Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 augustus 2010, 13:47   #1
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard van rompuy: "impasse is totaal"

uit onze favoriete krant, le swaar

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ale-789638.php

en uit la libre
http://www.lalibre.be/actu/elections...l-impasse.html

Wel wel wel, wat zal onze grote krijger nu zeggen?
Ze zijn dus geen meter vooruit geraakt in hun technicshe vergadering, ik vraag me dus af wat dat vanavond zal geven.
vrijevlaming is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:05   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...e-Gordel.dhtml

Citaat:
"De Franstalige eisen zijn intussen weliswaar wat verminderd. Zo eisen ze niet meer de aanhechting van de faciliteitengemeenten bij Brussel, maar ze blijven voor ons onaanvaardbaar"
Dat kan toch niet anders dan over de inschrijfrechten gaan toch? In ieder geval een goed signaal na de alarmerende berichten als zouden er inschrijfrechten komen voor 6 gemeentes.
fox is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:08   #3
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...e-Gordel.dhtml

Dat kan toch niet anders dan over de inschrijfrechten gaan toch? In ieder geval een goed signaal na de alarmerende berichten als zouden er inschrijfrechten komen voor 6 gemeentes.
voor zover ik ergens gelezen heb, wil milquet (en misschien nog andere franstaligen) dat , naast de 6 faciliteitengemeenten, er nog een tiental zijn waar er inschrijvingsrechten komen (maar niet voor eeuwig hé, ze vraag het enkel "uitdovend" jaja, wat dat betekent weten we allemaal)
vrijevlaming is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:12   #4
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

U verstaat nog steeds het spel van onderhandelingen niet. Ook bij de financieringswet was de impasse "totaal". En niet lang erna was de doorbraak een feit.

Op 2 juni jl. pleitte Milquet voor een uitbreiding van het Brussels gewest.

Op 3 augustus jl. meldde La Libre dat de Franstalige partijen faciliteiten in héél Vlaams-Brabant vroegen en verzaakt hadden aan hun eis om Brussel uit te breiden.

Vandaag stel ik twee zaken vast:

1) De Franstaligen vragen geen uitbreiding meer van Brussel
2) De inschrijvingsrechten, die ooit gevraagd werden voor 35 Vlaams-Brabantse gemeenten, beperken zich nu tot negen gemeenten (DM, vandaag)

E.V.R. zegt (bron: Le Soir)

Citaat:
« Actuellement, ça n’y est vraiment pas du tout », a dit le frère du président du Conseil européen, évoquant des exigences francophones trop élevées en échange de la scission. Il a toutefois ajouté que ces exigences avaient manifestement quelque peu diminué.

Mais selon le député flamand, bien que les Francophones n’exigent plus le rattachement des communes �* facilités �* Bruxelles, ce qu’ils demandent reste inacceptable.
BWarrior is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:19   #5
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
voor zover ik ergens gelezen heb, wil milquet (en misschien nog andere franstaligen) dat , naast de 6 faciliteitengemeenten, er nog een tiental zijn waar er inschrijvingsrechten komen (maar niet voor eeuwig hé, ze vraag het enkel "uitdovend" jaja, wat dat betekent weten we allemaal)
Het prutspartijtje van Milquet en le roi Albert vertegenwoordigt nauwelijks enkele procenten. Heeft een veel te grote mond op. Tijd om dat klein grut buiten te zetten en te vervangen door minder extremistische francofonen.
Oud 26 augustus 2010, 14:26   #6
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vervangen door minder extremistische francofonen.
Good luck to you, my friend !
Oud 26 augustus 2010, 14:26   #7
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het uitdelen van nieuwe priviliges zoals inschrijvingsrechten kan makkelijk uitgehold en misschien zelfs getorpedeerd worden. Die priviliges zullen vaneigens ook gelden voor de Vlaamse inwoners van de betreffende gemeenten.

Als de NVA zo'n nieuwe priviliges toekent, zullen we campagne voeren om zoveel mogelijk Vlamingen in te schrijven in Brussel. Aan dat voornemen kan best vandaag al ruime bekendheid gegeven worden. Misschien is het forum van Le Soir wel een leuke plek om dat te lanceren. Eens benieuwd of de voorrechten-eisers nog zo happig gaan blijven op hun "droit d' inscription".

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 26 augustus 2010 om 14:32.
E. Gidius is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:38   #8
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het uitdelen van nieuwe priviliges zoals inschrijvingsrechten kan makkelijk uitgehold en misschien zelfs getorpedeerd worden. Die priviliges zullen vaneigens ook gelden voor de Vlaamse inwoners van de betreffende gemeenten.

