Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Is het nu echt noodzakelijk dat miljardairs de democratie moeten leiden in de VS?
ja 11 16,92%
nee 54 83,08%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2007, 15:54   #1
eno2
Banneling

Standaard Is het nu echt noodzakelijk dat miljardairs de democratie moeten leiden in de VS?

Is het nu echt noodzakelijk dat miljardairs de democratie moeten leiden in de VS?
Zo'n plutocratisch concept moeten ze maar beter niet exporteren, via preventieve aanvalsoorlogen, en ook niet vreedzaam.

Wat wél moet gebeuren, is een revitalisering van de échte democratie, binnenlands.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 maart 2007 om 15:56.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:01   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Mss laten we dat het best over aan de Amerikanen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:01   #3
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Ze kunnen het niet laten.Waarom altijd kappen op de VS?
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:14   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
De VS gaat buitenlands kappen om binnenlands niet te moeten kappen...
Oud 3 maart 2007, 16:16   #5
Confucius
Gouverneur

Standaard

Hier worden ze pas miljardair nadat ze aan de macht geweest zijn.
Oud 3 maart 2007, 16:22   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Hier worden ze pas miljardair nadat ze aan de macht geweest zijn.
Zo hoort dat:
Niet "tijdens" ze aan de macht zijn.
En het hoort ook niet dat je alleen aan de macht kan komen als je miljardair bent.
Oud 3 maart 2007, 16:23   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In landen waar er geen stemPLICHT (ok...ok....opkomstplicht ) bestaat zullen enkel de meest efficiente propagandamachines in staat zijn om stemmers aan te trekken...

In grote naties,zoals de VS(en mogelijk ook Rusland),zijn de ingezette bedragen,en dus de ingezette belangen,zo immens dat er geen enkele kans is dat er zelfs maar zoiets als een "coalitie" overwogen zal worden met een kleinere partner(en er zijn in de VS altijd al kleinere partijen geweest!),.

Vandaar de ,vrijwel automatische,beperking van het politieke veld tot 2,misschien 3 "grote" kandidaten,en de marginalisering van al de anderen die geen geld genoeg hebben....(er is dus al een verkiezing VOOR de verkiezingen)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:46   #8
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
waarom niet?
waarom het angelsaksisch hielenlikkertje spelen? waarom niet voor 100% gaan voor Europa?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 16:49   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
er is dus al een verkiezing VOOR de verkiezingen)
Id.
Een genadeloze voorselectie.
Oud 3 maart 2007, 22:58   #10
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Gelukkig dat wij hier rechtlijnige en spaarzame politiekers als Patrick Janssens hebben om ons het rechte pad te wijzen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=82373
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 23:50   #11
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Gelukkig dat wij hier rechtlijnige en spaarzame politiekers als Patrick Janssens hebben om ons het rechte pad te wijzen.
Me dunkt is Janssens geen miljardair.

On topic: zoals ik hier al schreef is het op zich niet onlogisch dat de VS gerund worden door miljardairs. Het gehele systeem is gericht op het afromen van de inkomsten van de modale man, het ontmantelen van dienstverlenende sectoren van de overheid en het leegmaken van de schatkist, het besparen op fundamenteel noodzakelijke diensten als onderwijs en gezondheidszorg en een transfert van die kapitalen naar de industriëlen die via het 'revolvingdoor'-systeem het ene ogenblik het petje van politicus dragen en enkele jaren later of voorheen dat van bedrijfsleider. Het zijn dezelfde mensen die via hun campagnebijdragen de eigenaars zijn van heel wat politici.

Het is het neoliberalisme (of kapitalisme zo u wil) in de praktijk. Wat ik me daarbij afvraag is hoe hoog de tolerantiedrempel van Joe Average is vooraleer hij tegen dit politiek systeem in opstand komt.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 02:01   #12
MURRAY
Lokaal Raadslid

MURRAY's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Wat ik me daarbij afvraag is hoe hoog de tolerantiedrempel van Joe Average is vooraleer hij tegen dit politiek systeem in opstand komt.
Ik denk heel hoog. Nu ik denk dat dit voor Europeanen evengoed opgaat.
De verwevenheid van belangen en instituties zorgt ervoor dat niemand echt een belang heeft, of altans denkt te hebben, bij de omverwerping van het status quo. Zoiets als grassroots bewegingen zijn in westerse landen eigenlijk onbestaande. Velen die gaan betogen met de vakbond zijn er volgens mij van overtuigd dat ze tegen het establishment betogen. Maar vooral het feit dat de VS beweert "the land of the free" te zijn en dit als een mantra blijft herhalen zorgt ervoor dat Joe Average redelijk apathisch wordt.

Citaat:
"None are so hopelessly enslaved as those who falsely believe they are free." -Johann Wolfgang von Goethe
MURRAY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 07:28   #13
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
waarom niet?
waarom het angelsaksisch hielenlikkertje spelen? waarom niet voor 100% gaan voor Europa?
MEN mag gerust gaan voor een vastberaden europese alliantie maar kappen op de VS-vooral uit jaloersheid- is uit den boze.
Oud 4 maart 2007, 07:30   #14
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Me dunkt is Janssens geen miljardair.

