![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tegenwoordig snijd ik het bittere hart eruit en hak ik de rest in grove stukken. Dat stoof ik dan een kwartiertje in een flinke scheut azijn met een half bouillonblokje en zout/peper/muskaatnoot, waarna ik het geheel droogbak in (redelijk veel) honing.
Zoet-zure witloof die hier bij ons thuis redelijk gesmaakt wordt. Heeft er iemand soms opmerkingen bij, plaats ze hier aub?
Laatst gewijzigd door Xenophon : 22 december 2010 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als onderdeel van een wokgerecht of gewoon als groente met aardappeltjes en een kottelletje ?
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij ons zeggen ze witlof.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() of Brussels lof ; alle varianten zijn volkomen goed Nederlands : witloof, wit lof,
brussels lof...(E-o cikorio)
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bak het rauwe witlof heel zachtjes in de koekepan met een beetje boter. Dikke stronken snijd ik in twee; regelmatig draaien. Peper en zout. Dan (als het zo 3/4 gaar is) sprenkel ik er een halve citroen over (doet : kissekissekisse in de pan) en dan een goede soeplepel van die bruine kinnekessuiker erover (honing zou het ook wel doen). Dat carameliseert dan allemaal samen (boter, witloofsap, citroen, bruine suiker) en vormt een kleverig laagje rondom de stronkjes! Sindsdien eet ik het alleen maar gestoofd op die manier. rauwe witlofsla: + zure appel + grof gehakte walnoten (of amandelschilfers), wat rozijnen, halve of hele uitgeperste appelsien, geperste teentjes knoflook, fijngesnipperd sjalotje, olie, citroensap (of/en lepeltje mayo). Best wel te doen in de zomer.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 december 2010 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ook, maar niet in stukken hakken.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beboter je ovenschaal,
leg er plakjes jonge kaas in; de net-aangekookte stronkjes (zonder hart) rol je in een plakje ham (naar smaak met een heel klein reepje banaan. niet teveel, anders wordt het te zoet). Leg de ingerolde stronkjes stevig tegen elkaar aan. Rasp oude kaas en vermeng dat met paneermeel, of beter: met beschuitkruimels. Strooi dit uit over de stronkjes zodat er een egale laag ontstaat. Schuif de schotel in de oven: 40 minuten, 220 graden. Smakelijk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ja, gewoon als groenten bij gekookte aardappelen en een stukje vlees.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die banaan tot daar aan toe...
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 december 2010 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() één stronje witloof in stukken hakken en mengen onder salade, geeft het slkaatje een frisse smaak. de hele stronk witloof gestoofd met citroensap is een klassieke groentebereiding. De gestoofde en in stukken gehakte vorm is minder gebruikelijk, maar zou het volgens mij wel goed doen in een wokschotel (met chinese kool ?)
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wordt dat dan niet erg droog, zo zonder sausje derop?
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien toch (nog) maar eens proberen, maar dan zonder ham, ik eet mn vriendjes niet op. ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De stronken eerst aanbakken doe ik niet meer, ik hak ze in stukken en begin gelijk te stoven, het aanbakken komt erna dus.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
men kookt de gehele stronkjes en rolt ze in ham. Men maakt een witte kaassaus met nootmuskaat, van geraspte gruyere of emmental. De beboterde ovenschotel wordt gevuld met de hamrolletjes witloof en vervolgens overgoten met de kaassaus. Het geheel wordt overdekt met paneermeel en stukjes boter ca. 20 min in over voorverwarmd op 220 ° C opdienen met aardappelpuree. ---- De combinatie oude en jonge Hollandse kaas lijkt me ook wel wat
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Ik pleeg mijn lof in grove stukken te snijden en dan aan de kook te brengen en nog even laten doortrekken (niet te lang, want ik heb mijn lof het liefst niet helemaal kapotgekookt). Intussen maak ik dan een kaas- en hamsaus, of als alternatief een saus van kaas en gebakken spekskes, en kook tevens de aardappels.
Van de aardappels puree maken uiteraard en op smaak brengen met peper, zout en nootmuskaat. Als vlees er serveer ik er een karbonade o.i.d. bij. En die kaas- en hamsaus dient natuurlijk in riante hoeveelheden over het lof uitgegoten te worden. |
![]() |
![]() |