Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kinderen verbieden in reklame
geen mening 1 4,00%
algemeen verbod 8 32,00%
beperkt toelaten 8 32,00%
vrij toelaten 8 32,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2011, 08:41   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Gebrtuik van kinderen in reklame???

Jong Groen! parodieert Electrabel-reclamespotje

Citaat:
Jong Groen! , de jongerenafdeling van Groen!, heeft een parodie gemaakt op het bekende Electrabel-reclamespotje waarin onder meer te zien is hoe kinderen daken isoleren en zonnepanelen plaatsen. Met het originele filmpje wilde Electrabel aantonen dat ze investeren in groene stroom en dat ze de strijd tegen de CO2-uitstoot niet aan kinderen willen overlaten.
Jong Groen! heeft daar nu een parodie op gemaakt en die is niet mals. Zo is te horen: "Wij van Electrabel, wij schakelen uw kinderen in om u groene stroom te verkopen. Wij investeren een beetje in hernieuwbare energie, al is dat maar 4,1 procent van onze totale productie. Daarnaast zetten wij vooral in op kernenergie. Wij weten dat dat dure stroom oplevert waar u arm en wij rijk van worden".

Even later gaat het verder: "Op die manier maken wij zo'n 2 miljard euro winst per jaar en daar betalen wij liever geen belastingen op. We weten ook dat kernenergie de toekomst van uw kinderen op het spel zet. Daarom dat we hen nu laten opdraven in dit filmpje, nu het nog kan. Electrabel, uw kinderen zijn ons dierbaar, maar uw geld nog veel meer".

Klacht van Electrabel?
Bart Dhondt, voorzitter van Jong Groen!, legt uit waarom het filmpje gemaakt is: "Electrabel doet zich voor als de groene ridder op het witte paard, maar in plaats van bekommerd te zijn over de toekomst van onze kinderen legt het een hypotheek op onze toekomst door in te zetten op kernenergie".

Bij Electrabel kon niemand bereikt worden voor een reactie. Ook bij Jong Groen! hebben ze nog geen reactie gekregen. Houden ze rekening met een klacht? "Wij hopen alvast dat dat niet zal gebeuren", zegt jongerenvoorzitter Dhondt. "Eigenlijk heeft Electrabel zelf om zo'n parodie gevraagd door op zo'n manier kinderen in hun reclame te gebruiken", aldus nog Dhondt. (belga/adb)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...mespotje.dhtml

Kinderen worden steeds vaker misbruikt in reklame.
Vaak weten deze kinderen niet eens waarover de reklame gaat en zijn het de ouders die beslissen dat zij in die reklame moeten meedoen.
En deze ouders kijken vaak enkel naar het geld dat ze binnenrijven.

persoonlijk vindt ik dat er een verbod moet komen op het gebruik van kinderen in reklame, reklame is immers een oorlog en de kinderen gebruikt in reklame kunnen dus bestempeld worden als kindsoldaten.

Wat denken jullie???
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 08:48   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
persoonlijk vindt ik dat er een verbod moet komen op het gebruik van kinderen in reklame, reklame is immers een oorlog en de kinderen gebruikt in reklame kunnen dus bestempeld worden als kindsoldaten.

Wat denken jullie???
Ik zie het probleem niet in. Tot zolang de strenge regels inzake kinderarbeid strikt nageleefd worden en het reclame-onderwerp door de beugel kan, zou ik niet weten waarom kinderen niet zouden mogen figureren in reclamefilmpjes.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 08:59   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet in. Tot zolang de strenge regels inzake kinderarbeid strikt nageleefd worden en het reclame-onderwerp door de beugel kan, zou ik niet weten waarom kinderen niet zouden mogen figureren in reclamefilmpjes.
Ooit al eens aan gedacht dat een kind in zijn latere leven beperkt kan worden in zijn toekomst juist omdat die in een bepaalde reklame heeft gefigureerd?

Daarnaast is het geen vrije keuze van het kind, want het kind begrijpt niet waar het zijn medewerking aan verleend!!!

Probeer als volwassen maar eens je gelijk te bewijzen in een strijd tegen groene energie, terwijl je als kind in de reklame ervoor optrad.
Oud 4 december 2011, 09:13   #4
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ooit al eens aan gedacht dat een kind in zijn latere leven beperkt kan worden in zijn toekomst juist omdat die in een bepaalde reklame heeft gefigureerd?
Nonsens. Tenzij je aan komt draven met een zeer uitzonderlijk geval.

