Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2011, 05:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Schouppe en zijn alcoholslot: grote flater

http://www.standaard.be/artikel/deta...2-138784c7ea7c

titel: Invoering alcoholslot miskleun

Wet vorig jaar in december (eindelijk) goedgekeurd.

Vandaag: geen enkel toestel is al goedgekeurd volgens de wettelijke normen; en de centra waar jaarlijks de ijking en 'een gesprek' moeten volgen, zijn ook al niet voorzien of erkend.

Nog erger: slechts twee veroordelingen zijn uitgesproken in die tijdspanne. Want wat blijkt? De rechters zijn er tegen.
Het spel is te duur. Niemand zal het kunnen betalen. En ... politierechter Peter D'Hondt, pertang gene malse, " zijn er genoeg andere methodes om dronken bestuurders uit het verkeer te houden".

Dus, niet alleen bezondigde Schouppe zich aan "publicitaire aankondigingspolitiek", hij trekt zich van de verdere uitwerking geen bal van aan, maar nog straffer: hij heeft dat zaakje helemaal niet doorgesproken met degenen die het nadien zullen moeten waar maken.

Schoofzak voert daar nog aan toe: hoe zou men de onverantwoordelijke zatlappen met een alcoholslot in hun auto beletten om met de auto van een vriend/vriendin ... of zelfs een gestolen (tijdelijk ontleende ...) auto te rijden ???

Waar den tsjeef Schouppe gepasseerd is, te beginnen bij de NMBS, daar zitten ze jaren nadien nog te bricoleren om het puin te ruimen.

Je zal maar de ouder zijn van een verongelukt kind, en dit alweer moeten lezen in de kranten ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 06:22   #2
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

De geschiedenis herhaalt zich.
Doet me denken aan de befaamde milieuboxen.
Er staan er hier nog twee te rotten in de garage. Bij de invoering van die dingen zijn flink wat centen aan de vingers blijven plakken....

Laatst gewijzigd door hurricane : 30 augustus 2011 om 06:22.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 07:56   #3
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind dit alcoholslot zijn doel voorbij schiet. Je kan immers gewoon iemand anders laten blazen en je kan er vervolgens met uw zatte botten meer verder rijden. Bovendien is het erg duur. Daar sta je dan met uw alcohol slot. Kan je trouwens ook geen ballon leeg laten in het toestel?
Ik denk dat met beter kan optreden door harder te straffen en door vb de auto in beslag te nemen voor onbepaalde tijd.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 08:25   #4
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

De idiotie zit hem volgens mij in de link 'persoon-auto'. Alleen een autiooot denkt dat dat een harde link is.

Als je de ene wagen blokkeert of met een alcoholslot uitrust neem ik wel een van de andere bedrijfswagens.
Oud 31 augustus 2011, 10:38   #5
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

D'hondt zal het wel zeggen andere manieren, mega boetes bedoeld hij dan ! Binnenkort gaat die ook in de politiek
Oud 12 oktober 2011, 17:08   #6
stalov
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik vind dit alcoholslot zijn doel voorbij schiet. Je kan immers gewoon iemand anders laten blazen en je kan er vervolgens met uw zatte botten meer verder rijden. Bovendien is het erg duur. Daar sta je dan met uw alcohol slot. Kan je trouwens ook geen ballon leeg laten in het toestel?
Ik denk dat met beter kan optreden door harder te straffen en door vb de auto in beslag te nemen voor onbepaalde tijd.
Gelijk heb je. Je kan gewoon en niet drinker laten blazen. Maar nu zijn de meeste mensen zo slim als er een niet drinker bij hen zit om hem te laten rijden.
stalov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 21:41   #7
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dit alcoholslot zijn doel voorbij schiet. Je kan immers gewoon iemand anders laten blazen en je kan er vervolgens met uw zatte botten meer verder rijden.
Met de auto zat vertrekken kunt ge altijd.
Met het alcoholslot niet.
Ge moet dan inderdaad iemand die nuchter is vinden om het te doen.
Gaat gij dat doen?

Citaat:
Bovendien is het erg duur.
Als ik me niet vergis betaalt de veelovertreder dat.

