![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Ik heb lang het idee gehad dat georganiseerde religie een kwaad is dat uitgeroeid wordt. Het probleem zit echter op een veel lager niveau, waar mensen de absolute waarheid kunnen claimen omdat ze in contact zouden staan met god.
Zou het niet veel nuttiger zijn om alle vormen van religieuze superioriteit te verbieden zoals priesters, imams, rabbis, etc etc. Bijgevolg reduceert het supernatuurlijke zich tot filosofische groepen waarin iedereen een gelijke stem heeft. Het probleem met charismatische personen blijft hetzelfde, maar ze kunnen zich tenminste niet meer beroepen op de skyman voor hun gelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Religie vervangen door een dictatuur dus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang je daar niet kan in ingrijpen, ga je niets bereiken door een aantal symptomen te bestrijden.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Je mag dat niet verbieden vind ik. Er is maar 1 manier om de religieuze kanker te bestrijden: onderwijs.
Laatst gewijzigd door mkb : 10 november 2011 om 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Men kan de georganiseerde misdaad best op verschillende manieren bestrijden. Alle belastinggeld naar dergelijke organisaties bevriezen lijkt me een goede eerste stap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan het niet eens verbieden, het is een psychologische toestand die men ervaart, los van enig verbod of aanmoediging.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Geloof an sich is het probleem niet. Ik geloof ook in bepaalde dingen die ik uit persoonlijke filosofische redeneringen heb ontdekt. Echter het opleggen van een geloof door een georganiseerde groepering is een groot probleem, aangezien dit het kritisch denkvermogen van de mens zwaar aantast, en de vooruitgang van de maatschappij belemmert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, want eenders welke organisatie die geloof wil opleggen kan dat alleen maar door de gelovige die gelooft door zijn eigen psychologische toestand.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Je doet het nu toch zelf? Je probeert jouw geloof op te leggen en je maakt hiermee een georganiseerde groepering die als doel heeft om geestelijken te verbieden. Trouwens, de imam is geen geestelijke of spirituele 'leider' Effect. Doe eerst wat kennis op a.u.b! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En wat bedoelt u hier met 'onderwijs'? Moeten de kindjes op school een bepaalde religie (islam, atheïsme, communisme ..) leren opdat ze in een andere religie (Russische orthodoxe kerk) niet gaan geloven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En het nut zie ik niet in, een hele hoop mensen kicken op het onderdrukte, de underdog. Religie in Rusland staat sterker dan ooit ondanks alle pogingen door de Stalinisten, als we de berichten mogen geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Effectiever zou misschien een strengere controle vanuit de staat kunnen zijn, gepaard met enkele hervormingen. (Dit bijvoorbeeld voor het Christendom)
De voorstellen in dit document gecombineerd met een nationalisering van het katholieke onderwijsnet zou een erge slag kunnen geven aan de Katholieke Kerk in bijzonder, zonder godsdienstvrijheid te schaden, en tevens een hoop extra gebouwen, voorwerpen, grond en geld voor de staat en/of gemeentes opleveren. Laatst gewijzigd door Albrecht : 11 november 2011 om 18:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als ik zeg dat iemand zelf die keuze moet maken zou dat op een vreemde, misschien zelfs walgelijke manier kunnen omgedraaid worden tot indoctrinatie, ja. Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je zegt dat iemand gelovig moet zijn in eigen keuze kunnen maken, en dat is? Het antwoord: Vergeet mogelijkheden, vertel mij wat je wilt zeggen met "eigen keuze maken". |
|
![]() |
![]() |