Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2011, 10:55   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard Navigatie-oplossing voor files drastisch in te korten...

Voor Vlaanderen wslk utopie...

Citaat:
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...al-3-km-2.aspx
Nieuwe technologie moet files beperken tot maximaal 3 km

Een consortium van een aantal Nederlandse bedrijven beweert dat het mogelijk is de files drastisch terug te dringen. Binnen een periode van vier jaar zou de technologie geïnstalleerd kunnen worden en zal het ten hoogste 3 kilometer aanschuiven zijn op Nederlandse autowegen. Hiervoor moet wel een miljard euro vrijgemaakt worden.

Onder andere TomTom, Siemens, TNO en KPN zouden op grote schaal sensoren in het wegdek aanbrengen die de ideale snelheid berekenen en die doorgeven aan de chauffeurs via beeldschermen naast of boven de weg en in de auto. Door veel accuratere informatie te geven en te werken met variabele maximumsnelheden, kan het wegennet volgens TNO 15 procent efficiënter worden benut en zullen de reistijden weer beheersbaar worden, aldus De Telegraaf.

Het prijskaartje zou rond het miljard euro schommelen en volgens De Telegraaf is de PvdA, de grootste oppositiepartij in Nederland, gewonnen voor dit idee.

De bedrijven in het consortium denken al verder en zien het op termijn mogelijk dat automobilisten vanachter het stuur treinkaartjes of een parkeerplaats kunnen reserveren. De goed geïnformeerde chauffeur zal exact weten welke tijdswinst de trein hem oplevert of wanneer precies hij op zijn bestemming arriveert.
Let niet zo op de titel de technologie (eigenlijk TMCPro) is helemaal niet nieuw, want ze bestaat in Duitsland (wel op relatieve autobahn-schaal) al sinds 2004, en is steeds maar verbeterd/uitgebreid. Ondertussen doen Oostenrijk en Zwitserland ook al (relatief) mee op hun snelwegennet.

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/TMCpro
TMCpro FM ist ein kostenpflichtiger TMC-Stauwarndienst, der über den RDS-Unterträger von UKW-Sendern verbreitet wird. Der Dienst wird seit April 2004 angeboten. Die Lizenzgebühren werden über die Kosten der TMCpro-fähigen Navigationssysteme abgegolten

TMCpro greift zurück auf [1]:
4.000 automatische Datensensoren an Autobahnbrücken
5.500 in die Fahrbahn integrierte Sensorschleifen
> 50.000 Fahrzeuge mit Floating Car Data (FCD)Technik

Dienst
...
Die Sensoren melden Staus automatisch via GSM an die DDG Gesellschaft für Verkehrsdaten [4] in Bonn, ihrerseits wiederum eine 100%ige Tochtergesellschaft der Navteq Services. Hier werden die Daten zunächst geprüft, verknüpft und regionalisiert und nun komprimiert und verschlüsselt an die entsprechenden regionalen Funkhäuser weitergeleitet. Benutzt wird ein Verschlüsselungsservice, der auf den Spezifikationen des TMC-Forums beruht. Das System wurde von T-Systems entwickelt.

TMCpro FM wurde in der Version 2.0 seit Mitte 2007 um folgende Funktionen erweitert:
-Frühwarnungen
-Stauverlaufstendenzen
-Baustelleninformationen
TMCpro FM wurde in der Version 3.0 seit Ende 2008 um folgende Funktionen erweitert:
- Straßenwetter
Streckenabschnittsbezogene Informationen über Behinderungen durch extrem schwierige Wetterverhältnisse. Bisher wird vor starkem Regen und Schneefall gewarnt. Seit dem dritten Quartal 2009 werden die Infos der Mess-Sensoren an deutschen Autobahnen auch für Glatteis-Meldungen genutzt.
- Interroads für Österreich und die Schweiz
Auslandsmeldungen über grenznahe Verkehrsstörungen werden für einen Bereich von ca. 50 km um den jeweiligen Grenzübergang mit angeboten.
Wij rijden zelf al sinds 2007 met TMCpro in Duitsland, en het werkt redelijk goed en zeer snel moet ik zeggen. (Lizenzgebühren was inbegrepen bij aankoop van het navigatietoestel)

