Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2011, 18:20   #1
jodewa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
Standaard 193 treinen = maar 1000 jobs???

Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.
jodewa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 18:35   #2
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 22:36   #3
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn...
Volgens een andere studie is het beter het volledige spoorwegnet af te schaffen en de ruimte te gebruiken om er autosnelwegen aan te leggen, enkel voor vrachtvervoer. De andere snelwegen kunnen dan in het spitsuur worden vrijgesteld van vrachtverkeer. Zou volgens de studie de doorstroming van het verkeer verbeteren. Ecologische gevolgen staan niet vermeld.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 22:40   #4
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 22:44   #5
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)
Goeie.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 22:50   #6
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Ze zouden beter eens besparen aan den top
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 00:04   #7
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)
Globalisme, dat is het grootste vergif in de wereld.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 00:26   #8
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Ze zouden beter eens besparen aan den top
niet alleen de top.
hoeveel administratiepersoneel heeft de nmbs wel niet?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 06:01   #9
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Troost u Leterme heeft ervoor gezorgd met zijn 3.000 € loonsverhoging, dat de 5% besparing van de regeringsleden al minstens gehalveerd is. De nieuwe regering zal wel zorgen dat die andere 2,5% ook zal verdwijnen door bijvoorbeeld hun tak 21 en tak 23 beleggingen nu al, zonder voorkennis, te hebben omgezet in onbelaste activiteiten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 06:17   #10
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.
uw berekening is wel zeer kort door de bocht. Zo zou in werkelijkheid 1 op 4 van het treinpersoneel op "overschot" moeten zijn. Met dit "overschot" moet men ziekte, opleiding,verlof ed opvangen (in die volgorde), maar in werkelijkheid is men al zeer blij om 100% van de effectieve posten te hebben. Verwondert het dan dat het treinpersoneel op het eind van zijn carrière ongeveer een 8 maand verlof achterstaat?
Over het overige kan ik zéér kort zijn : de werkelijkheid overtreft zelfs uw stoutste verwachtingen Als de vakbonden staan, te mekkeren over "verlies" van jobs bedoelen ze wel hun cadeaujobs voor hun militanten (eerste vereiste om promotie te maken).
Dat politici zich niet wensen te moeien in deze beerput heeft een enkele reden : bekijk de subtop en top van de moloch en je komt op een som van 100% politieke postjes (of denk je dat Haecke (voormalig kabinetschef Van De Lanotte) en Laleman (PS conifeer) voor hun kwaliteiten zijn binnengehaald?
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot

Laatst gewijzigd door rookie : 20 oktober 2011 om 06:22.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 06:29   #11
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Ik zou er over willen mee discussiëren, maar ik heb er evenveel verstand van als Schouppe en Vervotte.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 07:33   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.
De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 08:34   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Ik heb vandaag gelezen dat er nu 193 treinen verdwijnen en dat dit zou goed zijn voor 1000 jobs minder. Is dit alles op een bestand van 35.000 jobs??
Een eenvoudige rekensom leert dat voor 1 trein +/- 5 personen nodig zijn (2 op, 2 vervangend, 1 recup,..). Daarbij is nog niet alle logistieke personeel geteld. Tel daarbij 10% efficiëntie en je komt gemakkelijk aan 2000 �* 3000 personen.
Die vakbondlullen staan steeds opnieuw te roepen hoe schandalig het is jobs te elimineren. Maar hoe kun je nu in godsnaam het meest onefficiënte overheidsbedrijf van het land reorganiseren zonder dat er geraakt wordt aan het aantal personeelsleden?????
Er zijn dan nog niet eens ontslagen, maar enkel "natuurlijke" afvloeiingen.
Ik stel voor dat de overheid de subsidie afschaft en die vakbondlullen eens zelfs laat zeggen hoe ze ingodsnaam gaan besparen.
Terwijl de "prive" banen elimineert �* volonté is en blijft dit taboe onderwerp nr° 1 op overheidsvlak én bij de vakbonden.
Ik wacht nog steeds op de eerste politieker die deze ring durft op te nemen en hierover in discussie wil gaan.
Van "soeur sourire" Vervotte zal het alleszins niet komen, die is nog iets te groen achter de oren om hier haar stempel te drukken. Dat ze maar bij de bejaarden gaat zeveren, die kunnen haar toch niet meer horen.
Die is zelfs zelf van de vakbond.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 08:35   #14
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Volgens een studie van het VBO zou er zelfs een kleine 18.000 man te veel tewerkgesteld zijn...
Meen je dat?
Heb je hier een bron of een link van?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 08:36   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
niet alleen de top.
hoeveel administratiepersoneel heeft de nmbs wel niet?
40.000?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 08:44   #16
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het kapitalisme is de enigste ziekte die direct op mensen werd uitgetest.(ikke)
kapitalisme is eigen aan de menselijke aard. Andere systemen gaan nooit werken. Alleen is het systeem dat nu gehanteerd wordt, geen volledig kapitalisme
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 08:49   #17
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

En dat is dan nog maar goed voor 13% van hun besparingsplan .. ik vraag me af waar ze de overige 87% op gaan besparen? electriciteit misschien ?
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 09:19   #18
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Berichten: 821
Standaard

Zoveel treinen afschaffen is geen enkele oplossing en dat toont nog maar eens aan dat de NMBS-Groep niet door bekwame mensen wordt geleid. De spoorwegen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk maken al jaren winst. Dit komt door een efficiënt personeelsbeleid en in veel grote steden heb je daar 24/24h openbaar vervoer. Akkoord, door die treinen af te schaffen zal de NMBS kunnen besparen maar heeft er iemand van die raden van besturen een woord er iets van gezegd dat er gaan besparingen doorgevoerd worden aan de top? Dat denk ik niet. Ik heb vakbondsman Jos Digneffe daar ook nog nooit een woord over horen zeggen. Logisch want hij zit zelf aan het vetpotje.
__________________
“Every generation needs a new revolution.”

Laatst gewijzigd door Frost : 20 oktober 2011 om 09:20.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 09:42   #19
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De besparingen wat betreft jobs komen vooral voort uit het niet vervangen ("laten uitdoven") van bepaalde administratieve posten.

Ook zijn het niet de treinen die verdwijnen, maar een beperkt aantal treinritten. Er kan dus niet zoveel "bespaard" worden op personeel want als op een bepaalde lijn de rit van 15.07 verdwijnt, zal het personeel gewoon een beetje opschuiven wat betreft uren maar niet "onnuttig" worden.

Even belachelijk zou zijn om te zeggen dat je een Lijnchauffeur kunt ontslaan omdat de bus van 15.07 die er een 30-tal min. over doet, niet meer rijdt. Dat snoept een half uurtje van die man zijn werkuren af, maar dat is het dan ook.

Met andere woorden, je berekening houdt geen steek.
je bedoelt dat er eigenlijk geen besparing is maar gewoon een beetje reizigertje-pesten?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 09:50   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
je bedoelt dat er eigenlijk geen besparing is maar gewoon een beetje reizigertje-pesten?
Natuurlijk is er een besparing, maar de personeelsbesparing zit elders.

Trouwens "reizigertje-pesten" is wel wat straf uitgedrukt. Het gaat hier echt om minitreintjes op minitrajectjes op stille uren.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2011 om 09:51.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be