Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2011, 11:44   #1
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard Nationalisme is zo goed als dood

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...ter-31-08-2011

Emeritus professor Etienne Vermeersch over de lage opkomst van de IJzerbedevaart. ‘Dit bewijst dat het nationalisme in Vlaanderen zo goed als dood is.’

Volgens mij slaat die brave man de bal volledig mis. Dat de ijzerbedevaart achteruit boert heeft volgens mij veel te maken met het feit dat in de ijzerbedevaart teveel figuren ronddwarrelen die er eigenlijk niets verloren hebben.
Oud 31 augustus 2011, 11:51   #2
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Katholiek Nationalisme uit de jaren stillekes.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 11:52   #3
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht

Emeritus professor Etienne Vermeersch over de lage opkomst van de IJzerbedevaart. ‘Dit bewijst dat het nationalisme in Vlaanderen zo goed als dood is.’

Volgens mij slaat die brave man de bal volledig mis. Dat de ijzerbedevaart achteruit boert heeft volgens mij veel te maken met het feit dat in de ijzerbedevaart teveel figuren ronddwarrelen die er eigenlijk niets verloren hebben.
dat denk ik er ook van. Ze hebben de Ijzerbedevaart helemaal gekaapt om er multidinges van te maken en dan gaan ze concluderen dat het Vlaams Nationalisme dood is? Al eens naar de verkiezingsuitslagen gekeken? Och nee, dat is waar, die waren ook maar voor de fliem.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 11:56   #4
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Omdat dit de mensen hier niet aanspreekt zou nationalisme dood zijn.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:08   #5
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

ijzerwake : 5300 aanwezigen
CD&V : 1800 aanwezigen
OVLD : 700 aanwezigen
SPa : 400 aanwezigen

maar het Vlaams nationalisme is dood volgens de (s)linkse kerk.
Ik denk dat de recuperatiebeweging van de (s)linksen mislukt is

Laatst gewijzigd door rookie : 31 augustus 2011 om 12:09.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:09   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De definitie van nationalisme is nogal flou ..

De Wiki:
Citaat:
Nationalisme is een politieke ideologie die stelt dat de staat als politieke eenheid congruent moet zijn aan de natie als sociaal-culturele eenheid. Er zijn verschillende vormen van nationalisme te onderscheiden, waaronder staatsnationalisme, cultuurnationalisme, etnisch nationalisme, romantisch nationalisme, liberaal nationalisme, politiek nationalisme, burgerlijk nationalisme en economisch nationalisme.
Grootste probleem voor het toepassen van de definitie, is al het feit dat de staat als politieke eenheid, niet meer haarfijn vaststaat.

Voor mij persoonlijk is gans Europa, Turkije wellicht inbegrepen, een sociaal-culturele eenheid.
Ik ben voorstander, als hevig flamingant, van een eengemaakt Europa, zolang het maar het principe van de subsidiariteit hanteert.

(in mijn visie, is 'de staat' dan een mix van de lidstaat en de EU zelve ... en dat betekent tegelijk een overeenkomst met de VS, want zij hebben ook erg autonome deelstaten - autonomie op sommige gebieden -, maar tegelijk voor andere bevoegdheden zijn zij heel erg centralistisch ...)

Ben ik dan geen nationalist ??

Afijn, mijn persoonlijke conclusie is dat ik niet mee doe aan discussies over 'nationalisme'; echter, als de francofonen mij nationalist noemen, dan denk ik dat zij dat beledigend bedoelen. En dan aanvaard ik dat graag als een geuzennaam.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:14   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Zou het Belgische nationalisme dan ook dood zijn in Vlaanderen?

Mij lijkt het op zich 'nationalistischer' een koningshuis voor te staan dan een republiek.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:18   #8
karo
Banneling

Standaard

Was het maar waar, dat zou een mooi feestje zijn.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:24   #9
eno2
Banneling

Standaard

Etienne Vermeersch is zo goed als dood.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:29   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Het emotioneel nationalisme is zo goed als dood, het rationeel nationalisme, is springlevend.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:30   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
dat denk ik er ook van. Ze hebben de Ijzerbedevaart helemaal gekaapt om er multidinges van te maken en dan gaan ze concluderen dat het Vlaams Nationalisme dood is? Al eens naar de verkiezingsuitslagen gekeken? Och nee, dat is waar, die waren ook maar voor de fliem.
en de Ijzerwake is ook gekaapt door dat multidinges?
Oud 31 augustus 2011, 12:36   #12
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het emotioneel nationalisme is zo goed als dood.
Behalve bij bepaalde sportmanifestaties. Dan veranderen zelfs sommige zelfverklaarde wereldburgers plotseling in overtuigde bloed- en bodemnationalisten.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:38   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Behalve bij bepaalde sportmanifestaties. Dan veranderen zelfs sommige zelfverklaarde wereldburgers plotseling in overtuigde bloed- en bodemnationalisten.
Vogelpik
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:40   #14
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Hij heeft natuurlijk gelijk.
Dit omdat de staatshervorming of splitsing van België niet alleen meer op Vlaams nationalisme meer te maken heeft, maar uit puur praktische/ financiële en bestuurkundige motivatie.
Mensen stemmen niet op N-VA omdat ze Vlaams Nationalist zijn, maar omdat ze van de Francofonie af willen.

Zijn laatste regel is zeer juist!

Citaat:
Pardon, professor? De N-VA behaalt ongeziene scores. ‘Dat heeft niets met nationalisme te maken,’ zegt Vermeersch, ‘maar wel met heel specifieke problemen en eerlijke verdelingen. Als de Nederlanders en de Duitsers het eens zijn over Griekenland, dan denken ze ook alleen maar aan hun belangen en hun portemonnee. Niet aan nationalisme of romantiek. Hier is dat net hetzelfde. Stel dat er vanaf volgend jaar transfers zouden plaatshebben van zuid naar noord: wie is er dan voor de splitsing van het land, denkt u?’ (ST)

Laatst gewijzigd door giserke : 31 augustus 2011 om 12:44.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:43   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

2

De IJzerzbedevaart is kapotgemaakt door het IJzerbedevaartcomité en de Anciaux-kliek.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:48   #16
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
2

De IJzerzbedevaart is kapotgemaakt door het IJzerbedevaartcomité en de Anciaux-kliek.
Niet akkoord.
Jongeren zijn steeds minder geëngageerd in politiek, zonder persoonlijk profijt.
Er is geen hond meer geïnteresseerd in partijpolitiek werk zonder dat er persoonlijk iets te rapen valt.
Dit niet alleen voor de IJzerbedevaart, dit teld voor alle stromingen in dit klote land.

En ik zie de IJzerbedevaart ook als een politieke bijeenkomst.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 12:56   #17
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Niet akkoord.
Jongeren zijn steeds minder geëngageerd in politiek, zonder persoonlijk profijt.
Er is geen hond meer geïnteresseerd in partijpolitiek werk zonder dat er persoonlijk iets te rapen valt.
Dit niet alleen voor de IJzerbedevaart, dit teld voor alle stromingen in dit klote land.

Klopt inderdaad en het revolutionaire elan van de Vlamingen is nooit immens geweest.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 13:07   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Niet akkoord.

Niet helemaal akkoord.

't Zou eens boeiend zijn te weten hoeveel Vlaams-nationalisten wegblijven van de IJzerbedevaart omdat het meer en meer een vrolijk evenement moest worden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 13:09   #19
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moest het nationalisme niet dood zijn, dat het dan maar vlug sterft! Met nationalisme krijgt men alleen maar last en miserie.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 13:24   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Moest het nationalisme niet dood zijn, dat het dan maar vlug sterft! Met nationalisme krijgt men alleen maar last en miserie.
Soms is het nationalisme een handig vehikel voor bevrijding en ontvoogding van mensen die samenwonen op eenzelfde geografische lokatie. Dat kan moeilijk ontkent worden. Het is o.a. door het recent opgang makende nationalisme dat Latijns America nu een onafhankelijkere koers kan varen van Europa en de VS. Die 'onafhankelijkheid' is een basisvoorwaarde voor 'ontwikkeling' in deze eeuw. De voorstanders van die onafhankelijkheid (die graag verwijzen naar voorganger Bolivar) worden in het westen om begrijpelijke egoïstische redenen nogal verguist en vlug als dictators voorgesteld, terwijl ze in werkelijkheid een groter democratisch gehalte aan de maatschappij meegeven tegelijk met een verhoogde onafhankelijkheid.

Dit soort van bevrijdingsnationalisme zie ik niet echt in Vlaanderen noch in België. Het gaat er slechts om 'bevrijdt' te worden van de Walen voor het Vlaams Nationalisme. Het mist een internationale dimensie itt het Latijns Amerikaans nationalisme.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 augustus 2011 om 13:33.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be