On topic: zoals ik hier al schreef is het op zich niet onlogisch dat de VS gerund worden door miljardairs. Het gehele systeem is gericht op het afromen van de inkomsten van de modale man, het ontmantelen van dienstverlenende sectoren van de overheid en het leegmaken van de schatkist, het besparen op fundamenteel noodzakelijke diensten als onderwijs en gezondheidszorg en een transfert van die kapitalen naar de industriëlen die via het 'revolvingdoor'-systeem het ene ogenblik het petje van politicus dragen en enkele jaren later of voorheen dat van bedrijfsleider. Het zijn dezelfde mensen die via hun campagnebijdragen de eigenaars zijn van heel wat politici.

Het is het neoliberalisme (of kapitalisme zo u wil) in de praktijk. Wat ik me daarbij afvraag is hoe hoog de tolerantiedrempel van Joe Average is vooraleer hij tegen dit politiek systeem in opstand komt.
De amerikaanse burger betaalt niet graag belastingen en heeft een afkeer van de overheid.Dat is de reden.
Oud 5 maart 2007, 13:28   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De amerikaanse burger betaalt niet graag belastingen en heeft een afkeer van de overheid.Dat is de reden.
Als ze een afkeer hebben van de overheid, waarom kiezen ze er dan een?
Er is notabene geen stemplicht.
O ja, ze kopen zich er een...
Oud 5 maart 2007, 13:42   #16
Kaal
Minister-President

Standaard

Was Jimmy Carter een miljardair? Abraham Lincoln? Bill Clinton? Reagan? Zeker niet arm, maar welke Europese toppolitici zijn arm te noemen? Wel geen miljardairs dacht ik.

Anderzijds hebben wij de miljardairs Steve Forbes en Ross Perot die *niet* verkozen werden hoewel zij veel meer geld ter beschikking hadden dan hun tegenstrevers.

MVA je stelt het maw een beetje te simplistisch voor. Geld speelt uiteraard een belangrijke rol in de Amerikaanse verkiezingen en zonder geld kan je niet winnen. Geld vormt echter geen garantie op opverwinning, dat heeft het recent verleden aangetoond.

Het probleem van het Amerikaans systeem bestaat erin dat de verkozen kandidaat zijn sponsors zal willen bedanken met allerlei faveurs, wat tot nepotisme en discriminatie leidt. Maar is ons eigen systeem dan zoveel beter? Is er in Amerika meer nepotisme dan in België? Het gevaar van ons systeem is dat het overheidsgeld uitgedeeld wordt door de regerende partijen. Dat geld kan aan sommige concurrenten worden ontzegt door allerhande truuks zoals de kiesdrempel bvb. Is dat beter? Volgens mij hebben beide systemen zowel voordelen als nadelen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 13:48   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Was Jimmy Carter een miljardair? Abraham Lincoln? Bill Clinton? Reagan? Zeker niet arm, maar welke Europese toppolitici zijn arm te noemen? Wel geen miljardairs dacht ik.

Anderzijds hebben wij de miljardairs Steve Forbes en Ross Perot die *niet* verkozen werden hoewel zij veel meer geld ter beschikking hadden dan hun tegenstrevers.

MVA je stelt het maw een beetje te simplistisch voor. Geld speelt uiteraard een belangrijke rol in de Amerikaanse verkiezingen en zonder geld kan je niet winnen. Geld vormt echter geen garantie op opverwinning, dat heeft het recent verleden aangetoond.

Het probleem van het Amerikaans systeem bestaat erin dat de verkozen kandidaat zijn sponsors zal willen bedanken met allerlei faveurs, wat tot nepotisme en discriminatie leidt. Maar is ons eigen systeem dan zoveel beter? Is er in Amerika meer nepotisme dan in België? Het gevaar van ons systeem is dat het overheidsgeld uitgedeeld wordt door de regerende partijen. Dat geld kan aan sommige concurrenten worden ontzegt door allerhande truuks zoals de kiesdrempel bvb. Is dat beter? Volgens mij hebben beide systemen zowel voordelen als nadelen.
Ja het clinton-verhaaltje ken ik, maar ik wou niet teveel ineens intikken.
Je kan inderdaad president worden als je maar konten genoeg van miljardairs in je rihting gedraaid krijgt om erin te kruipen...
The Amerian dream is voor elke kontkruiper beschikbaar, de rest wordt afgeschoten.
Oud 5 maart 2007, 13:53   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als men voortdurend winden laat, krijgt men natuurlijk gemakkelijker konten in uw richting gedraaid...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 14:12   #19
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je kan inderdaad president worden als je maar konten genoeg van miljardairs in je rihting gedraaid krijgt om erin te kruipen...
Niet alleen miljardairs. Een miljardair kan miljoenen geven maar volgens mij halen de kandidaten meer geld uit de tienduizenden kleinere giften die zij uit mobilisatie campagnes halen. En vergeet de lobbies niet. Die geven ook geld. Ook de vakbonden geven geld.

Maar soit, je stelt het cru voor, maar daar komt het op neer voor wie een cynische kijk heeft op de politiek. Vraag is of het hier anders aan toe gaat? Volgens mij niet. Onze politici moeten gewoon een ander soort kont in hun richting draaien.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 16:52   #20
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
waarom niet?
Ik ga liever eerst voor Vlaanderen. Er is genoeg werk aan de winkel. Eens de zaken naar behoren op orde zijn, en er een sterk Vlaanderen is, dat volledig voor zichzelf kan zorgen, kan men zich misschien op Europa richten.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be