Onze Navi-GPS wisselt automatisch van TMC- naar TMCpro-ontvanger; gebeurt er bvb een snelwegongeval op je uitgerekende route en ontwikkelt er zich heel snel een file dan registreren de vele ´sensoren´ (inductielussen, camera´s en andere) dat onmiddelijk, gegevens digitaal verwerkt en onmiddellijk uitgestraald (RDS-onderband/FM), verder gecodeerd zodat enkel Navi´s met TMCpro ontvangers dit onmiddelijk onvangen/verwerken en uw snelweg-route aanpassen, het kan zelfs zijn dat je de volgende afrit er direct af moet (is me een keer gebeurd). Soms kan men daardoor meerdere uren aan tijd winnen (naargelang het ongeval navenant rijstroken blokkeerd of de hulpdiensten zijn er al en blokkeren alle snelwegrijstroken)

Voor Vlaanderen/Be zal het utopie blijven aangezien die hun alternatief hoofdwegennet blijven fnuiken, en verwaarloosbaar weinig aan uitbreiding doen. Cijfers van de evolutie van het hoofwegennet - per Gewest - zijn ook te vinden op
Citaat:
http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=INFRA007&D1
Regionale vergelijking van de dichtheid van het wegennetwerk per wegtype - km/duizend inwoners
(wel maar tot 2008, de dalende tendens is niet te stoppen...)
Beter is natuurlijk het aantal rijstrookkilometers/1000 km², daar lijkt Vlaanderen (Vlaamse Ruit) wel ontwikkelingsland tov Roergebied en zeker tov Randstad
Citaat:
http://www.ademloos.be/forum-2020

België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901).

Ook voor de lengte van het hoofdwegennet per 1000 inwoners scoort de Vlaamse Ruit lager (0,04) dan de andere regio’s (allebei 0,12)
En deze morgen lees ik ook nog dat de NMBS (eindelijk) iets aan zijn lege treinstellen gaat doen, blijkbaar plannen ze 10 % van de treinverbindingen (vooral stoptreinen met lage bezettingsgraad (< ~ 18%) af te schaffen (off-topic).

Aja, blijkbaar wil Nederland nu zoveel mogelijk auto- en snelwegen met die techniek verbinden (en natuurlijk hun Dynamisch verkeersmanagement incl verscheidene sensoren uitbreiden)
Citaat:
Een consortium van een aantal Nederlandse bedrijven beweert dat het mogelijk is de files drastisch terug te dringen. Binnen een periode van vier jaar zou de technologie geïnstalleerd kunnen worden en zal het ten hoogste 3 kilometer aanschuiven zijn op Nederlandse autowegen. Hiervoor moet wel een miljard euro vrijgemaakt worden.

Onder andere TomTom, Siemens, TNO en KPN zouden op grote schaal sensoren in het wegdek aanbrengen die de ideale snelheid berekenen en die doorgeven aan de chauffeurs via beeldschermen naast of boven de weg en in de auto. Door veel accuratere informatie te geven en te werken met variabele maximumsnelheden, kan het wegennet volgens TNO 15 procent efficiënter worden benut en zullen de reistijden weer beheersbaar worden, aldus De Telegraaf.
Voor Vlaanderen zal het wel eerder utopie blijven over decennia.
Of we zullen de hoofdwegalternatieven voor onze verstopte snelwegen (ook door gebeurlijk ongeval) enorm moeten uitbreiden ttz we zullen onze nog vlotte/snelle rijstrookkilometers quasi minstens "moeten" verdrievoudigen... (tov Randstad zelfs 4x ..)

Citaat:
België heeft inderdaad behoorlijk wat snelwegen, maar wanneer je opnieuw enkel het gebied van de Vlaamse Ruit neemt, blijkt de dichtheid van het lokale hoofdwegennet (uitgedrukt in rijstrookkilometers/1000 km2) significant kleiner (216) dan in Rhein-Ruhr (630) en de Randstad (901).
# Volgens Wikipedia-nl:

Citaat:
# Het Metropoolgebied Rijn-Ruhr (Duits: Metropolregion Rhein-Ruhr) is één van de grootste metropoolgebieden in de EU en ligt in de bondsstaat Noordrijn-Westfalen in Duitsland. Het gebied omvat 7000 km² en er wonen meer dan 10 miljoen mensen. Daarmee is het het dichtbevolkste deel van Duitsland (1.436 mensen per km²).

