![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welk soort onafhankelijk Vlaanderen wenst u ? | |||
optie 1 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
optie 2 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
optie 3 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
optie 4 |
![]() ![]() ![]() |
10 | 34,48% |
optie 5 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
optie 6 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
optie 7 |
![]() ![]() ![]() |
3 | 10,34% |
optie 8 |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,90% |
optie 9 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
optie 10 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
optie 11 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
optie 12 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
optie 13 |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,45% |
geen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 27,59% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 1. Onder leiding van een koning met politieke macht zoals nu. Vnl in de formatie.
2. Onder leiding van een koning met louter ceremoniële functie. 3. Onder leiding van een vorst met ruime(re) uitvoerende bevoegdheden (zoals in Liechtenstein of nog meer zoals in Saoudië Arabië). 4. Zonder echte leider zoals in Zwitserland. 5. Onder leiding van een president: rechtstreeks verkozen door het volk met ruime bevoegdheden en zonder premier. De president kiest zijn regering zelf. Ongeacht de meerderheid in het parlement. 6. Onder leiding van een president : rechtstreeks verkozen met ruime bevoegdheden maar met een premier, komende uit een parlementsmeerderheid. (Franse systeem) 7. De functie van premier en president valt samen: minister president uit een parlementaire meerderheid. Zoals Kris Peeters zou staatshoofd en regeringsleider zijn. 8. Onder leiding van een president met louter ceremoniële functie rechtstreeks vorkozen door het volk. Premier heeft alle macht. 9. Onder leiding van een president met beperkte uitvoerende functie rechtstreeks verkozen door het volk. Premier heeft meer macht. 10. Een president met ruime bevoegdheden verkozen door het parlement. Premier heeft minder macht. 11. Een staatshoofd die niet gekroond is maar ook niet verkozen is (een militaire junta, theocratie, communistische dictatuur) 12. Een geleide democratie met parlement, regering, staatshoofd, maar met een machtig controle orgaan (zoals de Raad van Hoeders bijvoorbeeld). 13. Nog iets anders (zie bericht) 14. Ik wil geen onafhankelijk Vlaanderen Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 8 januari 2011 om 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Vlak na de onafhankelijkheid ga ik voor optie 7, op termijn moeten we kunnen evolueren naar optie 12.
Met parlement verkozen door het volk, regering onder leiding van een premier. Een president of vorst met redelijk wat bevoegdheid. Maar dit alles onder het alziend oog van een machtig controle orgaan samengesteld uit behoudsgezinde militairen, conservatieve geestelijken, leiders van solidaristische groeperingen en dergelijke... Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 8 januari 2011 om 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat moeten we ons voorstellen bij "de raad van Hoeders" ??
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gedecentraliseerde confederatie met een centraal politburo onder leiding van een verkozen secretaris-generaal van de heersende Communistische Partij.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Dus een geleide democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ik ben wel eens benieuwd voor welke vorm NVA gaat ? Ik denk dat optie 7.
Vlaams Belang gaat voor een rechtstreeks verkozen president denk ik. Optie 6of 9 denk ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Waarom is een land zonder leidend gezicht, zonder boegbeeld zo populair ? (optie 4)
Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 9 januari 2011 om 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Ik heb nog een keuzemogelijkheid vergeten, die je kan plaatsen bij optie 13:
Een louter ceremoniële president of president met beperkte bevoegdheden verkozen door het parlement (zoals in Duitsland). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() 13. Als de Walen de Vlamingen binnen België niet hun eigen ding willen laten doen en er is geen andere oplossing dan een onafhankelijk Vlaanderen dan vind ik een burgemeester met schepencollege al meer dan voldoende eigenlijk. Er zijn tientallen misschien ondertussen zelfs al honderden steden met meer dan 5 miljoen inwoners. Onze politici hebben geen ronkende titels als vorst of minister of president nodig. Hoe minder politici hoe meer capabele mensen die voor werkgelegenheid kunnen zorgen voor die mensen die daar niet zelf voor kunnen zorgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ga voor optie 7, dat heb ik altijd gezegd en dat vind ik nog steeds de beste optie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Ik kies voor optie 14 met dit als alternatief.
http://www.baarlewerkgroep.org/nl/vi...en-en-brussel-
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 9 januari 2011 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de indruk dat het eerder "Eigen Pens Eerst" is hier, of vergis ik me ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaamse regering met minister-president.
Voor de rest zou ik de provincie (hervormd) behouden als toezichter op de regio's (gemeentes bij elkaar) met districtsraden (gemeentes) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Een president met uitgebreide bevoegdheden, aangevuld met een beperkte regering in de zin van een klein aantal ministers.
+ op regelmatige basis volksreferenda + vervanging van de parlementen en hun partijen door raden, bestaande uit speciaal geschoolde hoge ambtenaren die daarin samenwerken met vertegenwoordigers uit de economische sectoren. Deze speciaal geshoolde ambtenaren komen voort uit een op te richten eigen versie van de Franse ENA, maar met nog hogere eisen. En met permanente controle op alle leden van de raden (dus zowel die ambtenaren als de economische vertegenwoordigers) inzake activiteitsgraad, corruptie,... President en ministers worden bepaald na een periode van 6 jaar, uit kandidaten die worden voorgesteld door de eenheidspartij. President en ministers hebben de plicht maandelijks de bevolking voor/in te lichten inzake hun activiteiten de voorbije maand en hun plannen op korte en lange termijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Als tijdelijke oplossing, de volgende tussenstap moet de 17 provinciën worden en het einddoel een confederatie van de germaanse volkeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() correctie 8 gestemd maar had 4 niet zien staan
4 heeft mijn voorkeur |
![]() |
![]() |
![]() |