Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2010, 18:57   #1
Jukes
Parlementslid

Standaard Huurdersbond moet malafide huurders bestrijden

Het valt alle partijen, zowel huurders als verhuurders, advokaten, deurwaarders en vrederechters, op: het aantal malafide huurders neemt zienderogen toe.
Hier wacht een belangrijke taak voor de Huurdersbond: hun aangeslotenen hebben er immers alle belang bij dat de Bond ook daadwerkelijk misbruiken door huurders bestrijdt, zodat goedmenende huurders voortaan met minder argwaan worden benaderd. Doen ze dat niet, dan is er binnenkort geen enkele eigenaar meer over die nog wil verhuren, met rampzalige gevolgen voor de minderbedeelden in onze maatschappij.
Oud 17 december 2010, 12:05   #2
Jukes
Parlementslid

Standaard

Niemand van de huurdersbond op dit forum?

Laatst gewijzigd door Jukes : 17 december 2010 om 12:05.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 12:12   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Hoe gaan ze die bestrijden ?
Door de verhuurders te verplichten om iedereen aan te nemen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 12:21   #4
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Huurdersbond is een quasi nutteloze instelling. Ze verwijzen je gewoon door naar peperdure advocaten. Paar keer mij op beroept, uiteindelijk zélf maar de woonwetgeving geleerd en heeft mij veel betere resultaten opgebracht.

En actie is deels nodig, ken verhuurders met heel veel problemen. Heb aan de andere kant ook wel problemen gehad met compleet ridicule verhuurders. Mes snijdt aan beide kanten lijkt me. Eerste stap in elk geval moet tegen immo's gericht worden die de wetgevingen courant met de voeten treden waardoor men geen echt zicht krijgt op de (beschikbare) markt.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 17 december 2010 om 12:22.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 12:35   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Huurdersbond is een quasi nutteloze instelling. Ze verwijzen je gewoon door naar peperdure advocaten. Paar keer mij op beroept, uiteindelijk zélf maar de woonwetgeving geleerd en heeft mij veel betere resultaten opgebracht.

En actie is deels nodig, ken verhuurders met heel veel problemen. Heb aan de andere kant ook wel problemen gehad met compleet ridicule verhuurders. Mes snijdt aan beide kanten lijkt me. Eerste stap in elk geval moet tegen immo's gericht worden die de wetgevingen courant met de voeten treden waardoor men geen echt zicht krijgt op de (beschikbare) markt.
Maar niemand is verplicht van compleet ridicule verhuurders te huren natuurlijk. Het omgekeerde wel.
Oud 17 december 2010, 13:02   #6
Jukes
Parlementslid

Standaard

Het kan wel op Ebay en andere sites, waarom niet voor de verhuurmarkt: een puntenquotering voor betrouwbare huurders en verhuurders. Zo kan aan beide kanten direct het kaf van het koren worden gescheiden.
Oud 17 december 2010, 13:08   #7
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar niemand is verplicht van compleet ridicule verhuurders te huren natuurlijk.
Dit is ook van toepassing erop
Citaat:
Eerste stap in elk geval moet tegen immo's gericht worden
Jij hebt geen contact met de eigenaar. Alles via immo. Eens alles in orde stuurt immo je consequent door naar de eigenaar. Pas op dát moment, na alles getekend te hebben, kan je merken wat voor persoon de verhuurder is. En dat is natuurlijk te laat. Of hoe ga je dit 'ontwijken'? Zijn geen legale middelen voor en als je de verhuurder gaat stalken heb je de woning zeker niet.
Oud 17 december 2010, 13:12   #8
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Ook zonder verhuurders kan je leven,bende dikke nekken,afzetters
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 13:15   #9
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit is ook van toepassing erop