Citaat:
Daarnaast is het geen vrije keuze van het kind, want het kind begrijpt niet waar het zijn medewerking aan verleend!!!
Wie zegt dat ? Net alsof alle kinderen achterlijk zijn. Niet alleen dat, maar jouw redenering volgend mogen kinderen niet meer acteren in films, en zeker niet in complexe volwassenenfilms, want "die kinderen begrijpen dat toch niet."
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 09:22   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vaak weten deze kinderen niet eens waarover de reklame gaat en zijn het de ouders die beslissen dat zij in die reklame moeten meedoen.

Wat denken jullie???
Ik denk dat je overdrijft. En nog geen klein beetje...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 09:26   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Nonsens. Tenzij je aan komt draven met een zeer uitzonderlijk geval.

Wie zegt dat ? Net alsof alle kinderen achterlijk zijn. Niet alleen dat, maar jouw redenering volgend mogen kinderen niet meer acteren in films, en zeker niet in complexe volwassenenfilms, want "die kinderen begrijpen dat toch niet."
Reclame is iets heel anders dan films.

Reclame is bedoelt om mensen tot kopen aan te zetten en/of voor bepaalde bedrijven/merken te kiezen.

Reclame is vaak ook desinformatie verspreiden, zoals gebeurd in de reclame van Electrabel.
Oud 4 december 2011, 09:30   #7
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Probeer als volwassen maar eens je gelijk te bewijzen in een strijd tegen groene energie, terwijl je als kind in de reklame ervoor optrad.
Heb je een specifiek geval in gedachten?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 4 december 2011, 09:33   #8
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Kinderen horen thuis in een normale gezinssituatie. Als je dus een idee wil geven van een thuissituatie, lijkt het mij niet meer dan normaal dat je ook kinderen in beeld brengt.
Ik denk niet dat het richten van een camera een trauma gaat opleveren.
Er gebeuren heel wat ergere dingen met kinderen in thuissituaties. Daar wordt blijkbaar minder graag over gesproken...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 09:33   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik denk dat je overdrijft. En nog geen klein beetje...
Dacht het niet.

Handeldrijven is immers een oorlog uitvechten met je concurrenten.

Een oorlog waarbinnen reclame de propaganda en het wapen is.
Oud 4 december 2011, 09:36   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht het niet.

Hmm.. En hoeveel doden zijn daar al gevallen?

Citaat:
Oud 4 december 2011, 09:37   #11
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dacht het niet.

Oorlog
Ik vrees dat u serieus aan't overdrijven bent.
Oud 4 december 2011, 09:37   #12
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat denken jullie???
Op zich heb ik er niets op tegen dat kinderen figureren in reclamefilms, op voorwaarde dat de wetgeving wordt nageleefd.

Wat me kotsmisselijk maakt bij het bewuste reklamefilmpje, (ondanks de prachtige muziek van Cat Stevens) zijn de leugens van electrabel.

Deze kritiek is meer dan terecht :
"Electrabel doet zich voor als de groene ridder op het witte paard, maar in plaats van bekommerd te zijn over de toekomst van onze kinderen legt het een hypotheek op onze toekomst door in te zetten op kernenergie".

Voor mij zou de titel moeten zijn : "Flagrante leugens in reclame??"
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 09:40   #13
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Misschien moeten we eerder eens stilstaan bij kinderen die worden mishandeld en seksueel misbruikt.
Zulke dingen laten zware trauma's na. Al de rest in bullshit.
Oud 4 december 2011, 09:42   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Op zich heb ik er niets op tegen dat kinderen figureren in reclamefilms, op voorwaarde dat de wetgeving wordt nageleefd.

Wat me kotsmisselijk maakt bij het bewuste reklamefilmpje, (ondanks de prachtige muziek van Cat Stevens) zijn de leugens van electrabel.

Deze kritiek is meer dan terecht :
"Electrabel doet zich voor als de groene ridder op het witte paard, maar in plaats van bekommerd te zijn over de toekomst van onze kinderen legt het een hypotheek op onze toekomst door in te zetten op kernenergie".

Voor mij zou de titel moeten zijn : "Flagrante leugens in reclame??"
In reclame wordt altijd en over alles gelogen. Ik vraag me soms af of er ècht mensen bestaan die denken dat Dash witter dan wit wast, dat je van Colgate een stralend witte glimlach krijgt, dat de vrouwen bij bosjes aan je voeten vallen als je deodorant van Axe onder je oksels spuit...

