Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2011, 17:04   #1
Stormbeest
Vreemdeling
 
Stormbeest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Locatie: Zwevehem (West-Vlaander'n)
Berichten: 81
Standaard Wat als een leerkracht zou collaboreren met de leerling bij een conflict

Toen ik in het eerste middelbaar zat, moest je, telkens als je straf kreeg, dat melden aan de klastitularis. Die gaf daar dan wat commentaar op. Uiteraard gaf hij de strafgevende leekracht in alle gevallen 100 % gelijk.

Een keer, tijdens een les fotografie, zei de leraar dat we naar buiten zouden gaan om daar bepaalde dingen te doen. Een leerling zei toen: "Pfff, 't is zo warm." Die mocht meteen in de klas blijven zitten en straf schrijven. Hij meldde zijn straf dus, zoals het moest, aan de klastitularis, die natuurlijk zijn collega, zoals in alle gevallen, 100 % gelijk gaf en de leerling 100 % ongelijk.

Was ik die klastitularis geweest, dan had ik gezegd: "Ik vind het overdreven dat je daarvoor straf krijgt!" of iets dergelijks. Zo heb ik heel veel conflicten tussen een leerling en een leerkracht meegemaakt waarbij ik dacht: "Als �*k in dit geval een collega van die leraar was, dan zou ik collaboreren met de leerling, zou de leerkracht in plaats van de leerling het deksel op de neus krijgen!"

Maar in de praktijk gebeurt dat zo goed als nooit. Als er een conflict is tussen een leerling en een leraar, is de eerste altijd de pineut, krijgt de leraar in alle, maar dan ook alle gevallen, 100 % gelijk. Hij zou nog zonder reden een leerling met een pistool mogen doodschieten voor de ogen van zijn collega's, ze zouden hem nóg gelijk geven. Dit heb ik bedacht met de term "heiligheidsprincipe". Als leraars écht willen, kunnen ze altijd wel een reden bedenken om een leerling straf te geven.

Waar komt nu dit heiligheidsprincipe vandaan? Als �*k in een job in het onderwijs had, zou ik dit principe op grote schaal verlaten.
__________________
De holocaust werd mogelijk gemaakt door blinde gehoorzaamheid aan wetten.

Laatst gewijzigd door Stormbeest : 8 augustus 2011 om 17:05.
Stormbeest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:30   #2
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Onlangs nog meegemaakt dat een collega met een lln naar mij komt en vertelt wat hij heeft uitgestoken. De lln had blijkbaar met zn brooddoos tegen iemand zn kop geslagen. Ik verschoot er wel van. Dat kind is bij mij super braaf en spreekt nooit tegen. Ik had dus nooit verwacht dat hij zoiets zou durven. De collega stelde vast dat de jongen een week niet meer buiten mag spelen. Dat kind was er natuurlijk kapot van en begon te huilen. Heb een gesprek gehad met die jongen en daaruit bleek dat die jongen gepest werd en uitgescholden werd en in een staat van woede met zn brooddoos naar die persoon mikte. Ik keur hetgeen die jongen gedaan heeft niet goed maar ik begrijp hem wel enerzijds. Achteraf nog een klasgesprek gehouden en toen vertelden anderen dat ze getuige waren van de ruzie en dat de jongen onterecht gestraft werd. Dat vermoeden had ik dus ook.

Dat kind was al droevig en moest daarbovenop nog eens een week op straf staan. Ik stond ook niet achter de lk die deze jongen heeft gestraft en heb het gemeld aan de directie. De ouders van de jongen kwamen af naar school en heb hen aangespoord om naar de directie te stappen voor meer uitleg. Dat zult ge misschien 'collaboreren met de ouders' noemen. Maar het zij zo.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 8 augustus 2011 om 17:31.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:30   #3
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Waar komt nu dit heiligheidsprincipe vandaan? Als �*k in een job in het onderwijs had, zou ik dit principe op grote schaal verlaten.
Je zou dus op basis van wat een partij je vertelt het toch al zeer beperkte gezag van je collega's ondergraven?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:36   #4
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Waar komt nu dit heiligheidsprincipe vandaan? Als �*k in een job in het onderwijs had, zou ik dit principe op grote schaal verlaten.
Collegialiteit én eenheid van bestuur.