Citaat:
Kan je trouwens ook geen ballon leeg laten in het toestel?
Nee, ik dacht het niet.

Citaat:
Waar gaat ge al die wagens stallen?
Gewoon in beslag nemen en afhankelijk van de kwaliteit verkopen of een kubusje van maken.

Ik heb vorige week trouwens ergens gelezen dat ze ondertussen goedgekeurd zijn.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 12 oktober 2011 om 21:42.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 11:03   #8
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Heeft Schouppe nu al 1 maal het doel niet voorbij geschoten? Hij denkt gewoon in termen 'wat kan ik omzeilen en het merendeel van de werkende bevolking niet', dat voeren we in!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2011, 11:11   #9
giserke
Banneling

Standaard

Dan nog een alcoholslot, een beetje tecnieker sluit wel 2 draadjes aan elkaar, en vroem.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 20:28   #10
stalov
Vreemdeling

Standaard

Zo is het niet hoor.
Oud 14 oktober 2011, 21:31   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stalov Bekijk bericht
Zo is het niet hoor.
Idd, ik denk dat elke minste manipulatie van het digitaal gesloten circuit - dus ook kortstondig overbruggen en-of uitschakelen vh geïntegreerd alcoholslot - opgeslagen kan worden in een soort logbook, klopt er iets niet = extra sanctie...

Wie weet heeft het alcoholslotcircuit een zelftestcircuit (BITE) geïntegreerd dat elke keer ´digi-checkt´ én registreert als de motor gestart wordt of het contact maar aangezet wordt.

Dus @ giserke: ik denk dat elke ´vroem´ kan geregistreerd worden, vooral die vroems zonder (gecodeerde) xxx-bytes-data van het alcoholslot...

Citaat:
Design
...
The devices keep a record of the activity on the device and the interlocked vehicle's electrical system. This record, or log, is printed out or downloaded each time the device's sensors are calibrated, commonly at 30, 60, or 90-day intervals. Authorities may require periodic review of the log. If violations are detected, then additional sanctions can be implemented.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_interlock_device
Daarbij moet een nuchtere persoon eigenlijk ook nog meerijden want... zie:

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_interlock_device

At random times after the engine has been started, the IID will require another breath sample. The purpose of this is to prevent a friend from breathing into the device, enabling the intoxicated person to get behind the wheel and drive away. If the breath sample isn't provided, or the sample exceeds the ignition interlock's preset blood alcohol level, the device will log the event, warn the driver and then start up an alarm (e.g., lights flashing, horn honking, etc.) until the ignition is turned off, or a clean breath sample has been provided.
Voor andere vragen:
Citaat:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuw...el_en_niet.xml

RTL Nieuws | 10 november 2010, 13:41
Kun je een alcoholslot bedotten?

Vanaf december 2011 is het een feit: het alcoholslot als strafmaatregel voor alcomobilisten. Hoe werkt dat, en kun je ermee sjoemelen?

Hoe werkt een alcoholslot?

Een alcoholslot is een apparaat dat via de adem een alcoholtest uitvoert. Het apparaat wordt ingebouwd in een auto en blokkeert het startcircuit. Die blokkering wordt pas vrijgegeven na een geldige blaastest met de juiste uitslag. De ademalcoholconcentratie moet dus onder de ingestelde grens liggen.

Kun je de alcoholtest omzeilen?

De huidige alcoholsloten maken fraude bijna onmogelijk. De adem wordt bijvoorbeeld ook gecontroleerd op vochtgehalte en warmte. Blazen met een ballon, een pomp of door een filter wordt opgemerkt.

En als iemand anders blaast?

Het alcoholslot kan tijdens de rit op een willekeurig moment een nieuwe blaastest vragen. De hulpblazer zou dan moeten meerijden.

Kan een alcoholslot worden overbrugd?

Dat kan, maar het systeem herkent en registreert dat het voertuig is gestart zonder een geldige ademtest. Het zal alsnog om een ademtest vragen; indien die niet komt, wordt dit als een overtreding geregistreerd. De overbrugging wordt met tijd en datum opgeslagen in het geheugen.

