Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2009, 12:12   #1
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard Onze wapenexport

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belga
Recordbedrag Vlaamse wapenexport
dinsdag 18 aug 2009

De Vlaamse overheid heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar voor € 175 miljoen vergunningen afgeleverd voor de uitvoer van militaire technologie en andere wapens. Dat is een recordbedrag sinds de Vlaamse overheid bevoegd werd voor wapenexport. De grootste vergunning kwam voor rekening van het transportbedrijf Mol uit Hooglede, dat voor € 46 miljoen voertuigen micht leveren aan het Britse defensiebedrijf BAE Systems. Daarna volgt Barco, dat voor € $ 38 miljoen technologie mocht overmaken aan een Amerikaans dochterbedrijf. Daarnaast waren er ook drie vergunningen voor luchthaveninfrastructuur voor het Iraakse leger en een doorvergunning voor Bulgaarse granaten voor de Colombiaanse regering. (MH)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belga
België voert voor € 5,4 miljoen wapens uit naar Israël
maandag 12 jan 2009

De Belgische overheid keurde in 2007 voor € 5,4 miljoen wapenexportvergunningen naar Israël goed. Dat blijkt uit een rapport van de Belgische onderzoeksinstelling Groupe de Recherche et d'Information sur la Paix et la Sécurité (GRIP). Volgens de GRIP is België de vijfde grootste Europese exporteur van wapens naar Israël, na Frankrijk (€ 126,3 miljoen), Duitsland (€ 28,4 miljoen), Roemenië (€ 16,7 miljoen) en Groot-Brittannië (€ 6,8 miljoen). Uit de cijfers blijkt dat in totaal zestien lidstaten van de Europese Unie exportvergoedingen naar Israël hebben goedgekeurd. Tussen 2003 en 2007 werden in België voor € 23,3 miljoen exportvergunningen voor Israël goedgekeurd. De export komt vooral voor rekening van het Brusselse Gewest (66,5 %), gevolgd door Wallonië (19,7 %) en Vlaanderen (13,8 %). (MH)
Bij de ontvangers zitten 'prille democratieën' als Azerbeidzjan, Colombia, Israël, VK en VS. Waarom leggen we de export van wapens niet gewoon aan banden?

Laatst gewijzigd door Andy : 19 augustus 2009 om 12:18.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 12:18   #2
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik niet.

Dromen over vredeseconomie is voor kinderen en naievelingen. Willen wij onafhankelijk blijven van de internationale structuren moeten wij de industrie juist uitbreiden.

Europa heeft nu al weinig te vertellen op wereldniveau. Europa wordt gezien als een tandloze oude man met een opgestoken vingertje. Willen wij de NAVO eruit, willen wij een onafhankelijk blok vormen waarmee rekening wordt gehouden, willen wij invloed kunnen uitoefenen, dient de militaire industrie enkel groter te worden.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=148

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Geweld is iets van alle tijden, zoals Kallikles reeds zei. De oude manier om met geweld om te gaan acht ik veel menselijker dan de huidige moraal die pijn als het kwade ziet en bijgevolg een maatschappij waarbij geen pijn wordt aangericht als een optimum beschouwt. Want de realiteit verandert niet, ongeacht wat de leerkrachten, de Chiro, en de jeugdprogramma's op tv proberen in te prenten. Door geweld te verwerpen nemen mensen enkel afstand van de realiteit waarin geweld wel bestaat, en telkens wanneer zij geconfronteerd te worden met deze realiteit, geraken zij in een shock.
Dit is wat ik toen zei.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 19 augustus 2009 om 12:21.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 12:21   #3
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Ik paste m'n post ondertussen al aan. Een vredeseconomie is idd erg onhaalbaar, maar de export van wapens kunnen we toch beteugelen? Momenteel leidt wapenhandel tot een erg conservatieve samenleving. Daarmee bedoel ik: zij die de macht in handen hebben, beschikken ook over het geld om die macht dmv wapens in handen te houden, ongeacht hoe moreel verwerpelijk hun gedrag is.

