Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Is de afaschaffing / uitdoving van de 'vrije rijbegeleiding' een goede zaak?
Ja, de rijvaardigheid van de aspirant-chauffeurs zal verbeteren 6 27,27%
Ja, maar minder begoede chauffeurs moeten financiële steun krijgen om hun opleiding bij de rijschool te kunnen voltooien 4 18,18%
Nee, het zal niets bijdragen aan de verbetering van onze verkeersveiligheid 9 40,91%
Nee, het is een associale maatregel en treft de minder gegoede aspirant-chauffeurs 12 54,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2011, 17:08   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard afschaffen 'vrije rijopleiding': goede zaak?

België kent als enige land in West-Europa nog de mogelijkheid om naast het leren rijden met de autorijschool, de 'vaardigheden' op te doen via de zogenaamde 'vrije rijopleiding', waarbij eigenlijk eender wie die langer dan acht jaar in het bezit is van een gewoon rijbewijs B, de 'leerling' kan begeleiden in het leren autorijden. Enkel een L achteraan op de wagen gekleefd, is daar voor nodig om zich in het verkeer te begeven. Ongeveer de helft van de jongeren geraakt op die manier relatief voordelig en eenvoudig aan een rijbewijs, uiteraard na afleggen van een officieel examen. In landen als Nederland en Frankrijk is dit ondenkbaar en men komt er alleen de baan niet op, tenzij men geslaagd is voor het volledige praktische gedeelte van het rij-examen. Oefenen gebeurt onder begeleiding van een beëdigde instructeur van de rijschool.

Ik vind het vreemd dat België hier nog een steeds een 'uitzondering' op toestaat. Voor zowat alle mogelijke handelingen in het leven moet je tegenwoordig een speciaal diploma of bekwaamheidsattest hebben, maar dus niet om anderen te leren rijden, te laten deelnemen aan ons drukke verkeer waar jaarlijks nog steeds een 800 doden in te betreuren zijn, dan spreken we nog niet over de duizenden zware gewonden en blijvend gehandicapten. Zeer vreemd dat onze overheid het nog steeds toestaat dat in zulk druk verkeer nog steeds matige of slechte chauffeurs hun eigen fouten in het verkeer kunnen doorgeven aan hun zoons/dochters en dat die volstrekt onervaren chauffeurs zonder enig bewijs van kunde, direct het drukke verkeer in mogen.

Nu weet ik dat Schouppe enkele jaren geleden er al aan dacht om ook hier de 'vrije rijbegeleiding' uitdovend te maken, maar dat dit op veel potest stuitte onder andere van de socialisten, met als argumentatie dat de rijschool zeer duur is en niet iedereen zich dat kan permitteren. Ik kan dat inderdaad beamen, zoveel jaren terug kostte mijn rijschool ook al over de 1000 euro voor het basispakket. Als men de rijschool verplicht maakt, zal dit voor velen vrij duur uitvallen. Ik ben hier echter voorstander van, omdat ik denk dat het nogal absurd is zulke risico's te nemen door volstrekte 'leken' iemand anders het rijden aan te leren, terwijl ze het zelf niet eens goed kunnen. Misschien kunnen de erkende rijscholen hun prijzen iets laten zakken, indien ze dan sowieso meer 'klanten' over de vloer gaan krijgen.

De jongste tijd blijft het bij ons nogal stil rond deze op til zijnde maatregelen. Vermoedelijk zal Europa over enkele jaren streven naar een meer uniform verkeersbeleid en zal dan ook deze typisch Belgische 'vrije rijbegeleiding' aan banden gelegd worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 17:11   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
België kent als enige land in West-Europa nog de mogelijkheid om naast het leren rijden met de autorijschool, de 'vaardigheden' op te doen via de zogenaamde 'vrije rijopleiding', waarbij eigenlijk eender wie die langer dan acht jaar in het bezit is van een gewoon rijbewijs B, de 'leerling' kan begeleiden in het leren autorijden. Enkel een L achteraan op de wagen gekleefd, is daar voor nodig om zich in het verkeer te begeven. Ongeveer de helft van de jongeren geraakt op die manier relatief voordelig en eenvoudig aan een rijbewijs, uiteraard na afleggen van een officieel examen. In landen als Nederland en Frankrijk is dit ondenkbaar en men komt er alleen de baan niet op, tenzij men geslaagd is voor het volledige praktische gedeelte van het rij-examen. Oefenen gebeurt onder begeleiding van een beëdigde instructeur van de rijschool.