# De Randstad is sterk verstedelijkt (gemiddelde bevolkingsdichtheid 915 inw./km²) en bevat veel geconcentreerde infrastructuur. Een groot deel van de economische activiteiten in Nederland speelt zich af in de Randstad: zo liggen Schiphol en Rotterdam Airport en de haven van Rotterdam binnen de Randstad.

# De Vlaamse Ruit behelst een stedelijk kerngebied in Vlaanderen rond de grootstedelijke gebieden van Brussel, Antwerpen en Gent. Het gebied wordt ook wel Vlaamse diamant of Vlaamse driehoek genoemd.

Het gebied is een van de dichtst bevolkte gebieden ter wereld met ca. 820 inw./km². In totaal wonen er in het gebied ca. 4 miljoen mensen (2000).
2000 is wel niet meer actueel, hier spreken ze van 5,5 miljoen voor de Vlaamse ruit: (en ook meer bij de andere ballingsgebieden)
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_Banaan

Agglomeraties en steden in de Blauwe BanaanDe exacte agglomeraties die onder deze Europese 'megalopolis' vallen, inclusief schattingen van hun inwoneraantallen, zijn de volgende (beginnend in Engeland, eindigend in Italië):

het grootstedelijke gebied van Liverpool, Engeland, Groot-Brittannië, 1,4 miljoen inwoners
het grootstedelijke gebied van Manchester, Engeland, Groot-Brittannië, 2,6 miljoen inwoners
het grootstedelijk gebied van Leeds, Engeland, Groot-Brittannië, 2,1 miljoen inwoners
het grootstedelijke gebied van Birmingham, Engeland, Groot-Brittannië, 2,6 miljoen inwoners
het grootstedelijke gebied van Londen, Engeland, Groot-Brittannië, 14 miljoen inwoners
de Rijsel-Kortrijk-Doornik regio, Frankrijk en België, 1.8 miljoen inwoners
de Vlaamse Ruit, Vlaanderen, België, 5,5 miljoen inwoners
de Randstad (inclusief de Brabantse Stedenrij en de Stadsregio Arnhem Nijmegen), Nederland, 10,5 miljoen inwoners
Euregio Gronau-Enschede, Nederland en Duitsland, 3,2 miljoen inwoners
Euregio Maas-Rijn (waaronder Alma (Europese regio)), Nederland, België en Duitsland, 3,9 miljoen inwoners
het Rijn-Ruhrgebied, Noordrijn-Westfalen, Duitsland, ruim 12 miljoen inwoners
de Frankfurt Rein-Main regio, Hessen, Rijnland-Palts en Beieren, Duitsland, 5,3 miljoen inwoners
de agglomeratie van Bazel, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk, ongeveer 700.000 inwoners
het grootstedelijke gebied van Zürich, Zwitserland, 1,3 miljoen inwoners
het grootstedelijke gebied van Milaan, 7,5 miljoen inwoners
het grootstedelijke gebied van Turijn, Italië, 2,2 miljoen inwoners
Alles bij elkaar heeft de Blauwe Banaan dus tussen de 85 en 90 miljoen inwoners. Dit aantal kan verschillen, daar er voor de vele agglomeraties die dit gebied kent, ook veel uiteenlopende inwoneraantallen zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2011 om 11:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 16:02   #2
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Als die idioten indertijd slimmer waren geweest en 3 autostrades dwars door belgië van oost naar west en 3 van noord naar zuid had aangelegd en dit met 50km ertussen zodat men als het ware een raster over belgië kreeg en geen enkele van die 6 autostrades rechtstreeks naar de grootsteden had laten gaan had men nu geen fileprobleem.

maar de idioten hebben alle autostrades naar de steden laten gaan en nu moet alle verkeer via een ring die dit niet kan slikken.

een raster van autostrades was veel efficienter want heel veel verkeer dat via antwerpen gaat moet daar nog niet eens zijn maar zit wel op de ring vast en met een rasters had je verschillende afritten op het raster kunnen maken naar de steden toe en via de klaverbladen kon het het raster volledig sluitend maken zonder ringwegen en zonder al te gevaarlijke ringen!

maar ja nu is het natuurlijk te laat in een volgebouwd belgië
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 17:02   #3
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard Drie?