Als de NVA zo'n nieuwe priviliges toekent, zullen we campagne voeren om zoveel mogelijk Vlamingen in te schrijven in Brussel. Aan dat voornemen kan best vandaag al ruime bekendheid gegeven worden. Misschien is het forum van Le Soir wel een leuke plek om dat te lanceren. Eens benieuwd of de voorrechten-eisers nog zo happig gaan blijven op hun "droit d' inscription".
Wat ik mij afvraag:
de BHV situatie is als ongrondwettelijk gezien door het hof, omdat mensen uit Vl-Brabant op mensen uit Brussel konden stemmen, maar mensen uit W-brabant en Leuven niet.
Als ze nu enkele gemeenten in Vl-Brabant wél kunnen stemmen op mensen uit Brussel, en in alle andere niét, dan is dat toch even ongrondwettelijk?
Of ben ik verkeerd?
vrijevlaming is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:42   #9
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Good luck to you, my friend !
Misschien wordt het stilaan tijd om ons niet langer als calimero's te gedragen en te gaan beseffen dat we de meesters zijn in dit land. Bart heeft al een beetje een aanzet gegeven en kijk naar het resultaat. "Ze" zijn al heel wat kleiner geworden dan drie jaar geleden.

De volgende stap zal zijn dat wij zelf onze franstalige évolués kiezen om mee samen te werken. Wmb mag die stap vandaag al gezet worden.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 26 augustus 2010 om 14:43.
E. Gidius is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:43   #10
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik mij afvraag:
de BHV situatie is als ongrondwettelijk gezien door het hof, omdat mensen uit Vl-Brabant op mensen uit Brussel konden stemmen, maar mensen uit W-brabant en Leuven niet.
Als ze nu enkele gemeenten in Vl-Brabant wél kunnen stemmen op mensen uit Brussel, en in alle andere niét, dan is dat toch even ongrondwettelijk?
Of ben ik verkeerd?
Zoals ik in een andere post zei: het Grondwettelijk Hof heeft al gezegd dat bijzondere modaliteiten in Brabant niet noodzakelijk als discriminerend beschouwd moeten worden. Inschrijvingsrecht, a fortiori beperkt tot de faciliteitengemeenten, zou dus "aanvaard" kunnen worden door het GH.
Oud 26 augustus 2010, 14:47   #11
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik mij afvraag:
Of ben ik verkeerd?
Ze gaan de grondwet veranderen
leuri is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:48   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is overigens merkwaardig dat iedereen zich niet laat inschrijven in het verkleinde kiesarrondissement Brussel om aldus "de facto" tot een "federaal kiesdistrict" te komen. Ik vraag me zelfs af waarom een politieke partij zoals de BUB hiervan geen programmapunt maakt.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:51   #13
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik mij afvraag:
Of ben ik verkeerd?
Tot nu gingen alle spelers ervan uit dat het inschrijvingsrecht een wapen is in de handen van de franstalige extremisten en dat de Vlamingen zich daartegen moeten verdedigen. Ik zie niet in waarom wij structureel in het defensief zouden moeten blijven, tenware dat die ziekte in onze volksaard zou zitten. Het inschrijvingsrecht gebruiken als een aanvalswapen tegen de Brusselse extremisten lijkt me een veel boeiender en efficiënter attitude.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 26 augustus 2010 om 14:55.
E. Gidius is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:51   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel ga je niet bereiken, hoor...
De zetelverdeling in Brussel is vastgelegd tussen de Vl-lijsten en de Fr-lijsten. Het enige dat je gaat bereiken, is dat er meer gestemd zal worden op Brusselse VLAAMSE lijsten, zonder dat daar enig "verlies" aan zetels voor de Franstaligen aan gekoppeld wordt.
trouwens, al het inschrijvingsrecht enkel voor de zes gemeenten met faciliteiten geldt, zullen er niet echt veel Vlaamse stemmen betrokken zijn, hé.
Oud 26 augustus 2010, 14:54   #15
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zoals ik in een andere post zei: het Grondwettelijk Hof heeft al gezegd dat bijzondere modaliteiten in Brabant niet noodzakelijk als discriminerend beschouwd moeten worden. Inschrijvingsrecht, a fortiori beperkt tot de faciliteitengemeenten, zou dus "aanvaard" kunnen worden door het GH.
Dat zou kunnen, maar dat zal zowieso niet het geval zijn want het is wel degelijk discriminerend aangezien er geen enkelijke reden is om die inschrijvingsrechten toe te kennen.
fox is offline  
Oud 26 augustus 2010, 14:56   #16
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
U verstaat nog steeds het spel van onderhandelingen niet. Ook bij de financieringswet was de impasse "totaal". En niet lang erna was de doorbraak een feit.

