![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() 300.000 banen in Europese auto-industrie in gevaar:
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...n-gevaar.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() In de auto-industrie in Europa zijn op termijn zowat 300.000 banen bedreigd. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf Roland Berger, die vandaag in München is voorgesteld. De verkoop en productie zullen de volgende vijftien jaar in toenemende mate naar Azië verhuizen. Vooral op productievlak zouden er jobs sneuvelen.
De studie was gebaseerd op interviews met zestig hooggeplaatste vertegenwoordigers uit de autosector. China De vraag in Azië naar nieuwe wagens zal de volgende jaren sterk groeien. Alleen al in China zou het aantal autobezitters jaarlijks met 36 procent stijgen. Het aandeel van Europa zal dus dalen en de kleine, goedkope wagens zullen belangrijker worden. Tegelijk zal ook de elektrische auto zijn opmars voortzetten, meent de studie. Tegen 2025 zou hun aandeel stijgen tot 10 procent van alle nieuwe wagens, hybride types zouden zelfs een marktaandeel van 40 procent bereiken. (belga/sps) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() De Europese weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige Chinese weidegronden zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard inwoners, tot ziens neoliberale heren.
De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet! http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
|
![]() Wie zuinige auto's wil moet op de markt vertrouwen, en niet zeuren om baantjes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Toch zal het wagenpark hier ook op regelmatige basis vernieuwd moeten worden.
Misschien toch eens nadenken over belasting op consumptie ipv op arbeid.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() Citaat:
Een economische groei van 14 % van die landen maakt neoliberale bloedgeil! De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet! http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
|
![]() Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.
Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen... Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ... Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........ ongelooflijk eigenlijk ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 1 maart 2011 om 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() Citaat:
http://www.flixxy.com/zero-pollution-automobile.htm Auto’s op zonne-energie: http://www.youtube.com/watch?v=r1T4wfVfTzc http://www.youtube.com/watch?v=lekszDURGA4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
|
![]() Citaat:
En dankzij de inhaal- en herinvesteringsoperatie wordt Azie momenteel uitgerust met de modernste openbaar-vervoerssystemen,trein/tram/bus..Daar is nog zeker 20 jaar werk aan,met serieuze kontrakten voor de grote leveranciers.... Bij ons gaat het om wat veiligheidssystemen en af en toe een nieuw treinstelletje.... Ook hier de twijfel,het ziet ernaar uit dat de modernste systemen en de beste spullen ver buiten Europa gemaakt- en geplaatst worden...Al is het maar omdat regeringen,terecht eigenlijk,ervoor zorgen dat grote overheidsbestellingen leiden tot grote tewerkstelling en technologie-overdracht(!!!). Iets wat bij ons,zogezegd wegens "de vrije markt", niet meer zou mogen... Laatst gewijzigd door kelt : 1 maart 2011 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Denk je dat zo een remblokje die trein kan beletten om zich verder naar de afgrond te begeven ? Merk op dat er steeds meer volk op zit ...
Laatst gewijzigd door MIS : 1 maart 2011 om 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
|
![]() misschien....
Maar,onafhankelijk van wat ik ervan niet zou weten,de tewerkstelling in de Europese auto-industrie daalt en blijft dalen.Moderner en efficienter kunnen de fabrieken nochtans al bijna 20 jaar niet meer worden.Meer uitgezogen kunnen de toeleveranciers echt niet meer. De "goednieuwsshow-pieken" ,ook weer afhankelijk van vormen van overheidssteun,zullen de lange-termijn tendens niet kunnen wegstoppen. De grote concerns chanteren al jarenlang overal in Europa de overheden,en verkrijgen "investeringssteun",speciaal op maat toegesneden belastingssystemen,regelrechte overheidssteun aan consumenten die autos kopen, en wat dies meer zij. Ze blijven nog even wegens niet-markt gerelateerde omstandigheden,ware het daar niet van,ze waren al weg! Voor iedereen die wilde zien kon het pure chantage-verhaal dat GM-Europe speelde met de overheden van de landen waar ze aanwezig waren de ogen openen.Het is maar twijfelachtig of een werknemer in die sector eigenlijk nog iets opbrengt aan de staat! Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2011 om 06:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Mss het openbaar vervoer privatiseren.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
|
![]() Ik herinner me nog toen honderdduizenden banen in de Europese klompenindustrie in gevaar waren. Dat drama zijn we nooit te boven gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
|
![]() Citaat:
Ga zo snel mogelijk naar China Freelancer en laat de Belgen gerust. Economie is een middel en geen doel op zich! De vrije markt is voorlopig geen eigendom van werknemers, ze krijgen slechts een zeer kleine vergoeding in ruil voor hun dagelijkse arbeid in dit systeem, de geprivilegieerde elite zal dus haar eigen concurrentie positie zelf moeten veilig stellen en hun verantwoordelijkheid daarvoor moeten opnemen, ze zijn niet persoonlijk verantwoordelijk zoals vennootschappen aangeven, maar wel maatschappelijk verantwoordelijk. Arbeiders zijn “niet” verantwoordelijk voor een vrije markt die niet van hen is, dit volgens de huidige liberale ideologie uiteraard. In goede economische tijden (hoogconjunctuur) mogen arbeiders niet participeren in de winsten??? In slechte economische tijden (laagconjunctuur) moeten arbeiders de crisis “niet” betalen!!! Dat zijn nu éénmaal de consequenties van het huidige (neo) liberale systeem. Je kan arbeiders niet verantwoordelijk stellen voor de rotzooi die grote bedrijven (banken speculanten en multinationale bedrijven) met onze economie gemaakt hebben, dat is wel zeer laag bij de grond en zeker niet discutabel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
|
![]() Citaat:
Als de bloedhonden hier weg zijn dan staat alles open om de vertegenwoordigers van de werkmens hier eindelijk deftig en eerlijk werk te laten creëren en eerlijk te verdelen... Maar ja, misschien kunnen die vertegenwoordigers enkel lullen en eigendommen vernietigen... omdat dat dit goed is voor de werkmens... ![]() ![]() Die multinationals - en zeker de Amerikaanse - hebben hier steeds ellende en verderf gebracht... en hongerlonen... ![]() Laatst gewijzigd door freelancer : 2 maart 2011 om 16:06. |
|
![]() |
![]() |