Met het bestaande wegennet lijkt het me al voldoende om een groot kruis over Vlaanderen te maken (letterlijk dan), ver genoeg ten Oosten van Antwerpen en ver genoeg ten Noorden van Brussel.

't Zal wel wat kosten aan onteigeningen, maar 't is voor 't nut van 't algemeen.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 18:55   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Als die idioten indertijd slimmer waren geweest en 3 autostrades dwars door belgië van oost naar west en 3 van noord naar zuid had aangelegd en dit met 50km ertussen zodat men als het ware een raster over belgië kreeg en geen enkele van die 6 autostrades rechtstreeks naar de grootsteden had laten gaan had men nu geen fileprobleem.

maar de idioten hebben alle autostrades naar de steden laten gaan en nu moet alle verkeer via een ring die dit niet kan slikken.

een raster van autostrades was veel efficienter want heel veel verkeer dat via antwerpen gaat moet daar nog niet eens zijn maar zit wel op de ring vast en met een rasters had je verschillende afritten op het raster kunnen maken naar de steden toe en via de klaverbladen kon het het raster volledig sluitend maken zonder ringwegen en zonder al te gevaarlijke ringen!

maar ja nu is het natuurlijk te laat in een volgebouwd belgië
Die "idioten" vroeger waren wel degelijk slim genoeg om te weten wat nodig is: de grote ring rond Antwerpen bijvoorbeeld (Oelegem-Lier-Haasdonk-Liefkenshoek). Het tracé daarvoor is trouwens nog altijd gereserveerd, je kan hem zonder onteigeningen zo aanleggen.
Maar ook de Noord-Zuid verbinding in Limburg bijvoorbeeld. En vergeet de vele half-afgewerkte ringen niet. Rond Lier, Turnhout, Brussel,Mechelen, ...

En toen begon Agalev stemmen te winnen, en wou iedereen plots groen doen. Al wat het voor een stuk gewoon platte besparing omdat al het geld nodig was om de Société Générale recht te houden.
Ondertussen zijn we als gevolg daarvan wel in een schema terecht gekomen waarbij de wegen totaal overbelast zijn. Gevolg is dat elk gemeentebestuur maatregelen begint te nemen om het verkeer uit haar gemeente te bannen, met Mortsel als triest prototype. Waarna de buurgemeente geen andere keuze overblijft dan hetzelfde te doen. Het zal dus zeker niet beter gaan in Vlaanderen in de toekomst. Vlaanderen wordt gewoon één grote zone dertig met autosnelwegen waar je overdag nooit sneller kunt dat twintig. Leve de fiets.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2011, 19:32   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard

Wat in Limburg gaat (Noord-Zuidverbinding tot de E314) moet elders ook kunnen:

Ttz het Noordelijk deel van die rode verticale streep door Limburg gaat voltooid geraken:


Wanneer die enkele andere ontbrekende (rode) schakels, vooral iets verder tussen/langs A´ en B´ die het eerder nodig hebben ?

Limburgse Noord-Zuidverbinding tot de E314:
pdf met aansluitingscomplex op de E314.
http://www.denoordzuid.be/images/dbi...-A0_copy_1.pdf

3D-animaties en sim. foto´s:
http://www.denoordzuid.be/content.php?hmID=81

geschiedenis van de noodwendigheid:
http://www.denoordzuid.be/content.php?hmID=78&smID=57
1971
De nieuwe Grote Baan is klaar. Met de aanleg van de E-314 groeit Houthalen uit tot hét verkeersknooppunt van Limburg.
jaren 70
De middenstand beleeft gouden jaren en de centra aan de Grote Baan bloeien. Spoedig blijkt echter dat ook de nieuwe Grote Baan de toenemende verkeersstroom niet kan verwerken. De plannen voor een nieuwe autoweg ten oosten van de dorpskommen stuiten op massaal protest. De beruchte A-24 zou immers door waardevol natuurgebied lopen. Beetje bij beetje wordt niettemin werk gemaakt van een nieuwe Noord-Zuidverbinding. Over de Grote Baan, het eventuele sluitstuk ervan, heerst echter onenigheid.