Ik zie niet meteen in waarom het reclamefilmpje van Electrabel daar een uitzondering op zou moeten zijn...

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 4 december 2011 om 09:43.
Oud 4 december 2011, 09:42   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Kinderen horen thuis in een normale gezinssituatie. Als je dus een idee wil geven van een thuissituatie, lijkt het mij niet meer dan normaal dat je ook kinderen in beeld brengt.
Ik denk niet dat het richten van een camera een trauma gaat opleveren.
Er gebeuren heel wat ergere dingen met kinderen in thuissituaties. Daar wordt blijkbaar minder graag over gesproken...
Er gebeuren inderdaad ergere zaken met kinderen.
We moeten maar even kijken naar Nike, dat kinderarbeider/sters gebruikte om dure sportschoenen te maken, terwijl het ook kinderen opvoerde in zijn reclame.

Je moet moet maar kijken naar de IT wereld, waar kinderen gebruikt worden om overbodige toestellen verkocht te krijgen. In hun reclame zijn ze niet eens verlegen om de uitsluiting van kinderen te promoten die niet over hun toestellen beschikken. En ouders als achterlijke wereldvreemde wezens bestempelen omdat ze bepaalde producten niet willen aanschaffen.
Oud 4 december 2011, 09:45   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Who cares, iedereen met 3 gezonde hersencellen die tegen elkaar aanwrijven weet dat het een propaganda filmpje is van Groen!, bepaald door mensen die of een eigen agenda hebben, of minder dan 3 gezonde hersencellen hebben die in elkaars nabijheid verblijven.

Nu besef ik maar al te goed dat de Groen! symphatisantendit filmpje niet nodig hadden om van hun eigen gelijk overtuigd te zijn.

En het gebruik van kinderen voor dit stukje achterlijke agitprop is gewoon hetzelfde als een blote tiet in een Fa reclame in de jaren 80...

Met de wilde frisheid van mijn schoenen....
Oud 4 december 2011, 09:46   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er gebeuren inderdaad ergere zaken met kinderen.
We moeten maar even kijken naar Nike, dat kinderarbeider/sters gebruikte om dure sportschoenen te maken, terwijl het ook kinderen opvoerde in zijn reclame.

Je moet moet maar kijken naar de IT wereld, waar kinderen gebruikt worden om overbodige toestellen verkocht te krijgen. In hun reclame zijn ze niet eens verlegen om de uitsluiting van kinderen te promoten die niet over hun toestellen beschikken. En ouders als achterlijke wereldvreemde wezens bestempelen omdat ze bepaalde producten niet willen aanschaffen.
En je vindt dat erger als die compleet overbodige producten door kinderen aangeprijsd worden, dan wanneer ze door volwassenen aangeprijsd worden?

Citaat:
Oud 4 december 2011, 09:53   #18
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In reclame wordt altijd en over alles gelogen. Ik vraag me soms af of er ècht mensen bestaan die denken dat Dash witter dan wit wast, dat je van Colgate een stralend witte glimlach krijgt, dat de vrouwen bij bosjes aan je voeten vallen als je deodorant van Axe onder je oksels spuit...

Ik zie niet meteen in waarom het reclamefilmpje van Electrabel daar een uitzondering op zou moeten zijn...
Er wordt steevast overdreven en eenzijdige info gegeven.
Dash wast nog altijd. En wellicht ook wit.

Maar zo'n flagrante leugen, als die van electrabel, is toch een stap verder van overdrijven en eenzijdige info.

Ik wellicht zijn er toch mensen die er iets van geloven.
Ander zijn de enorme reclame-budgetten niet te verklaren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 09:53   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je zou er versteld van staan, hoeveel mensen zich laten beinvloeden door reclame en alles geloven wat er in reclame vertelt word.

Er zijn zelfs acteurs die in een serie de slechte spelen, die politie bescherming moeten krijgen, omdat mensen denken dat ze in met het echte leven te maken hebben.
Oud 4 december 2011, 09:53   #20
hurricane
Europees Commissaris

Standaard

Twee van mijn kinderen hebben ooit in een Telenet spot mogen figureren. Ze vonden het spannend en waren zo fier als een gieter toen ze zichzelf op TV zagen.
Ik had niet echt de indruk dat ze zich 'misbruikt' voelden.
In tegendeel. Het is positieve aandacht. Geen negatieve.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be