Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2011, 18:44   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Watt een kluwen !

Zitten we binnenkort zonder elektriciteit thuis?

Eens goed aan de alarmbel trekken of staan we er echt zo slecht voor ? Zondagavond weten we meer. Ik ben alvast van het standpunt dat de hele sector nooit geprivatiseerd had mogen worden. Of dat veel zou verholpen hebben betwijfel ik gezien de anti nucleaire lobby.

(heb ook nog ondervonden bij het plaatsen van rolluiken dat ik abnormaal ben geen elektrische te willen, dat is not done in Vlaanderen, anti economie, groen, antibrandweer want ik zou wel eens zelf uit mijn brandend appartement kunnen geraken, ook mag ik mijn modem niet afzetten wanneer ik niet surf want dan gaat die kapot maar ik doe dat nochtans al jaren) elektricität brauchen muSS sein !
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2011, 18:53   #2
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht

Eens goed aan de alarmbel trekken of staan we er echt zo slecht voor ? Zondagavond weten we meer. Ik ben alvast van het standpunt dat de hele sector nooit geprivatiseerd had mogen worden. Of dat veel zou verholpen hebben betwijfel ik gezien de anti nucleaire lobby.

(heb ook nog ondervonden bij het plaatsen van rolluiken dat ik abnormaal ben geen elektrische te willen, dat is not done in Vlaanderen, anti economie, groen, antibrandweer want ik zou wel eens zelf uit mijn brandend appartement kunnen geraken, ook mag ik mijn modem niet afzetten wanneer ik niet surf want dan gaat die kapot maar ik doe dat nochtans al jaren) elektricität brauchen muSS sein !
Het probleem is - volgens mij - niet de privatisering maar het gebrek aan concurrentie.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2011, 18:54   #3
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Het probleem is - volgens mij - niet de privatisering maar het gebrek aan concurrentie.
Ik denk het ook.
Oud 5 maart 2011, 18:55   #4
Stingray
Banneling

Standaard

Het wordt in dat artikel al ergens aangehaald meen ik begrepen te hebben : een groot deel van de Belgische energiemarkt is in handen van buitenlanders, die de winst exporteren naar hun thuisland en hier niet investeren. Als er niet geïnvesteerd wordt en het verbruik stijgt is er een tekort in België.

Er is recent nog een investering gebeurd in de buurt van Gent voor het maken van electriciteit met pellets als ik me het goed herinner, maar ook dat had dan vooral te maken met de subsidies voor groene stroom en niet zozeer met een bekommernis om de tekorten aan electriciteit in België (ik meen trouwens dat het om een omgebouwde kolencentrale ging)

Als ik mij herinner is het vooral de overheid die uitverkoop gehouden heeft (vooral aan de Franssen) en de oorzaak van het probleem ligt dan ook bij de overheid als je het mij vraagt.

Ik zie er niet veel verandering in komen, aangezien er vooral veel tegenwerking is voor het bouwen van nieuwe kerncentrales.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2011, 19:05   #5
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

De grote droom van de groenen komt eindelijk uit.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2011, 21:03   #6
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ik denk het niet. De markt is vrij en er zijn genoeg grote spelers in Europa.
Oud 5 maart 2011, 21:13   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

De raad van bestuur van Suez en Electrabel wegens hoogverraad dood met de kogel, de energiemarkt terug nationaliseren en nieuwe kerncentrales bouwen. Met duurzame energie gaan we er spijtig genoeg niet komen.
De echte reden trouwens is volgens mij dat onze overheden doordat ze in constant geldgebrek zitten moeten doen wat de machtigste multinationals zoals Suez hen voorschrijven om toch nog een fooi te krijgen. En hoe komt het dat onze overheden constant in geldgebrek zitten ? Omdat de multinationals en grootkapitalen in de globalisering een instrument hebben gevonden om de macht van de democratische overheden te breken. We keren terug naar middeleeuwen.
Oud 5 maart 2011, 22:55   #8
Vigilante VL
Banneling

Standaard

België 1 week zonder elektriciteit en ze kunnen filet de politicien van de macadam krabben.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 00:29   #9
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
België 1 week zonder elektriciteit en ze kunnen filet de politicien van de macadam krabben.
Kan best zijn.. Bij.al die woeste forumverslaafden die zonder computer zitten gaan massaal de stoppen doorslagen, dat word beslist een bloederig gedoe...
Verder : geen electronische alarmen meer in de banken en bij de juweliers ! Geen verlichting meer in de straten !
Burgers, barrikadeer jullie in huis, met de geladen geweren die jullie nog onwettig liggen hebben stevig in jullie handjes, want het gaat gevaarlijk worden zonder electriciteit !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 01:05   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
De Belgen zijn zo apathisch, die weten echt wel een week lang zonder stroom iets te improviseren. Lekker een weekje aan den toog ofzo? Niks stroom nodig...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 01:34   #11
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Belgen zijn zo apathisch, die weten echt wel een week lang zonder stroom iets te improviseren. Lekker een weekje aan den toog ofzo? Niks stroom nodig...
misschien zit daar ook eveneens de reden dat men anno 2011 nog steeds zit te lullen over een staatshervorming
Oud 6 maart 2011, 05:42   #12
louis1949
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
misschien zit daar ook eveneens de reden dat men anno 2011 nog steeds zit te lullen over een staatshervorming
nee dat ligt aan jou en je linkse broeders
louis1949 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 06:47   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht

Er is nooit een privatisering van de energiemarkt geweest. Wel een politieke uitverkoop.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 06:52   #14
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Mja... je hebt hier het record lullen. Dus je kan maar best pissig zijn over het spreken over een hoognodige sociaal-economische hervorming. Mr. Media.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 07:02   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In het Verenigd Koninkrijk heeft men al een tijdje een licht tekort aan generatie-capaciteit.Nog een geluk dat het VK aanzienlijke hoeveelheden stroom uit Frankrijk kan importeren(net als Belgie overigens).
In het VK is men niet onbekend meer met het fenomeen "rolling blackout",zeker als het een beetje sneeuwt en zo.Het is een spectaculaire vorm van het "opschuivend" uitvallen van de electriciteit terwijl halfautomatische systemen wanhopig proberen via omschakelingen en, doorschakelingen weer stroom van ergens op het net te krijgen.

Gigantische bedragen zijn daar verdwenen in windmolenparken,omdat daar meer geld voor te krijgen is op korte termijn.Dat geld wordt dan niet meer geinvesteerd in "grijze" centrales.Zoals steeds met het uit- en afstellen van economisch duurzame investeringen,het duurt enkele jaren maar de gevolgen zijn onvermijdelijk.

Het omschakelen van een "manufacturing" naar een "diensten"-economie gaat NIET gepaard met een verminderde electrische vraag.Men moet daar eens goed over nadenken!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 08:05   #16
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Is het gevolg van een angekondigde ramp. Toen de groenselventen in de regering zaten bekwamen ze een volledige stop van de bouw van centrales. Enkel nog investeren in hernieuwbare energie (windmolens en zonnepanelen), alleen hebben die een totaal rendement van+/- 15 % t.o.v. een kerncentrale. Proffen uit Leuven(? meen ik) kwamen met een berekening dat belgie niet genoeg plaats had om windmolens te zetten om 1 kerncentrale te vervangen (voor de goede orde er staan er 8). De groenselventen kochten liever (kern)elektriciteit in frankrijk dan er zelf te produceren. Nu begint het probleem : geen capactiteit, groter verbruik. Dank u wereldvreemde groenselvoddeventen
Oud 6 maart 2011, 09:24   #17
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het wordt in dat artikel al ergens aangehaald meen ik begrepen te hebben : een groot deel van de Belgische energiemarkt is in handen van buitenlanders, die de winst exporteren naar hun thuisland en hier niet investeren. Als er niet geïnvesteerd wordt en het verbruik stijgt is er een tekort in België.

Er is recent nog een investering gebeurd in de buurt van Gent voor het maken van electriciteit met pellets als ik me het goed herinner, maar ook dat had dan vooral te maken met de subsidies voor groene stroom en niet zozeer met een bekommernis om de tekorten aan electriciteit in België (ik meen trouwens dat het om een omgebouwde kolencentrale ging)

Als ik mij herinner is het vooral de overheid die uitverkoop gehouden heeft (vooral aan de Franssen) en de oorzaak van het probleem ligt dan ook bij de overheid als je het mij vraagt.

Ik zie er niet veel verandering in komen, aangezien er vooral veel tegenwerking is voor het bouwen van nieuwe kerncentrales.

Ben ik het graag mee eens
Dat ze maar bio-installaties bouwen zoals in Duitsland.
En geen mest-overschotten meer

Laatst gewijzigd door Tejokus : 6 maart 2011 om 09:25.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 09:30   #18
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Is het gevolg van een angekondigde ramp. Toen de groenselventen in de regering zaten bekwamen ze een volledige stop van de bouw van centrales. Enkel nog investeren in hernieuwbare energie (windmolens en zonnepanelen), alleen hebben die een totaal rendement van+/- 15 % t.o.v. een kerncentrale. Proffen uit Leuven(? meen ik) kwamen met een berekening dat belgie niet genoeg plaats had om windmolens te zetten om 1 kerncentrale te vervangen (voor de goede orde er staan er 8). De groenselventen kochten liever (kern)elektriciteit in frankrijk dan er zelf te produceren. Nu begint het probleem : geen capactiteit, groter verbruik. Dank u wereldvreemde groenselvoddeventen
Idd. België had volgens KUL-prof D'Haeseleer, op dat ogenblik, maar één rendabele optie nl. kernenergie. Gewoon omdat windmolens enkel rendabel waren aan de Belgische kust (neen niet vóór de kust), en op enkele heuveltoppen in de Ardennen. Alternatieve energiebronnen in België zijn enkel rendabel voor de energieleveranciers als de overheid subsidie geeft. Kijk bv naar de zonnepanelen. Eén van de redenen van onze dure elektriciteit is het feit dat de leveranciers de kostprijs(bedrag dat zij aan hun kleine klanten/leveranciers moeten betalen) van de onrendabele zonnepanelen daar moeten inrekenen.
Of met andere woorden: Ik bekostig de zonnepanelen en veel te dure energie die dat oplevert van mijn buren via mijn elektriciteitsfaktuur. Of nog anders gezegd onze hoge energierekening is een verkapte belasting. Zo simpel is dat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 13:06   #19
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Ik herhaal:

De grote droom van de groenen komt eindelijk uit.

En dan durven die prutsers dit hier nog komen neerplempen:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=152233
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2011, 18:31   #20
Valentine Julien
Burgemeester

Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

vraag es hoe het zit aan de Familie de Boél en travanten zoals Davignon en de Lippens...
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be