jaren 90
De toestand wordt onhoudbaar
. De Grote Baan moet dagelijks haast evenveel voertuigen verwerken als de drukste Limburgse snelwegen en is daar duidelijk niet op berekend. De leefbaarheid van de centra bereikt een dieptepunt. Er is leegstand langs de Grote Baan en veel handelszaken zien hun omzet slinken.

21ste eeuw
Plannen bij de vleet, maar afgezien van enkele aanpassingswerken komt er geen schot in de zaak. Een omleidingsweg? Een ondergrondse doorgang? Iedereen is het erover eens dat er dringend een oplossing moet komen, maar elk plan stuit op verzet.

2006
Het Vlaams Gewest hakt de knoop door. De Grote Baan zal in twee fasen worden heraangelegd.
Vier gevaarlijke kruispunten op de Grote Baan worden veiliger gemaakt

2007
De nieuwe rotonde ter hoogte van de Peersedijk wordt naar fase 2 verplaatst
De MER-studie voor fase 2 is van start gegaan
Er wordt onderzocht of men op korte termijn met bijkomende maatregelen de verkeersproblemen op de Grote Baan kan aanpakken
Uitvoering eerste bijkomende maatregel: de aanleg van een veilige afslagstrook aan het kruispunt Broekstraat-Eikendreef

2008
Van 7 januari tot en met 5 februari ligt het kennisgevingsdossier van de MER-studie op verschillende locaties ter inzage voor het publiek
In maart werden alle suggesties besproken en in afweging genomen voor opname in het plan-MER.
Op 10 juli 2008 werd het definitieve rapport ingediend bij de dienst MER en na een aantal aanvullingen volgde de goedkeuring door de dienst-MER einde september ‘08
De Vlaamse regering kiest voor het omleidingtracé op 3 oktober 2008.

2010
Op 5 februari keurt de Vlaamse overheid het GRUP voorlopig goed. Het openbaar onderzoek loopt van 15 maart tot en met 13 mei.
De kennisgeving van het project-MER loopt van 13 september tot 24 oktober.
Op 17 december startte de Vlaamse overheid de onderhandelingen met 5 consortia van kandidaat-aannemers voor de aanleg van de Noord-Zuid omleidingsweg
2011
Het GRUP voor de Noord-Zuidverbinding wordt op 21 januari principieel vastgesteld door de Vlaamse overheid.

Dit (A24/N74) ligt er al, en het bord verwijst naar Hasselt en E314...:



Nog meer geschiedenis :
(maar de de Limburgse 'Noord-zuid' geraakt toch af tot de E314)
Citaat:
http://wegen-routes.be/hist/hist4n.html
...
De economische crisis beïnvloedde ook rechtstreeks het wegen- en autosnelwegenbeleid. De regeringen maakten, naarmate de jaren 1970 vorderden, opnieuw geld vrij voor investeringen; tijdens de 'magere jaren tachtig' daarentegen voerden zij drastische besparingen door.

Een hele resem snelwegen, waaraan Openbare Werken in de voorgaande periode begonnen was, moest nog worden afgewerkt. Weinige konden aan het heersende klimaat van kritiek ontsnappen. Het tracé van een aantal snelwegen werd naar aanleiding van protestacties of pressiegroepen gewijzigd, waarna het gebruik maakte van de bedding van een op dat moment in uitvoering zijnde expresweg. Dat was het geval voor de E429 (A8) tussen Halle en Edingen, voor de E403 (A17) Brugge-Torhout en voor de E314 (A2) tussen Wezemaal en Bertem. Overigens werd in de twee laatste gevallen simpelweg teruggekeerd naar het initieel geplande tracé. Andere autosnelwegen maakten de omgekeerde beweging: zij werden tot expresweg gedegradeerd, een wegtype dat minder protest veroorzaakte. Meer dan eens verloren zij daarbij hun oorspronkelijke functie. De A20 verbond eerst Nederland met Frankrijk, maar verviel tot een regionale noord-zuidas doorheen de provincie Oost-Vlaanderen. De A9 moest een snelle verbinding vormen tussen de hoofdstad en het zuiden van West-Vlaanderen, maar wat er enkele jaren later van overbleef, diende slechts ter ontsluiting van de Vlaamse Ardennen.