Jij hebt geen contact met de eigenaar. Alles via immo. Eens alles in orde stuurt immo je consequent door naar de eigenaar. Pas op dát moment, na alles getekend te hebben, kan je merken wat voor persoon de verhuurder is. En dat is natuurlijk te laat. Of hoe ga je dit 'ontwijken'? Zijn geen legale middelen voor en als je de verhuurder gaat stalken heb je de woning zeker niet.
Voor onroerend goed bestaan er al talloze controlemiddelen: wetgeving op verkrotting, reglementering van brandveiligheid, milieunormen (energiecertificaat), enz... Je kunt dus op voorhand perfect weten wat je zult huren, te meer daar er toch altijd een plaatsbezoek vooraf gaat aan het tekenen van de overeenkomst. Wie de verhuurder is, speelt dan geen rol, zo lang het pand voldoet aan wat is overeengekomen.

Een verhuurder heeft echter geen enkele relevante informatie over de toekomstige huurder. Betaalt hij op tijd? Onderhoudt hij het pand zoals een goed huisvader? Hier zou een puntensysteem veel ellende kunnen voorkomen.
Oud 17 december 2010, 13:17   #10
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ook zonder verhuurders kan je leven,bende dikke nekken,afzetters

???? Geen verhuurders, geen huurwoningen, en dus geen vaste verblijfplaats voor al diegenen die niet zelf een pand kunnen kopen.
Oud 17 december 2010, 15:33   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreekt ge uzelf niet een beetje tegen ?
Oud 17 december 2010, 15:39   #12
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja het is een nogal verwarrende redenering..

Je bent als verhuurder toch niet verplicht om via een immo te verhuren..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 16:26   #13
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Je bent als verhuurder toch niet verplicht om via een immo te verhuren..
Neen, de meeste kiezen daar wel echter voor. Toch in mijn kanten, en toch de woningen die ik aanvaardbaar vind. Heb ook al zonder immo gewoond, met varierende resultaten tussen perfect en rechtzaken. Immos zijn trouwens zeer bedreven in het afwimpelen van buitenlanders terwijl verhuurders rechtstreeks aansprakelijk kunnen gesteld worden voor racisme.

Citaat:
Ik bedoel dat je geen recht hebt om buiten de immo om te werken en de verhuurder zich niet wil bezighouden met administratie. De verhuurder zal je bji problemen proberen door te sturen naar immo die je opnieuw doorstuurt naar verhuurder. En dan ben je even bezig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Je kunt dus op voorhand perfect weten wat je zult huren
Ik ben een goede huurder dus een puntensysteem zou mij zeer goed uitkomen feitelijk. Maar heb mij toch al moeten beroepen op verborgen gebreken. Water dat in het plafond loopt wegens een slecht geplaatste afvoer (papieren allemaal mooi in orde), in contact komt met elektrische installaties waarna je schokken kreeg als je eender welke kraan opendraaide. 3 maand geduurd, 3 installaties (telkens mooi met documenten) en uiteindelijk zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Heb het uiteindelijk gewoon opgegeven.
Oud 17 december 2010, 16:32   #14
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
.Ik ben een goede huurder dus een puntensysteem zou mij zeer goed uitkomen feitelijk. Maar heb mij toch al moeten beroepen op verborgen gebreken. Water dat in het plafond loopt wegens een slecht geplaatste afvoer (papieren allemaal mooi in orde), in contact komt met elektrische installaties waarna je schokken kreeg als je eender welke kraan opendraaide. 3 maand geduurd, 3 installaties (telkens mooi met documenten) en uiteindelijk zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Heb het uiteindelijk gewoon opgegeven.
Ah nu ben ik mee..
*misverstand*

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 17 december 2010 om 16:34.
Oud 17 december 2010, 16:34   #15
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben een goede huurder dus een puntensysteem zou mij zeer goed uitkomen feitelijk. Maar heb mij toch al moeten beroepen op verborgen gebreken. Water dat in het plafond loopt wegens een slecht geplaatste afvoer (papieren allemaal mooi in orde), in contact komt met elektrische installaties waarna je schokken kreeg als je eender welke kraan opendraaide. 3 maand geduurd, 3 installaties (telkens mooi met documenten) en uiteindelijk zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Heb het uiteindelijk gewoon opgegeven.
Een puntensysteem zou voor �*lle goede huurders welkom zijn. En in een dergelijk systeem zouden verhuurders, zoals degene die je hier opsomt, direct herkenbaar zijn als onbetrouwbaar. Hoog tijd dus dat de overheid zo'n systeem implementeert. De criteria kunnen, mits wat aanpassingen, op die van internetkoopsites worden geënt:

