Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2011, 11:01   #1
Stingray
Banneling

Standaard Gemeentelijke dienstenbelasting

Heb zonet een aanslagbiljet van de gemeente voor dienstenbelasting in de bus gekregen.

Ik dacht dat ze door de RvSt veroordeeld waren hierover ?

Weet iemand hoe het juist zit ?

Ben van plan hierover eens duchtig spel te maken en er zelfs een advocaat zich wat mee bezig te laten houden. Wordt tijd dat ze eens op hun plaats gezet worden met zo'n belachelijke dingen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 13:10   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Heb zonet een aanslagbiljet van de gemeente voor dienstenbelasting in de bus gekregen.

Ik dacht dat ze door de RvSt veroordeeld waren hierover ?

Weet iemand hoe het juist zit ?

Ben van plan hierover eens duchtig spel te maken en er zelfs een advocaat zich wat mee bezig te laten houden. Wordt tijd dat ze eens op hun plaats gezet worden met zo'n belachelijke dingen.
Ehm... "Dienstenbelasting"?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 14:16   #3
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ehm... "Dienstenbelasting"?
Kent u dat niet?
De gemeentelijke dienstenbelasting is de vervanging van de voorheen bestaande belasting op huisvuil en riolering. Bij ons was dit vroeger 3000fr.
Aangezien de vergoeding van riolering, nu word aangerekent via uw drinkwaterfactuur en de ophaling en verwerking van huisvuil via de intercommunale afvalmaffia gebeurt, hebben de lokale overheden de respectievelijke belasting verschoven naar een nieuwe naam: de dienstenbelasting.

De vlaamse overheid heeft dit goedgekeurt, op voorwaarde dat de belasting 55€ bedraagt, omdat de vlaamse overheid reeds de huisvuilophaling en verwerking gedeeltelijk betaald.

En zo zijn er natuurlijk enkele lokale overheden die een tijd of nog steeds vasthouden aan die 75€.
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 15:22   #4
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Vraag het eens op op het www.juridischforum.be
Daar wordt minder zever verkocht dan hier.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 17:14   #5
Stingray
Banneling

Standaard

Hmm, heb een bezwaarschrift ingediend en eens verwezen naar het arrest en het feit dat ze voor de uitvoering van hun diensten al toelagen krijgen van de Vlaamse en Federale overheid en hun budget maar beter moeten beheren zodat ze ermee toekomen.

Eens kijken wat het oplevert.
Oud 12 november 2011, 17:20   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Hmm, heb een bezwaarschrift ingediend en eens verwezen naar het arrest en het feit dat ze voor de uitvoering van hun diensten al toelagen krijgen van de Vlaamse en Federale overheid en hun budget maar beter moeten beheren zodat ze ermee toekomen.

Eens kijken wat het oplevert.
De dienstenbelasting is bij het lokaal pact dacht ik vastgesteld op een maximale hoogte van 55 euro. Er zijn al enkele gemeentes die zich daar niet aan houden, en hiervoor een boete van Vlaanderen hebben gekregen.

Maar of dat die belasting ontwettig maakt, dat denk ik niet. Een pact is geen wet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 17:35   #7
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het is een belasting waarbij men de naam een beetje ongelukkig heeft gekozen.
In principe word de dienstverlening van lokale overheden aangerekent via de opcentiemen bij de personenbelasting en inkomsten door participatie in intercommunales.

Vroeger waren de tarieven voor energiekosten ook hoog, maar deze werden aangeleverd door intercommunales. Hierdoor kwam er een deel van de winsten terug naar de lokale overheden, waardoor de opcentiemen op de personenbelasting kon gedrukt worden. Door de vrije markt economie gaan de winsten nu naar de bedrijven terwijl de kostprijs van de energie niet is vermindert. Bijkomend hebben de lokale overheden de opcentiemen verhoogd en binnen het kader van het gemeentedecreet nieuwe vormen van belastingen in het leven geroepen.
Of het nu allemaal beter is voor de belastingbetaler? Ik denk het niet....
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2011, 18:05   #8
Stingray
Banneling

Standaard

Dit is toch een verschrikkelijk kutland.
Oud 13 november 2011, 12:09   #9
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Nog nooit een papier gezien met "diensten belasting".
Heb hier toevallig wel een papier van de gemeente met titel AANSLAG en dan Aanslagjaar 2011.
De hieronder vermelde aanslag komt op uw naam voor op het kohier van de betreffende gemeentebelasting.
Met aard van de belasting: milieu bijdrage gezin. te betalen 112 €.

Dat is het enige dat ik ieder jaar van de gemeente krijg. Niet dat ik nog meer wil,
alhoewel ik vermoed dat we wel weer een verhoging van de opcentiemen mogen verwachten, met Dexia, Arcelor en aanverwanten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be