Net zoals vroeger werden ook in deze periode voornamelijk 'aanbodgerichte' autosnelwegen gepland en aangelegd. De snelwegen ten zuiden van Samber en Maas, de driehoek in West- Vlaanderen, de Limburgse 'Noord-zuid', de A12 Antwerpen-Bergen op Zoom, de E429... Stuk voor stuk moesten zij in eerste instantie de economische ontwikkeling in het doorkruiste gebied stimuleren. Onder de snelwegen die aan een werkelijke behoefte van het verkeer tegemoet kwamen, rekenen we ondermeer de grote ring van Brussel, de A19 tussen Kortrijk en Ieper, de A2 en hierop aansluitend de 'Vlaamse transversale' ten noorden van Brussel, de A11 van Brussel naar Dendermonde en de grote ring van Antwerpen. De laatste drie bleven dan nog in hun geheel onuitgevoerd (ga voor meer informatie naar de sectie Dossiers).

Op budgettair gebied vond de ware kentering pas plaats op het einde van 1981. Voordien bleef de overheid grote bedragen in wegenwerken investeren; de klemtoon was vanaf 1974 evenwel op de gewone wegen (waaronder expreswegen) komen te liggen. De kredietverminderingen tijdens de jaren die volgden op de olieschokken van 1973 en 1979, bleven nog beperkt in verhouding tot de globale besparingswoede die de overheidsfinanciën vanaf 1982 moesten doorstaan. De budgetten voor investeringen én voor het structureel onderhoud van onze wegen werden behoorlijk beknot. De besparingen lagen samen met de contestatie ten grondslag aan tal van 'grands travaux inutiles'.

In 1989 werden de bevoegdheden inzake openbare werken naar de drie gewesten overgeheveld. Er kwam een einde aan de in 1970 in voege getreden en als onrechtvaardig beschouwde verdeelsleutel. Enkele communautaire obstakels in het wegennet konden nadien worden weggewerkt (zo bereikte men een akkoord over de afwerking van de E403 tussen Aalbeke en Dottignies), maar andere wachten nog steeds op een oplossing (bijvoorbeeld de sluiting van de Brusselse grote ring). Samen met het wegennet kregen de gewesten echter ook de almaar langer wordende structurele files cadeau.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2011 om 19:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 08:10   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Als die idioten indertijd slimmer waren geweest en 3 autostrades dwars door belgië van oost naar west en 3 van noord naar zuid had aangelegd en dit met 50km ertussen zodat men als het ware een raster over belgië kreeg en geen enkele van die 6 autostrades rechtstreeks naar de grootsteden had laten gaan had men nu geen fileprobleem.

maar de idioten hebben alle autostrades naar de steden laten gaan en nu moet alle verkeer via een ring die dit niet kan slikken.

een raster van autostrades was veel efficienter want heel veel verkeer dat via antwerpen gaat moet daar nog niet eens zijn maar zit wel op de ring vast en met een rasters had je verschillende afritten op het raster kunnen maken naar de steden toe en via de klaverbladen kon het het raster volledig sluitend maken zonder ringwegen en zonder al te gevaarlijke ringen!

maar ja nu is het natuurlijk te laat in een volgebouwd belgië
Dan hadden we snelwegen gehad die nergens naartoe leidden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 09:32   #7
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan hadden we snelwegen gehad die nergens naartoe leidden.
het doel van de autostrade heeft tot doel om zich snel van oost naar west en van zuid naar noord te verplaatsen door het land.