Je steunt altijd je collega. Altijd.

Als je het niet met een beslissing eens bent dan stap je naar de betreffende collega en zeg je dat je een andere kijk op de zaak hebt dan hij. Vervolgens moet die collega weer met de betreffende leerling één en ander oplossen.
Als het een belangrijke zaak is en je bent principieel én je collega wil niet naar je luisteren probeer je andere collega's (of desnoods de leiding) erbij te betrekken om de straf in te trekken. Maar dan nóg moet die collega dat doen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:38   #5
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Collegialiteit én eenheid van bestuur.

Je steunt altijd je collega. Altijd.

Als je het niet met een beslissing eens bent dan stap je naar de betreffende collega en zeg je dat je een andere kijk op de zaak hebt dan hij. Vervolgens moet die collega weer met de betreffende leerling één en ander oplossen.
Als het een belangrijke zaak is en je bent principieel én je collega wil niet naar je luisteren probeer je andere collega's (of desnoods de leiding) erbij te betrekken om de straf in te trekken. Maar dan nóg moet die collega dat doen.
Klopt. De dag dat je laat merken dat je onderling niet overeenkomt, zullen de kinderen daar gretig misbruik van maken.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:40   #6
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Klopt. De dag dat je laat merken dat je onderling niet overeenkomt, zullen de kinderen daar gretig misbruik van maken.
Inderdaad.
In welke leeftijdsgroep zitten jouw leerlingen trouwens?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:42   #7
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Inderdaad.
In welke leeftijdsgroep zitten jouw leerlingen trouwens?
7-12 jaar.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:55   #8
Stormbeest
Vreemdeling
 
Stormbeest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Locatie: Zwevehem (West-Vlaander'n)
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je zou dus op basis van wat een partij je vertelt het toch al zeer beperkte gezag van je collega's ondergraven?
Nee, ik zou zoveel mogelijk informatie vragen aan zoveel mogelijk mensen, even nadenken, en dan concluderen wie in fout is.
__________________
De holocaust werd mogelijk gemaakt door blinde gehoorzaamheid aan wetten.
Stormbeest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 17:57   #9
Stormbeest
Vreemdeling
 
Stormbeest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Locatie: Zwevehem (West-Vlaander'n)
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Collegialiteit én eenheid van bestuur.

Je steunt altijd je collega. Altijd.
Jaja, befehl ist befehl hé, precies het excuus dat personen die meegewerkt hebben aan de holocaust hadden.
__________________
De holocaust werd mogelijk gemaakt door blinde gehoorzaamheid aan wetten.
Stormbeest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:23   #10
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Nee, ik zou zoveel mogelijk informatie vragen aan zoveel mogelijk mensen, even nadenken, en dan concluderen wie in fout is.
Je gaat je dus eigenlijk opstellen als meerdere tegenover iemand waarmee je op hetzelfde niveau staat?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:23   #11
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Jaja, befehl ist befehl hé, precies het excuus dat personen die meegewerkt hebben aan de holocaust hadden.
De Hertog was diegene die de treindeuren op slot deed.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 18:24   #12
Stormbeest
Vreemdeling
 
