![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Leibniz en Spinoza.
Leibniz meent dat er een oneindig aantal substanties zijn: monaden die vooraf door God allen in harmonie met elkander "afgesteld" zijn: Maar volgens Spinoza is er één goddelijke substantie met twee attributen: denken en uitbreiding. En voor hem is God evenzeer in de wereld als de wereld in God is, zodat God en de wereld uiteindelijk samenvallen. Voor Leibniz is God boven en buiten de wereld en voor Spinoza in de wereld. Dit laatste idee is bekend als pantheïsme. Zou Spinoza (onbewust) de microwezentjes bedoelen, die immers in de wereld (het heelal) leven. Want verder zijn er geen Goden in de wereld te bekennen dan wij zelf. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
|
![]() Citaat:
Zoek het desnoods op in de Ethica, deel 1. Als ge het niet vindt, geef ik u wel de referenties en de tekst.
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... Laatst gewijzigd door Alvader : 15 oktober 2011 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
Hij is vast met de modificaties in de war. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Hegel wist het beter: er zijn drie categorieën.
1 - de Logica (inhoud van het abstracte denken) 2 - de natuur (de uiterlijke verschijning van de Logica). 3 - de Geest (de denkende persoon die de mens zelf is als individu, maar ook de mensheid en God, dus ook deze gaat weer in drieën) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
Denken en uitgebreidheid (stof) bestaan in oneindige (aantallen) modi. Laatst gewijzigd door Piero : 15 oktober 2011 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
Aangezien de denkende mens slechts ca 100.000 jaar bestaat zou er in de voorgaande eeuwigheid geen denken en geen geest bestaan hebben; en na de mens is er ook geen denken of geest. Dit is een incomplete theorie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
Zelfs al zouden er volgens Spinoza oneindig veel attributen zijn bij God, dan nog noemt hij er zelf maar twee. Erg weinig dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
Er is de INHOUD van het denken en het denken als bewustzijn, dat zijn er twee. Dat onderscheid maakt Spinoza niet. Erg dom dus. Citaat:
Het is de Geest van God als ware substantie. Die Spinoza dus blijkbaar niet kent. Deze wel noemt maar het zelf niet begrijpt. Citaat:
Deze is de ware God en substantie waar Spinoza het over heeft. Laatst gewijzigd door harriechristus : 16 oktober 2011 om 08:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Uit dagboek.
Ik had nog kritiek gekregen over mijn draad over Spinoza dat ook deze denkt dat er oneindig veel attributen zijn, waarvan wij er maar 2 kennen: denken en uitbreiding. Synthese is hier volgens mij het bewustzijn, omdat het denken als denkend bewustzijn bestaat (naast de abstracte inhoud) en de uitbreiding eveneens als zintuiglijke waarneming (naast het uiterlijke bewusteloze bestaan). Dus dan kom je eigenlijk al op vier. Verder heb je ook het gevoelsbewustzijn. Dat is al vijf en zo kan je nog meer verdere verdelingen maken in bijvoorbeeld de uiterlijke wereld en de innerlijke wereld (hemel). Dus die 2 van Spinoza is wel zeer mager en ondoordacht. Want het denken als denkend bewustzijn van de mens bestaat ook in tijd en ruimte en is dus evenzeer uitgebreid als de natuur dat is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
De twee categorieën van waar in Gods attributen bestaan volgens Spinoza noemen Gods essentie en kunnen niet worden aangevuld. Al het andere zijn modi van deze |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
Spinoza beschrijft Gods essentie in twee categorieën of attributen, deze kunnen niet worden aangevuld. Ze omvatten de ontelbare mogelijke modi van deze attributen. Abusievelijk heb ik hierboven gezegd dat volgens Spinoza God oneindig veel attributen heeft. Spinoza's systeem kent aan God slechts twee attributen toe als de essenties van de enige God, die eeuwig is, namelijk het denken en uitgebreidheid. Modi van deze attributen zijn de ontstane en nog komende vergankelijke uitdrukkingen of verschijningsvormen van de attributen. Evenals het begrip koe geen koe is maar alle modi van koeien omvat, zo omvat het begrip attribuut alle modi er van. Hier heeft u een compleet systeem dat alles omvat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
Het zijn namelijk drie categorieën (attributen) net als bij Spinoza, alleen zijn ze logisch geordend en niet zo maar willekeurig opgesomd wat Spinoza doet. Zijn denken moet zijn: de abstracte Logica. En God als substantie is de Geest. Citaat:
Die twee zijn de logica en de natuur. De derde is Gods Geest. Maar wel kunnen deze drie verder in zichzelf worden ontwikkeld. Zo is er naast de Geest ook de Ziel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het slechts een zeer beperkte omschrijving. Voor een compleet systeem moet je bij Hegel wezen. Laatst gewijzigd door harriechristus : 16 oktober 2011 om 19:44. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Hoe kan je dan zeggen dat er een derde is, Gods Geest, en zelfs een vierde, de (Gods?) ziel? Dat is volgens mij geen logica HC. Als Gods attributen, zoals je zegt, in zichzelf kunnen worden ontwikkeld, dan betekent dit dat God ontwikkelt en verandert. Hij is dan niet eeuwig dezelfde en hij moet een begin hebben en een eind. Spinoza gaat uit van een eeuwige onveranderlijke God die bestaat in twee eeuwige onveranderlijke attributen, denken en uitgebreidheid die zijn hele wezen, voor zover wij het kennen, bevatten. Dat zijn axioma's waarvoor hij rekenschap aflegt in een redenering. Het denken zou je gelijk kunnen stellen met het verstand en de geest in jouw theorie. Dat God bestaat is een axioma gebaseerd op wat wij weten en waarnemen. Zijn bestaan impliceert zijn ziel. Bestaan is geen eigenschap en daarom is zijn ziel geen attribuut. Als ik zeg dat een bepaald dier bestaat dan moet ik zijn bijzonderheden noemen, zijn specifieke eigenschappen ofwel zijn essenties en attributen. Zijn ziel of zijn bestaan volgt uit zijn attributen maar is zelf geen attribuut. Zonder zijn attributen bestaat het dier niet. Laatst gewijzigd door Piero : 16 oktober 2011 om 21:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.261
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het lichaam of de materie genoemd door Descartes is het attribuut uitgebreidheid, namelijk datgene wat een volume heeft en wat beweegt. De geest is het andere attribuut, het denken, het verstand en de kennis. Dat heeft geen volume en geen plaats en verplaatsing. Daarom is het betekenisloos om te zeggen dat het existeert in de ruimte, dat is de kosmos. Citaat:
attributen. Citaat:
Een toetsenbord is een mode van het attribuut uitgebreidheid. Een toets ook, een molecuul plastic ook, een koolstof atoom ook. Zo eenvoudig en alomvattend is nu het rationele systeem van Spinoza. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
Anders is het de aansluiting van de ene willekeur bij de andere willekeur. Het is niet doordacht, maar gewoon beweerd. En Leibniz als derde komt er dan ook weer mee en maakt er gewoon (zonder redenatie) een oneindig aantal attributen van. Laatst gewijzigd door harriechristus : 17 oktober 2011 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.752
|
![]() Citaat:
En het BEWUSTZIJN heeft opnieuw drie categorieën: 1 - Het gevoelsleven ( de ziel). 2 - De zintuiglijke waarneming (waarneming der natuur). 3 - Het denken als Geest. |
|
![]() |
![]() |