Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 juni 2011, 05:13   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard profiel nva kiezer

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...r-Vlaams.dhtml

interessant, en het is althans voor mij een bevestiging van hetgeen ik all lang dacht : veel nieuwe kiezers van nva zitten te wachten op een regering. Dat was nu net de reden waarom ze daarop stemden. Namelijk omdat ze het immobilisme van 2007 en leterme gewoon beu waren.

Ik ben benieuwd hoe de nva top hierop gaat reageren, en of dit in de komende maanden hun handelen zal beinvloeden.
peter1962 is offline  
Oud 10 juni 2011, 05:16   #2
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bijna tien procent een terugkeer naar de unitaire Belgische staat.
Je mag dus al 10% aftrekken van wie zegt dat n-va enkel maar uit separatisten bestaat.

N-va zal na de VLD de 2de partij zijn die een brede volkspartij wil worden maar dat niet zal kunnen want dan moet je je radicale "kernkiezers" ontgoochelen.
azert is offline  
Oud 10 juni 2011, 05:18   #3
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Sinds wanneer is berichtgeving van HLN relevant?
bgf324 is offline  
Oud 10 juni 2011, 05:28   #4
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

interessant, en het is althans voor mij een bevestiging van hetgeen ik all lang dacht : veel nieuwe kiezers van nva zitten te wachten op een regering. Dat was nu net de reden waarom ze daarop stemden. Namelijk omdat ze het immobilisme van 2007 en leterme gewoon beu waren.

Ik ben benieuwd hoe de nva top hierop gaat reageren, en of dit in de komende maanden hun handelen zal beinvloeden.
Uiteraard niet. Als er nu 1 partij is die voor haar programma gaat, ongeacht de electorale consequenties, is het de NVA toch wel zeker.

Trouwens, de NVA is zelf niet seperatistisch. Ze voorspellen alleen dat Belgie uiteindelijk toch zal verdwijnen. Maar ze ijveren er niet voor, dat laten ze aan de walen over.
Oud 10 juni 2011, 05:30   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Uiteraard niet. Als er nu 1 partij is die voor haar programma gaat, ongeacht de electorale consequenties, is het de NVA toch wel zeker.

Trouwens, de NVA is zelf niet seperatistisch. Ze voorspellen alleen dat Belgie uiteindelijk toch zal verdwijnen. Maar ze ijveren er niet voor, dat laten ze aan de walen over.
Er is een verschil tussen zogezegd voor uw programma gaan en geen akkoord willen.
Henri1 is offline  
Oud 10 juni 2011, 05:34   #6
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er is een verschil tussen zogezegd voor uw programma gaan en geen akkoord willen.
In België is het andere toch niet mogelijk.
bgf324 is offline  
Oud 10 juni 2011, 05:52   #7
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, als je nu had gezegd dat er een verschil is tussen "voor je programma gaan" en "geen akkoord willen", dan had je misschien wel gelijk. (Maar dan had je nog altijd moeten aantonen dat dat opgaat voor de NVA).

Maar er is absoluut geen verschil tussen "zogezegd voor je programma gaan" en "geen akkoord willen".

Nederlands is een moeilijke taal he
Oud 10 juni 2011, 05:53   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, als je nu had gezegd dat er een verschil is tussen "voor je programma gaan" en "geen akkoord willen", dan had je misschien wel gelijk. (Maar dan had je nog altijd moeten aantonen dat dat opgaat voor de NVA).

Maar er is absoluut geen verschil tussen "zogezegd voor je programma gaan" en "geen akkoord willen".

Nederlands is een moeilijke taal he
U snapte het toch.
Henri1 is offline  
Oud 10 juni 2011, 05:54   #9
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
dat is niet de vraag, hln geeft gewoon weer dat er door prof Swyngedouw een postelectoraal onderzoek is gedaan. Wat de redactie van hln daarvan denkt weten we niet, en is niet relevant.
peter1962 is offline  
Oud 10 juni 2011, 06:05   #10
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
DS, DM, HLN melden gewoon wat uit een onderzoek is gebleken.
Helaas voor hen blijkt nu dat de Vlaams-radicalen er niet in geslaagd zijn om de nieuwe mensen die n-va gestemd hebben ook van hun boodschap te overtuigen.
Bij een volgende verkiezing kunnen ze zo weer weg zijn.
azert is offline  
Oud 10 juni 2011, 06:12   #11
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U snapte het toch.
Ja hoor, ik begreep best wat je wou zeggen.
Oud 10 juni 2011, 06:15   #12
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
DS, DM, HLN melden gewoon wat uit een onderzoek is gebleken.
Helaas voor hen blijkt nu dat de Vlaams-radicalen er niet in geslaagd zijn om de nieuwe mensen die n-va gestemd hebben ook van hun boodschap te overtuigen.
Bij een volgende verkiezing kunnen ze zo weer weg zijn.
Kijk, die ingesteldheid, die je bij de waalse partijen ook merkt, toont aan dat het de walen zijn die geen akkoord willen. In de hoop dat de NVA bij de volgende verkiezingen "zo weer weg kan zijn".

