![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Jaren geleden besliste ‘men’ om ‘plezant’ te verbieden ten voordele van ‘leuk’…
Door die verplichting gebruiken nu heel wat, vooral jonge mensen, het woordje aan de lopende band… tot ergernis van de ouderen… Ook ondertitelaars van films ed. Een resem Engelse woorden worden vertaald door ‘leuk’. Nice, cosy, great, fine, exciting en nog veel meer, zelfs ‘plaisant’, het wordt allemaal dood-‘leuk’ En dat gaat vervelen! Maar geen nood, we hebben een oplossing! Engelse woorden gebruiken, ze zijn zo mooi meneer… Een bedrijfspresentatie is tegenwoordig ‘out’ als alle belangrijke woorden niet in het Engels zijn. En waar gaat het eindigen? Een volk zonder eigenheden… Een volk dat men niet kan herkennen in de massa… Welk volk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sure...
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Ha, de Fons van de Trug Plezant Club is hier ook al
![]() Ik ben een van de medestrijders tegen dat onplezante woordje 'leuk'. Bij mij thuis hebben ze dat gevoeld ![]() edit: maar ik ben eveneens lid van de (ingebeelde) Trug Schoon Club, Trug Tiret Club en Trug Nestels club, en eigenlijk van elke club die woorden uit mijn jeugd terug onder de aandacht brengt.* *lees: der met geweld trug inklopt ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 29 juni 2011 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat onnodig gebruik van Engelse woorden loopt inderdaad de spuigaten uit. Het irriteert me ook mateloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik zat overlaatst in de kinepolis in Antwerpen (waar een ticket zowaar reeds 9,30 kost, ik viel bijna omver), en dan durfde men daar nog pauze in te lassen ook. Toen er ook nog één of andere slogan verscheen �* la 'we'll be back in ten minutes' of iets dergelijks kreeg ik het helemaal.
Net zoiets als met die festivalreclames die op bv. tmf soms verschijnen. Een Vlaams festival/feest/fuif waar alleen maar mensen uit de buurt heen trekken en dan de aankondiging vol-ledig en enkel en alleen in het Engels. Op een 'Nederlandstalige' zender. Daar ga ik bijna van over mijn nek. (Nee hoor, ik ben niet gefrustreerd..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij ook, maar dat wordt ons aardig opgedrongen om kunstmatig beetje bij beetje tot een eengemaakt Europa te komen. Alleen snappen ze kennelijk niet dat dit nooit zal lukken. Bij die Hollanders krijgen ze dat nog voor elkaar en hier en daar een handvol Vlamingen ook, maar in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, vergeet het. Dat is dan ook mee een van de belangrijkste redenen dat Europa niet verder dan een misbaksel zal geraken. De problematiek van België tussen Walen en Vlamingen kent Europa in het kwadraat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Um, link tussen de Lotto en naar de cinema gaan waarover Poekie het had?
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Er zijn Nederlandse alternatieven zat voor 'leuk'.
Aangenaam, prettig, voortreffelijk, onvergetelijk, aardig, knap, fijn, gezellig, tof, etc. Misschien moet de VL maar wat meer boeken lezen zodat hij zichzelf opnieuw leert uitdrukken in zijn eigen taal ipv zijn toevlucht te zoeken in een resem bastaardwoorden, gallicismen en anglicismen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heeft totaal, maar dan ook totaaaaaaaaaaaal niets te maken met onvermogen van vreemde talen te spreken. In Wallonië en Frankrijk spreek ik Frans. In Engeland of Amerika , Engels. In Italië Italiaans. In Duitsland, zo goed en zo kwaad als het kan, Duits en in Spanje tracht ik me uit de slag te trekken in het Spaans. Mag ik dan aub verwachten dat men hier in Vlaanderen op zijn minst de moeite doet om zich in het Nederlands uit te drukken. Dat noemt men in het Frans" la politesse". Laatst gewijzigd door Garry : 29 juni 2011 om 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je niet akkoord gaat met wat ze je aanbieden, ga er dan niet op in, eender wat het omhelst, bioscoopvertoningen, lotto spelen, om het even. Dat is de enige manier om je als consument af te zetten tegen dat soort handelingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gebruik die gerust, daar waar ze normaal gesproken worden, of in een school tijdens de lessen ...., maar vermassacreerd je eigen taal niet, maar spreek die zo correct mogelijk in plaats van een hutsepot van te maken die nergens nog op trekt.
Laatst gewijzigd door Garry : 29 juni 2011 om 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Willen ze 'schoon' ook al uitroeien via het koloniale project dat 'taalunie' heet?
Eigenaardig is dat verschillende 'vlaamgezinden' die zich druk maken over het oprukkende Frans geen probleem hebben hun taal via het noorden te laten kolonizeren. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 juni 2011 om 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch-Nederlands |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zijn de Fransen, die zich beriepen op het koninklijke Franse leenheerschap over Vlaanderen, die deze 'Vlaanderen' terminologie voor de gehele Zuidelijke Nederlanden zijn gaan gebruiken om hun expansionistisch streven te wettigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is beter dan niets, maar het is wel zo dat de Franse staat alle vreemde talen, die op haar grondgebied gesproken worden een dialectkleedje aanpast. Zo spreken de Elzassers en Lorreiners geen Duits maar het Elzassisch cq Lorreinisch, de Frans-Vlamingen spreken uiteraard enkel het West-Vlaams en geen Nederlands, het Corsikaans is geen Italiaans dialect maar wordt als een zogenaamd afzonderlijk taaltje gepresenteerd. De Catalanen, de Basken, de Bretoenen idem dito.
|
![]() |
![]() |