![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Parlementslid
|
![]() http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=60340
Citaat:
Wie doet mee aan welke kant?
Laatst gewijzigd door Nexer : 10 november 2010 om 22:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ik lees de raporten van de Nasa en ESA na, die zijn een stuk veelzijdiger dan dat politiek welletjes/nietjes spelletje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik hoop op de "The Day after Tomorrow".
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hun jobke hangt in de lucht...In deze tijd van besparingen zullen ook eminente wetenschappelijke instituten moeten ingrijpen in hun sprookjesafdelingen.Vandaar de vorming van die "verdedigingsbataljons"
![]() Laatst gewijzigd door kelt : 11 november 2010 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Ik denk dat de zeespiegel stijgt van al de rotzooi die we er al ingedumpt hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Het jobke van de Republiekeinse politici of dat van de wetenschappers? Beide verliezen hun job als ze geen gelijk krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Nexer;5089230]http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=60340
Citaat:
Maar als wetenschappers politieke beslissingen willen bekomen, dan doen ze aan politiek, en dan moeten ze aanvaarden dat het spelletje nu op zijn politieks gaat gespeeld worden. "if you can't stand the heat, get out of the kitchen". Jammer genoeg krijgt dan ook de wetenschap zelf last van die politiek. Wetenschappers moeten gewoon zo betrouwbaar mogelijke modellen en beschrijvingen van het klimaatsysteem opstellen, en daarvan het publiek inlichten, maar zonder de minste politieke implikatie. Zij moeten niet ijveren voor enige politieke besluitvorming - op straffe van hun statuut van wetenschapper te verliezen, en in de politieke arena gesmeten te worden. Dat is wat er gebeurd is. Hadden wetenschappers zich beperkt tot de vaststelling van een zekere klimaatsdynamiek, en de waarschijnlijke voorspelling van klimaatsverandering, zonder meer, dan waren ze nu niet onder schot gekomen. Maar ze moesten zo nodig oproepen tot (politieke) aktie, om daar iets aan te doen. Het is niet aan wetenschappers om te beslissen of we iets willen doen aan een klimaatsverandering, dat is een politieke beslissing, vooral als die sociaal-economische implicaties heeft. De keuze van het volk kan best zijn om zorgeloos voort te boeren en tant pis de gevolgen: dat is hun goede politieke recht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een deel van de wetenschappers (niet "de wetenschappers") die zich gewild of ongewild geassocieerd hebben met een soort milieu/links/wereldverbeteraars/nieuwe energie-industrie.Ergst van al is dat ze verslaafd zijn aan overheidsgeld of allerlei taksen ,en,behalve lucht en gesubsidieerde jobs voor mensen die eigenlijk beter in de echte privé zouden werken,eigenlijk niet veel opbrengen voor de maatschappij.Dit gaat over veel grotere bedragen dan delen van de olie-industrie en steenkoolboeren ooit aan hun "huisdier-wetenschappertjes" zouden KUNNEN geven. Er is enorme twijfel over de kwaliteit van het werk,de juistheid van de cijfers,en vooral de interpretatie van de cijfers,en wat er,op basis van die cijfers zou moeten gedaan worden..... Het is eigenlijk logisch dat zij nu in een verdomhoekje staan... Hebben ze allemaal ongelijk? wel...aan HEN om te bewijzen dat dit niet zo is..... even recapituleren: Is door de mensen veroorzaakte CO2-uitstoot de voornaamste drijver achter eventuele klimaatsveranderingen en zijn die veronderstelde "klimaatsveranderingen" dan persé nadelig voor Homo Sapiens? Dat is een belangrijke vraag...en het is niet zeker dat bovenstaande vraag afdoende beantwoord is om politici toe toe te staan zeer zware beslissingen ,met enorme sociale en economische gevolgen te nemen..... Laatst gewijzigd door kelt : 11 november 2010 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=patrickve;5090047]
Citaat:
Laatst gewijzigd door Blue Sky : 11 november 2010 om 14:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of het nu de voornaamste drijfveer zal zijn achter toekomstige klimaatsveranderingen is moeilijk te zeggen, maar het is een belangrijke drijfveer zoveel staat vast. Op de tweede vraag is het antwoord veel veel moeilijker, en eigenlijk zelfs subjectief. Het is DAAR dat sommige wetenschappers zich volgens mij vergallopeerd hebben. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ja, wetenschappers hebben het volste recht om te zeggen "als we X doen gebeurt er Y", maar stellen dat "we moeten kost wat kost Y voorkomen" is een politieke uitspraak, en daar komen waardeoordelen bij kijken. Het is het onderscheid tussen "wat is" en "wat zou moeten zijn". Of zoals men het in het engels mooi can onderscheiden. "is versus ought". Het is de plicht van de wetenschap om bijvoorbeeld te zeggen "als al het regenwoud gekapt wordt dan verdwijnen er 100000 diersoorten", maar het is het goede recht van de ieder lid van de mensheid om te verklaren daar niet wakker van te liggen... Een hoop mensen ligt nog steeds wakker van andere dingen, zoals "wat ga ik morgen eten". Dat is een beetje de stelling van Lomborg: De klimaatverandering is een feit, en is een probleem, maar is bijlange na niet het grooste probleem dat de mensheid op dit moment op te lossen heeft. Al lijkt dat voor verwende westerlingen mischien niet zo. Citaat:
Het gaat er niet om of een bepaalde wetenschapper een agenda heeft. Het gaat er om of een wetenschapper correct aan wetenschap doert. Je kan de degelijkheid van een wetenschappelijk onderzoek geheel los van wie het gefinancieerd heeft beoordelen. Het feit dat men bij klimaatskeptici zo vaak direct op de man speelt doet mij vermoeden dat het indhoudelijke argument tegen de skeptici wel eens minder sterk zou kunnen zijn als men ons graag doet geloven. Alleen al het feit dat men alle vormen van skepsis op een hoop gooid is zorgwekkend. De wetenschap heeft tegendraadsen nodig, wil ze vooruitgaan. De manier waarop eenieder die de extreme lezing van het IPCC report niet steunt direct in de hoek van de antiwetenschap geplaatst wordt is behoorlijk zorgwekkend.
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Welnu, er is geen enkel ethisch systeem dat het goed vindt om miljoenen mensen op de vlucht te laten jagen, dat mensen laat sterven door noodweer, droogte,... Dat botst met elk ethisch systeem (deugdenethiek, utilitarisme, maximin theorie van rechtvaardigheid, deontologische ethiek,...). En dan hebben de wetenschappers net zoals alle burgers de verantwoordelijkheid om ethisch te handelen, en dus bv aan politiek te doen. En dan krijgen ze tegenkanting van ontkenners en sceptici, maar daarvan weten we ook dat die ontkenners weinig kaas gegeten hebben van ethiek. Als ze echt verstand hadden van ethiek, zouden die klimaatsceptici andere keuzes maken. Het meest waarschijnlijk scenario is dat ze gefocust zijn op hun eigenbelang. Dat geldt alvast voor die republikeinse politici. Die zijn enorm gehecht aan status, consumptie, rijkdom, macht over anderen,... Persoonlijk heb ik nog geen enkele klimaatscepticus tegengekomen die op ethisch vlak geloofwaardig bezig is. Als er nu eens een veganistische, sober levende, rijkdom wegschenkende, veel vrijwilligerswerk doende, actievoerende,... klimaatscepticus was die vaak verwijst naar ethische rechtvaardigheidsprincipes enzo, dan verandert de zaak. Maar zo iemand heb ik nog nooooit tegengekomen. Dus klimaatsceptici staan niet op de morele hoge grond. Bijgevolg zijn ze minder betrouwbaar...
![]() |
![]() |
#13 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En we kunnen ook ontkennen dat ze verslaafd zijn aan overheidsgeld. Ze zijn er afhankelijk van, net zoals ik afhankelijk ben van donaties van mensen. Maar dat is geen verslaving. Want dan is iedereen verslaafd aan geld en aan eten en een huis enzo. Enfin, als je het woord "verslaving" hier toepast, wordt de betekenis van dat woord te breed uitgerokken en verlies dat woord zijn nut. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat zou voor jou ook voldoende bewijs moeten zijn. Als dat niet zo is, wacht je nu de zware taak om goed te beargumenteren waarom je de ene tak van de wetenschap wel zou vertrouwen en de andere niet. Bv: waarom geloof jij de ingenieurs die een brug gaan bouwen? Hebben die voldoende bewijsmateriaal dat de brug niet gaat instorten? En die ingenieurs hebben nog geeneens een 3000 pagina's dik rapport geschreven en zowat al hun onderzoek (99,9%) laten reviewen door duizenden andere ingenieurs en duizenden simulaties en experimenten gedaan? (ik verwijs hier naar het IPCC rapport) En die ingenieurs vertrouw je wel? En de klimatologen (die wel van die dikke peer reviewed rapporten schrijven met veel bewijsmateriaal), vertrouw je niet? Probeer dat eens te beargumenteren... Citaat:
Met al dat bewijsmateriaal over de antropogene klimaatopwarming dat we op dit moment hebben, is het heel duidelijk dat we politieke actie moeten ondernemen. En bovendien zou het nu erg onverantwoord zijn om die maatregelen tegen te houden en om verwarring en twijfel te zaaien enzo. Want de kans is dan veel te groot dat de gevolgen veel te schadelijk zijn. En dan ben jij medeverantwoordelijk voor die schade. Ja, dan ben jij doelbewust medeverantwoordelijk voor het leed van klimaatslachtoffers. Welnu, dergelijk gedrag past niet in jouw ethiek. Jouw eigen ethiek zegt duidelijk dat het onverantwoord en immoreel is om schade te veroorzaken aan anderen (of om het risico op schade zeer sterk te verhogen), indien die schade kan vermeden worden met relatief lage kosten. Ik denk dat dat een regel is in jouw ethiek. En als dat niet zo is, dan heb je een immoreel systeem en verlies je de morele hoge grond en verlies je je geloofwaardigheid.
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het basisprincipe daarvan is net precies om zich (beseffende dat men daarin onvolmaakt zal zijn) trachten te ontdoen, in zijn wetenschappelijk werk, van elke vorm van persoonlijke, politieke, maatschappelijke of andere voorkeuren (behalve dan de keuze van het vakgebied zelf). Als een dierenliefhebber die ook een wetenschapper is, onderzoek doet naar, zeg maar, de invloed van stropersaktiviteiten op de ecologische rijkdom, en hij stelt tot zijn verhutsing vast dat een zekere hoeveelheid stropersaktiviteit de ecologische variabiliteit ten goede komt, wel, dan dient hij dat even serieus te nemen dan wanneer hij bijvoorbeeld (zoals hij zou verwachten) vaststelt dat stroperij een zware impakt heeft op een of ander ecologisch evenwicht. Maar natuurlijk is een wetenschapper ook een mens, en als mens heeft hij natuurlijk het recht om politieke, maatschappelijke en ethische overtuigingen te hebben. Hij mag natuurlijk zekere wetenschappelijke resultaten aan zijn ethiek meten. Als expert zal hij dat misschien beter kunnen dat gelijk wie. Maar die aktiviteit is niet de aktiviteit van een wetenschapper, maar wel van een geinformeerd burger die een zekere ethische opinie erop na houdt. Niet meer of niet minder dan gelijk wie anders (behalve dat-ie toevallig beter de wetenschap kent waarop hij zich baseert om zijn specifieke ethiek tegen af te wegen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor mij staat een argumentatie totaal los van de ten toon gespreide ethiek, en nog minder van het daadwerkelijke gedrag van de persoon in kwestie. Newton was een etter van een vent, maar zijn mechanica is toch wel geniaal. Jij vindt mijn ethische principes waarschijnlijk verwerpelijk, maar toch denk ik dat mijn argumentatie voor kernenergie objectief steek houdt, onafhankelijk van mijn ethische overwegingen. Erger, ik denk dat ik nog veel harder voor kernenergie zou gaan ijveren mocht ik meer ecologische principes nastreven. Nu wilde ik enkel maar informeren, een argumentatie uiteenzetten. Niet zozeer mensen overtuigen, enkel maar informeren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik moet denken aan 'Harry Sheldon'. Asimov zou het met me eens zijn. We hebben geen 'kaste' nodig van gevoelloze technokraten, geen professionalizering zonder ziel, dat is de stuff waarvan een toekomstige dictatuur gemaakt is. We hebben mensen nodig die eveneens bezig zijn synthetisch en 'holistisch' te denken naast analytisch, die hun gevoel niet langs de kant zetten, maar empathie hebben en de wil iets te doen ten goede. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 november 2010 om 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() M.a.w., kernenergie is veruit de meest geschikte techniek, als men de kosten-baten analyse maakt, om: 1) de wereld verder te laten genieten van een redelijk copieuze energievoorziening 2) wil rekening houden met de potentieel zware ecologische gevolgen van het snel erdoor boeren van de nog gigantische hoeveelheden fossiele brandstoffen 1) is de randvoorwaarde die het verschil maakt tussen de "groene" doctrine en de mijne. Maar zowel vanuit een strikt persoonlijke voorkeur (die er niet toe doet infeite) als vanuit een veel belangrijker overweging, namelijk politiek-economisch haalbare kaart, is randvoorwaarde 1) zo goed als onvermijdelijk. Het heeft dus geen zin om naar ideale oplossingen te kijken die randvoorwaarde 1) niet respecteren, zoals de groene doctrine het doet, want die doctrine leidt dan in de praktijk ontegensprekelijk naar een niet optimiseren van 2). Wiskundig voorbeeldje: Beschouw de functie f(x,y,z) = x^3 * (y^4 + z) + x * (z^4 + y) Die functie meet de "milieuschade" aan de hand van 3 veranderlijken, die hier x, y en z heten. x = "energieconfort" y = "fossiel + alternatief" z = "kernenergie" Ik stel dat we als randvoorwaarde moeten gebruiken: x = 100. De eerste term stelt de "grote verbruik" term voor, de tweede term stelt de "lage verbruik" term voor. Mijn doctrine: stel y = 1 en z = 10. Bij laag verbruik is inderdaad kernenergie veel schadelijker dan fossiel + alternatief. Bij hoog verbruik daarentegen, is fossiel + alternatief veel schadelijker dan kernenergie. Met de randvoorwaarde x = 100 is het optimum tussen y en z helemaal anders dan zonder die randvoorwaarde, waar de oplossing eerder is: een kleine x, en z = 0. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus als een expliciet hedonistisch/egoistisch politicus nu advies vraagt aan klimatologen (wat moeten we doen zodat mijn geluk gemaximaliseerd wordt?), ja, dan is het antwoord duidelijk... Maar goed, ik bedoelde dus de breed gedragen ethische systemen Citaat:
En het gaat niet over het hebben van overtuigender argumenten, het gaat over de geloofwaardigheid. Wie vinden we het geloofwaardigst: -iemand die veel vliegtuigreizen maakt, met terreinwagen rijdt,... en die stelt dat de opwarming overroepen is? -of iemand die stelt dat de opwarming groot risico is (niet strookt met zijn ethisch systeem dat hij duidelijk kan verwoorden) en bijgevolg beslist niet meer te vliegen en meer openbaar vervoer te gebruiken? Als al de rest hetzelfde is (zelfde opleiding, zelfde intelligentie, zelfde toegang tot wetenschappelijke studies,...), dan is de tweede geloofwaardiger. Dus als wij nu als leek luisteren naar deze twee mensen, en als we geen verdere info hebben, dan is mijn stelling dat we de tweede moeten geloven. Citaat:
Anders zou het zijn indien Newton een brug zou willen construeren en geld van de overheid zou willen hebben. Stel dat er dan iemand is die zegt dat die brug niet stevig zou zijn. Stel dat die kritische persoon evenveel weet van de wetten van Newton en de mechanica, maar voor de rest geen persoonlijke belangen in het project heeft. Stel bovendien dat die persoon vrijwilligerswerk doet bij het Rode Kruis, en echt bezorgd is om het welzijn van mensen, en dat hij met veel moeite al veel mensen bij rampen heeft geholpen. Stel dat hij zegt dat hij vreest voor een ramp als die brug zou instorten. Wie is dan het geloofwaardigst? Als de overheid moet beslissen om Newton al dan niet te financieren, wie moeten ze dan geloven? Citaat:
Dus het zou leuk zijn om te horen van jou, bv: "kernenergie is niet compatibel met jou principe X, maar ik heb dat principe niet, ik heb daarentegen principe Y waar kernenergie wel goed is" Of laat ik het anders spelen: stel ik ben de politicus, en jij bent mijn wetenschappelijk adviseur. Mijn vraag aan jou is: Patrick, wat zou jij me aanraden mbt kernenergie, als deze lijst van principes juist zouden zijn?
![]() |