![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In het onderstaande onderzoek ik in welke verhouding het ik staat tot zijn droompersonages.
De neurofysiologie heeft enig licht geworpen op de vraag wat het ik of de persoonlijkheid is en waar het zetelt. De persoonlijkheid is een werking van de prefrontale cortex. Deze persoonlijkheid ontstaat uit gewaarwording en interpretatie van de confrontatie van het individu met zijn lichaam en zijn omgeving. Wij kennen naast onze eigen persoonlijkheid ook de persoonlijkheid van anderen, althans, wij menen de anderen te kennen. Tijdens de droom is de prefrontale cortex ook actief en het ik is aanwezig. Maar er ontbreekt meestal iets aan de werkelijkheidszin omdat de zintuigen geen informatie aandragen. Waar komt dan de informatie vandaan die dient als onderwerp van de droom? Die informatie komt toch uit de hersengebieden die de zintuigen bedienen omdat deze hersengebieden tijdens de slaap toch enigszins functioneren. Het is een synthese van chaos aan prikkels afkomstig van delen van de hersenen. De prefrontale cortex construeert uit die chaotische prikkels een schijnwerkelijkheid en droompersonages die een relatie aangaan met de persoon. Hiervan las ik het volgende voorbeeld: Citaat:
Ik kan begrijpen hoe droompersonages tot stand komen. Maar hoe kan het dat ze in dromen blijven terugkomen en de dromer blijven verrassen en boeien? Leiden ze een soort van illegaal bestaan in ons brein? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Lucide dromen is een oxymoron
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ik houd al minstens tien jaar een droomdagboek bij.
Vannacht was ik aan het verhuizen. Ik kreeg weer niet alles opgeladen in de auto. Veel bleef dus buiten liggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik herinner me weinig tot niets van dromen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar 't schijnt komen er in uw dromen alleen maar bekende gezichten voor, gezichten die ge al hebt gezien.
Ik moet dringend m'n omgeving beter beginnen bekijken, want ik kom echt wel de meest vreemde gezichten in m'n dromen tegen :/
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Mijn persoonlijkheid is erg veranderd, ik ben zelf veel meer aan het faciliteren en inhiberen gegaan in vgl met vroeger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ik heb al van forummers gedroomd, kompleet in hun hele gestalte. Al eens een keer een zelfs naakt (een man, zal ik er maar bij zeggen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik las ooit dat iedere persoon die men in zijn dromen ontmoet eigenlijk een vorm of weerspiegeling van de eigen persoonlijkheid is. Ben ik dan ergens ook een soort spin?
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Ik heb al 22 jaar nachtmerries van mijn ex. Wat een geluk dat ik daar niet bewust meer mee praat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je daar een trauma mee opgelopen?
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik slaap heel weinig maar wel zeer intensief.
Groot voordeel is dat je dan ook zeer weinig droomt.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat weet j e er ook van. Niet iedereen onthoudt zijn dromen. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2011 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat mij dan stellen dat ik mij niet bewust ben van mijn dromen.
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En geloof je dat iemand bewust kan zijn IN zijn dromen? Dus doet en zegt wat ie wil in zijn dromen? Je dromen niet herinneren is heel iets anders. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2011 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel gewoon dat ik mij niet bewust ben van hetgeen ik droom. Ik wordt iedere morgen wakker zonder dat ik weet dat ik iets gedroomd heb. Met andere woorden, ik herinner mij nooit iets van een droom. Dit komt voor mij op hetzelfde neer als: "Ik droom nooit".
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jouw formulering was raar omdat je reageert op de draadstarter en dat die het woordje "bewust" op een heel andere manier invult. Kenmerkend is ook dat je niet op mijn directe vraag antwoordt. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 oktober 2011 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Komt ervan als ge zo altijd naar van die rare films kijkt.
|
![]() |
![]() |