En dat is wishfull thinking, en totaal ongegrond.
Oud 10 juni 2011, 06:43   #13
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

och, we hebben toch al zoveel van die onderzoeken gehad? De vlaming is dit, de vlaming is dat. En dan? We gaan toch ons gedrag of programma niet aanpassen aan de kiezer zeker? ons programma is duidelijk, het is aan de kiezer om daar wel of niet voor te stemmen.
Trouwens, in welke mate is die studie betrouwbaar: andere studies (volgens mij al even betrouwbaar) gaven aan dat er bvb nog geen 10% unitaristen zijn over gans het kiespubliek. Als je die studie hier mag geloven, zitten die dus blijkbaar voor het grootste deel bij de n-va. Laat ons eerlijk zijn: wie gelooft dat in godsnaam.
vrijevlaming is offline  
Oud 10 juni 2011, 07:17   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

In vele van dergelijke onderzoeken, stuit men op grote ongerijmdheden, zoals bijvoorbeeld:
10 procent van de sossen is tegen stakingen;
10 procent van de blauwsels wil meer voorzieningen voor werkloosheidsvergoedingen;
10 procent van de tsjeven is tegen de betaling van de pasters door de staat

....

Allemaal kindertekeningen. Afwachten tot de volgende kiesuitslag, dat is de enige boodschap. En ondertussen probeer je een gedeelte van je kiesprogramma waar te maken ... en hoop je te profiteren van de flaters van de andere partijen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 juni 2011, 08:05   #15
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

het valt me trouwens ook weer op dat men de studie énkel voor n-va heeft gedaan. Waarom niet voor alle partijen? Volgens mij valt daar ook nog veel 'interessants' uit te leren.
Vanavond is het trouwens weer peilingtijd: valt het u op dat ze in die artikels een resultaat van 33% al aan het afdoen zijn als 'verlies'? Als n-va vanavond in die peiling 29 of 30 of zoiets procent haalt, of zelfs evenveel als bij de verkiezingen, 27, dan gaan ze er toch een draai aan geven dat we verliezen. Heel grappig allemaal. Ik wil gerust tekenen voor 29% hoor, dan zitten er weer drie of vier n-va'ers meer in de kamer
vrijevlaming is offline  
Oud 10 juni 2011, 08:12   #16
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wilt u mee Vlaanderen vorm geven? Wilt u uw stem laten horen in een partij die weegt op het beleid? Wilt u mee gestalte geven aan een modern Vlaams-nationalisme? Elk N-VA-engagement maakt het ons mogelijk om verder te bouwen aan een onafhankelijk Vlaanderen en een sociale, democratische en rechtvaardige samenleving!
Dat lijkt me toch duidelijk.
bron: http://www.n-va.be/word-lid
pajoske is offline  
Oud 10 juni 2011, 08:31   #17
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

Waar haal je dat uit dat artikel ?

Dat staat er nergens te lezen !

Er staat onder andere :
Citaat:
De nieuwe kiezers stemden vooral voor N-VA omdat ze verandering wilden, maar die wordt niet noodzakelijk als een communautaire eis gezien. Wel zien ze N-VA als de enige geloofwaardige partij om de politieke impasse te doorbreken.
En jij geeft hier een interpretatie aan, die ik er in elk geval niet in terugvind.

Deze nieuwe kiezers willen verandering ! Die volgens hen alleen door de N-VA kan bekomen worden.
En om die verandering te bereiken rekenen ze dus niet op de traditionele partijen, maar op de N-VA.
Het feit dat die verandering er nog niet is, ondanks dat de N-VA zijn nek al meermaals uitstak, sterkt hen in de overtuiging dat het met de traditionele partijen blijkbaar nog steeds niet lukt, en dat hun stem dus zeer terecht was.
Bij het uitblijven van een oplossing zal bij de volgende verkiezingen hun stem wéér naar de N-VA gaan. De N-VA stemmers willen immers verandering, ze wensen geen status quo.

Het kiezerspubliek van de N-VA groeit met de dag.

Laatst gewijzigd door job : 10 juni 2011 om 08:33.
job is offline  
Oud 10 juni 2011, 08:33   #18
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat lijkt me toch duidelijk.
bron: http://www.n-va.be/word-lid
Ach ja, ik was vergeten te melden dat NVA de enige partij is die tot een compromis bereid is.
Oud 10 juni 2011, 08:41   #19
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach ja, ik was vergeten te melden dat NVA de enige partij is die tot een compromis[bereid is.

hollande is offline  
Oud 10 juni 2011, 08:44   #20
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach ja, ik was vergeten te melden dat NVA de enige partij is die tot een compromis bereid is.
Inderdaad. Dat klopt volledig.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be