Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2011, 13:08   #1
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard Het Centrum van twee maten en gewichten

Citaat:
Het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) ligt onder vuur na een uitspraak over een vermeende antisemitische tekst in "De Zwinkrant". Dat meldt Joods Actueel. Politici Jan Jambon (N-VA) en Luckas Vander Taelen (Groen!) vinden dat het CGKR verschillende maatstaven hanteert.
Aanleiding van de kritiek is een uitspraak van het Centrum van Gelijke Kansen over 'Red Squirrel', een column die in juni verscheen in De Zwinkrant, een gratis krant die verdeeld wordt in de Zwinstreek.

In de column stond:

"Al eens in mei op de Knokse zeedijk proberen te wandelen?Het lijkt wel of heel de diaspora daar samentroept. Mannen met pijpenkrullen,rare schortjes en zwarte hoeden,de hele wereld behoort hen toe .Uit de weg gaan? Ho,maar wij zijn het uitverkoren volk.”

Na enkele klachten besloot de uitgever van de krant advies in te winnen bij het centrum.

Het CGKR oordeelde dat er geen sprake was van racistische of antisemitische uitspraken: 'Wij begrijpen dat het geenszins de bedoeling was en is om de joodse gemeenschap te schofferen of laatdunkend op te stellen', aldus het centrum, dat besloot dat de auteur niet de bedoeling had om aan te zetten tot haat tegen joden. Ondertussen haalde de burgemeester van Knokke de bewuste editie van De Zwinkrant wel uit omloop.

(...) LEES VERDER
Zou het kunnen? Zou het kunnen zijn dat ons o zo moeltiekoeltie centrum tegen discriminatie un poco anti-semitisme in zich draagt? Beetje anti Israel ook? beetje pro pallies? beetje anti-vlaming?

NEEENNEEE NEE hoor, dat doet de Yussuf niet hoor.

Wat schrijft Joods Actueel hierover?

Citaat:
Nog een passage uit het artikel in De Zwinkrant: “Zijn die Joden immers niet het uitverkoren volk? En zegden die Ariërs toevallig niet krek hetzelfde? Smousen en Nazi’s, een pot nat. Übermenschen, het zal wat.”

Maar voor het CGKR is er geen vuiltje aan de lucht. Het Centrum is dan ook niet aan zijn proefstuk toe als het gaat om de niet-beteugeling van antisemitische uitwassen. Ten titel van voorbeeld verwijs ik naar de rabiate anti-joodse leuzen ten gehore gegeven tijdens een manifestatie in Brussel in januari 2009;’ Moord aan de Joden’, Hamas,Hamas, alle Joden aan het gas’; ze waren voor het CGKR een doodgewone expressie van de vrije meningsuiting waartegen niet hoeft opgetreden te worden.
allez... waarover zagen ze nu toch?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 4 augustus 2011 om 13:12.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 13:27   #2
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard The Red Squirrel strikes back ....

en ze krijgen hulp van het CGKR!

Citaat:
Het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) ligt onder vuur na een uitspraak over een vermeende antisemitische tekst in de Zwinkrant. Dat meldt Joods Actueel. Politici Jan Jambon (N-VA) en Luckas Vander Taelen (Groen!) vinden dat het CGKR verschillende maatstaven hanteert.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110804_113

Je kan de tekst hier vinden:

http://www.gershon-lehrer.be/blog/wp...2011_LRweb.pdf

Zoek op "Red Squirrel".

Een voorproefje uit de bovenstaande tekst:

Citaat:
Al eens in mei op de Knokse
zeedijk proberen te wandelen? Het lijkt wel of de hele diaspora dan daar
samentroept. Mannen met pijpenkrullen, rare schortjes en zwarte hoeden,
vrouwen met pruiken en lange kousen, de hele wereld behoort hen
toe. Uit de weg gaan? Ho maar, wij zijn het uitverkoren volk, mijnheer.
En dan zijn ze verwonderd dat we hen niet echt mogen.
Volgens de CGKR moet dit kunnen! Een mooi staaltje van vrije meningsuiting! Maar mogen we van het CGKR ook zo'n dingen schrijven over de Walen of de Moslims?
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 14:23   #3
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Ge kunt natuurlijk beginnen met de volledige tekst te lezen waar het over ging.

ZWINKRANT JUNI 2011, pagina 10.

Een gezonde kritische kijk op de Joden vandaag zou ik zeggen. Maar de overgevoeligheid voor kritiek in die kringen is maar al te goed bekend. Van zodra er ergens in een publicatie het woord Jood staat staan ze al bij het CGKR of de politie om klacht in te dienen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 14:39   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
en ze krijgen hulp van het CGKR!

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110804_113

Je kan de tekst hier vinden:

http://www.gershon-lehrer.be/blog/wp...2011_LRweb.pdf

Zoek op "Red Squirrel".

Een voorproefje uit de bovenstaande tekst:

Volgens de CGKR moet dit kunnen! Een mooi staaltje van vrije meningsuiting! Maar mogen we van het CGKR ook zo'n dingen schrijven over de Walen of de Moslims?
Natuurlijk mag dat. Zolang je er niet bijschrijft dat de Moslims van Hamas allemaal aan het gas moeten, en er het adres van de leverancier van Zyklon-B aanhecht, is er niets aan de hand.
Oud 4 augustus 2011, 14:42   #5
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Een gezonde kritische kijk op de Joden vandaag zou ik zeggen. Maar de overgevoeligheid voor kritiek in die kringen is maar al te goed bekend. Van zodra er ergens in een publicatie het woord Jood staat staan ze al bij het CGKR of de politie om klacht in te dienen.
ofwel laat men deze 'gezonde kritische kijk' over iedereen toe (joden,Vlamingen,moslims) ofwel bestraft men

ik weet zeker dat je het woordje joden vervangt door moslims je een klacht van het centrum aan je been hebt...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 14:42   #6
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge kunt natuurlijk beginnen met de volledige tekst te lezen waar het over ging.

ZWINKRANT JUNI 2011, pagina 10.

over welke kringen heb je het? het gaat mij over de twee maten en twee gewicht. als ik hetzelfde schrijf over een troep marokkanen dan hang ik, dus waarom zou men het mogen schrijven over een troep joden?

Van mij mogen ze Maghreb-missen verkiezen, ik heb nog steeds geen antwoord of ik BBB missen mag verkiezen, ik vermoed van niet.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 15:08   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat sinds "vrije meningsuiting" het verspreiden van diverse vooroordelen ivm met uitzicht en kleding van diverse bevolkingsgroepen aanvaardbaar acht we op een sterk hellend vlak zijn terechtgekomen.

Maak de "jodenster" dan terug verplicht en verplicht moslima's een hoofddoek te dragen en
moslims een mooie lange moslimbaard en een 3/4 broek met een hemd en desnoods nog een tulband !

Laat inspecteurs de straten teisteren en van iedereen eisen dat hij/zij etnische kentekenen zou dragen ten einde vooroordelen vrije baan te geven !

Misschien gaan de kentekenvrije mensen in plaats van hun mening over "religie = privaat"
op te leggen aan de particularisten dan wel ondergronds en zullen zij moeten klagen bij een anti-racisme organisatie om hun recht op ideologieloosheid op te eisen.

Aan alle joden, katholieken, protestanten, hindoes en bhoieddisten die verre familie van mij zijn heil ! & een toekomst van vreedzame coëxistentie.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 15:13   #8
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Gewoon het CGKR afschaffen en die stasi-freaks dat daar werken op straat zetten.
Oud 4 augustus 2011, 15:15   #9
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ofwel laat men deze 'gezonde kritische kijk' over iedereen toe (joden,Vlamingen,moslims) ofwel bestraft men

ik weet zeker dat je het woordje joden vervangt door moslims je een klacht van het centrum aan je been hebt...
Helemaal niet. Tenzij. Tenzij je natuurlijk tot de verkeerde groep behoort. Dan kan eender welke klacht tegen jou gebruikt worden. Want dat is nu net de opzet van de CGKR: het is geen organisatie die de gelijke kansen en rechten van groepen nastreeft, het is een organisatie die als inquisitie-apparaat is opgezet om een bepaalde groep mensen hun rechten op vrije meningsuiting en deelname aan het politieke debat te ontnemen. CGKR hanteert geen dubbele moraal ten opzichte van de klagende partijen, zij hanteert een dubbele moraal ten opzichte van de aangeklaagde. Zolang het geen Vlaams-nationalist is, is alles goed. Anders: kop eraf.
Oud 4 augustus 2011, 15:17   #10
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik denk dat sinds "vrije meningsuiting" het verspreiden van diverse vooroordelen ivm met uitzicht en kleding van diverse bevolkingsgroepen aanvaardbaar acht we op een sterk hellend vlak zijn terechtgekomen.
Ja, voor dat ge het weet, mogen de mensen hun gedacht zeggen!!!! Dat kan niet hé. Vrij meningsuiting is een cotra-productief en een gevaar voor de democratie...

Pff, links kan het gewoon niet verkroppen dat mensen ideeen hebben dat niet in het sossen-paradigma past. Zonder mensen als u was er nooit een Breivik.
Oud 4 augustus 2011, 15:17   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Gewoon het CGKR afschaffen en die stasi-freaks dat daar werken op straat zetten.
²

los van t feit dat die tekst moet kunnen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 15:19   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Tenzij. Tenzij je natuurlijk tot de verkeerde groep behoort. Dan kan eender welke klacht tegen jou gebruikt worden. Want dat is nu net de opzet van de CGKR: het is geen organisatie die de gelijke kansen en rechten van groepen nastreeft, het is een organisatie die als inquisitie-apparaat is opgezet om een bepaalde groep mensen hun rechten op vrije meningsuiting en deelname aan het politieke debat te ontnemen. CGKR hanteert geen dubbele moraal ten opzichte van de klagende partijen, zij hanteert een dubbele moraal ten opzichte van de aangeklaagde. Zolang het geen Vlaams-nationalist is, is alles goed. Anders: kop eraf.
als zwarte, franstalige moslim-vlaming moet je natuurlijk dubbel op je tellen passen.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 4 augustus 2011, 15:20   #13
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
over welke kringen heb je het? het gaat mij over de twee maten en twee gewicht. als ik hetzelfde schrijf over een troep marokkanen dan hang ik, dus waarom zou men het mogen schrijven over een troep joden?

Van mij mogen ze Maghreb-missen verkiezen, ik heb nog steeds geen antwoord of ik BBB missen mag verkiezen, ik vermoed van niet.
Dat is heel de hypocrisie van links en hun multikulti gezever - de allochtonen mogen respect en uitzonderingen opeisen voor hun cultuur, maar ho, als een autochtoon hetzelfde doet, is hij een vuile fascist. Ge moet nu geen theoretische kernfysicus zijn om door te hebben dat dat in tranen eindigt. (Zie Noorwegen).
Oud 4 augustus 2011, 15:20   #14
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
over welke kringen heb je het?
Het clupje rond Freilich van Joods Aktueel. Denk dat die gemiddeld twee keer per week klacht indient bij het CGKR.
Maar in hoeverre die nu echt alle Joden vertegenwoordigt?
Citaat:
het gaat mij over de twee maten en twee gewicht. als ik hetzelfde schrijf over een troep marokkanen dan hang ik, dus waarom zou men het mogen schrijven over een troep joden?
Zolang je kunt aantonen dat je geen Vlaams-nationalist bent mag je dat schrijven. Anders moet je je mond houden.
Citaat:
Er is niets op tegen om een Miss Blauwe Ogen met Blond Haar in Badpak te verkiezen
Oud 4 augustus 2011, 15:21   #15
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eens in mei op de Knokse zeedijk proberen te wandelen? Het lijkt wel of de hele diaspora dan daar
samentroept. Mannen met pijpenkrullen, rare schortjes en zwarte hoeden, vrouwen met pruiken en lange kousen, de hele wereld behoort hen
toe. Uit de weg gaan? Ho maar, wij zijn het uitverkoren volk, mijnheer.
En dan zijn ze verwonderd dat we hen niet echt mogen.
http://www.dezwinkrant.be/uploads/ar...011_LRweb-.pdf

Wie is "we"?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 4 augustus 2011 om 15:22.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 15:22   #16
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ja, voor dat ge het weet, mogen de mensen hun gedacht zeggen!!!! Dat kan niet hé. Vrij meningsuiting is een cotra-productief en een gevaar voor de democratie...

Pff, links kan het gewoon niet verkroppen dat mensen ideeen hebben dat niet in het sossen-paradigma past. Zonder mensen als u was er nooit een Breivik.
Breivik ? die maakte 76 slachtoffers ; er zijn er nog met extreme ideeën waarvan de slachtoffers in de miljoenen lopen en die aanbeden worden als helden van hun respectieve nationalismen en andere ismen die bepaalde groepen van mensen met alle nodige vooroordelen uitsluiten.

Fraaie "vrije" meningsuiting ?

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 4 augustus 2011, 15:24   #17
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard moet die kritiek op de joden kunnen. (ze is overigens geheel terecht) Maar kritiek op elke geloofsovertuiging, ras, politieke voorkeur en wat staat daar nog allemaal in die absurde anti-racismewet, moet evenzeer kunnen. In dezelfde bewoordingen als in dat Zwinblaadje.
Oud 4 augustus 2011, 15:34   #18
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Uiteraard moet die kritiek op de joden kunnen. (ze is overigens geheel terecht) Maar kritiek op elke geloofsovertuiging, ras, politieke voorkeur en wat staat daar nog allemaal in die absurde anti-racismewet, moet evenzeer kunnen. In dezelfde bewoordingen als in dat Zwinblaadje.
Kritiek op een ras moet juist niet kunnen.
Kritiek op levenswijze of overtuiging, dat wel ja, maar op ras?
WTF!

Overigens, de kritiek die hier geuit wordt lijkt me eerder voort te komen uit een zekere frustratie vanwege de pleger van dit schrijven.
Kritiek op Israël die dan wordt gereflecteerd op een aantal joden die in mei op de dijk in Knokke hebben samengetroept als ware de hele diaspora daar aanwezig, die niet uit de weg lijken te willen gaan aangezien ze het uitverkoren volk zijn, en daarbovenop niet schijnen te begrijpen, ja zelfs verwonderd zijn, dat "wij" hen niet mogen.

Moet kunnen, zegt u?

Ik zal het zo zeggen: Als ik joden aan de klaagmuur zie staan hoofdschudden, heb ik ook zo iets meewarigs, een zeker medelijden omwille van hun onvermogen om mee te gaan met de moderniteit. Verder berokkenen ze me geen last. Ik zie dan ook geen reden om me verder over hen uit te laten.

De schrijver van het artikel heeft er duidelijk meer last van.
Ik vind het racistisch.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Oud 4 augustus 2011, 15:38   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Kritiek op een ras moet juist niet kunnen.
Kritiek op levenswijze of overtuiging, dat wel ja, maar op ras?
WTF!

Overigens, de kritiek die hier geuit wordt lijkt me eerder voort te komen uit een zekere frustratie vanwege de pleger van dit schrijven.
Kritiek op Israël die dan wordt gereflecteerd op een aantal joden die in mei op de dijk in Knokke hebben samengetroept als ware de hele diaspora daar aanwezig, die niet uit de weg lijken te willen gaan aangezien ze het uitverkoren volk zijn, en daarbovenop niet schijnen te begrijpen, ja zelfs verwonderd zijn, dat "wij" hen niet mogen.

Moet kunnen, zegt u?

Ik zal het zo zeggen: Als ik joden aan de klaagmuur zie staan hoofdschudden, heb ik ook zo iets meewarigs, een zeker medelijden omwille van hun onvermogen om mee te gaan met de moderniteit. Verder berokkenen ze me geen last. Ik zie dan ook geen reden om me verder over hen uit te laten.

De schrijver van het artikel heeft er duidelijk meer last van.
Ik vind het racistisch.
de kritiek die ik lees gaat over 'wij zijn toch het uitverkoren volk' ... dat is toch zuiver kritiek op overtuiging/geloofsinhoud ... ttz zo lees ik dat toch ... schoentje dat nog andere godsdiensten past trouwens ...

ik ben dus idd geneigd naar 'moet kunnen'

maar ik kan mij vergissen hé, ... waar lees jij het echte racisme ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 16:07   #20
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de kritiek die ik lees gaat over 'wij zijn toch het uitverkoren volk' ... dat is toch zuiver kritiek op overtuiging/geloofsinhoud ... ttz zo lees ik dat toch ... schoentje dat nog andere godsdiensten past trouwens ...

ik ben dus idd geneigd naar 'moet kunnen'

maar ik kan mij vergissen hé, ... waar lees jij het echte racisme ?
Citaat:
die in mei op de dijk in Knokke hebben samengetroept als ware de hele diaspora daar aanwezig, die niet uit de weg lijken te willen gaan aangezien ze het uitverkoren volk zijn, en daarbovenop niet schijnen te begrijpen, ja zelfs verwonderd zijn, dat "wij" hen niet mogen.
De schrijver zegt dat ze het uitverkoren volk zijn, niet die daar aanwezige joden zelf, en dat meent hij te zien aan hun gedrag, ze zouden namelijk niet uit de weg willen gaan? Hij legt deze quote dus zelf in hun mond. Het samentroepen (merk de opzettelijke negatieve connotatie in het woord) als ware de hele diaspora daar aanwezig, (het overdrijvingsargument) het argument dat ze vanwege de ongenuanceerde beschouwingen die de schrijver dan nog zelf maakt, dan nog niet eens begrijpen dat "wij" (hoezo "wij"?) hen niet mogen. Anders gezegd, vanwege hetgeen de idioot van dit schrijven meent te ontwaren in hun gedrag en houding, zouden "wij" blijk moeten geven van een zeker antisement jegens hen, en dan nog snappen ze niet waarom.

Citaat:
Mannen met pijpenkrullen, rare schortjes en zwarte hoeden, vrouwen met pruiken en lange kousen
Overigens vind ik dit van hetzelfde niveau als schieten op moslims vanwege hun hoofddoeken, of hun islamitische baarden.
Als uiterlijke kenmerken de kern uitmaken van je betoog, ipv inhoudelijke argumenten op het geloof, dan vrees ik dat xenofobie dicht om de hoek schuilt.

Kom Anna List

Laatst gewijzigd door Nierika : 4 augustus 2011 om 16:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be