Ik ben het uiteraard eens met je stelling dat geweld slechts een vorm van dwang is, die wezenlijk niet verschilt van andere meer 'vreedzame' vormen. Vandaar mijn vraag:
Als we wapenexport aan landen dan toch toestaan, waarom dan enkel aan overheden verkopen? Waarom bvb geen raketlanceerders verkopen aan militieleden allerhande?

Laatst gewijzigd door Andy : 19 augustus 2009 om 12:25.
Oud 19 augustus 2009, 12:24   #4
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik paste m'n post ondertussen al aan. Een vredeseconomie is idd erg onhaalbaar, maar de export van wapens kunnen we toch beteugelen?

En als we wapenexport aan landen dan toch toestaan, waarom dan enkel aan overheden verkopen? Waarom bvb geen raketlanceerders verkopen aan militieleden allerhande?
Zoals de VS dit deden?

Wapenhandel is een van de beste manieren om de wereld te schikken naar jouw wil.
En wij hebben momenteel geen wil. Onze wil is die van de VS, en de VS kiezen de klanten voor ons.

Kunnen wij de NAVO buitenzwieren, kunnen wij inderdaad vrijheidsbewegingen beginnen te bevoorraden met Mistrals.
Oud 19 augustus 2009, 12:27   #5
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Daar ben ik uiteraard voor gewonnen. Momenteel exporteren we echter liever naar de meest reactionaire regimes denkbaar.
Oud 19 augustus 2009, 12:30   #6
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik was overigens nog niet bewust van de link met Azerbeidzjan. Heb je een idee wat er precies werd doorgegeven?
Oud 19 augustus 2009, 12:34   #7
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

In de artikeltjes die ik totnogtoe vond staat er niet in wat er precies verkocht werd aan Azerbeidzjan. In een artikel op De Standaard staat wel wat er verkocht werd aan sommige landen. (link)

Het gaat in de meeste gevallen blijkbaar om randapparatuur, op de Colombiaanse granaten en de voertuigen voor het VK na dan.

edit: in een ander artikel staat dat de export van software aan Azerbeidzjan niet doorging.

Laatst gewijzigd door Andy : 19 augustus 2009 om 12:39.
Oud 19 augustus 2009, 13:03   #8
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Aha.

Nu, de vraag is: bestaat er een mogelijkheid om de NAVO uit Europa te krijgen?
Oud 19 augustus 2009, 13:19   #9
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat het voldoende zal zijn om de Navo buiten te gooien. Je zit hier met tal van politici die menen dat onze belangen en die van de VS parallel lopen. Het nog steeds bestaan van de Navo lijkt me daar veeleer het gevolg van.

Om op uw vraag te antwoorden: ik vrees dat je een opleiding in Bagdad nodig zal hebben. Of een klein beschavingsoffensief voor politici, journalisten, burgers en al die anderen die dmv neo-koloniale systemen onze economische belangen wensen te verdedigen.
Oud 19 augustus 2009, 13:21   #10
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het voldoende zal zijn om de Navo buiten te gooien. Je zit hier met tal van politici die menen dat onze belangen en die van de VS parallel lopen. Het nog steeds bestaan van de Navo lijkt me daar veeleer het gevolg van.
Liberaal-atlantisme?

Citaat:
Om op uw vraag te antwoorden: ik vrees dat je een opleiding in Bagdad nodig zal hebben. Of een klein beschavingsoffensief voor politici, journalisten, burgers en al die anderen die dmv neo-koloniale systemen onze economische belangen wensen te verdedigen.
Met andere woorden: niet haalbaar op nonsubversief niveau?
Oud 19 augustus 2009, 13:31   #11
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Liberaal-atlantisme?
Ik vrees dat het verder gaat dan dat. De idee dat onze producten en dus ook onze grondstoffen goedkoop moeten zijn, dat arbeid in het Westen per definitie geschoolder is dan die op elke plaats ter wereld,... leidt ertoe dat we het normaal zijn gaan vinden dat een groot deel van de toegevoegde waarde in Westerse landen (België incluis) afgeroomd wordt. Het instandhouden van dictaturen die ons die goedkope grondstoffen leveren wordt dan noodzakelijk, om de illusie van onze grotere arbeidsproductiviteit in stand te houden. Als je van die uitbuitingssystemen af wil, zal je je volledige economisch denken moeten omgooien.

