![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Of op jonge leeftijd andere talen leren de taalvaardigheid ten goede komt, weet ik niet. Dat laat ik in het midden. Ik vind echter niet dat 1) vreemde talen leren "nodig" is (er zijn voldoende ééntaligen in de wereld die het tegendeel bewijzen) 2) openstaan voor diversiteit en culturele verschillen ook maar iets te maken heeft met taalkennis 3) Frans economische waarde heeft (i.t.t. Engels en Duits) Ik vraag mij af waarom het zo belangrijk is dat alle Vlamingen Frans aangeleerd krijgen. De enige reden die ik kan bedenken, is opdat we ons beter zouden kunnen aanpassen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Waarom nog talen leren wanneer je ook met de vinger kan wijzen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat het Frans betreft, steun ik het Open-VLD en pleit ik voor hetzelfde in Wallonië met het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De meeste mensen trekken hun plan met een handvol woordjes en wat gebaren. Uiteraard kan dit niet op tegen een gedegen kennis van de plaatselijke taal, maar een echte barrière vormt dit toch niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() O ja, Nederlands is ook een officiële taal in Suriname, Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. En in Zuid-Afrika spreken ze Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands. Hm, dus toch een wereldtaal! ![]() Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 7 december 2011 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met één ding ben ik het wel eens: waarom Frans? Frans is niet meer de wereldtaal van weleer. Engels is en blijft nog de taal waarin de internationale communicatie verloopt. En daarna lijken me Mandarijn en Spaans interessanter. Of met het oog op Brazilië Portugees. Frans is enkel goed voor op vakantie te gaan en regeringen te vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ze mogen zo veel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Ik vind het een goed idee.
Zoals reeds gemeld leert men op jonge leeftijd gemakkelijker talen. Wie kan er nu wat op tegen hebben dat onze kinderen meerdere talen onder de knie hebben en op die manier meer kansen krijgen later. Het is nu toch echt niet nodig om van elke beslissing van een minister onmiddelijk de strijd tussen walen en vlamingen op te voeren, men moet ook eens de positieve zaken zoals dit voorstel kunnen erkennen.
If you think you can beat me,try it, don't cry when you fail Laatst gewijzigd door delcom : 7 december 2011 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Als een tweede taal verplicht zou moeten worden... dan aub het Engels...
Wat kan men nu in godsnaam nog met het Frans aanvangen? Beter zou zijn dat de minderheid de taal van de meerderheid zou leren... en dit op vrijwillige basis... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Oke akkoord, maar leer ze dan Engels en geen Frans, ga je veel verder mee raken.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een belachelijk voorstel.
Overigens is er niets mis met de huidige regeling, Frans aan te leren vanaf het vijfde middelbaar. Taalkennis is essentieel in de verruiming van de geest. We kunnen ook wiskunde afschaffen, en geschiedenis, en aardrijkskunde. We sturen die kinderen beter ineens naar het veld, toch? Daar zijn ze goed voor!
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nee, serieus nu. De relevantie van het Frans in het onderwijs is overschat. Ik zou liever een rechttrekking zien van het onevenwicht dat nu bestaat. Al moeten scholen daar vooral zélf voor kiezen. Duits en Engels worden, naar mijn mening te weinig gegeven. Heel wat Vlamingen kunnen wel Hollywood-Engels, maar veel verder dan dat gaat het meestal niet. Nochtans een enorm rijke taal. Het gemiddelde niveau Duits is schrijnend, hoewel toch ook niet van de minste in Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Het verplicht aanleren van het Frans vanaf de lagere school heeft m.i. een negatief effect op het niveau van het Nederlands van de Vlamingen.
Franse leenwoorden en gallicismen worden minder als 'vreemd' ervaren en makkelijker in de mond genomen. En belangrijker: Op een moment dat de moedertaal nog niet volledig gevormd is krijgt de taalontwikkeling reeds concurrentie van een vreemde taal die volstrekt anders in elkaar steekt (anders dan bij een Germaanse taal bv.). De uren die weggegooid worden aan frans (het Frans van de doorsnee Vlaamse scholier haalt na 8 jaar frans zelden meer niveau dan dat van een tienjarige) zouden beter gestoken worden in extra uren verplicht Nederlands. Daar is nog voldoende werk aan de winkel. Laatst gewijzigd door Mitgard : 7 december 2011 om 21:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voorstander (grote voorstander) van zo jong mogelijk aanleren tweede/derde taal. Hoe jonger aangeleerd, hoe beter ingeprent. Maar doe dat dan met engels aub. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja, dat klopt wel. Duitsers zijn lang niet zo arrogant over hun taal als de Fransen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Walen en Brusselaars iets minder, vooral omdat een postmaster aan een prestigieuze Angelsaksische universiteit zeer "in" is. Fransen blijven weerom steken aan de Sorbonne, vinologie in Bordeaux ( ![]() Wat Spanjaarden betreft; niet al te veel ervaring mee, maar wat ik heb opgevangen hebben zij toch ook vaak moeilijkheden een deftig Engels af te leveren. Hun Frans is ook al niet te goed. Italianen hebben hetzelfde probleem, hun natuurlijke tweede taal vroeger (zeker in het Noorden) was Frans, maar dat wordt blijkbaar verwaarloosd.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 december 2011 om 21:23. |
|
![]() |
![]() |