Stormbeest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Locatie: Zwevehem (West-Vlaander'n)
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je gaat je dus eigenlijk opstellen als meerdere tegenover iemand waarmee je op hetzelfde niveau staat?
Ik zou gewoon duidelijk maken dat ik het niet eens ben met mijn collega, beleefd of onbeleefd.
__________________
De holocaust werd mogelijk gemaakt door blinde gehoorzaamheid aan wetten.
Stormbeest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 19:11   #13
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Jaja, befehl ist befehl hé, precies het excuus dat personen die meegewerkt hebben aan de holocaust hadden.
Betrapt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 21:39   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Ik zou gewoon duidelijk maken dat ik het niet eens ben met mijn collega, beleefd of onbeleefd.
Je bekritiseert tegenover derden toch nooit een beslissing van je hiërarchie? Dat lijkt me een elementaire attitude...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 21:42   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Onlangs nog meegemaakt dat een collega met een lln naar mij komt en vertelt wat hij heeft uitgestoken. De lln had blijkbaar met zn brooddoos tegen iemand zn kop geslagen. Ik verschoot er wel van. Dat kind is bij mij super braaf en spreekt nooit tegen. Ik had dus nooit verwacht dat hij zoiets zou durven. De collega stelde vast dat de jongen een week niet meer buiten mag spelen. Dat kind was er natuurlijk kapot van en begon te huilen. Heb een gesprek gehad met die jongen en daaruit bleek dat die jongen gepest werd en uitgescholden werd en in een staat van woede met zn brooddoos naar die persoon mikte. Ik keur hetgeen die jongen gedaan heeft niet goed maar ik begrijp hem wel enerzijds. Achteraf nog een klasgesprek gehouden en toen vertelden anderen dat ze getuige waren van de ruzie en dat de jongen onterecht gestraft werd. Dat vermoeden had ik dus ook.

Dat kind was al droevig en moest daarbovenop nog eens een week op straf staan. Ik stond ook niet achter de lk die deze jongen heeft gestraft en heb het gemeld aan de directie. De ouders van de jongen kwamen af naar school en heb hen aangespoord om naar de directie te stappen voor meer uitleg. Dat zult ge misschien 'collaboreren met de ouders' noemen. Maar het zij zo.
Hoe dan ook kun je "iemand met een brooddoos slaan" geen respectvol (in de zin van: persoonlijke sfeer respecterend) gedrag noemen.

Ik vind dat zoiets gerust bestraft mag worden. Je slaat nooit anderen (noem me christelijk, so be it) tenzij je fysieke integriteit aangetast wordt. Nooit. Van iemand anders blijf je af.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 08:14   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Was ik die klastitularis geweest, dan had ik gezegd: "Ik vind het overdreven dat je daarvoor straf krijgt!" of iets dergelijks. Zo heb ik heel veel conflicten tussen een leerling en een leerkracht meegemaakt waarbij ik dacht: "Als �*k in dit geval een collega van die leraar was, dan zou ik collaboreren met de leerling, zou de leerkracht in plaats van de leerling het deksel op de neus krijgen!"
Dat zeg je nu, tot je zelf klastitularis bent. Er zijn de collega's en er is de directie. Tenzij je in de school benoemd bent mag je op het einde van je overeenkomst elders gaan lesgeven. Maar ik begrijp je moedig statement.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 08:16   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat kind was al droevig en moest daarbovenop nog eens een week op straf staan. Ik stond ook niet achter de lk die deze jongen heeft gestraft en heb het gemeld aan de directie. De ouders van de jongen kwamen af naar school en heb hen aangespoord om naar de directie te stappen voor meer uitleg. Dat zult ge misschien 'collaboreren met de ouders' noemen. Maar het zij zo.
Zeer moedig. Respect.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 10:08   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Collegialiteit én eenheid van bestuur.

Je steunt altijd je collega. Altijd.
Wat een onzin.

Onpartijdigheid, objectiviteit en accuraatheid. D�*t zijn waarden.

Ge kunt misschien de presumptie geven aan uw collega, maar dit is gewoon anti-pedagogie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 10:09   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Klopt. De dag dat je laat merken dat je onderling niet overeenkomt, zullen de kinderen daar gretig misbruik van maken.
Zalig.

De leerlingen zijn vijanden en we moeten een eenheid vormen om ze te onderdrukken: modern publiek onderwijs.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 10:29   #20
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zalig.

De leerlingen zijn vijanden en we moeten een eenheid vormen om ze te onderdrukken: modern publiek onderwijs.
Je moet dat verstaan, Adrian, het gaat hier om de doorsnee kinderen. Die zijn gebaat met publiek onderwijs en hebben nood aan duidelijke structuren. Op zelfverklaarde genieën zoals jij zijn die scholen natuurlijk niet berekend. Daarvoor hebben we Steinerscholen of thuisonderwijs. Je zou blij moeten zijn: op die manier heeft de elite (jij dus) toegang tot een groot reservoir van gedwee en onderdanig personeel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be