Er is natuurlijk wel een zekere arbeidsproductiviteit die je niet overal vindt, maar die kan zeker de kloof tussen Noord en Zuid niet verklaren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom
Met andere woorden: niet haalbaar op nonsubversief niveau?
Ik denk van niet neen. Als je ziet welke middelen door de VS en andere Westerse grootmachten niet geschuwd worden in bvb Latijns-Amerika, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat diezelfde VS de desintegratie van haar koloniale systeem zou toestaan. Geen enkele grootmacht heeft dat in het verleden gedaan, waarom zou de VS dat dan wel doen?

Ik geloof niet dat de VS zonder meer België zou binnenvallen, maar wanneer radicale groeperingen zich in ons landje zouden beginnen te organiseren zouden ze ter ontrading wel een terroristisch etiket opgekleefd kunnen krijgen. Van daaruit is ontmenselijking nog maar een kleine stap. De VS zou in zo'n scenario ter bescherming van de democratie bvb onze ordediensten kunnen beginnen te financieren en uit te rusten.

Laatst gewijzigd door Andy : 19 augustus 2009 om 13:49.
Oud 19 augustus 2009, 13:36   #12
Starkad
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij de ontvangers zitten 'prille democratieën' als Azerbeidzjan, Colombia, Israël, VK en VS. Waarom leggen we de export van wapens niet gewoon aan banden?
Ik zie dat Vlaanderen vooral "randaparatuur" levert, daar waar de Waaltjes toch de FN-fabrieken hebben staan. Als ik mij niet vergis, leveren die vooral en liefst aan prille democratieën.

Citaat:
Aantal bestellingen Waalse wapens daalt niet
De bestellingen van Waalse wapens nemen niet af, maar de bedragen van de contracten zijn minder hoog. Dat heeft de Waalse minister van Economie, Jean-Claude Marcourt, vandaag gezegd in de bevoegde commissie van het Waals parlement. Hij antwoordde op een vraag van MR-parlementslid Richard Miller.

Minder inkomsten export
Miller maakte zich ongerust over de daling van de bedragen van de Waalse wapenexport. Die bedroegen in juni 2006 nog 845 miljoen euro en daalden naar 507 miljoen euro in juni 2007. "Komt dat door een verlies van concurrentiekracht van de Waalse bedrijven?", vroeg de MR-parlementariër zich af.

Marcourt stipte aan dat het aantal licenties stijgt: van 863 tot 907. Hij voegde eraan toe dat in 2006 een enkele licentie goed was voor een bedrag van 150 miljoen euro. "Het aantal transacties, en dus het aantal contracten, is niet verminderd. Wel integendeel. Maar de bedragen van de contracten dalen wel. Het aantal klanten van Waalse bedrijven zakt niet", aldus Marcourt. (belga/eb)

Laatst gewijzigd door Starkad : 19 augustus 2009 om 13:39.
Starkad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 13:42   #13
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkad Bekijk bericht
Ik zie dat Vlaanderen vooral "randaparatuur" levert, daar waar de Waaltjes toch de FN-fabrieken hebben staan. Als ik mij niet vergis, leveren die vooral en liefst aan prille democratieën.
Dat doet weinig ter zake. Die dingen die geleverd werden zullen voor repressieve en veelal gewelddadige doeleinden aangewend worden. Je kan jezelf natuurlijk voorhouden dat een tank meer schade aanricht dan de software die de militaire of politionele communicatie onderhoudt, maar dat getuigt van niet erg veel realisme.

Rond januari raakte bvb bekend dat ons land nachtkijkers leverde aan Israël. Nachtkijkers doden idd geen mensen, maar ze maken wel nachtelijke acties mogelijk die dodelijker zijn dan acties overdag. 's Nachts heb je als burger zonder nachtkijker niet altijd een even goed zicht op wat er gebeurt, terwijl hulp aan gewonden nog moeilijker wordt.

Hetzelfde gaat op voor communicatiesoftware voor ordetroepen of militairen. Ze laten toe ordediensten te coördineren om efficiënter op mensen te slaan of te schieten. Als die software haar geld niet waard zou zijn, dan zou ze immers niet gekocht worden...

De pogingen om de Vlaamse export te vergoelijken door ze naast de Waalse te leggen getuigen overigens van een bedenkelijk moreel niveau. "Ja, maar de Walen maken het nog smeriger..."

Laatst gewijzigd door Andy : 19 augustus 2009 om 13:43.
Oud 19 augustus 2009, 13:49   #14
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat het verder gaat dan dat. De idee dat onze grondstoffen goedkoop moeten zijn, dat arbeid in het Westen per definitie geschoolder is dan die op elke plaats ter wereld,... leidt ertoe dat we het normaal zijn gaan vinden dat een groot deel van de toegevoegde waarde in Westerse landen (België incluis) afgeroomd wordt. Het instandhouden van dictaturen die ons die goedkope grondstoffen leveren wordt dan noodzakelijk, om de illusie van onze grotere arbeidsproductiviteit in stand te houden. Als je van die uitbuitingssystemen af wil, zal je je volledige economisch denken moeten omgooien.

Er is natuurlijk wel een zekere arbeidsproductiviteit die je niet overal vindt, maar die kan zeker de kloof tussen Noord en Zuid niet verklaren.
Klopt. Zoals in Darwin's Nightmare wordt getoond: de vliegtuigen die met vis vertrekken komen niet leeg terug.
En een gewoonweg te triviaal voorbeeld is het feit dat geen enkele kwaliteitskrant (een woord dat ik voortaan gebruik als een scheldwoord) iets schreef over pakweg een Turkmenbashi.

Citaat:
Ik denk van niet neen. Als je ziet welke middelen door de VS en andere Westerse grootmachten niet geschuwd worden in bvb Latijns-Amerika, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat diezelfde VS de desintegratie van haar koloniale systeem zou toestaan. Geen enkele grootmacht heeft dat in het verleden gedaan, waarom zou de VS dat dan wel doen?

Ik geloof niet dat de VS zonder meer België zou binnenvallen, maar wanneer radicale groeperingen zich in ons landje zouden beginnen te organiseren zouden ze ter ontrading wel een terroristisch etiket opgekleefd kunnen krijgen. Van daaruit is ontmenselijking nog maar een kleine stap. De VS zou in zo'n scenario ter bescherming van de democratie bvb onze ordediensten kunnen beginnen te financieren en uit te rusten.
Als er een verandering dient te komen, dient het een golf te zijn die over gans Europa zal varen. Een locale beweging wordt inderdaad meteen de kop in gedrukt, eerst door de buurlanden, dan door de VS.
En een verandering in economisch denken is niet haalbaar door mensen bewust te maken, of door politieke middelen.
De meerderheid van alle mensen wil maar 1 ding: dat het comfort waarin ze leven bewaard blijft.
Oud 19 augustus 2009, 13:51   #15
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De pogingen om de Vlaamse export te vergoelijken door ze naast de Waalse te leggen getuigen overigens van een bedenkelijk moreel niveau. "Ja, maar de Walen maken het nog smeriger..."
Da's nog zacht uitgedrukt.
Oud 19 augustus 2009, 13:55   #16
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt. Zoals in Darwin's Nightmare wordt getoond: de vliegtuigen die met vis vertrekken komen niet leeg terug.
En een gewoonweg te triviaal voorbeeld is het feit dat geen enkele kwaliteitskrant (een woord dat ik voortaan gebruik als een scheldwoord) iets schreef over pakweg een Turkmenbashi.
Die man is een bondgenoot, en dus foutloos.
Citaat:
Als er een verandering dient te komen, dient het een golf te zijn die over gans Europa zal varen. Een locale beweging wordt inderdaad meteen de kop in gedrukt, eerst door de buurlanden, dan door de VS.
En een verandering in economisch denken is niet haalbaar door mensen bewust te maken, of door politieke middelen.
De meerderheid van alle mensen wil maar 1 ding: dat het comfort waarin ze leven bewaard blijft.
Zouden mensen nog steeds massaal gsm's als wegwerpproducten beschouwen wanneer ze weten hoe die tot hier komen? De status van bont is hier (denk ik) toch ook niet meer wat het was.

Laatst gewijzigd door Andy : 19 augustus 2009 om 13:56.
Oud 19 augustus 2009, 13:56   #17
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Die man is een bondgenoot, en dus foutloos.
Beter de "corporate media" volgen...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 13:57   #18
Starkad
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doet weinig ter zake. Die dingen die geleverd werden zullen voor repressieve en veelal gewelddadige doeleinden aangewend worden. Je kan jezelf natuurlijk voorhouden dat een tank meer schade aanricht dan de software die de militaire of politionele communicatie onderhoudt, maar dat getuigt van niet erg veel realisme.

Rond januari raakte bvb bekend dat ons land nachtkijkers leverde aan Israël. Nachtkijkers doden idd geen mensen, maar ze maken wel nachtelijke acties mogelijk die dodelijker zijn dan acties overdag. 's Nachts heb je als burger zonder nachtkijker niet altijd een even goed zicht op wat er gebeurt, terwijl hulp aan gewonden nog moeilijker wordt.

Hetzelfde gaat op voor communicatiesoftware voor ordetroepen of militairen. Ze laten toe ordediensten te coördineren om efficiënter op mensen te slaan of te schieten. Als die software haar geld niet waard zou zijn, dan zou ze immers niet gekocht worden...

You're full of shit, and you know it. Kef dan wat tegen die Walen ... Maar die splitsing van bevoegdheden, die was er heel snel he?

What the fuck? Weet gij wel wat gij zit te lullen jongen? Jaaa, Minimi's en FNC's en F-2000, .50 calli's: da's allemaal even "gevaarlijk" speelgoed als een nachtkijkertje of wat tarmacverlichting... Ga op een ander zwetse, Andy Discrepantie...
Starkad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 14:03   #19
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Beter de "corporate media" volgen...
Die tracht ik zoveel mogelijk te mijden. Organisaties die hun zakken vullen met reclameinkomsten van bedrijven die er een discutabele code of honor op nahouden, en daarvoor de leugen niet schuwen, zijn m.i. hun reclameinkomsten niet waard.

Maar ik denk dat ik idd eens een uitzondering zou moeten maken, en eens zou moeten gaan kijken naar de kritiek op de man. Een jaar of acht terug was er op die man bijzonder weinig kritiek. Misschien dat er ondertussen iets veranderd is. Concessierechten of zo.

mvg,

Andy
Oud 19 augustus 2009, 14:04   #20
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Die tracht ik zoveel mogelijk te mijden. Organisaties die hun zakken vullen met reclameinkomsten van bedrijven die er een discutabele code of honor op nahouden, en daarvoor de leugen niet schuwen, zijn m.i. hun reclameinkomsten niet waard.

Maar ik denk dat ik idd eens een uitzondering zou moeten maken, en eens zou moeten gaan kijken naar de kritiek op de man. Een jaar of acht terug was er op die man bijzonder weinig kritiek. Misschien dat er ondertussen iets veranderd is. Concessierechten of zo.

mvg,

Andy
De laatste keer dat hij in het nieuws kwam was bij zijn overlijden, en toen was er toch 't een en 't ander te horen qua kritiek.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be