- vlotte betaler
- goede communicatie
- correcte omschrijving van het goed
- eerlijke afhandeling
- onderhoudt als 'goede huisvader'
Oud 17 december 2010, 16:36   #16
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Een puntensysteem zou voor �*lle goede huurders welkom zijn. En in een dergelijk systeem zouden verhuurders, zoals degene die je hier opsomt, direct herkenbaar zijn als onbetrouwbaar. Hoog tijd dus dat de overheid zo'n systeem implementeert. De criteria kunnen, mits wat aanpassingen, op die van internetkoopsites worden geënt:

- vlotte betaler
- goede communicatie
- correcte omschrijving van het goed
- eerlijke afhandeling
- onderhoudt als 'goede huisvader'
Allemaal héél objectieve criteria( behalve het eerste)..wie mag de punten toekennen ?

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 17 december 2010 om 16:37.
Oud 17 december 2010, 16:40   #17
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Allemaal héél objectieve criteria( behalve het eerste)..wie mag de punten toekennen ?
Het eerste is hét objectief criterium bij uitstek: staat de huur iedere eerste van de maand op de rekening of niet?

Punten toekennen via de twee verenigingen: huurdersbond en eigenaarsbond. Waarbij de huurdersbond punten toekent aan eigenaars en de eigenaarsbond aan huurders.
Oud 17 december 2010, 16:53   #18
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Het eerste is hét objectief criterium bij uitstek: staat de huur iedere eerste van de maand op de rekening of niet?

Punten toekennen via de twee verenigingen: huurdersbond en eigenaarsbond. Waarbij de huurdersbond punten toekent aan eigenaars en de eigenaarsbond aan huurders.
Sorry..ik bedoelde natuurlijk 'subjectieve' criteria behalve het eerste..

Hoewel best interessant lijkt me uw idee toch moeilijk realiseerbaar in de praktijk..bovendien is er een continu instroom/uitstroom van beide groepen en hebben 'scheidende' partijen gewoonlijk weinig interesse in het beschermen van hun opvolgers..
Oud 17 december 2010, 17:04   #19
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Hoewel best interessant lijkt me uw idee toch moeilijk realiseerbaar in de praktijk..bovendien is er een continu instroom/uitstroom van beide groepen en hebben 'scheidende' partijen gewoonlijk weinig interesse in het beschermen van hun opvolgers..
Net die instroom maakt het mogelijk om een 'huurders'- of 'verhuurders'-paspoort op te stellen met voldoende en dus gemiddeld vrij betrouwbare beoordelingen. Om van iedereen zeker een beoordeling te krijgen, zou het best een verplichting zijn, door de staat opgelegd, en uitgevoerd + opgevolgd door erkende instanties. Er moet in ieder geval ook een mogelijkheid voorzien worden voor de 'beoordeelde partij' om commentaar bij de beoordeling te voegen, om misbruik te vermijden.
Oud 17 december 2010, 17:17   #20
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Niet akkoord.

1. De dag maakt niets uit. Cfr uitspraak van een rechter in een mij zeer bekende zaak. Enkel als je een onderscheid wil maken tussen een perfecte huurder en een goede huurder.
2. 1x ambras met een eigenaar (wat vrij makkelijk te 'bereiken' valt als je een aantal rechten wil bereiken ivm herstellingen tijdens langere huurperiodes) en je valt al in de categorie 'slecht'. Verhuurdersbond is quasi betrokken partij omdat ze haar eigen leden moet beschermen, en is dus ver van subjectief.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be