![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Bij vorige discussies monarchie en republiek waren vaak argumenten tegen monarchie dat alles wat een koning kan, ook gedaan kan worden in een republiek. Blijkbaar is dit niet het geval want:
Citaat:
(hun bron: Prof. Harry van Dalen, econoom aan de Universiteit Tilburg in een artikel in de Volkskrant van zaterdag 29 mei 2010.) http://www.volkskrant.nl/archief_gra...n_5_miljard_op Bij dit cijfer wens ik nog op te merken dat DE grootste economische stijger de laatste 10 jaar toch wel het volksrepubliek China is. Alsook de andere BRIC-landen (Brazilië, Rusland en India) zijn allen republieken. Met andere woorden de gemiddelde monarchie kent zelfs een grotere groei dan het aangegeven cijfer (want het is in staan om de volledige boom van de BRIC landen te neutraliseren). Verder wens ik in deze studie ook nog te verwijzen naar volgende masterproef: http://www.scriptieprijs.be/uploads/...5e3ef62828.pdf « Onderzoek naar het effect van handelsmissies op buitenlandse investeringen op een Belgische markt » Auteur: Van Leemputten Geert Promotor: Professor De La Haye Hierbij wens ik te citeren uit het besluit: Citaat:
Citaat:
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 18 augustus 2010 om 12:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als je over een kosten/baten-analyse spreekt wil ik er enkel om de gedachten te vestigen voorlopig (tot er ernstige dokumenten tegenoverstaan) best van uitgaan dat een president zowat even duur uitvalt al;s een monarch. Wat de baten betreft heb ik echter zo mijn twijfels in de pogingen om aan de grond te geraken in landen waar er geen monarch aan de macht is die aan de touwtjes trekt en het ons-kent-ons spelletje dus niet kan meespelen. De ekonomische macht verschuift hoe langer hoe sneller naar de megabedrijven die de globalisering doorduwen en voor hen is zowel een monarchale als presidentiële dekking een mooi meegenomen steuntje in de rug want het kost niks, terwijl het links en rechts wel een graantje opbrengt en dat komt altijd van pas. Maar of je daarmee aan de verkoopzijde bahalve dat graantje nog meer uit de brand sleept moet nog aangetoond worden... En mijn ervaring met bronnen in dit forum is zo belabberd dat ik die bronnen wel eens zou willen natrekken. Er wordt hier gewoon teveel pulp (tot klinkklare leugens toe) voor evangelie verkocht.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot wat hier gebeurt. Ik heb onlangs een paar flagrant partijdige tot zelfs leugenachtige uitgangspunten afgeschoten, onlangs nog de fantaisistische Nederlandse managers (het is altijd gevaarlijk als amateur iets te beweren over de stiel van vaklui, vooral als die meeluisteren) of het bedrieglijk opblazen van folklore tot staatszaak. In dit forumhoofdstuk gaat het over staatsinrichting. Een drietal jaren geleden bestond een forumlid het vijftig "vragen" te stellen die bedoeld waren om aan te tonen dat de huidige staatsinrichting de beste was. De vragenlijst was overgenomen uit de website van becitizen. Wie die citizen ook allemaal mogen zijn, ze demonstreren een verbijsterend tekort aan de meest elementaire kennis van zowel geschiedenis als sociologisch inzicht, staatkunde en realiteitszin zoals ik 350 reakties later aangaf: Citaat:
De slechte ervaring is dan dat er in plaats van terzake te argumenteren oeverloos gedebatteerd wordt over eetkultuur, bouwstijlen, monarchen die al eeuwen dood zijn, dialektverschillen die opgeblazen worden tot taalverschillen die groter zouden zijn dan die tussen Nederlands en Frans, en ga zo maar door. Allemaal zaken die geen sikkepit veranderen in de kontekst van wat voor nieuwe staatsinrichting dan ook. Je kan me proberen te verwijten dat ik in mijn bedenkingen over de rangorde van staten bevooroordeeld zou zijn. Ik hecht inderdaad meer belang aan ontwikkeling dan aan luilekkerheid. Ik ben te trots om leven op andermans zweet normaal te vinden. En dat zijn blijkbaar ook de beoordelingen met enige akademische achtergrond. Ik was dan ook blij verrast Jean-Pierre Rondas over de Belgische kloof te horen zeggen: Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 18 augustus 2010 om 15:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 18 augustus 2010 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast maken kosten niet uit, zolang iets maar meer opbrengt dan het kost. Stel dat jij een bedrijf hebt en je hebt een assistent die 10 000 € per maand loon eist (voordat hij in dienst genomen wordt). Als jij weet dat je door hem in dienst te nemen 50 000€ kan verdienen, ga je dan liever iemand in dienst nemen die maar 5000€ vraagt en bvb. 20 000€ opbrengt?
