu Steenput van. Hoe banaal. De plaats Estaimpuis -dat tegen de Franse grens ligt- zou vroeger een Nederlandstalige gemeente geweest zijn die Steenput werd geheten. Volgens diezelfde wikipediapagina (maar er staat wel niet bij in welke periode (in de middeleeuwen? Nog vroeger?), er staat geen bronvermelding bij, dus in hoeverre is het eigenlijk betrouwbaar??) http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenput Estaimpuis zou een fonetische nabootsing van Steenput zijn. En indien dit correct zou geweest zijn, zelfs dan is het toch bijzonder bizar om de naam Steenput te gebruiken, die helemaal niet (meer) van toepassing is. Slowakije zou er ook helemaal niet van gedient zijn om nog als Tchechoslavakije te worden omschreven, terwijl dit 20 jaar geleden nog effectief het geval was. Amper 20 jaar geleden, geen half millenium geleden. Ik vind gewoon dat men de steden moet omschrijven in hun gebruikelijke en wettelijke benaming met eventueel daarbij, tussen haakjes (Steenput), niet omgekeerd.
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!! Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 22 mei 2010 om 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Man man, nu wordt zelfs Wikipedia verkracht......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Als je naar Rijsel gaat, spreek je dan altijd van Lille? En heb je het over Berlijn of Berlin? Parijs of Paris, Londen of London? Namen of Namur? Tubeke of Tubize?
Je kan het een beetje onnozel vinden, en in het voorbeeld is Steenput inderdaad nogal bij de haren getrokken. Maar daar hoef je echt geen 'Vlaamsdolle' agressie in te zien, hoor. Net zo min als Franstaligen die spreken over Anvers, Gand, Bruges, Lierre of Lembecq, per se Franstalige imperialisten zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kunnen we vanaf nu dan Bruxelles gewoon weer Broekzele noemen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Inderdaad, het moest ANTWERPEN (Anvers) zijn.
Hoewel dit minder fout is. En waarom? Omdat Antwerpen vroeger ooit officieel Anvers was (in de geschiedenis van België en vóór België, tijdens de Franse Periode)) maar Estaimpuis was nooit officieel Steenput.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel Franstaligen denken van zichzelf dat ze niet ernstig bezig zijn wanneer ze het over Grammont, Roulers, Dixmude, Saint-Nicolas of Tirlemont hebben? Zelfs indien men over het Duitse Aken spreekt, zal men praktisch altijd de officieel onbestaande Franse benaming Aix-la-Chapelle gebruiken.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 mei 2010 om 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo is dat. Zo spreken we ook beter over Nippon, en schrijven we best 日本 .
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() En daar is ook totaal niets mis mee, wat mij betreft. Trouwens, het lemma in Wikipedia heet 'Steenput', maar zoek op Estaimpuis, en je zal zonder problemen vinden wat je zoekt, hoor.
Anders is het gesteld met richtingaanwijzers, daar zouden wat mij betreft ook altijd de naam in de taal van de plaats zelf moeten bijstaan. Zet dus op de wijzer naar Klabbeek erbij dat het om Clabecq gaat, en bij Belle om Bailleul. En vice versa, natuurlijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() [MaGmode]Nu doen jullie het weeral. Het is Aachen (Aix-la-Chapelle)(Aken). Bende dolgedraaide Vlaams Racionalisten.[/MaGmode]
Edit : Aaaha Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 22 mei 2010 om 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Het moet Aachen zijn, met dubbele a.
Het gaat me niet tegenhouden om te spreken over Aken als ik in het Nederlands bezig ben, over Aix-la-Chapelle in het Frans, of Aachen in het Duits, natuurlijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone Laatst gewijzigd door groentje : 22 mei 2010 om 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |