Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 december 2010, 21:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Vertrouwen in de NVA heerst (bij het voorstel Di Rupo)

Link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101202_155

titel: De Wever en Beke overleggen met bemiddelaar Vande Lanotte

sleutelzinnen waar ik het over heb:

Bij N-VA wordt het voorstel nog volop onderzocht. De partij kreeg het voorstel woensdag niet overhandigd. Het werd hen mondeling uit de doeken gedaan.

Tekst: (de laatste zinnen !!)

Citaat:
BRUSSEL - Koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte pleegt donderdag in de Senaat overleg met de partijvoorzitters van N-VA en CD&V, Bart De Wever en Wouter Beke. De CD&V-voorzitter wordt pas om 20.00 uur bij Vande Lanotte verwacht.

De sp.a'er is sinds woensdagavond aan een nieuwe ronde van bilaterale contacten begonnen. Hij ontmoette al de PS- en sp.a-voorzitters Elio Di Rupo en Caroline Gennez. Donderdag is het de beurt aan De Wever en Beke. Vrijdag gaan Joëlle Milquet (cdH), Jean-Michel Javaux (Ecolo) en Wouter Van Besien (Groen!) langs bij Vande Lanotte.

Of de bemiddelaar maandag opnieuw per taalgroep rond de tafel gaat zitten, is ondertussen onzeker geworden. Vande Lanotte wil naar verluidt eerst het resultaat van de bilaterales afwachten en alles tijdens het weekend op een rijtje zetten. Ondertussen zullen er nog veel technische vergaderingen plaatsvinden.

Zo wordt het voorstel van PS en cdH om de fiscale autonomie voor de deelstaten via een belastingkrediet te regelen nu volop onder de loep genomen. De belastingen zouden nog wel federaal worden geïnd, maar de deelstaten zouden kunnen rekenen op een belastingkrediet. Bedoeling zou zijn om dit mechanisme in het voorstel van Vande Lanotte te schuiven.

Bij N-VA wordt het voorstel nog volop onderzocht. De partij kreeg het voorstel woensdag niet overhandigd. Het werd hen mondeling uit de doeken gedaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 2 december 2010 om 21:59.
De schoofzak is offline  
Oud 2 december 2010, 22:01   #2
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Wat bedoel je precies? Vertrouwen in wat?
fredo2008 is offline  
Oud 2 december 2010, 22:17   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Wat bedoel je precies? Vertrouwen in wat?
Di Rupo kondigt met veel bombarie zijn 'grote toegeving aan, met de vraag voor een geste vanwege de nva'.

Maar noch Di Rupo noch Vande Lanotte durven dat voorstel op papier aan de nva geven voor een grondige analyse.

Raar dat jij dat niet begrijpt.

Maar inderdaad, raar van mij dat ik de kalmte van het Weverke niet begrijp. Ik zou nogal pissed off zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 2 december 2010, 22:26   #4
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

De N-VA heeft al een tijd de bocht ingezet, dat wisten we toch al?
BWarrior is offline  
Oud 2 december 2010, 23:01   #5
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
dat zou je wel graag willen hé
Shadowke is offline  
Oud 2 december 2010, 23:02   #6
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat zou je wel graag willen hé
Helemaal niet, ik wil geen regering met N-VA.
BWarrior is offline  
Oud 2 december 2010, 23:03   #7
Shadowke

Standaard

Citaat:
tja, langs Vlaamse zijde is het met n-va of niets.
Shadowke is offline  
Oud 3 december 2010, 00:05   #8
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Hopelijk brengt de kerstman een stapeltje papier en een paar pennen voor den Elio, dan kan hij eindelijk es wat zwart op wit zetten.

Mondeling onderhandelen om erna alles in te trekken.
Oud 3 december 2010, 00:14   #9
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik dan mag vragen ?
Welke partijen zie je dan een regering vormen , VB en N-VA niet meegerekend ?

Enne niet vergeten, Yves Leterme, volgens mijn franstalige medewerkers, is dat toch ook ne "vuile" "separatist" hoor......

Even een rood-groene minderheid langs vlaamse zijde ? Moet kunnen hé ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 3 december 2010 om 00:19.
nabat54 is offline  
Oud 3 december 2010, 00:15   #10
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tja, langs Vlaamse zijde is het met n-va of niets.
N-VA heeft 18/66 Nederlandstalige zetels.
BWarrior is offline  
Oud 3 december 2010, 00:29   #11
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N-VA heeft 18/66 Nederlandstalige zetels.
Onnozelaar, deze topic gaat over de verkiezingen voor het "Belgische" parlement, het federale dus. (2010)
Jij verwijst in je opmerking "18/66 Nederlandstalige zetels" naar de verkiezingen voor het Vlaamse parlement van 2009.

Vermits je een intelligent persoon bent, zal ik er maar van uit gaan dat je opzettelijk een "verkeerde" repliek hebt gegeven.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 3 december 2010, 01:09   #12
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Onnozelaar, deze topic gaat over de verkiezingen voor het "Belgische" parlement, het federale dus. (2010)
Jij verwijst in je opmerking "18/66 Nederlandstalige zetels" naar de verkiezingen voor het Vlaamse parlement van 2009.

Vermits je een intelligent persoon bent, zal ik er maar van uit gaan dat je opzettelijk een "verkeerde" repliek hebt gegeven.
Sorry, moet zijn 27/62 Nederlandstalige zetels. Dat maakt me nog geen onnozelaar, maar soit.
BWarrior is offline  
Oud 3 december 2010, 01:10   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, moet zijn 27/62 Nederlandstalige zetels. Dat maakt me nog geen onnozelaar, maar soit.
Dat zullen wij wel beslissen.
Oud 3 december 2010, 02:18   #14
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kun je even uitleggen wie de bocht maakt?
waarom krijgt de NVA het voorstel niet op papier, maar enkel mondeling...

wie is er dan van kwade wil? Zet aub uwe tricolore bril es af he
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 3 december 2010, 02:28   #15
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
kun je even uitleggen wie de bocht maakt?
waarom krijgt de NVA het voorstel niet op papier, maar enkel mondeling...

wie is er dan van kwade wil? Zet aub uwe tricolore bril es af he
Ik merk gewoon dat de N-VA eerst ontzettend hard was voor J VDL, daarna weer niet, nu weer wel. Een bochtenparcours om u tegen te zeggen.

Dit gezegd zijnde, viseer ik niet meteen uitsluitend de N-VA. Met de huidige partijen valt gewoon geen land te bezeilen.
BWarrior is offline  
Oud 3 december 2010, 02:30   #16
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Als ik dan mag vragen ?
Welke partijen zie je dan een regering vormen , VB en N-VA niet meegerekend ?

Enne niet vergeten, Yves Leterme, volgens mijn franstalige medewerkers, is dat toch ook ne "vuile" "separatist" hoor......

Even een rood-groene minderheid langs vlaamse zijde ? Moet kunnen hé ?
Een regering zonder tweederde meerderheid is altijd mogelijk. Er zijn verschillende constellaties mogelijk, ze moet gewoon 76 zetels hebben.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 3 december 2010 om 02:30.
BWarrior is offline  
Oud 3 december 2010, 02:38   #17
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk gewoon dat de N-VA eerst ontzettend hard was voor J VDL, daarna weer niet, nu weer wel. Een bochtenparcours om u tegen te zeggen.

Dit gezegd zijnde, viseer ik niet meteen uitsluitend de N-VA. Met de huidige partijen valt gewoon geen land te bezeilen.
mja VDL weet denk ik zelf ook niet meer welke richting hij uit moet
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 3 december 2010, 02:40   #18
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
mja VDL weet denk ik zelf ook niet meer welke richting hij uit moet

Wel, hij is nochtans ervaringsdeskundige...........

BWarrior is offline  
Oud 3 december 2010, 08:53   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel straf dat ge minder dan 12 uur na deze post, een draad moet openen die het tegengestelde beweert.

Ik zal de volledige tekst uit DS geven:

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=77335NS7

titel: N-VA verwerpt 'geste' van PS

tekst:

Citaat:
BRUSSEL - Het charme-offensief van Johan Vande Lanotte naar Elio Di Rupo dreigt er Bart De Wever af te rijden. De koninklijk bemiddelaar vecht voor zijn overleven.

Van onze redacteurs

De nieuwe financieringswet die koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte (SP.A) introduceerde, valt bijzonder slecht bij de N-VA. De partij bereidt een vernietigende reactie voor. De slechte ontvangst komt boven op een openlijke vertrouwensbreuk tussen de N-VA en de SP.A. De partij van Bart De Wever pikt het niet dat ze, in tegenstelling tot andere partijen, maar geen papieren versie krijgt van het nieuwe voorstel. Ondertussen bereidde de SP.A 'achter onze rug' enkele briefings voor journalisten voor om de media te masseren.

Momenteel heerst er een relatieve mediastilte. Maar onder de as smeult het vuur. De sortie van PS-voorzitter Elio Di Rupo, waarin die een doorbraak aankondigde rond de financieringswet, deed even het optimisme oplichten. Maar van euforie, laat staan een 'snelle doorbraak', is geen sprake. Naarmate het voorstel concreter uitlekt, groeit de afkeer bij de N-VA. De partij wil nog even de tijd nemen om het te bestuderen. Maar de eerste reactie was rampzalig. 'We moeten een bom droppen, we weten alleen niet wanneer.' De situatie op de financiële markten is er momenteel niet naar om de crisis naar een hoogtepunt te sturen.

Het nieuwe financieringsvoorstel bezorgt de fiscale winst van de toekomstige groei volledig aan de federale overheid om de pensioenen en de overheidsschuld te financieren. De regio's krijgen een vorm van dotaties. Bijkomende beleidsmarge kan alleen met bijkomende regionale belastingen worden gefinancierd. Zo wordt bijkomende autonomie duur betaald. Ook bij CD&V zou het voorstel slecht vallen - hoewel, er komen ook positieve geluiden - al blijft de partij discreet.

Vande Lanotte verplichtte Di Rupo eind vorige week tot een 'geste' om zijn opdracht toch enige kans van slagen te geven. Alleen op die manier kon hij zijn bemiddelingsopdracht redden. Op vraag van de PS-voorzitter brouwde hij een nieuw voorstel van financieringswet met elementen die de CDH met de goedkeuring van de PS had aangereikt. 'De PS gaat ver, heel ver', vertelde Di Rupo stellig.

Helaas vindt de N-VA de gevolgen van het gebaar 'op niets trekken'. De Vlaams-nationalisten hebben het gevoel dat de bemiddelaar eropuit is om hen te isoleren. Diverse Franstalige partijen zeggen dat trouwens openlijk. Ze hadden het gevoel dat Vande Lanotte met dat manoeuvre 'aan het lukken was'. Daarop ent zich een verslechterende relatie tussen Bart De Wever en SP.A-voorzitter Caroline Gennez. Zegt een toeschouwer: 'Het wordt een running gag. Of zeg maar een running story. Want grappig is het niet.'

De schoofzak is offline  
Oud 3 december 2010, 09:06   #20
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Al van deze zomer zie ik alles evolueren in de richting van verkiezingen. Heel de show met professor Johan past perfect in dat scenario. Maar als ik alles goed en wel bekijk, dan begin ik stilaan te hopen dat het tegenovergestelde gebeurt. Ik zou in een masochostische bui welhaast durven pleiten zelfs dat de "echte" democraten zich terugvinden en samenklitten om een regering te vormen. Als een ding België definitief kan nekken, is het dat wel... immers, geen staatshervorming, geen budgettaire orthodoxie, geen oplossing voor asielbeleid, moeiteloze herfinanciering Bxl, geen splitsing BHV,...
Maar ja, helaas... verkiezingen is het enige waar de heren en dames mee bezig zijn, vrees ik.

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 3 december 2010 om 09:13.
den ambetantsten is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be