Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2010, 02:49   #1
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard Successierechten, staatsschulden en responsabilisering

Het kan een opeen gegooid hoopje termen lijken, maar successierechten, staatsschulden en responsabilisering hebben wel degelijk iets met elkaar gemeen.

Responsabilisering om te beginnen duikt tegenwoordig vaak op in debatten en zou volgens een deel van onze democratie bereikt worden wanneer deelstaten eigen belastingen heffen voor de financiering van hun uitgaven. De successierechten, de belasting op erfenissen, is een vorm van belastingen die reeds 100% door deelstaten geheven worden, door de gewesten. Over het al dan niet tot responsabilisering leiden van de opsplitsing van deze belasting kan je terecht bedenkingen hebben.

We halen er even de staatsschulden bij. Het ziet er naar uit dat de nieuwe generatie, een generatie die (nog) niet bijgedragen heeft tot enige staatsschuld, de staatsschulden zal mogen afbetalen. Sommigen erven een fortuin, anderen staatsschuld. Een ongelijke startpositie geven aan de verschillende nieuwkomers op de arbeidsmarkt noem ik geen responsabilisering. Dat is wel wat erfenissen en staatsschulden samen doen. Nochtans heeft een jonge Griek even weinig te maken met de Griekse staatsschuld als een jonge Luxemburger, om maar een voorbeeld te geven.

Wat ik voorstel in het kader van eerlijke responsabilisering is het volgende. Betaal alle staatsschulden die eender waar tot en met 2010 gemaakt zijn met de erfenissen vanaf 2011. Bespreek vervolgens internationaal maatregelen om grote staatsschulden voor in de toekomst radicaal te voorkomen. Dit laatste omdat de eerste maatregel geen gewoonte mag worden, opdat het in staten met minder dan gemiddelde erfenissen ook geen gewoonte zou worden om zich van staatsschulden minder aan te trekken.

Over de voorstellen in de laatste alinea wil ik graag een debat starten.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 12:47   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Schulden moeten gemaakt worden door de mensen die ze gemaakt hebben.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 14:05   #3
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Schulden moeten gemaakt worden door de mensen die ze gemaakt hebben.
Schulden kunnen ook alleen gemaakt worden door de mensen die ze maken, maar volgens mij bedoelde je 'betaald' i.p.v. 'gemaakt'.

Ook ik vind dat schulden betaald moeten worden door de mensen die ze gemaakt hebben. Het ziet er echter naar uit dat dat niet gaat gebeuren, tenzij we bijvoorbeeld mijn idee uitvoeren.
Oud 29 december 2010, 14:06   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Schulden kunnen ook alleen gemaakt worden door de mensen die ze maken, maar volgens mij bedoelde je 'betaald' i.p.v. 'gemaakt'.

Ook ik vind dat schulden betaald moeten worden door de mensen die ze gemaakt hebben. Het ziet er echter naar uit dat dat niet gaat gebeuren, tenzij we bijvoorbeeld mijn idee uitvoeren.
Ja, dat klopt. Sorry, afgeleid.

Neen, uw idee betekent dat de schulden betaald worden door andere mensen dan zij die ze gemaakt hebben.

De schulden zijn gemaakt door de politici van de afgelopen decennia.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 december 2010, 14:14   #5
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt. Sorry, afgeleid.

Neen, uw idee betekent dat de schulden betaald worden door andere mensen dan zij die ze gemaakt hebben.

De schulden zijn gemaakt door de politici van de afgelopen decennia.
Wie betaalt volgens jou de schulden bij mijn idee?

Wat is jouw voorstel om de schulden door de juiste mensen betaald te laten worden?
Oud 29 december 2010, 14:17   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie betaalt volgens jou de schulden bij mijn idee?

Wat is jouw voorstel om de schulden door de juiste mensen betaald te laten worden?
De nakomelingen van wie je het geld steelt.

De politici verantwoordelijk stellen en anders defaulten.
Oud 29 december 2010, 14:31   #7
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De nakomelingen van wie je het geld steelt.

De politici verantwoordelijk stellen en anders defaulten.
Hoe rechtvaardig jij dat de ene in zijn leven meer dan €10.000 staatsschulden erft en de andere netto veel winst maakt dankzij erfenissen? Vrije keuze?

Denk je dat het geld van de schuldige politici volstaat om die staatsschuld terug te betalen?

Wat is defaulten? De schulden gewoon nietig verklaren?
Oud 29 december 2010, 15:02   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe rechtvaardig jij dat de ene in zijn leven meer dan €10.000 staatsschulden erft en de andere netto veel winst maakt dankzij erfenissen? Vrije keuze?

Denk je dat het geld van de schuldige politici volstaat om die staatsschuld terug te betalen?

Wat is defaulten? De schulden gewoon nietig verklaren?
'k vind niet dat iemand schulden zou moeten erven. 'k ga dat dus ook niet rechtvaardigen.

Als de politici niet genoeg hebben, is dat dan jammer voor de schuldeisers.

Defaulten is inderdaad de schuld niet betalen.
Oud 29 december 2010, 15:44   #9
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
'k vind niet dat iemand schulden zou moeten erven. 'k ga dat dus ook niet rechtvaardigen.

Als de politici niet genoeg hebben, is dat dan jammer voor de schuldeisers.

Defaulten is inderdaad de schuld niet betalen.
De schulden gewoon niet betalen, de schuldeisers die recht hebben op de terugbetaling van hun lening niet terugbetalen, noem jij geen diefstal, terwijl je erfenissen niet laten ontvangen wel diefstal noemt. Dat begrijp ik niet. Of staat het gewoon lager in jouw vreemde hiërarchische ordening van diefstallen naar ernst?

Persoonlijk beschouw ik, zoals je wel weet, het niet laten ontvangen van erfenissen niet als een vorm van diefstal. Het gaat immers over het niet geven van geld waar niet voor gewerkt is door de ontvanger. Als jij niet over de rechtvaardiging van jouw beslissingen wilt spreken, dan spreek ik wel over mijn rechtvaardiging. Het niet geven van geld waar niet voor gewerkt is, is voor mij een minder erge diefstal dan schulden laten betalen door iemand die de schulden niet gemaakt heeft. Mijn idee vervangt die tweede, ergere diefstal door die eerste, minder erge diefstal die ik eigenlijk zelfs niet als diefstal beschouw.
Oud 29 december 2010, 15:47   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is tijdverlies.
Oud 29 december 2010, 16:03   #11
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is tijdverlies.
Je maakt het jezelf nu wel heel gemakkelijk, maar ik vrees dat je gelijk hebt, Adrian. Over het tijdverlies van een discussie hierover tussen ons beiden, bedoel ik.

Als je het ontvangen van erfenissen als het meeste heilige recht beschouwt, dan kan het soms moeilijk, zelfs onmogelijk zijn om tot een akkoord te komen met iemand die dat als het meest onheilige recht beschouwt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be