Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vindt u dat voorstel een goede zaak?
Ja 8 24,24%
Neen 25 75,76%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2011, 17:06   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard 1/3 leden raad van bestuur vrouw

De Kamer stemt binnenkort over een wetsvoorstel dat bepaalt dat één op de drie leden in de raad van bestuur van bedrijven een vrouw moet zijn. Vindt u dat voorstel een goede zaak?

VRT - poll

Ik verschiet eigenlijk van het aantal neen stemmen. Zelf vind ik het een goede zaak. Alhoewel ik meer voorstander ben van met een percentage te werken dat gelijk is aan het aantal vrouwelijke werknemers. Zo zouden er dan meer vrouwelijke raadsleden moeten zijn in sectoren waar meer vrouwen werken.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 17:17   #2
Sfax
Banneling

Standaard

Dom voorstel.

Dat de politici die met dergelijke voorstellen komen, eerst en vooral zelf eens leren om de overheidsfinanciën en die van hun overheidsbedrijven gezond te houden, ipv zich te moeien met hoe beursgenoteerde bedrijven beheerd zouden moeten worden.

't Is ook wachten naar onderzoeken en studies die aantonen dat bedrijven beter beheerd worden wanneer 1/3 van de raad van bestuur vrouwelijk is, dan wanneer diezelfde raad van bestuur bevolkt zou worden door meer competente mannen. Want dat is waar dit besluit op aanstuurt. Zolang de quota niet gehaald worden, moeten vrouwen voorrang krijgen op mannen en vallen mannen uit de boot, zelfs al hebben die laatsten betere competenties.

Leuk ook voor de vrouw in kwestie om te weten dat je op een postje zit omwille van je vrouw zijn, en niet omwille van je competenties. Dat is echt wel het signaal dat we aan de vrouw willen geven...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 17:54   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Leuk om weten als vrouw dat je een post niet krijgt terwijl je capabeler bent omdat je geen cafétype bent en na het werk liever huiswaarts keert. Dat zaken doen op restaurant of café is maar één bedrijfscultuur, er zijn waarschijnlijk andere en betere. Minder corruptachtige ons kent ons prijsafspraken en van al dat gedoe. En ik vermoed dat de overheid ook best eens in eigen boezem kijkt daarvoor. In het parlement zitten misschien al meer vrouwen maar in de administraties en overheidsbedrijven en sectoren allerhande is het volgens mij nog droeviger gesteld als in de privé wat hogere benoemingen betreft.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 18:02   #4
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Leuk om weten als vrouw dat je een post niet krijgt terwijl je capabeler bent omdat je geen cafétype bent en na het werk liever huiswaarts keert. Dat zaken doen op restaurant of café is maar één bedrijfscultuur, er zijn waarschijnlijk andere en betere. Minder corruptachtige ons kent ons prijsafspraken en van al dat gedoe. En ik vermoed dat de overheid ook best eens in eigen boezem kijkt daarvoor. In het parlement zitten misschien al meer vrouwen maar in de administraties en overheidsbedrijven en sectoren allerhande is het volgens mij nog droeviger gesteld als in de privé wat hogere benoemingen betreft.
Topmanagement van een bedrijf/RVB-leden zijn nogal heel zelden café-gangers. Leuk als populistisch thema, maar die mensen hebben wel wat anders te doen.

Los daarvan: is d�*t plots een reden om pro die quote te zijn? Wanneer een man op een onzinnige manier uit de boot valt is dat niet erg, maar als een vrouw op een onzinnige manier uit de boot valt, dan is dat erg?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 18:26   #5
freelancer
Banneling

Standaard

Ik zou eisen dat omwille van de gelijkheid en de kwaliteitsverbetering de opsplitsing in de sport tussen mannen en vrouwen zou verdwijnen...
Ik zou om te beginnen onze 4x 400 m tijdens de volgende Olympische Spelen laten samenstellen uit 2 mannen en 2 vrouwen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 20:18   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Mijn antwoord is neen.

Waar halen de kut-excuus-truzen a la Eva Brems en De bethune en consoorten het vandaan ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 20:27   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik verschiet eigenlijk van het aantal neen stemmen. Zelf vind ik het een goede zaak. Alhoewel ik meer voorstander ben van met een percentage te werken dat gelijk is aan het aantal vrouwelijke werknemers. Zo zouden er dan meer vrouwelijke raadsleden moeten zijn in sectoren waar meer vrouwen werken.
Scherven A. Mok. Jij Verschiet. Zo lees ik het toch. Als ik de rest van je betoog lees gaat het eerder om niet verzilverde verwachtingen. Ik verschiet niet als mijn verwachtingen niet worden ingewilligd.

Trouwens. Met opgelegde quota zou je toch niet willen hebben dat vrouwen worden behandeld als een beschermde diersoort ? Een minderheid ? Vrouwen behoren zelfs tot een meerderheid.

Waarom slagen vrouwen er niet in om zich eens goed te organiseren, en moeten ze het steeds via een achterbakse manier overwinnen om pakweg hardwerkende venten te gebruiken als melkkoeien ?

Over mijn lijk, beste Scheve Amok.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 20:36   #8
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Gelijke rechten voor mannen!!

Minstens 1/3 mannen in het bestuur.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 2 maart 2011 om 20:36.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 20:44   #9
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Benieuw of deze poll de media gaat halen. Aan de uitslag te zien wellicht niet.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 20:49   #10
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind dit een dom voorstel. Mensen moeten geselecteerd worden op basis van capaciteiten, volledig los van het feit of ze nu man dan wel vrouw zijn. Nu gaan geschiktere, mannelijke kandidaten niet gekozen worden enkel en alleen omdat een andere kandidaat vrouwelijk is.
Het kan dus niet anders dan dat dergelijke quota’s ten koste van de kwaliteit gaan.
Er is al genoeg incompetentie en die quota’s gaan dat zeker niet verbeteren, wel integendeel!

Wat is het volgende? Quota voor dikke mensen? Of kleine mensen misschien? Quota voor blonde vrouwen?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 23:20   #11
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik vind dit een dom voorstel. Mensen moeten geselecteerd worden op basis van capaciteiten, volledig los van het feit of ze nu man dan wel vrouw zijn. Nu gaan geschiktere, mannelijke kandidaten niet gekozen worden enkel en alleen omdat een andere kandidaat vrouwelijk is.
Het kan dus niet anders dan dat dergelijke quota’s ten koste van de kwaliteit gaan.
Er is al genoeg incompetentie en die quota’s gaan dat zeker niet verbeteren, wel integendeel!

Wat is het volgende? Quota voor dikke mensen? Of kleine mensen misschien? Quota voor blonde vrouwen?
Alles geen Vlaamsgezinde mensen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2011, 01:55   #12
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Wat zal er gebeuren? Zullen de top-aandeelhouders nichtjes en schoonzusters benoemen om aan die kwota's te geraken?
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2011, 04:53   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Wat zal er gebeuren? Zullen de top-aandeelhouders nichtjes en schoonzusters benoemen om aan die kwota's te geraken?
Politici zoals Dehaene, SS, slaapmans Patrick Janssens en andere zien daarin een kans hun vrouw/vriendin een dik betaald postje te bezorgen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 3 maart 2011 om 04:54.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2011, 08:25   #14
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Gelijke rechten voor mannen!!

Minstens 1/3 mannen in het bestuur.
Dat is ook zo bepaald in dit wetsvoorstel.
Oud 3 maart 2011, 10:24   #15
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Verplichtingen RvB in 2025:
1/3 mannen
1/3 vrouwen
1/4 allochtonen
1/5 holebi's
1/7 50 plussers
1/10 25 minners
1/12 gehandicapten
1/15 vegetariërs
1/20 langdurig werklozen
Geen VB'ers of NVA'ers
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2011, 10:27   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dom voorstel.

Dat de politici die met dergelijke voorstellen komen, eerst en vooral zelf eens leren om de overheidsfinanciën en die van hun overheidsbedrijven gezond te houden, ipv zich te moeien met hoe beursgenoteerde bedrijven beheerd zouden moeten worden.

't Is ook wachten naar onderzoeken en studies die aantonen dat bedrijven beter beheerd worden wanneer 1/3 van de raad van bestuur vrouwelijk is, dan wanneer diezelfde raad van bestuur bevolkt zou worden door meer competente mannen. Want dat is waar dit besluit op aanstuurt. Zolang de quota niet gehaald worden, moeten vrouwen voorrang krijgen op mannen en vallen mannen uit de boot, zelfs al hebben die laatsten betere competenties.

Leuk ook voor de vrouw in kwestie om te weten dat je op een postje zit omwille van je vrouw zijn, en niet omwille van je competenties. Dat is echt wel het signaal dat we aan de vrouw willen geven...
Ik zit in verschillende verenigingen.

1 of 2 vrouwen op 10 bestuursleden is een realiteit, ik heb het dan niet over de KVLV of de boerinnenbond hé.
Oud 3 maart 2011, 20:41   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn vrouw zit al gans haar leven in de raad van ons bestuur "thuis".
Heb al de afleveringen van familie al mogen zien om die reden...en dat is geen pretje.
Oud 3 maart 2011, 22:34   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De NMBS geeft het goede voorbeeld!
Oud 3 maart 2011, 23:06   #19
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

positieve discriminatie is voor losers.

en werkt contraproductief.

Laatst gewijzigd door Maximus Aurelius : 3 maart 2011 om 23:07.
Maximus Aurelius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2011, 23:09   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
positieve discriminatie is voor losers.

en werkt contraproductief.
Er zou beter zo een quotum zijn voor politieker; minstens 1/3 mogen geen familiale banden hebben in het bestuur.
Kwestie van inteelt te vermijden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be