Als je alles laat samen komen op 1 plaats (dus enkel wegen wilt hebben die ergens naar toe leiden) dan vraag je gewoonweg om problemen.

met een raster vormig autostrade net zou al het verkeer niet naar die 2 grote ringen in België geleid zijn met als gevolg een stilstaande soep terwijl 70% doorgaand verkeer is wat wil zeggen dat het niet in Antwerpen of Brussel effectief moet zijn maar er wel door moet om België te doorkruisen.

met een raster zou je dit niet hebben waar je B of A via een paar afritten toegankelijk maakt en waardoor er enkel lokaal of werk verkeer naar daar rijd.

ik heb evenwel niet gezegd dat een autostrade van dit raster op 50km van antwerpen had moeten liggen maar gewoonweg niet pal naar antwerpen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 10:03   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
het doel van de autostrade heeft tot doel om zich snel van oost naar west en van zuid naar noord te verplaatsen door het land.

Als je alles laat samen komen op 1 plaats (dus enkel wegen wilt hebben die ergens naar toe leiden) dan vraag je gewoonweg om problemen.

met een raster vormig autostrade net zou al het verkeer niet naar die 2 grote ringen in België geleid zijn met als gevolg een stilstaande soep terwijl 70% doorgaand verkeer is wat wil zeggen dat het niet in Antwerpen of Brussel effectief moet zijn maar er wel door moet om België te doorkruisen.

met een raster zou je dit niet hebben waar je B of A via een paar afritten toegankelijk maakt en waardoor er enkel lokaal of werk verkeer naar daar rijd.

ik heb evenwel niet gezegd dat een autostrade van dit raster op 50km van antwerpen had moeten liggen maar gewoonweg niet pal naar antwerpen
En wat met het verkeer vanuit die rasters naar de steden waar de mensen moeten zijn voor hun werk ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 13:35   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En wat met het verkeer vanuit die rasters naar de steden waar de mensen moeten zijn voor hun werk ?
Eventueel op korte Autowegen, Lus of B-wegen, R-wegen, Expresswegen, ook N-wegen met voldoende capaciteit (2+2), sommige R-wegen zijn N-wegen (2+2).
Een vlotte "snelwegverbinding" noemen ze zoiets.
Autowegen en R-wegen hebben meestal ook op- en afritten.

Een snelle verbindingsweg (Lus/Bretelle) tussen autosnelweg en stad komt meestal uit op een brede ringweg (R-weg) of andere brede N-weg (2+2)

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lus_(weg)

Een lus (Frans: bretelle) is een kort stuk weg dat een verbindingsweg vormt tussen een belangrijke autoweg of autosnelweg en een andere weg of een stadscentrum. In België zijn er enkele van deze lussen die een speciaal B-nummer dragen (B van Bretelle). De weg kan een gewone weg zijn, een autoweg of autosnelweg.

Lijst van B-wegen in België
B101 : A1 - N1 (Mechelen Zuid)
B102 : R1 - N70 (Antwerpen Linkeroever)
B201 : R0 - Erasmus in Anderlecht
B202 : R0 - Humaniteitslaan in Drogenbos en te Anderlecht
B401 : E17/A14 - Gent-centrum
B402 : E40/A10 - R4 in Sint-Denijs-Westrem (Gent)
B403 : R4 - E40/A10 in Merelbeke
B404 : R43 - E34/A11 in Eeklo
B501 : A7 - Bergen
B601 : A27 - Tiège (N640) (Jalhay)
B602 : A26 - Tilff (Esneux)
B901 : A4 - N90 in Loyers
Ringwegen
(R)R0 - Brussel (enkel het gedeelte tussen Argenteuil en Leonard is geen autosnelweg)
R1 - Antwerpen
R2 - Antwerpen
R3 - Charleroi
R4 - Gent (deels autosnelweg)
R5 - Bergen
R5a - Havré
R8 - Kortrijk (deels autosnelweg)
R9 - Charleroi
De meeste ringwegen zijn gewone nationale wegen;
zie daarvoor het artikel * Lijst van Belgische ringwegen. *
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...sche_ringwegen *
hele bijbel:

De meeste steden in België hebben een ringweg, maar vaak loopt die slechts gedeeltelijk rond de stad. De R23 rond Leuven, de R30 in Brugge, de R40 in Gent, de R71 rond Hasselt of de R0 rond Brussel zijn bijvoorbeeld wél compleet. Ook de R1 rond Antwerpen zou, dankzij de Oosterweelverbinding, tegen 2015 moeten vervolledigd zijn. De meeste belangrijke ringwegen dragen een R-nummer. De weg zelf kan een autosnelweg, autoweg of gewestweg zijn.

