![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() De laatste tijd duiken steeds meer aanwijzingen op voor een mogelijke mislukking van de communautaire gesprekken. Blijkbaar is er nog hoop, want de gesprekken gaan voort, maar de kans dat alles uiteindelijk zal falen is toch zeer reëel.
Ik vraag mij af: moest dit gebeuren, wat zijn dan nog de mogelijkheden? Wie ziet een uitweg? Ik richt mij vooral tot de Belgischgezinden hier: hoe zien zij de toekomst voor hun geliefde landje in zo'n scenario? Laatst gewijzigd door respublica : 7 augustus 2010 om 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben geen Belgischgezinde, maar ik kan u wel verklappen dat ik het aanstaande mislukken van de onderhandelingen met een bakje popcorn onder handbereik volg.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop dat het als rethorische vraag bedoeld was. Want Belgicisten zoeken met een idee over een werkbare toekomst voor België lijkt mij wel een illusie. Het gebrek aan toekomstvisie hebben ze gemeen met alle reactionairen die zich vastklampen aan wat is en niet beseffen dat de wereld verandert en dat wat is morgen niet meer zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat zien jullie echter als mogelijkheid na het mislukken van de onderhandelingen? Nieuwe verkiezingen of een noodregering zonder N-VA lijken mij zéér onwaarschijnlijk, dat de Vlamingen eindelijk eens iets eenzijdigs zouden doen ook, omdat de Vlaming het lef daarvoor niet heeft. Maar wat gaat er dan gebeuren? Het is toch vreemd om in een land te leven in het midden van West-Europa met een voor niemand duidelijke politieke toekomst? Laatst gewijzigd door respublica : 7 augustus 2010 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stop de bloedtoevoer naar de federale regering, en het stuk lichaam sterft vanzelf af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik sprak toevallig deze week met een parlementair uit Brussel voor een Franstallige partij. Ik zei dat als de onderhandelingen mislukken NVA nog meer stemmen zou krijgen. Hij beaamde dat. Hij zei eveneens (als lid van een Belgicistische partij!) niet in het voortbestaan van België te geloven.
Ik hoop dat de Vlamingen zich, evengoed als de Franstalligen nu reeds doen, voorbereiden op een splitsing, in plaats van er alleen maar over te 'zagen' en er een door onachtzaamheid verlieslatende zaak van maken voor de bevolking van 'Vlaanderen'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 augustus 2010 om 07:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Persoonlijk denk ik dat er nieuwe verkiezingen komen. Al snap ik het er het nut niet van. Want als de uitslag weer hetzelfde is dan staan we even ver.
Het enige positieve aan heel deze onderhandelingensoap ,is dat het nu wel duidelijk moet zijn voor de meeste mensen dat er gewoon niet samen te leven valt met de Walen. Zij zeggen wit als wij zwart willen en omgekeerd.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In vlaanderen heerst geen Walenhaat en in Wallonië geen Vlamingenhaat. Lijkt me evident de politiekers te vervangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik zie het zeker en vast vaker en vaker. Zeno! had het hier enkele dagen geleden over een duidelijk voorbeeld : hij zag een uitzending op de VRT met daarin ondermeer de broers Borlée - Franstaligen dus - die medailles in Barcelona wonnen. In de uitzending waren er ook Will Tura en Goedele Liekens. De presentator vroeg de broers of ze die Vlaamse vedetten kenden : nooit van gehoord! Dat zegt al alles, denk ik. Franstaligen en Vlamingen leven al in twee verschillende werelden en de Franstaligen beseffen dat zeer goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() / [dubbele post]
Laatst gewijzigd door respublica : 8 augustus 2010 om 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
U toont nog eens aan dat er gewoon geen realistisch Belgicistisch scenario bestaat. Het enige wat België in stand kan houden, is het land verder op te breken in het confederalisme. Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 8 augustus 2010 om 11:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar de instellingen waarop een land steunt en waarmee het als staat juridisch moet functioneren vormen nu net de kern van het bestel dat moet worden gestuurd door de beslissingen van politici. Welnu in deze staat, la Belgique, lukt het niet meer. Tijd om er nu eindelijk eens consequent te zijn. Iets dat niet functioneert moet totaal anders worden aangepakt. De Vlamingen zijn gewonnen voor die totaal andere aanpak. De Franstaligen niet, dat blijkt overduidelijk, ook al pogen ze dat weg te moffelen door naar de buitenwereld toe net het omgekeerde te verklaren.
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 augustus 2010 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 augustus 2010 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch merkwaardig hoezeer jij erop aandringt dat wij Brussel zouden verlaten. Maak je jezelf maar geen illusies hoor, Brussel zal niet helemaal vrijuit gaan. Wanneer we besluiten ons onafhankelijk te verklaren dan zal dat onafhankelijk Vlaanderen met de francofonie over "Bruxelles" stevig onderhandelen. We hebben nog steeds "la carotte financière" waar ze niet zonder kunnen.
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dit moment zitten de Franstaligen in een zwakke positie omdat ze meer belang bij het verderbestaan van Beligië hebben dan Vlaanderen maar op het moment Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid oproept dan hebben ze niets meer te verliezen en is het Vlaanderen die internationaal op dat moment zich op dus ijs begeeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jouw vlieger gaat slechts op indien "Bruxelles" een volledig gelijkwaardig gewest zou zijn zoals Wallonië en Vlaanderen. En dat is niet zo.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 8 augustus 2010 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |