Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 maart 2011, 00:47   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard "Staatshervorming": welk monetair beleid?

Al vier jaar modderen de politieke partijen en regeringsonderhandelaars aan over de beruchte staatshervormingen, zonder dat de echte machtsstructuren worden in vraag gesteld. Vier jaar onderhandelen over staatshervormingen die uiteindelijk dus niets fundamenteel zullen veranderen. Tijd om het dus ook eens over een andere boeg te gooien en te gaan kijken naar de enige staatshervorming die er toe doet, de monetaire.

De staat steunt uiteindelijk op twee machtspoten, namelijk wapens en geld. Het monopolie op wapens en geweld is één grote factor (leger, politiemacht, ook de rechtstaat valt hieronder als een instrument van dwang), de andere factor is de macht om het geld uit te vaardigen. De eerste factor is op dit moment nog steeds in Belgische handen, grotendeels toch, de tweede factor is op dit moment volledig in handen van de Europese Unie. We kunnen dus stellen dat een Europese superstaat reeds een feit is, en dit sinds de invoering van de euro in 2001.

Een staatshervorming die ten gronde de staat hervormt of inricht zal dan ook in de eerste plaats deze twee factoren moeten aanpakken. Wat de tweede factor betreft, het monetaire deel van de staatsmacht, daag ik de flaminganten, belgicisten én groot/heel-nederlanders op dit forum nu uit me eens uit te leggen wat ze hier precies mee willen doen. Wie vaardigt het geld uit? En hoe gebeurt dit?

Het is op dit thema dat we de "echte" belgicisten, flaminganten, groot-nederlanders en euronationalisten zullen kunnen onderscheiden. De vraag is eigenlijk heel simpel: euro of geen euro?
Pelgrim is offline  
Oud 8 maart 2011, 00:59   #2
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
euro of geen euro?
Geen euro.

Het eerste wat een onafhankelijk Vlaanderen moet doen is uit de EU stappen, zoals Frans Krols ooit schreef in Trends.

Maar misschien is dat geen antwoord op uw vraag, omdat die uitgaat van het voortbestaan van België. Als ik het goed begrepen heb.
Helias is offline  
Oud 8 maart 2011, 00:59   #3
Tegenlicht
Banneling

Standaard

De Belgische frank of de Vlaamse dollar. Weg uit Europa. Niet perse voor handel, maar wel voor draconische universele wetten en monetair systeem.

Er komt al meteen een Europese tax op banktransacties. Austherity measures mijn reet. Ik betaal niet voor de schulden van Spanje en noem maar op.
Tegenlicht is offline  
Oud 8 maart 2011, 06:47   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Geen euro.

Het eerste wat een onafhankelijk Vlaanderen moet doen is uit de EU stappen, zoals Frans Krols ooit schreef in Trends.

Maar misschien is dat geen antwoord op uw vraag, omdat die uitgaat van het voortbestaan van België. Als ik het goed begrepen heb.
Die eiland-mentaliteit gaat u geen windeieren leggen.
Henri1 is offline  
Oud 8 maart 2011, 07:09   #5
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Dat eiland kunt ge zelf nog besturen en controleren en reguleren.

We're going back to the roots. De decentralisatie van overheden is immers een normale evolutie in de post industriële revolutie.
Tegenlicht is offline  
Oud 8 maart 2011, 14:00   #6
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht
De Belgische frank of de Vlaamse dollar. Weg uit Europa. Niet perse voor handel, maar wel voor draconische universele wetten en monetair systeem.

Er komt al meteen een Europese tax op banktransacties. Austherity measures mijn reet. Ik betaal niet voor de schulden van Spanje en noem maar op.
Wees dan maar blij dat er geen europees pension komt zoals door sommige werd voorgesteld.

Anderzijds waarom betaald de vlaming het meest van alle europeanen voor europa?
Bollywood is offline  
Oud 8 maart 2011, 14:17   #7
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht

Buiten het feit dat een klein landje met een eigen munt m.i. onvoorstelbaar dom is voor een land dat geen eigen grondstoffen of energiebronnen heeft, toont dit duidelijk de echte kern van het huidig Vlaams-Nationalisme aan: egoïsme.
pajoske is offline  
Oud 8 maart 2011, 14:25   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Beneluxregio is groot en economisch sterk genoeg om een eigen munt te handhaven.
De Zwitserse munt doet het trouwens nog steeds vrij goed.
Pelgrim is offline  
Oud 8 maart 2011, 14:50   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen euro.

Heeft Krols dergelijke uitspraken herhaald na de voortschrijdende inzichten die velen hebben gekregen sinds 2007-2008 ?
ViveLaBelgique is offline  
Oud 8 maart 2011, 15:41   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Heeft Krols dergelijke uitspraken herhaald na de voortschrijdende inzichten die velen hebben gekregen sinds 2007-2008 ?
Inzichten? De collectieve waanzin en paniek is alleen maar toegenomen, de vlucht naar €uropa van onze politieke imbeciele leiders toont dat wel aan. Maar het verzet tegen €uroreich groeit wel.
Pelgrim is offline  
Oud 8 maart 2011, 18:22   #11
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Buiten het feit dat een klein landje met een eigen munt m.i. onvoorstelbaar dom is voor een land dat geen eigen grondstoffen of energiebronnen heeft, toont dit duidelijk de echte kern van het huidig Vlaams-Nationalisme aan: egoïsme.
Het ontstaan van Europa is misschien ook uit egoïsme voortgekomen. Daar al eens aan gedacht? Het heeft in ieder geval een hoop goed betaalde jobs gecreeerd zonder dat er op andere niveaus die daardoor onnodig werden jobs werden geschrapt.

Je vergeet enkel dat het systeem dat we nu hebben onder de vlamingen al veel armoedegevallen heeft voortgebracht. Hadden we een federale overheid gehad dan hadden we nooit geld moeten verspillen aan zoveel welbetaalde egoïsten die enkel aan hun eigen zak denken. En wat is uw reden waarom je op een andere partij stemt? Zeg eens welke partij stem jij en waarvoor.
Dit zou misschien nog een leuke topic zijn.
alfa16vjtd is offline  
Oud 8 maart 2011, 19:07   #12
Helias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die eiland-mentaliteit gaat u geen windeieren leggen.
Zoals in Noorwegen en Zwitserland? Deze landen zijn respectievelijk 2e en 4e land ter wereld wat BBP per persoon betreft. Alleen mini-staatjes doen het beter.

Toevallig zijn het ook de enige twee westeuropese landen van enige omvang die GEEN lid zijn van de EU.
Helias is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:18   #13
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mensen die Vlamingen, die gewoon een beter bestuur wensen, uitmaken voor egoïsten... die hebben het echt wel begrepen...
(gemakkelijkheidshalve benoemt men iedereen die een einde wenst aan de huidige onwerkbare structuren... als Vlaams-Nationalist... en dus egoïst (soms zelfs als racist)...
freelancer is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:24   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Inzichten? De collectieve waanzin en paniek is alleen maar toegenomen, de vlucht naar €uropa van onze politieke imbeciele leiders toont dat wel aan. Maar het verzet tegen €uroreich groeit wel.
Dat heb ik ook al opgemerkt. Ik heb geen oplossing maar ik vind het een verontrustende gedachte. Ik heb het hier niet enkel over België. Heb je iets recent van Krols over zijn monetaire visie ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 8 maart 2011 om 20:24.
Oud 8 maart 2011, 20:25   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals in Noorwegen en Zwitserland? Deze landen zijn respectievelijk 2e en 4e land ter wereld wat BBP per persoon betreft. Alleen mini-staatjes doen het beter.

Toevallig zijn het ook de enige twee westeuropese landen van enige omvang die GEEN lid zijn van de EU.
Maar ze hebben wel veel verdragen met de EU en de rest van de wereld. Ze hangen meer en meer af van de EU.
Oud 8 maart 2011, 20:33   #16
Helias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maar ze hebben wel veel verdragen met de EU en de rest van de wereld. Ze hangen meer en meer af van de EU.
Natuurlijk. Zoals iedereen verdragen heeft met iedereen. En elk land, in een klimaat van vrije handel, kan meeprofiteren van de welvaart van andere landen.
Maar dat toon het nut van de EU niet aan. Evenmin geeft het een antwoord op de vraag waarom Vlaanderen lid zou moeten blijven van de EU.
Helias is offline  
Oud 8 maart 2011, 20:38   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Zoals iedereen verdragen heeft met iedereen. En elk land, in een klimaat van vrije handel, kan meeprofiteren van de welvaart van andere landen.
Maar dat toon het nut van de EU niet aan. Evenmin geeft het een antwoord op de vraag waarom Vlaanderen lid zou moeten blijven van de EU.
Heb je de koude oorlog niet meegemaakt ? De verdragen die de USSR had met Europa waren niet zo ver gevorderd dan nu tussen Rusland en de EU.

Het is geen evidentie dat je zomaar verdragen kan afsluiten. Als je tot de EU behoort of er mee samenwerkt ( zoals Zwitserland en Noorwegen) is je onderhandelingspositie veel sterker.
Oud 8 maart 2011, 21:02   #18
Helias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier niet enkel over België. Heb je iets recent van Krols over zijn monetaire visie ?
Neen. Ik vind ook de uitspraak die ik hoger aan hem toedichtte niet terug. Ik ben nog altiid overtuigd dat hij het geschreven heeft, maar moet bij gebrek aan bewijs mijn verwijzing naar hem terugtrekken. Ik schreef trouwens zijn naam verkeerd. "Crols" is niet met een "k".
Helias is offline  
Oud 8 maart 2011, 21:08   #19
Helias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Heb je de koude oorlog niet meegemaakt ? De verdragen die de USSR had met Europa waren niet zo ver gevorderd dan nu tussen Rusland en de EU.

Het is geen evidentie dat je zomaar verdragen kan afsluiten. Als je tot de EU behoort of er mee samenwerkt ( zoals Zwitserland en Noorwegen) is je onderhandelingspositie veel sterker.
Ik ben helaas oud genoeg om de Koude Oorlog gedeeltelijk meegemaakt te hebben. Ik denk dat de weinig gevorderde staat van de verdragen met de USSR meer te maken hadden met de vijandelijke houding van dit land tegen het westen en hun gebrek aan een efficente en vrije economie. Eerder dan met een verdeeld Europa.
Helias is offline  
Oud 8 maart 2011, 21:14   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen euro.

Euh???
Frans Crols pleit voor een onafhankelijk Vlaanderen

Citaat:
België heeft niet de optie om uit de EMU te stappen. En zelfs een onafhankelijk Vlaanderen zal verplicht zijn het EMU-verdrag loyaal uit te voeren en dus in de Eurozone te blijven. Niet dat we het anders zouden willen, gegeven deze studie van ING:
Opbreken EMU lastig.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be