Ik vind het vreemd dat België hier nog een steeds een 'uitzondering' op toestaat. Voor zowat alle mogelijke handelingen in het leven moet je tegenwoordig een speciaal diploma of bekwaamheidsattest hebben, maar dus niet om anderen te leren rijden, te laten deelnemen aan ons drukke verkeer waar jaarlijks nog steeds een 800 doden in te betreuren zijn, dan spreken we nog niet over de duizenden zware gewonden en blijvend gehandicapten. Zeer vreemd dat onze overheid het nog steeds toestaat dat in zulk druk verkeer nog steeds matige of slechte chauffeurs hun eigen fouten in het verkeer kunnen doorgeven aan hun zoons/dochters en dat die volstrekt onervaren chauffeurs zonder enig bewijs van kunde, direct het drukke verkeer in mogen.

Nu weet ik dat Schouppe enkele jaren geleden er al aan dacht om ook hier de 'vrije rijbegeleiding' uitdovend te maken, maar dat dit op veel potest stuitte onder andere van de socialisten, met als argumentatie dat de rijschool zeer duur is en niet iedereen zich dat kan permitteren. Ik kan dat inderdaad beamen, zoveel jaren terug kostte mijn rijschool ook al over de 1000 euro voor het basispakket. Als men de rijschool verplicht maakt, zal dit voor velen vrij duur uitvallen. Ik ben hier echter voorstander van, omdat ik denk dat het nogal absurd is zulke risico's te nemen door volstrekte 'leken' iemand anders het rijden aan te leren, terwijl ze het zelf niet eens goed kunnen. Misschien kunnen de erkende rijscholen hun prijzen iets laten zakken, indien ze dan sowieso meer 'klanten' over de vloer gaan krijgen.

De jongste tijd blijft het bij ons nogal stil rond deze op til zijnde maatregelen. Vermoedelijk zal Europa over enkele jaren streven naar een meer uniform verkeersbeleid en zal dan ook deze typisch Belgische 'vrije rijbegeleiding' aan banden gelegd worden.
Vrije rijbegeleiding is een regelrechte schande. Mensen die zelf vaak hun rijbewijs hebben gekregen bij een tonnetje waspoeder gaan dan andere mensen leren rijden, een activiteit waarbij elk jaar (vooral door onbekwaamheid) honderden doden en duizenden gewonden vallen. 1000 euro is dan misschien niet goedkoop, maar als je bedenkt dat het gaat over een belangrijke en potentieel risicovolle vaardigheid zou dat echt geen bezwaar mogen zijn.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 17:42   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
België kent als enige land in West-Europa nog de mogelijkheid om naast het leren rijden met de autorijschool, de 'vaardigheden' op te doen via de zogenaamde 'vrije rijopleiding', waarbij eigenlijk eender wie die langer dan acht jaar in het bezit is van een gewoon rijbewijs B, de 'leerling' kan begeleiden in het leren autorijden. Enkel een L achteraan op de wagen gekleefd, is daar voor nodig om zich in het verkeer te begeven. Ongeveer de helft van de jongeren geraakt op die manier relatief voordelig en eenvoudig aan een rijbewijs, uiteraard na afleggen van een officieel examen. In landen als Nederland en Frankrijk is dit ondenkbaar en men komt er alleen de baan niet op, tenzij men geslaagd is voor het volledige praktische gedeelte van het rij-examen. Oefenen gebeurt onder begeleiding van een beëdigde instructeur van de rijschool.

Ik vind het vreemd dat België hier nog een steeds een 'uitzondering' op toestaat. Voor zowat alle mogelijke handelingen in het leven moet je tegenwoordig een speciaal diploma of bekwaamheidsattest hebben, maar dus niet om anderen te leren rijden, te laten deelnemen aan ons drukke verkeer waar jaarlijks nog steeds een 800 doden in te betreuren zijn, dan spreken we nog niet over de duizenden zware gewonden en blijvend gehandicapten. Zeer vreemd dat onze overheid het nog steeds toestaat dat in zulk druk verkeer nog steeds matige of slechte chauffeurs hun eigen fouten in het verkeer kunnen doorgeven aan hun zoons/dochters en dat die volstrekt onervaren chauffeurs zonder enig bewijs van kunde, direct het drukke verkeer in mogen.

