Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2011, 23:11   #1
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard 300.000 banen in Europese auto-industrie in gevaar:

300.000 banen in Europese auto-industrie in gevaar:

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...n-gevaar.dhtml
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:12   #2
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

In de auto-industrie in Europa zijn op termijn zowat 300.000 banen bedreigd. Dat blijkt uit een studie van consultancybedrijf Roland Berger, die vandaag in München is voorgesteld. De verkoop en productie zullen de volgende vijftien jaar in toenemende mate naar Azië verhuizen. Vooral op productievlak zouden er jobs sneuvelen.

De studie was gebaseerd op interviews met zestig hooggeplaatste vertegenwoordigers uit de autosector.

China
De vraag in Azië naar nieuwe wagens zal de volgende jaren sterk groeien. Alleen al in China zou het aantal autobezitters jaarlijks met 36 procent stijgen. Het aandeel van Europa zal dus dalen en de kleine, goedkope wagens zullen belangrijker worden.

Tegelijk zal ook de elektrische auto zijn opmars voortzetten, meent de studie. Tegen 2025 zou hun aandeel stijgen tot 10 procent van alle nieuwe wagens, hybride types zouden zelfs een marktaandeel van 40 procent bereiken. (belga/sps)
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 23:29   #3
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

De Europese weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige Chinese weidegronden zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard inwoners, tot ziens neoliberale heren.

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!

http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 00:14   #4
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
De Europese weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige Chinese weidegronden zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard inwoners, tot ziens neoliberale heren.

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!

http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv
Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 03:46   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Wie zuinige auto's wil moet op de markt vertrouwen, en niet zeuren om baantjes...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 07:08   #6
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Toch zal het wagenpark hier ook op regelmatige basis vernieuwd moeten worden.
Misschien toch eens nadenken over belasting op consumptie ipv op arbeid.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 10:43   #7
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wie zuinige auto's wil moet op de markt vertrouwen, en niet zeuren om baantjes...
De Europese consumptie weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige niet ontgonnen consumptie weidegronden van China, India, Brazilië en Rusland zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard potentiële consumenten in China, 1,1 miljard in India en 350 miljoen in Brazilië en Rusland, tot ziens neoliberale heren ondernemers.

Een economische groei van 14 % van die landen maakt neoliberale bloedgeil!

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!
http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv
Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 18:09   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
Standaard

Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk

Laatst gewijzigd door kelt : 1 maart 2011 om 18:12.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 18:50   #9
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk
Auto’s op lucht:

http://www.flixxy.com/zero-pollution-automobile.htm

Auto’s op zonne-energie:

http://www.youtube.com/watch?v=r1T4wfVfTzc
http://www.youtube.com/watch?v=lekszDURGA4
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 18:52   #10
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk
De volgende generaties zullen veel meer openbaar vervoer benutten!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 19:22   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
De volgende generaties zullen veel meer openbaar vervoer benutten!
inderdaad...
En dankzij de inhaal- en herinvesteringsoperatie wordt Azie momenteel uitgerust met de modernste openbaar-vervoerssystemen,trein/tram/bus..Daar is nog zeker 20 jaar werk aan,met serieuze kontrakten voor de grote leveranciers....

Bij ons gaat het om wat veiligheidssystemen en af en toe een nieuw treinstelletje....

Ook hier de twijfel,het ziet ernaar uit dat de modernste systemen en de beste spullen ver buiten Europa gemaakt- en geplaatst worden...Al is het maar omdat regeringen,terecht eigenlijk,ervoor zorgen dat grote overheidsbestellingen leiden tot grote tewerkstelling en technologie-overdracht(!!!).
Iets wat bij ons,zogezegd wegens "de vrije markt", niet meer zou mogen...

Laatst gewijzigd door kelt : 1 maart 2011 om 19:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 19:30   #12
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Bij ons gaat het om wat veiligheidssystemen en af en toe een nieuw treinstelletje.......
Denk je dat zo een remblokje die trein kan beletten om zich verder naar de afgrond te begeven ? Merk op dat er steeds meer volk op zit ...

Laatst gewijzigd door MIS : 1 maart 2011 om 19:30.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 21:46   #13
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk
Ik denk dat gij niet goed weet waarover ge praat.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 05:59   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik denk dat gij niet goed weet waarover ge praat.
misschien....

Maar,onafhankelijk van wat ik ervan niet zou weten,de tewerkstelling in de Europese auto-industrie daalt en blijft dalen.Moderner en efficienter kunnen de fabrieken nochtans al bijna 20 jaar niet meer worden.Meer uitgezogen kunnen de toeleveranciers echt niet meer.
De "goednieuwsshow-pieken" ,ook weer afhankelijk van vormen van overheidssteun,zullen de lange-termijn tendens niet kunnen wegstoppen.
De grote concerns chanteren al jarenlang overal in Europa de overheden,en verkrijgen "investeringssteun",speciaal op maat toegesneden belastingssystemen,regelrechte overheidssteun aan consumenten die autos kopen, en wat dies meer zij.
Ze blijven nog even wegens niet-markt gerelateerde omstandigheden,ware het daar niet van,ze waren al weg!

Voor iedereen die wilde zien kon het pure chantage-verhaal dat GM-Europe speelde met de overheden van de landen waar ze aanwezig waren de ogen openen.Het is maar twijfelachtig of een werknemer in die sector eigenlijk nog iets opbrengt aan de staat!

Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2011 om 06:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 06:24   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
De volgende generaties zullen veel meer openbaar vervoer benutten!
Dan zullen ze toch iets moeten doen aan de stakingen die om de haverklap uitbreken.

Mss het openbaar vervoer privatiseren.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 06:26   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het grootste probleem is dat er,economisch gezien,geen enkele reden is om de volgende generatie auto's nog in de EU te bouwen.