Op 2 juni jl. pleitte Milquet voor een uitbreiding van het Brussels gewest.

Op 3 augustus jl. meldde La Libre dat de Franstalige partijen faciliteiten in héél Vlaams-Brabant vroegen en verzaakt hadden aan hun eis om Brussel uit te breiden.

Vandaag stel ik twee zaken vast:

1) De Franstaligen vragen geen uitbreiding meer van Brussel
2) De inschrijvingsrechten, die ooit gevraagd werden voor 35 Vlaams-Brabantse gemeenten, beperken zich nu tot negen gemeenten (DM, vandaag)

E.V.R. zegt (bron: Le Soir)

Ik denk dat vooral jij het niet snapt. Uw zogezegde doorbraak wat betreft de financieringswet is zo goed als onbestaande.

Het is ook zo dat de franstaligen elke keer zeggen dat ze niet meer verder willen en telkens op hun stappen terugkeren. Of dat inschrijvingsrecht nu gevraagd wordt voor 35 gemeentes of voor 1 gemeente doet er niet toe. Het mag er nergens komen.
fox is offline  
Oud 26 augustus 2010, 15:05   #17
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of dat inschrijvingsrecht nu gevraagd wordt voor 35 gemeentes of voor 1 gemeente doet er niet toe. Het mag er nergens komen.
Nu verwart u twee zaken: een opinie en een feit. Ik stel alleen maar vast dat de Franstalige partijen al heel veel van hun eisen hebben laten vallen, iets wat ook E.V.R. toegegeven heeft. Persoonlijk verwacht ik nu een symbolische geste van de N-VA, waarna de Franstaligen zich als redders van België kunnen profileren. BHV wordt voor eens en voor altijd gesplitst en dat duurt heus geen dagen meer. Kader dit maar in.
BWarrior is offline  
Oud 26 augustus 2010, 15:07   #18
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou kunnen, maar dat zal zowieso niet het geval zijn want het is wel degelijk discriminerend aangezien er geen enkelijke reden is om die inschrijvingsrechten toe te kennen.
Juridisch gezien kan er wél een gewettigde reden zijn voor de discriminatie (dat dan NIET verboden is), nl. "de gewettigde belangen van de Nederlandstaligen en de Franstaligen in die vroegere provincie te vrijwaren". Dat zeg ik niet, dat zegt het Grondwettelijk Hof (tot nu toe, niks verbiedt het Hof om in de toekomst anders te oordelen).

Politiek gezien is het een andere vraag, dat beantwoord moet worden door de onderhandelaars zelf. Het is aan hen om te kiezen tussen inschrijvingsrecht of niet, waar, hoe, voor hoe lang. Dat is een politieke beslissing, omdat er verschillende "grondwettelijk" mogelijkheden bestaan.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 26 augustus 2010 om 15:08.
Bad Attila is offline  
Oud 26 augustus 2010, 15:12   #19
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu verwart u twee zaken: een opinie en een feit. Ik stel alleen maar vast dat de Franstalige partijen al heel veel van hun eisen hebben laten vallen, iets wat ook E.V.R. toegegeven heeft. Persoonlijk verwacht ik nu een symbolische geste van de N-VA, waarna de Franstaligen zich als redders van België kunnen profileren. BHV wordt voor eens en voor altijd gesplitst en dat duurt heus geen dagen meer. Kader dit maar in.
N-va heeft al meer dan een symbolische geste gedaan: ze willen akkoord gaan met een herfinanciering van brussel.
Dat is al meeeeeeer dan genoeg in ruil voor al dat anders
vrijevlaming is offline  
Oud 26 augustus 2010, 15:15   #20
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb al veel van je uitspraken ingekaderd. Tot nu toe heb je letterlijk nog geen enkele keer gelijk gehad en het ziet er niet naar uit dat je met je nieuwste gok wel gelijk zal krijgen al is het natuurlijk onvermijdelijk dat er ooit eens 1 van je uitspraken juist zal zijn, dus blijven gaan BW

Ze hebben trouwens al de grootste geste gedaan van alle partijen. Ze vragen geen confederale staat. Gestes over BHV zijn sowieso uit den boze. Een zuivere splitsing is wat er moet komen, niet meer, niet minder

Laatst gewijzigd door fox : 26 augustus 2010 om 15:17.
fox is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be