In het algemeen geldt voor de ringwegen het volgende, tenzij het om grote ringwegen gaat:

ringwegen in Antwerpen beginnen met N1 of R1,
ringwegen in Brabant beginnen met N2 of R2,
ringwegen in West-Vlaanderen beginnen met N3 of R3,
ringwegen in Oost-Vlaanderen beginnen met N4 of R4,
ringwegen in Henegouwen beginnen met N5 of R5,
ringwegen in Luik beginnen met N6 of R6,
ringwegen in Limburg beginnen met N7 of R7,
ringwegen in Luxemburg beginnen met N8 of R8,
ringwegen in Namen beginnen met N9 of R9
Sommige Belgische ringwegen zijn ook expreswegen, zie Lijst van Belgische expreswegen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...he_expreswegen

http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahnzubringer
http://en.wikipedia.org/wiki/Spur_route
http://it.wikipedia.org/wiki/Raccordo_autostradale

voldoende ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juni 2011 om 13:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 18:01   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eventueel op korte Autowegen, Lus of B-wegen, R-wegen, Expresswegen, ook N-wegen met voldoende capaciteit (2+2), sommige R-wegen zijn N-wegen (2+2).
Een vlotte "snelwegverbinding" noemen ze zoiets.
Autowegen en R-wegen hebben meestal ook op- en afritten.

Een snelle verbindingsweg (Lus/Bretelle) tussen autosnelweg en stad komt meestal uit op een brede ringweg (R-weg) of andere brede N-weg (2+2)



Ringwegen
(R)R0 - Brussel (enkel het gedeelte tussen Argenteuil en Leonard is geen autosnelweg)
R1 - Antwerpen
R2 - Antwerpen
R3 - Charleroi
R4 - Gent (deels autosnelweg)
R5 - Bergen
R5a - Havré
R8 - Kortrijk (deels autosnelweg)
R9 - Charleroi
De meeste ringwegen zijn gewone nationale wegen;
zie daarvoor het artikel * Lijst van Belgische ringwegen. *
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...sche_ringwegen *
hele bijbel:

De meeste steden in België hebben een ringweg, maar vaak loopt die slechts gedeeltelijk rond de stad. De R23 rond Leuven, de R30 in Brugge, de R40 in Gent, de R71 rond Hasselt of de R0 rond Brussel zijn bijvoorbeeld wél compleet. Ook de R1 rond Antwerpen zou, dankzij de Oosterweelverbinding, tegen 2015 moeten vervolledigd zijn. De meeste belangrijke ringwegen dragen een R-nummer. De weg zelf kan een autosnelweg, autoweg of gewestweg zijn.

In het algemeen geldt voor de ringwegen het volgende, tenzij het om grote ringwegen gaat:

ringwegen in Antwerpen beginnen met N1 of R1,
ringwegen in Brabant beginnen met N2 of R2,
ringwegen in West-Vlaanderen beginnen met N3 of R3,
ringwegen in Oost-Vlaanderen beginnen met N4 of R4,
ringwegen in Henegouwen beginnen met N5 of R5,
ringwegen in Luik beginnen met N6 of R6,
ringwegen in Limburg beginnen met N7 of R7,
ringwegen in Luxemburg beginnen met N8 of R8,
ringwegen in Namen beginnen met N9 of R9
Sommige Belgische ringwegen zijn ook expreswegen, zie Lijst van Belgische expreswegen : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...he_expreswegen

http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahnzubringer
http://en.wikipedia.org/wiki/Spur_route
http://it.wikipedia.org/wiki/Raccordo_autostradale

voldoende ?

Ik had beter gezwegen.
Dit absorberen kost me 2 weekends.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be