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Presidenten sluizen natuurlijk nooooit vermogens naar buitenlandse bankrekeningen. Wij hebben geleerd van de Fransche Revolutie dat dat heel leuk is totdat een goochem denkt "hey, ik kan mezelf tot president voor het leven benoemen. Wacht, ik noem mezelf Keizer en maak mn broer Koning in een tot voor kort onafhankelijke buurrepubliek"
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Wat een belachelijke vergelijking... alsof economische groei en monarchie/republiek recht evenredig aan elkaar zijn.
Heel veel "republieken" in de wereld zijn niet eens echte republieken zoals Frankrijk. De DDR was ook een "republiek." |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast is de belangrijkste functie van de koninklijke familie na protocollaire toestanden handelsmissies organiseren. Het verband economie vs staatsinrichting heeft wel degelijk invloed op elkaar.
![]() |
![]() |
#10 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als ik het goed snap gaat het zo:
Monarchie = stabiel aansprekingspunt (koning) + handelsmissies + nog andere dingen? Wat een positief effect zou moeten hebben op handel? Wat een positief effect zou moeten hebben op groei? Hoe groot is dit verschil in groei? En over welke tijdsperiode hebben we het hier? Hoe belangrijk zijn die handelsmissies? Hebben republieken geen handelsmissies? Waarom is een president geen goed aansprekingspunt? Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Heel veel "republieken" in de wereld zijn niet eens echte republieken zoals Frankrijk een echte republiek is." en niet: "Heel veel "republieken" in de wereld zijn niet eens echte republieken, zoals Frankrijk." Je spreekt dus over één aspect (wie er mee komt) van één aspect (handelsmissies) van de economie. Ja, je kan bewijzen dat monarchieën meer economische groei kenden, maar je kan nooit bewijzen dat ze die groei kenden omdat ze monarchieën zijn. Volgens mij zijn factoren als belastingsschaal, staatsinmenging in de economie, veel belangrijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Echter, een andere bezwaar is dat wij allemaal geloven in een meritocratie, maar ons grootste voorbeeld is dan een aristocratie. Nakomelingen van mensen die eeuwen geleden 'iets' voor Nederland hebben betekent worden nog steeds geeerd als waren zij zelf ook helden en goden. En ook nog betaald. Republieken die het goed doen: China India Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 22 augustus 2010 om 14:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat gaan de Orangisten nog allemaal uit hun mouw schudden om ons toch maar te overtuigen ons door de Hollanders te laten annexeren ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ga toch weg
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Volgens mij heb jij een hollanderfobie. Zou je niet overschakelen op le français om bij de echte Belgicisten te horen? Want dat Nederlands taaltje is toch echt te Hollands, hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Men vergelijkt appels met peren, en er zijn teveel variabelen om zo een conclusie te kunnen rechtvaardigen, dus acht ik deze studie als een chicane, ongezien, en de starter deze draad als een chicaneur. Als ik aandacht voor mijn handelsproject zou willen dan zou ik Naomi Campbell in een strakke Dior jurkje vragen om een lintje door te knippen. Als zij daarbij ervoor zorgt dat zij uit haar jurk scheurt en haar rode string te zien komt zal ik nog meer succes hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |