Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 september 2011, 13:35   #1
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard De strategie van de Ø-VLD

Ø-VLD wil een rechtse regering met ingrijpende besparingen en minder belastingen.
De eerste stap in die richting bestond erin de N-VA te dumpen. de N-VA is immers een concurrent op rechts. De electorale winst voor de komende belastingsverminderingen wil ze immers met niemand moeten delen.
De tweede stap bestaat er blijkbaar in om Groen! uit de regering te houden. Op die manier hebben de Vlamingen dan geen meerderheid meer in het parlement. Daardoor worden ze uitgeleverd aan de genade van de linkse Waalse meerderheid van PS-CdH, zoals in de vorige regering.
Op die manier wil de Ø-VLD dus een rechtse regering op de been brengen.
Zijn er nog mensen die twijfels hebben bij de Ø-VLD strategie, of sta ik daarmee alleen?

Laatst gewijzigd door fonne : 18 september 2011 om 13:36.
fonne is offline  
Oud 18 september 2011, 13:41   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

maw ovld wilt een voortzetting van de huidige federale regering goed wetende dat die na een paar maanden al terug valt ...
Shadowke is offline  
Oud 18 september 2011, 13:53   #3
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ø-VLD wil een rechtse regering met ingrijpende besparingen en minder belastingen.
De eerste stap in die richting bestond erin de N-VA te dumpen. de N-VA is immers een concurrent op rechts. De electorale winst voor de komende belastingsverminderingen wil ze immers met niemand moeten delen.
De tweede stap bestaat er blijkbaar in om Groen! uit de regering te houden. Op die manier hebben de Vlamingen dan geen meerderheid meer in het parlement. Daardoor worden ze uitgeleverd aan de genade van de linkse Waalse meerderheid van PS-CdH, zoals in de vorige regering.
Zijn er nog mensen die twijfels hebben bij de Ø-VLD strategie, of sta ik daarmee alleen?
Als ik het vanuit Nederlandse optiek beschouw lijkt me dat de voorkeur van OVLD uit zou moeten gaan naar een regering "N-VA, CD&V, MR, CDH, Ecolo"

Dat lijken me de partijen die het dichts bij een centrum-rechtse regering komen (behalve Ecolo, maar anders krijg je geen meerderheid in Wallonië, dus dan liever Ecolo dan PS)

Op dit moment stevenen ze daar in het geheel niet op af, dus ik stel me vragen bij hun strategie.
Hollander is offline  
Oud 18 september 2011, 14:02   #4
Randa
Burgemeester

Standaard

Heeft die samenstelling een meerderheid ? ik kan het zo gauw niet uitrekenen, maar veel kans van slagen heeft zo'n samenstelling niet.
Di Rupo moet en zal eerste minister worden, dat is zo reeds beslist door de koning en zijn gevolg,
Wat zal er gelachen worden in het buitenland, de cartoons zullen goedkoop worden,
voor mij niet gelaten.
Randa is offline  
Oud 18 september 2011, 14:22   #5
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Open VLD = D66, dus feitelijk niet echt een rechtse partij, wat het begrip rechts ook moge betekenen...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 18 september 2011, 14:23   #6
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Bovendien is in België Vlaams nationalistisch versus Belgicistisch, prioritair boven sociaal economisch links of rechts.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 18 september 2011, 14:24   #7
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Altijd diezelfde vergissing : Open VLD zijn géén liberalen !
Oud 18 september 2011, 14:31   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

De strategie van de Ø-VLD in twee woorden:

Vlaanderen fnuiken.
Oud 18 september 2011, 18:42   #9
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat choco de croo al die vergaderingen er enkel maar bij was om onder tafel Di Rupo tevreden te houden?
matthias999 is offline  
Oud 18 september 2011, 19:32   #10
fransV
Gouverneur

Standaard ????

Citaat:
Groen, Vlamingen ??????
fransV is offline  
Oud 18 september 2011, 23:49   #11
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

De enige strategie is: NVA buiten houden...

De traditionele partijen voelen zich bedreigd.... Nu is er een nieuwe partij die hun jarenlange monopolie op de postjes kan verstoren
Hoera is offline  
Oud 19 september 2011, 06:50   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haal jij al die zever uit uw kop ?
Voor zover ik de communicaties van oVLD begrijp, zitten ze erbij omdat ze een vorm van verantwoordelijkheid willen nemen naar de burger, gezien de overeenkomst van de walen met nva niet lukt.
En voor de rest denk ik dat het veel gemakkelijker zou zijn dat NVA inderdaad meeregeert voor het sociaal economisch programma, omdat je dan inderdaad het beleid krijgt die vlaanderen vraagt. Tuurlijk machtsgeile sossen gaan liever voor zichzelf de taart opeisen.
brother paul is offline  
Oud 19 september 2011, 08:36   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
De enige strategie is: NVA buiten houden...

De traditionele partijen voelen zich bedreigd.... Nu is er een nieuwe partij die hun jarenlange monopolie op de postjes kan verstoren
daar draait het om
Oud 19 september 2011, 08:47   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
daar draait het om
mobane, het beste dat je kunt doen is een partij zich laten verbranden en doodknuffelen en laten meeregeren. Het zijn wel de walen die volledig manisch worden bij die gedachte dat NVA iets van haar programma zou kunnen uitvoeren. Waarom zou je luisteren naar de kiezer, je moet visie hebben en alles overboord gooien

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 september 2011 om 08:47.
brother paul is offline  
Oud 19 september 2011, 08:56   #15
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Voor zover ik de communicaties van oVLD begrijp, zitten ze erbij omdat ze een vorm van verantwoordelijkheid willen nemen naar de burger, gezien de overeenkomst van de walen met nva niet lukt.
Je noemt de mening van een forumlid hier zever, maar de officiële communicatie van een politieke partij neem je kritiekloos over ?
gertc is offline  
Oud 19 september 2011, 09:05   #16
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus helpen ze eventjes de Walen om hen wel te doen lukken?? Tja, een groter bewijs van uitverkoop van je eigen mensen kun je al moeilijk geven. O-VLD is op dat gebied altijd al koploper geweest!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 19 september 2011, 10:38   #17
fransV
Gouverneur

Standaard verantwoordelijkheid

Citaat:
En voor de rest denk ik dat het veel gemakkelijker zou zijn dat NVA inderdaad meeregeert voor het sociaal economisch programma, omdat je dan inderdaad het beleid krijgt die vlaanderen vraagt. Tuurlijk machtsgeile sossen gaan liever voor zichzelf de taart opeisen.
waarom trokken ze dan vorige keer zelf de stekker uit ? verantwoordelijkheid ?
fransV is offline  
Oud 19 september 2011, 10:51   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Je noemt de mening van een forumlid hier zever, maar de officiële communicatie van een politieke partij neem je kritiekloos over ?
zeg, dat is gewoon wat vergifspugerij, die collega forumard heeft volgens mij gewoon een slechte bui... En de communcatie van partijen verhullen natuurlijk de werkelijkheid

maar t'is zoals die connotatie nu in de krant: dat ze al een geheim akkoord hebben ?? aleluja de paranoia theorie is daar weer

ik moet zeggen een beetje gezond kritisch zijn van geest, daar ben ik niet tegen maar om nu in het lang en breed te gaan zitten fantaseren dat er een strategie achter zit van oVLD. Bane toch, ze wilden gewoon een oppositiekuur doen
brother paul is offline  
Oud 19 september 2011, 10:55   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
waarom trokken ze dan vorige keer zelf de stekker uit ? verantwoordelijkheid ?
ale kom dat is een fout van alexander zeker, zoals hengelke zie, je trekt de stekker niet uit voor iets die uw corebusiness niet is;
Dus ja dat was een fout, maar eentje waar NVA van gelukkig geworden is, eentje waar het probleem nog meer belicht is gewordeN.

maar anderzijds geef toe, letermke was bezig met begrotingen laten ontsporen dat het niet schoon was, nu kan hij maar 1:12 in schijven uitgeven en staat hij op zijn borst te kloppen dat hij het land gesaneerd heeft ??

Dus laten we zeggen: voor de begroting is dt het beste die kon gebeuren een voorlopige regering of overgangsregering. VOor de onderhandelingen van BHV is dat ook het beste die kon gebeuren, ze hebben nu eindelijk een 80% goeie compromis gevonden.

En voor de rest het is zoals het is.
brother paul is offline  
Oud 19 september 2011, 19:26   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over welke zever heb je het?
Citaat:
En een extreem-linkse regering met Vlaamse minderheid op de been brengen en de 45% Vlaams nationalisten in een cordon steken is volgens jouw dus een "vorm van verantwoordelijkheid naar de burger"?
Citaat:
En voor de rest denk ik dat het veel gemakkelijker zou zijn dat NVA inderdaad meeregeert voor het sociaal economisch programma, omdat je dan inderdaad het beleid krijgt die vlaanderen vraagt.
N-VA heeft de hand uitgestoken naar Ø-VLD en CD&V om samen als front op te treden tegenover het Franstalig blok. Ø-VLD heeft dat hooghartig geweigerd. Alhoewel ze slechts dank zij N-VA in de onderhandelingen betrokken werden, wipten ze de N-VA er genadeloos uit omdat ze geen concurrentie op rechts wilden. Gevolg is echter dat ze geen enkel gewicht in de schaal werpen bij de onderhandelingen. Zelfs Wouter van Besien lacht hen in het gezicht uit.
Citaat:
Tuurlijk machtsgeile sossen gaan liever voor zichzelf de taart opeisen.
Er is nochtans geen enkele reden om ze de kans te geven.
Behalve de machtsgeilheid van de Ø-VLD zelf natuurlijk.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be