Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2010, 03:24   #1
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard Geen Nederlands? GEEN bankrekening!

Als je bij een bepaalde bank(en) binnenstapt en je beschikt niet over het Nederlands niveau 1, dan kan je ook geen rekening openen?

Is dit volledig volgens de wet?
Oud 17 december 2010, 03:29   #2
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me vrij normaal om kennis te hebben van dezelfde taal als diegene waarin je je overeenkomst afsluit.

Anders kan de verkoper de koper eenders wat aansmeren natuurlijk.
Oud 17 december 2010, 08:47   #3
69kk
Partijlid

Standaard Van racisten tot vrouwengekken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Als je bij een bepaalde bank(en) binnenstapt en je beschikt niet over het Nederlands niveau 1, dan kan je ook geen rekening openen?

Je weet toch wel dat alle vlamingen racisten, fascisten,relschoppers zijn.
En alle Marokanen zijn profiteurs, terroristen,messenstrekkers, geitenneukers, vrouwengekken.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 08:52   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zullen dan toch wel bepaalde banken zijn, want ik kan niet geloven dat het EU-volk hier geen bankrekening zou kunnen openen.
Oud 17 december 2010, 09:07   #5
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Het lijkt me vrij normaal om kennis te hebben van dezelfde taal als diegene waarin je je overeenkomst afsluit.

Anders kan de verkoper de koper eenders wat aansmeren natuurlijk.
Dan zullen er heel wat Walen geen rekening in Vlaandrs hebben peisk..
Pinnen zal wel gaan, moet ge enkel cijferkes toetsen zonder taal te kennen. Cijfers zijn universeel.
Oud 17 december 2010, 09:10   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welke bank(en)?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 11:50   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De bediende dacht waarschijnlijk dat men vroeg om de kluis te openen en weigerde dat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 12:23   #8
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men idd je kan weigeren op grond van (g)een diploma zoals deltalloyd lijkt een taalvereiste me een volledig legale uitloper te zijn.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 12:25   #9
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat lijkt me niet mogelijk. Maar het lijkt me wel handig om de formularia te begrijpen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 13:46   #10
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Welke bank(en)?
Het gaat hier om KBC. Hun reden was dat ze hierdoor problemen ondervinden bij het loket.
Voor zover ik weet nemen mensen die de taal niet machtig zijn altijd iemand mee die hen kan bijstaan. En geld opvragen doet men via de automaat, wat hen aangeleerd wordt door iemand uit hun omgeving.

Bij Dexia hebben ze dan weer andere regels en worden enkel werklozen geweigerd.
Oud 17 december 2010, 14:04   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof dat het probleem niet zozeer bij de bank ligt dan wel bij de directeur van het agentschap. Ik herinner me een levendige discussie op een ander forum over een problematiek mbt het agentschap van "Argenta" in Brugge die een rekening aan een sportclub weigerde wegens een "vermoeden dat er te weinig beweging op die rekening zou zijn".. Het probleem geraakte opgelost doordat een ander filiaal van Argenta deze mensen dan wel aan een zichtrekening hielp.

Jouw taalkennis lijkt me in ieder geval voldoende (tenzij het KB agentschap in uw buurt geen personeel heeft dat fatsoenlijk AN kan begrijpen).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 14:32   #12
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik geloof dat het probleem niet zozeer bij de bank ligt dan wel bij de directeur van het agentschap. Ik herinner me een levendige discussie op een ander forum over een problematiek mbt het agentschap van "Argenta" in Brugge die een rekening aan een sportclub weigerde wegens een "vermoeden dat er te weinig beweging op die rekening zou zijn".. Het probleem geraakte opgelost doordat een ander filiaal van Argenta deze mensen dan wel aan een zichtrekening hielp.

Jouw taalkennis lijkt me in ieder geval voldoende (tenzij het KB agentschap in uw buurt geen personeel heeft dat fatsoenlijk AN kan begrijpen).
Voor zover mijn info correcte is kan je KBC en Argenta niet vergelijken.
Argenta werkt met zelfstandige agenten die dus ook een grotere vrijheid hebben dan de filiaalleiders vna KBC die in loondienst werken.

Ik kan me niet indenken dat er ook maar één bankkantoor is dat geld weigert vanwege de taal van de rekeninghouder.
Of zou die dochterbank van KBC in Luxemburg ook het geld van Vlamingen geweigerd hebben?
En zouden de KBC kantoren in onze grensstreek het geld van de Duitse klanten weigeren?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 15:25   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om KBC. Hun reden was dat ze hierdoor problemen ondervinden bij het loket.
Voor zover ik weet nemen mensen die de taal niet machtig zijn altijd iemand mee die hen kan bijstaan. En geld opvragen doet men via de automaat, wat hen aangeleerd wordt door iemand uit hun omgeving.

Waarom moet ik dan zo lang wachten tot er een tolk beschikbaar is om ze bij te staan?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 15:30   #14
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Was het om geld te storten of om onmiddellijk de kredietlijn van de rekening op te souperen ?

Was de bankbediende niet in staat om Nederlands te begrijpen ?
Of was de klant niet in staat om zich uit te drukken in het Nederlands ?
Oud 17 december 2010, 15:35   #15
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Bron ?
Bij mijn weten is Dexia zelfs (verplicht) alle ocmw klanten aan te nemen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 15:47   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind dat logisch. Als ik in Italië een bank binnenstap spreek ik daar Italiaans. Ik vind dat niet meer dan normaal. Bij gevolg heb ik ook geen probleem om daar een bankrekening af te sluiten. Of ze het zouden weigeren wanneer ik geen Italiaans zou spreken weet ik niet. Heb ik niet geprobeerd. Maar veel kans dat ze niet eens zouden begrijpen wat ik er kwam doen, moest ik geen Italiaans spreken. Op hun kennis van Frans of Engels zou ik maar geen al te hoge verwachtingen koesteren.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 december 2010 om 15:50.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 16:32   #17
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet nemen mensen die de taal niet machtig zijn altijd iemand mee die hen kan bijstaan.
Mja, wie zegt dat de mensen die hun bijstaan eerlijk zijn? Het draait over bankzaken. En elk volk heeft last van dieven en fraudeurs. Als je de regels niet volledig kan snappen kan ik wel begrijpen dat een bank niet staat te springen, want als er problemen zijn ... klant kan er niets aan doen want hij begrijpt het niet. Bank heeft alles uitgelegd dus kan er ook niets aan doen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 17:03   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat het heden ten dage verplicht is om minstens te schrijven onderaan het contract "gelezen en goedgekeurd", en wellicht voor zaken gelijk een visa-kaart nog wat verplicht gegevens meedelen (zoals ik zelfs recent mocht doen bij het openen van een pensioenspaarrekening bij een andere bank dan waar ik dat tot op heden deed: de bank is verplicht om mij ten gronde in te lichten van de 'risico's' van de beleggingen) ...

Verder raad ik criticasters aan om eens te bepalen welk land ter wereld het minst racistisch en minst-navelstaarder is ... en daar dan te proberen in een andere dan de landstaal een rekening te trachten te openen.

(verder nog: doet me denken aan de joke:
- klant: kutwijf, ik wil hier een godverdomse klotenrekening openen en rap nog een beetje;
- loketbediende bank: meneer aub, wilt u wat zachter praten ..
- klant: hoerewijf, maakt die kutpapieren klaar gij met uw platte tetten
- loketbediende: uw mag zich wenden tot de directeur, een klein minuutje aub (gaat weg en licht de directeur in)
- klant: ja gaat die hoereloper maar rap halen, frigide trien
- directeur: komt u binnen meneer, ik hoor klachten ...
- klant: luistert gij hé, ik heb net euromillions gewonnen en ik wil die klote miljoenen hier binnen de kortste keren op een fuck-rekening staan hebben
- directeur: en dat foorwijf aan het loket dee moeilijk of watte ?
-
-

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 18:59   #19
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Was het om geld te storten of om onmiddellijk de kredietlijn van de rekening op te souperen ?

Was de bankbediende niet in staat om Nederlands te begrijpen ?
Of was de klant niet in staat om zich uit te drukken in het Nederlands ?
Het verhaal ging als volgt:
Een koppel ging naar de KBC en vroegen daar of ze een rekening konden openen. De echtgenote spreekt perfect Nederlands, en de bediende antwoordde dat dat geen probleem was. Maar toen de vrouw zei dat het voor haar echtgenoot was, kwam hij met die regel aan. Wie geen niveau 1 Nederlands heeft, kan geen rekening openen bij hen.
De man volgt Nederlands les, kan zich behelpen, maar heeft niveau 1 nog niet volledig af.
Oud 17 december 2010, 19:03   #20
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Bron ?
Bij mijn weten is Dexia zelfs (verplicht) alle ocmw klanten aan te nemen..
Ik stond in de rij in de Dexia aan het Centraal Station. Een werkloze werd daar geweigerd.
Ze zeiden eerst dat hij een loonfiche moest binnenbrengen. Maar toen hij antwoordde dat hij werkloos was, antwoordde de bediende dat ze enkel mensen met een job voort konden helpen. Hij moest proberen bij De Post.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be