Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2011, 14:31   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard Elke dag 15 ongevallen met scooters

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...scooters.dhtml

Hoe komt dit volgens u en wat kan er aan gedaan worden. Uw actieplan!
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 14:34   #2
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Door het mogelijk te maken dat 16-jarigen voor een motorijbewijs kunnen gaan en dit beperkt tot 125cc.

Zo leren ze deftig met een motto rijden en moeten ze niet knoeien met hun scooterke.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 14:41   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik zou me eerst eens afvragen hoeveel ongevallen er dagelijks gebeuren met fietsers.


Maar voor dat plan met ongevallen door minderjarigen op scooters: de ouders moeten hun verantwoordelijkheid opnemen voor hun kinderen, zelfs al zijn ze tussen 16 en 18.
Als er dus één betrapt wordt met opgedreven bromfiets, dan moet even gekeken worden of pa en ma wel bij de pinken zijn.
En als ze dat niet zijn, dan mogen ze een dikke som geld in consignatie geven bovenop de huidige boete ... som geld die ze zonder rente terugkrijgen als er geen ongeval in fout gebeurt met diene jonge gast in de drie erop volgende jaren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 december 2011 om 14:42.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 15:17   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.436
Standaard

Vroeger mocht men legaal 80 kmh of soms meer rijden met een bromfiets 49 cc (die 80-90 kmh wel op de rijbaan).

De enige 2 ongevallen die ik had was aan relatief langzame snelheid (~ 40 kmh op het verplicht fietspad), toen 2 afdraaiende auto´s naar een parking gelegen achter het fietspad me niet opmerkten (toevallig 2x identieke omstandigheden), ik kon nog net voldoende reageren, maar het kwam toch tot een val (in de kiezelsteentjes).

De overstap naar een 125 cc was ook niet zo groot, die haalden zowat 110-120 kmh.
En dat allemaal met trommelremmen voor/achter, en met mindere kwaliteit van banden als nu. Gelukkig "vlot overleefd".

Het is dus een kwestie van wetgeving.
Imho: ´meestal´ is het wel beter op de rijbaan zelf te mogen rijden aan dezelfde snelheid van het verkeer -, zodat (inhaal) maneuvers en... navenant minder voorkomen.

Ik volg @ Ratatosk dus wel met zijn redenering, uiteraard enkel als die "hypothetische bromfiets klasse C" een nummerplaat heeft, verzekerd is, en de bestuurder zijn rijbewijs A slaagt identiek aan moto´s.

Dus een tussenklasse tussen bromfiets B en moto, maar dan vanaf 16 jaar.
Die bromfietsen klasse B zou ik laten bestaan, ze zullen wel veel minder populair worden.

Het max aantal kW van dat "nieuw type C" vanaf 16 jaar is een andere discussie, 10-12 kW lijkt me ruim voldoende. Met passagier best vanaf 18 j zoals bromfiets klasse B.
Autoweg en Autosnelweg verboden = enkel vanaf moto.

Citaat:
http://www.rijschool-vtir.be/wegcode...sti=nederlands
Minimumleeftijd en categorie van rijbewijs.
Soort voertuig / leeftijd / rijbewijs
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2011 om 15:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 15:45   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...scooters.dhtml

Hoe komt dit volgens u en wat kan er aan gedaan worden. Uw actieplan!
Scooters zijn gevaarlijk door hun ontwerp: te kleine wielen. Aprilia deed er iets aan, andere (dure) merken ook.

Deze Scarabeo:




is minder gevaarlijk dan deze Vespa:




Dat kan goed gemaakt worden door er ABS bij te leveren, maar hoeveel kost een scootertje d�*n?

Deze is veel veiliger, maar wie (in 't doelpubliek) kan/wil dat betalen?:


Laatst gewijzigd door filosoof : 1 december 2011 om 15:47.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 18:12   #6
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Door het mogelijk te maken dat 16-jarigen voor een motorijbewijs kunnen gaan en dit beperkt tot 125cc.

Zo leren ze deftig met een motto rijden en moeten ze niet knoeien met hun scooterke.
Ik herinner me nog de tijden.
Het was een sport om de scooter zo hoog mogelijk op te drijven.

Die gasten een 125cc geven legt de lat alleen maar hoger.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 18:17   #7
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik herinner me nog de tijden.
Het was een sport om de scooter zo hoog mogelijk op te drijven.

Die gasten een 125cc geven legt de lat alleen maar hoger.
Niet als ze aan dezelfde controle en documenten zijn onderworpen zoals de reguliere motorijder.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 18:18   #8
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Scooters zijn gevaarlijk door hun ontwerp: te kleine wielen. Aprilia deed er iets aan, andere (dure) merken ook.
Voila, los er op.
Stabiliteit is ver te zoeken met die spullen.
Opvoeren van een brommertje is van alle tijden (Camino met euro 90, vario en een promo attack-uitlaat) maar de brede bandjes van scooters zijn een ramp...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 18:28   #9
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Niet als ze aan dezelfde controle en documenten zijn onderworpen zoals de reguliere motorijder.
Bromfietsen worden meer gecontroleerd dan de reguliere motorrijder (ik spreek in beide gevallen uit ervaring).
En de documenten gaat ze niet tegenhouden op te drijven.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 18:46   #10
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Bromfietsen worden meer gecontroleerd dan de reguliere motorrijder (ik spreek in beide gevallen uit ervaring).
En de documenten gaat ze niet tegenhouden op te drijven.
Jaarlijkse controle die je nu niet hebt bij scooters (A & B). Daarbij is het veiliger om met een moto 80 km/h te rijden dan met een scooter. Anderzijds is een motorijopleiding veel beter dan een scooteropleiding.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 19:00   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Jaarlijkse controle die je nu niet hebt bij scooters (A & B).
En ook niet bij moto's.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Daarbij is het veiliger om met een moto 80 km/h te rijden dan met een scooter.
Tuurlijk, maar die dingen kunnen makkelijk opgedreven worden tot 120/150.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Anderzijds is een motorijopleiding veel beter dan een scooteropleiding.
Ah, ge wilt de volwaardige opleiding en examen als de gewone motorrijder.
Daar hebt ge een punt.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2011, 21:31   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Klasse A mogen ze gewoon afschaffen. Bovendien zijn worden ze ook nog eens aangedreven door 2 takt motoren. Wat is het nut daarvan nu er elektrische fietsen bestaan?

Voor de rest zouden ze het best op de baan rijden. In Nederland heeft dat tot minder ongevallen geleid. Als ze aan hoge snelheid op fietspaden rijden brengen ze niet alleen andere fietsers in gevaar, maar ook zichtzelf doordat kruisende automobilisten ( vb oprit ) ze niet tijdig zien aankomen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 1 december 2011 om 21:34.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be