Nu weet ik dat Schouppe enkele jaren geleden er al aan dacht om ook hier de 'vrije rijbegeleiding' uitdovend te maken, maar dat dit op veel potest stuitte onder andere van de socialisten, met als argumentatie dat de rijschool zeer duur is en niet iedereen zich dat kan permitteren. Ik kan dat inderdaad beamen, zoveel jaren terug kostte mijn rijschool ook al over de 1000 euro voor het basispakket. Als men de rijschool verplicht maakt, zal dit voor velen vrij duur uitvallen. Ik ben hier echter voorstander van, omdat ik denk dat het nogal absurd is zulke risico's te nemen door volstrekte 'leken' iemand anders het rijden aan te leren, terwijl ze het zelf niet eens goed kunnen. Misschien kunnen de erkende rijscholen hun prijzen iets laten zakken, indien ze dan sowieso meer 'klanten' over de vloer gaan krijgen.

De jongste tijd blijft het bij ons nogal stil rond deze op til zijnde maatregelen. Vermoedelijk zal Europa over enkele jaren streven naar een meer uniform verkeersbeleid en zal dan ook deze typisch Belgische 'vrije rijbegeleiding' aan banden gelegd worden.
Leren rijden doe je niet door 40h les te krijgen van een instructeur die je leert hoe je je examen moet doorkomen. Leren rijden doe je evenmin door 40h met een ouder/begeleider rond te rijden. De enige manier om te leren rijden is ervaring op te doen.

Iedereen naar de rijschool duwen is gewoon een manier om de rijscholen draaiende te houden. De mensen gana daar echt niet beter of slechter door rijden.
Dan zie ik meer heil in de principes die eerder deze maand werden voorgesteld, zoals jonge chauffeurs het eerste jaar of twee niet in het weekend/'s nachts te laten rijden bijvoorbeeld. Dat, samen met maatregelen die erop gericht zijn de verkeersveiligigheid te verbeteren (controles op onveilig verkeersgedrag en dus niet alleen de eenvoudige "geld-in-het-laatje-brengende" flitscontroles) en, waarom niet, regelmatige testen voor mensen die weinig in het verkeer komen. Van zodra je in het weekend met de wagen buiten komt, kan je zo de weekendrijders eruit plukken, en dat is meestal door hun idioot gedrag op de baan...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 19:27   #4
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Leren rijden doe je niet door 40h les te krijgen van een instructeur die je leert hoe je je examen moet doorkomen. Leren rijden doe je evenmin door 40h met een ouder/begeleider rond te rijden. De enige manier om te leren rijden is ervaring op te doen.

Iedereen naar de rijschool duwen is gewoon een manier om de rijscholen draaiende te houden. De mensen gana daar echt niet beter of slechter door rijden.
Dan zie ik meer heil in de principes die eerder deze maand werden voorgesteld, zoals jonge chauffeurs het eerste jaar of twee niet in het weekend/'s nachts te laten rijden bijvoorbeeld. Dat, samen met maatregelen die erop gericht zijn de verkeersveiligigheid te verbeteren (controles op onveilig verkeersgedrag en dus niet alleen de eenvoudige "geld-in-het-laatje-brengende" flitscontroles) en, waarom niet, regelmatige testen voor mensen die weinig in het verkeer komen. Van zodra je in het weekend met de wagen buiten komt, kan je zo de weekendrijders eruit plukken, en dat is meestal door hun idioot gedrag op de baan...
Het is niet of-of, maar en-en. De kans dat je technisch beter rijdt als je het leert van een professional is in ieder geval al een pak groter dan wanneer je het leert van de eerste de beste. Overzicht in het verkeer en dergelijke leer je inderdaad alleen maar door effectief te rijden, maar een goede technische basis is in ieder geval al een goed begin.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 19:34   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

de enige regel die ik zou invoeren dat je met twee chauffeurs uw opleiding moet krijgen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 19:35   #6
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vrije rijbegeleiding is een regelrechte schande. Mensen die zelf vaak hun rijbewijs hebben gekregen bij een tonnetje waspoeder gaan dan andere mensen leren rijden, een activiteit waarbij elk jaar (vooral door onbekwaamheid) honderden doden en duizenden gewonden vallen. 1000 euro is dan misschien niet goedkoop, maar als je bedenkt dat het gaat over een belangrijke en potentieel risicovolle vaardigheid zou dat echt geen bezwaar mogen zijn.
De mensen met een vrije rijbegeleiding oefenen meestal met hun begeleider, terwijl ze de eerste stappen al via een rijschool (4 �* 8u) hebben geleerd. Daarnaast moeten ze ook voor het officiële examen slagen, dat hetzelfde is voor iedereen. Maar volgens u vormt dat geen voldoende buffer tegen "onbekwaamheid" ?