Wereldwijd transport is eenvoudigweg nog altijd spotgoedkoop,en al zeker voor dure goederen...

Bovendien zit er geen serieuze vernieuwing in de auto-industrie(hoogstens knutselen aan symptomen,ik heb,sedert de Toyota Prius die zich een eigen marktdeel veroverd heeft,(zoals Apple bij multimedia),geen kennis van ook maar enige belangwekkende technische ontwikkeling in de sector de laatste 20 jaar).Gemotiveerde werkslaven kunnen die technische dinosauriers evengoed samenbouwen ...

Mijn vorige wagen,uit 1994,zou nog steeds geen slecht figuur staan ten opzichte van de huidige versies van hetzelfde model......(uit de Volkswagen groep)........

ongelooflijk eigenlijk
Dan heb je toch enkele jaren geslapen hoor.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 09:11   #17
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Ik herinner me nog toen honderdduizenden banen in de Europese klompenindustrie in gevaar waren. Dat drama zijn we nooit te boven gekomen.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 14:32   #18
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
De Europese consumptie weidegronden zijn afgegraasd en verlept, de sappige niet ontgonnen consumptie weidegronden van China, India, Brazilië en Rusland zijn veelbelovend en onuitputbaar door zijn 1,3 miljard potentiële consumenten in China, 1,1 miljard in India en 350 miljoen in Brazilië en Rusland, tot ziens neoliberale heren ondernemers.

Een economische groei van 14 % van die landen maakt neoliberale bloedgeil!

De weg naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat niet!
http://abyss.free.fr/pour_en_rire/FuckWorld.wmv
Managers kennen enkel aandeelhouder verantwoord ondernemen.
Als de markten zich ginder bevinden, is het dan niet normaal dat de neoliberale bloedhonden zich naar ginder begeven?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 15:11   #19
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Als de markten zich ginder bevinden, is het dan niet normaal dat de neoliberale bloedhonden zich naar ginder begeven?
Begin dan niet te zeveren, zagen en lullen dat weknemers hier te duur zijn!
Ga zo snel mogelijk naar China Freelancer en laat de Belgen gerust.

Economie is een middel en geen doel op zich!
De vrije markt is voorlopig geen eigendom van werknemers, ze krijgen slechts een zeer kleine vergoeding in ruil voor hun dagelijkse arbeid in dit systeem, de geprivilegieerde elite zal dus haar eigen concurrentie positie zelf moeten veilig stellen en hun verantwoordelijkheid daarvoor moeten opnemen, ze zijn niet persoonlijk verantwoordelijk zoals vennootschappen aangeven, maar wel maatschappelijk verantwoordelijk.
Arbeiders zijn “niet” verantwoordelijk voor een vrije markt die niet van hen is, dit volgens de huidige liberale ideologie uiteraard.
In goede economische tijden (hoogconjunctuur) mogen arbeiders niet participeren in de winsten???
In slechte economische tijden (laagconjunctuur) moeten arbeiders de crisis “niet” betalen!!!
Dat zijn nu éénmaal de consequenties van het huidige (neo) liberale systeem.
Je kan arbeiders niet verantwoordelijk stellen voor de rotzooi die grote bedrijven (banken speculanten en multinationale bedrijven) met onze economie gemaakt hebben, dat is wel zeer laag bij de grond en zeker niet discutabel.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 16:04   #20
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Begin dan niet te zeveren, zagen en lullen dat weknemers hier te duur zijn!
Ga zo snel mogelijk naar China Freelancer en laat de Belgen gerust.

Economie is een middel en geen doel op zich!
De vrije markt is voorlopig geen eigendom van werknemers, ze krijgen slechts een zeer kleine vergoeding in ruil voor hun dagelijkse arbeid in dit systeem, de geprivilegieerde elite zal dus haar eigen concurrentie positie zelf moeten veilig stellen en hun verantwoordelijkheid daarvoor moeten opnemen, ze zijn niet persoonlijk verantwoordelijk zoals vennootschappen aangeven, maar wel maatschappelijk verantwoordelijk.
Arbeiders zijn “niet” verantwoordelijk voor een vrije markt die niet van hen is, dit volgens de huidige liberale ideologie uiteraard.
In goede economische tijden (hoogconjunctuur) mogen arbeiders niet participeren in de winsten???
In slechte economische tijden (laagconjunctuur) moeten arbeiders de crisis “niet” betalen!!!
Dat zijn nu éénmaal de consequenties van het huidige (neo) liberale systeem.
Je kan arbeiders niet verantwoordelijk stellen voor de rotzooi die grote bedrijven (banken speculanten en multinationale bedrijven) met onze economie gemaakt hebben, dat is wel zeer laag bij de grond en zeker niet discutabel.
En mogen uw Chinese kameraden niet profiteren van hun goede economische tijden? Als alle neoliberale bloedhonden hier vertrokken zijn dan zal er hier gelukkig geen uitbuiting meer zijn van de werkers (die hier de laatste decennia steeds met een hongerloon hebben geleefd... Ternauwernood kunnen ze viermaal per jaar in het buitenland vakantie nemen en voor hun derde gezinswagen moeten ze soms een restaurantje overslaan).
Als de bloedhonden hier weg zijn dan staat alles open om de vertegenwoordigers van de werkmens hier eindelijk deftig en eerlijk werk te laten creëren en eerlijk te verdelen... Maar ja, misschien kunnen die vertegenwoordigers enkel lullen en eigendommen vernietigen... omdat dat dit goed is voor de werkmens...

Die multinationals - en zeker de Amerikaanse - hebben hier steeds ellende en verderf gebracht... en hongerlonen...

Laatst gewijzigd door freelancer : 2 maart 2011 om 16:06.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be