Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Alle uitkeringen middelengebonden maken?
ja 11 31,43%
neen 18 51,43%
daar valt over te praten 6 17,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2009, 10:29   #1
eno2
Banneling

Standaard Alle uitkeringen middelengebonden maken

Naar het schijnt komt de regering altijd maar middelen tekort.

En is de sociale zekerheid één groot gat.

De oplossing is nochtans eenvoudig:

Maak alle uitkeringen middelengebonden.

Dat is toch ook maar rechtvaardig en normaal?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 10:33   #2
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

daar valt over te praten
Oud 10 juli 2009, 10:37   #3
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
daar valt over te praten
²
Oud 10 juli 2009, 10:38   #4
eno2
Banneling

Standaard

Laat ons dan praten.
Oud 10 juli 2009, 12:24   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Middelengebonden,

wil dat zeggen:
- iedereen die een brandverzekering en/of een levensverzekering afgesloten heeft en jarenlang trouw de polis betaald, toch niet uitbetalen ingeval van onverhoopte tegenslag, als hij toevallig toch wat meer senten op zak heeft dan gij of ik ?

- er zo maar op vertrouwen dat alle middelen van de mensen gekend zijn bij de overheid ?? Of tenminste, de overheid dermate bevoegdheden geven dat die middelen bekend raken ?? Beetje Orwell en big brother toestanden. (nu, ik ben daar voorstander van hoor, ttz van een maatschappelijke organizasie waar men niet zodanig overdreven voordelen puurt uit het verborgen houden van zijn spaarsentjes ...)

- iemand die zijn senten opsoepeert aan drank en vrouwen, wel dopgeld krijgt, maar iemand die zijn vermogen zuinig beheert, die wordt wandelen gestuurd ??

Wel ???

Laat ons praten. Zullen we beginnen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 12:36   #6
Aldous
Burger

Standaard

Middelengebonden, bedoel je daarmee dat de uitgaven in de sociale zekerheid niet hoger mogen zijn dan de middelen die ze ter beschikking heeft?
Aldous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2009, 16:29   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aldous Bekijk bericht
Middelengebonden, bedoel je daarmee dat de uitgaven in de sociale zekerheid niet hoger mogen zijn dan de middelen die ze ter beschikking heeft?
Of dat de uitkeringen nooit hoger dan de kassa van de sociale zekerheid is?
In dat geval...is het terug betalen.
Oud 12 juli 2009, 17:34   #8
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Dit loopt al op een ander forum, misschien iets anders maar het komt op hetzelfde neer.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=125839

Laatst gewijzigd door guido 007 : 12 juli 2009 om 17:35.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 18:50   #9
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Nee, tuurlijk niet. Een beetje mensen gaan bestraffen (dmv een lagere uitkering) als ze zo verstandig zijn geweest om geld opzij te zetten, terwijl je aan de andere kant mensen beloont met een hogere uitkering als ze al hun geld er doorheen gejaagd hebben. Onverantwoord gedrag belonen heet zoiets.
Oud 12 juli 2009, 19:30   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is te duur om te controleren/bepalen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:13   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dit loopt al op een ander forum, misschien iets anders maar het komt op hetzelfde neer.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=125839
Dat gaat over werkloosheidsuitkeringen.

Ik heb het over alle uitkeringen.
Oud 13 juli 2009, 09:16   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aldous Bekijk bericht
Ik zei middelengebonden omdat ik nog een zekere progressiviteit zou willen toestaan ifv bezit en inkomen. Geen bezit en geen inkomen zou dan 100% uitkering behouden. Rijkjes , welgestelden en wie verder zoal in de slappe was zit, zouden progressief moeten inleveren op zijn uitkering (en/of staatshulp).
Oud 13 juli 2009, 09:34   #13
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zei middelengebonden omdat ik nog een zekere progressiviteit zou willen toestaan ifv bezit en inkomen. Geen bezit en geen inkomen zou dan 100% uitkering behouden. Rijkjes , welgestelden en wie verder zoal in de slappe was zit, zouden progressief moeten inleveren op zijn uitkering (en/of staatshulp).
Persoonlijk vrees ik dat je ergens onderweg bent vergeten dat een democratische samenleving met een sociale zekerheid ook een sociale consensus veronderstelt. Als je daarin tever gaat graaf je zelf je eigen graf.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:40   #14
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Persoonlijk vrees ik dat je ergens onderweg bent vergeten dat een democratische samenleving met een sociale zekerheid ook een sociale consensus veronderstelt. Als je daarin tever gaat graaf je zelf je eigen graf.

De mensen zonder dak boven hun hoofd laten is geen sociale consensus, maar sociale nonsens(us).

Dit is eigenlijk een repliek bedoeld voor een andere thread. Maar hij blijft geldig.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 juli 2009 om 09:45.
Oud 13 juli 2009, 09:43   #15
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De mensen zonder dak boven hun hoofd laten is geen sociale consensus, maar sociale nonsens(us).
Dus degene die het geld buitensmijten, schulden aangaan en niet zuinig kunnen leven gaan meer trekken? Een mooie samenleving, zonder enige verantwoordelijkheidszin.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:44   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Dus degene die het geld buitensmijten, schulden aangaan en niet zuinig kunnen leven gaan meer trekken? Een mooie samenleving, zonder enige verantwoordelijkheidszin.

Dus diegenen die bemiddeld zijn, moeten uitekeringen blijven ontvangen?
Mooi beleid zonder logica.
Oud 13 juli 2009, 09:49   #17
eno2
Banneling

Standaard

Ik erger me blauw aan de obligate water-naar-zee-dragerij in dit landje.

Hier kan geen behoeftige geholpen worden zonder dat een welgestelde ook iets krijgt.

En dan maar klagen dat de sociale zekerheid onbetaalbaar wordt.

Ze wordt onbetaalbaar gemaakt door het ontbreken van middelencontrole en de daaruit volgende uitkeringen aan bemiddelden.

Niets voor niets eisen de progressieven bewegingen het invoren van een vermogenskadaster...
Oud 13 juli 2009, 10:51   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...
Ik erger me groen aan het obligate water-uit-de-zee-schepperij.

Het lijkt me zeer menselijk te zijn dat als je aan iets bijdraagt, je daar ook iets van kan terugkrijgen.
Het lijkt me zelfs draaglijk te zijn dat de sterkste schouders relatief veel meer, zelfs een volwaardig veelvoud, bijdragen; zolang de wetenschap er maar is: als ik in panne val, zal ik tenminste ook geholpen worden.

In de vertroebelde geesten van sommigen hier, gaat straks nog het voorstel komen om:
- mensen met twee huizen te verplichten een spesiale - duurdere dan de marktprijs- brandverzekering af te laten sluiten, maar als dat tweede huis afbrandt, krijgt ge toch geen vergoeding
- mensen met meer dan 25000 €'tjes moeten verplicht meedoen met de lotto, moeten zelfs het dubbele betalen als anderen, maar bij "zes juiste" trekken ze toch maksimum 100 € ...

Beseffen sommige eierleggende niet-vliegers hier wel dat iemand met een stevig inkomen wel tien keren zoveel bijdraagt aan de sosiale zekerheid, dan een brave ziel met een laag inkomen. Moet ge dan echt bijten in de hand die je voedt ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 10:54   #19
schwungman
Burger

Standaard

Citaat:
Ik erger me blauw aan uw zwart/wit denken.

Citaat:
Hier kan geen behoeftige geholpen worden zonder dat een welgestelde ook iets krijgt.
Welgesteld is een zeer rekbaar begrip. Definieer dus welgesteld. Dan kunnen we praten. Indien u mij als welgesteld beschouwd (lees verder hieronder) vind ik uw uitspraak een groffe belediging.

Citaat:
En dan maar klagen dat de sociale zekerheid onbetaalbaar wordt.
Omdat mensen het niet eens zijn met uw visie hebben ze bij deze geen recht van spreken meer? Erg sociaal hoor.

Citaat:
Ze wordt onbetaalbaar gemaakt door het ontbreken van middelencontrole en de daaruit volgende uitkeringen aan bemiddelden.
Ik neem aan dat dit uw mening is. Sociale en fiscale fraude en profetariaat zijn volgens mij minstens even belangrijk. Het is even belangrijk dat hij/zij die een bijdrage kan leveren, dit ook doet. Maar we vergeten weer het begin van alles: wat is bemiddeld?

Citaat:
Niets voor niets eisen de progressieven bewegingen het invoren van een vermogenskadaster...
Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen. Ik heb geen vermogen in de schoot geworpen gekregen en heb mijn bescheiden vermogen zelf bijeengespaard door jarenlang een eigen opgesteld spaarplan te volgen, waarvoor ik toen het nodig was ook de tering naar de nering heb gegezet. Ik kom steevast in de hoogste belastingsschaal terecht en heb meestal geen recht op sociale voorzieningen zoals bijvoorbeeld sociale leningen, sociale tarieven, studietoelagen, of (sinds dit jaar) de jobkorting. Mijn spaarcenten zijn mijns inziens reeds ruim voldoende belast. Als ik kom te sterven heeft mijn erfgenaam ook nog eens een flink pak successierechten te betalen op dit reeds belast "vermogen", waarvan elke verantwoording waarom de maatschappij daar recht op zou hebben mij persoonlijk ontgaat.

Die progressieven van u, die mij momenteel blijkbaar als "vermogend" beschouwen, hebben de afgelopen jaren ondanks vertegenwoordiging in alle regeringen helemaal niets gedaan voor de actieve bevolking. De stijgende vastgoedprijzen zijn een zeer goed voorbeeld, net als de energieprijzen.

Anderzijds kennen wij allemaal wel de kleine zelfstandige die niets verdient maar wel 3 luxewagens + een villa bezit, een weduwe of weduwnaar die sinds lang gelukkig is met een nieuwe partner, ook een mooi feest geeft, maar officieel niet hertrouwt omdat hij/zij dan de extra uitkering verliest. Mensen met een OCMW woning die hun laatste kind bij hen gedomicilieerd laten, omdat ze anders duurder moeten gaan huren. Gehandicapten die een leven lang uitkering krijgen omwille van een slechte arm of rug, maar met diezelfde arm of rug wel doodleuk de tuin staan om te spitten. En ga zo maar verder.

Ik heb er geen problemen mee om solidair te zijn met behoeftigen, als men de discussie ten gronde durft te voeren. Laat ook behoeftigen waar zij kunnen bijdragen aan de maatschappij (daarom niet materieel), voer een activeringsbeleid dat de zaken durft te stellen zoals ze zijn en misbruiken durft te identiciferen zonder hiervoor gestigmatiseerd te worden, definieer "vermogen" en "rijkdom" op een behoorlijke manier, maak werk van degelijke bestrijding van fiscale fraude (zodat vermogens effectief correct belast werden) en stop aub met het stigmatiseren van hen die elke dag de rekening betalen en in ruil enkel eerlijke redelijkheid terugvragen.

Geen rechten zonder plichten, zo eenvoudig is dat.

Laatst gewijzigd door schwungman : 13 juli 2009 om 10:56.
schwungman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 10:57   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik erger me blauw aan uw zwart/wit denken.
Wat zou dat dan worden als ik niet zo genuanceerd dacht?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be