Laatst gewijzigd door Mam : 25 oktober 2011 om 19:36.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 19:52   #7
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vrije rijbegeleiding is een regelrechte schande. Mensen die zelf vaak hun rijbewijs hebben gekregen bij een tonnetje waspoeder gaan dan andere mensen leren rijden, een activiteit waarbij elk jaar (vooral door onbekwaamheid) honderden doden en duizenden gewonden vallen. 1000 euro is dan misschien niet goedkoop, maar als je bedenkt dat het gaat over een belangrijke en potentieel risicovolle vaardigheid zou dat echt geen bezwaar mogen zijn.
Er zijn nochtans geen verschillen in ongevalscijfers tussen mensen die de vrije en begeleidde opleiding gehad hebben.

Een combinatie van de twee lijkt me ideaal.

Eerst een aantal uur verplicht met de rijschool (met de begeleider er bij), daarna 6 maand of zo enkel met de begeleider (ervaring op doen).
Daarna eventueel nog een herhalingsles en dan examen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 25 oktober 2011 om 19:53.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 19:59   #8
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het is niet of-of, maar en-en. De kans dat je technisch beter rijdt als je het leert van een professional is in ieder geval al een pak groter dan wanneer je het leert van de eerste de beste.
Laat me niet lachen. Die kerels komen weinig verder dan in hun wagen van de rijschool aan te geven wanneer je volledig links/rechts moet insturen bij parallel parkeren...

Die professionals leren je hoe het examen door te komen; nothing more, nothing less.

Citaat:
Overzicht in het verkeer en dergelijke leer je inderdaad alleen maar door effectief te rijden, maar een goede technische basis is in ieder geval al een goed begin.
Die kan je even goed krijgen van een ander; daarvoor heb je geen rijschool nodig.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 21:04   #9
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Laat me niet lachen. Die kerels komen weinig verder dan in hun wagen van de rijschool aan te geven wanneer je volledig links/rechts moet insturen bij parallel parkeren...

Die professionals leren je hoe het examen door te komen; nothing more, nothing less.
Dan moet je daar iets aan doen.

Citaat:
Die kan je even goed krijgen van een ander; daarvoor heb je geen rijschool nodig.
Een misvatting. Ten eerste rijdt niet iedereen met een rijbewijs technisch goed (integendeel), ten tweede heeft niet iedereen de vaardigheden om een beginnende chauffeur de juiste technieken aan te leren. Dat er ook slechte rij-instructeurs zijn, lijkt me maar een mager argument.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 02:22   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dan moet je daar iets aan doen.



Een misvatting. Ten eerste rijdt niet iedereen met een rijbewijs technisch goed (integendeel), ten tweede heeft niet iedereen de vaardigheden om een beginnende chauffeur de juiste technieken aan te leren. Dat er ook slechte rij-instructeurs zijn, lijkt me maar een mager argument.
Die zijn er bijna niet, de opleiding en selectie om erkend rij-instructeur te worden is zeer streng, spartaans bijna. De slaagcijfers zijn overigens zeer laag. Zij moeten aan de strengste eisen voldoen en bepaalde proeven afleggen en vaardigheden bewijzen waar de gemiddelde chauffeur nooit aan kan geraken. Bovendien moeten ze een wagen vanuit passagierspositie volledig kunnen bedienen en alert ingrijpen wanneer het nodig is (bijvoorbeeld als de leerling in paniek raakt in een gevaarlijke verkeerssituatie). Ik denk dat dit een van de meest onderschatte beroepen is. Als je dan ziet welke klungels er allemaal hun zoons of dochters, broers of zussen leren autorijden met enkel een 'handrem' als noodstop, dan hou ik toch mijn hart vast.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 02:24   #11
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de enige regel die ik zou invoeren dat je met twee chauffeurs uw opleiding moet krijgen
Dat lijkt me praktisch nogal moeilijk organiseerbaar. Tegelijk mama en papa een paar uur opvorderen om wat toertjes te doen, zal niet voor iedereen zo evident zijn. De mensen uit de vriendenkring zijn meestal zelf nog te onervaren om al in aanmerking te komen voor 'begeleider'.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 02:25   #12
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Er zijn nochtans geen verschillen in ongevalscijfers tussen mensen die de vrije en begeleidde opleiding gehad hebben.Een combinatie van de twee lijkt me ideaal.

Eerst een aantal uur verplicht met de rijschool (met de begeleider er bij), daarna 6 maand of zo enkel met de begeleider (ervaring op doen).
Daarna eventueel nog een herhalingsles en dan examen.
Zijn daar dan officiële statistieken over? Kan je deze eens geven (of een link er naartoe geven) ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:08   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
België kent als enige land in West-Europa nog de mogelijkheid om naast het leren rijden met de autorijschool,
...
Wie zegt dan ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:11   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zijn daar dan officiële statistieken over? Kan je deze eens geven (of een link er naartoe geven) ?
Volgens mij is het simpelweg onmogelijk om daar statistieken over te hebben.

Als je een ongeval hebt, kan de politie niet zien hoe je aan je rijbewijs geraakt bent; en ze vragen het je ook niet.


Als je je ongeval aangeeft aan de verzekeringsmaatschappij: idem dito.



Ik word wel kregelig van die automobilistenverenigingen die zelf rijscholen uitbaten, en die daar uitspraken over doen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:20   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zijn daar dan officiële statistieken over? Kan je deze eens geven (of een link er naartoe geven) ?
alvorens de discussie zo maar vanuit een buikgevoel in een richting te duwen, zou ik toch ook eens een statistiek willen zien die een verschil in aantal ongevallen aantoont tssn "rijschool" en "home-school" ...

ik kan me niet voorstellen dat verzekeringsmijen die stats niet zouden hebben ... en mocht er een significant verschil zijn tvv de rijscholen ... dan hadden we dat onder hun druk al wel gehoord ...

ik vermoed dus eerder het omgekeerde.

en dat komt toevallig overeen met mijn buikgevoel ... ik vermoed dat 'niet-betalende' leerlingen veeeeeel meer oefen-uren doen dan leerlingen-met-de-rijschool ... net vanwege de kost.



die stats zouden heel leerrijk kunnen zijn ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 26 oktober 2011 om 11:21.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:23   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat lijkt me praktisch nogal moeilijk organiseerbaar. Tegelijk mama en papa een paar uur opvorderen om wat toertjes te doen, zal niet voor iedereen zo evident zijn. De mensen uit de vriendenkring zijn meestal zelf nog te onervaren om al in aanmerking te komen voor 'begeleider'.
dat eindigt gewoon dat je een opleiding moet kopen ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:24   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Een geprezen rijopleiding kost in de regel een kleine 2000 €, in Duitsland.
(als alles vlot verloopt).

Is zowat maar de herstelprijs van een relatief kleine blikschade (waardoor men soms iets bijgeleerd heeft) aan zijn eerste lievelingsauto....

Maar dan is men ook zijn rij-bewijs waard.

http://www.fahrtipps.de/fahrschule/f...ein-kosten.php
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2011 om 11:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:26   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de enige regel die ik zou invoeren dat je met twee chauffeurs uw opleiding moet krijgen
t is veel erger ...

het verbod op meerdere begeleiders afschaffen zou al een verbetering zijn.

Laatst gewijzigd door Anna List : 26 oktober 2011 om 11:26.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:52   #19
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vrije rijbegeleiding is een regelrechte schande. Mensen die zelf vaak hun rijbewijs hebben gekregen bij een tonnetje waspoeder gaan dan andere mensen leren rijden, een activiteit waarbij elk jaar (vooral door onbekwaamheid) honderden doden en duizenden gewonden vallen. 1000 euro is dan misschien niet goedkoop, maar als je bedenkt dat het gaat over een belangrijke en potentieel risicovolle vaardigheid zou dat echt geen bezwaar mogen zijn.
Heb jij dan ergens een bewijs gevonden dat mensen die een professionele opleidng hebben gekregen, betere chauffeurs zijn ?
Ongevallenstatistieken, verkeersovertredingen ?

De professionele opleiding wordt heel erg "gepusht" door oa. de automobielclub VAB, maar vooala omdat die er beter van wordt. Zij zijn nl. de grootste rijschooleigenaar in België (onder verschillende namen). Ik werkte voor hen toen zij daar mee begonnen en plots veranderde hun strategie en zijn ze beginnen lobbyen bij de overheid om de rijschoolopleiding te verplichten. Kassa, kassa.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 11:54   #20
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Wat je echt zou moeten leren, leer je niet via de rijschool, noch via de vrije opleiding. In beide gevallen leer je enkel de basis en het examen door komen.

Wat telt is ervaring en een wagenbeheersingsstage. Die kan je op verschillende plekken volgen en is 'n prijs (+/- vanaf € 200,-) dubbel en dik waard.

Laatst gewijzigd door schietboog : 26 oktober 2011 om 11:55.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be