Je kunt je auto met draaiende motor voor het café laten staan…

Dat kan, maar de herhalingstest maakt het succes van deze fraudepoging onzeker. Bovendien kan het systeem het starten en stoppen van de motor en het rijden of stilstaan herkennen en registreren.

Kan ik het systeem hacken?

De fabrikanten en leveranciers zeggen dat het niet kan.

Wat gebeurt er bij een lege of afgekoppelde accu?

De gegevens van het alcoholslot blijven bewaard. Het systeem heeft een permanent geheugen. Het systeem slaat ook op wanneer de stroom precies is weggevallen.

Moet je steeds opnieuw blazen bij een korte stop?

Nee, het alcoholslot kent een vrije startperiode. Tijdens deze periode is er geen nieuwe ademtest vereist. De vrije startperiode begint zodra de motor stopt, en is minimaal een minuut. Als de motor bijvoorbeeld afslaat bij een verkeerslicht, kan er direct weer worden gestart.

Tijdens het rijden blazen, is dat veilig?

Het SWOV (Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft dit onderzocht en stelt dat het net zo veilig is als het bedienen van de autoradio tijdens het rijden. Bovendien wordt de test door een optisch en akoestisch signaal ruim van tevoren gemeld. De bestuurder kan de test uitstellen als de verkeerssituatie die niet toelaat.

Wat doe je als het apparaat onderweg stuk is?

Een pechhulpdienst biedt hier uitkomst. De pechmonteurs weten hoe het slot kan worden overbrugd. Het systeem registreert dit, net als andere pogingen om ermee te rommelen.

Kan de meting te hoog uitvallen?

Als je vlak voor de meting iets eet waar alcohol in zit (zoals een likeurbonbon of een alcoholmondspray), kan de alcoholmeting via de adem te hoog uitvallen. Dat kan ook bij oprispingen van maagsappen met alcohol. Een minuut of tien wachten voor de (volgende) test helpt.

Wat gebeurt er als het promillage te hoog is?

Het alcoholslot vraagt na een paar minuten om een nieuwe ademtest. Als die ook te hoog uitvalt, wordt de wachtperiode langer. Uiteindelijk kan de wachttijd tot een nieuwe test oplopen tot een uur.

Bron: www.eerstblazen-danstarten.nl

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2011 om 21:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 10:03   #12
stalov
Vreemdeling

Standaard

Als je een nuchtere persoon bij hebt kun je ook gewoon die persoon laten rijden.
Oud 15 oktober 2011, 12:09   #13
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, ik denk dat elke minste manipulatie van het digitaal gesloten circuit - dus ook kortstondig overbruggen en-of uitschakelen vh geïntegreerd alcoholslot - opgeslagen kan worden in een soort logbook, klopt er iets niet = extra sanctie...

Wie weet heeft het alcoholslotcircuit een zelftestcircuit (BITE) geïntegreerd dat elke keer ´digi-checkt´ én registreert als de motor gestart wordt of het contact maar aangezet wordt.

Dus @ giserke: ik denk dat elke ´vroem´ kan geregistreerd worden, vooral die vroems zonder (gecodeerde) xxx-bytes-data van het alcoholslot...

Daarbij moet een nuchtere persoon eigenlijk ook nog meerijden want... zie:

Voor andere vragen:
Stel nu dat die personen zich niets aantrekken van die extra sancties en gewoon hun ding doen, omdat het bijvoorbeeld stenen zijn die hun vel je niet kan stropen....

Elk systeem is te verkrachten
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 21:25   #14
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Stel nu dat die personen zich niets aantrekken van die extra sancties en gewoon hun ding doen, omdat het bijvoorbeeld stenen zijn die hun vel je niet kan stropen....

Het alcoholslot is er om mensen die een drankprobleem hebben toch nog te laten rijden als ze nuchter zijn.
Als ze zich daar niet aan houden zullen ze volledig het rijbewijs verliezen.
Oud 15 oktober 2011, 21:32   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht

Natuurlijk, zulke personen kunnen dan evenzo een andere auto "ontvreemden/lenen" zonder alcoholslot. "Systeem is dan ook verkracht".

En dan enkel met extra sanctie als ze betrapt worden op diefstal.
Oud 18 oktober 2011, 00:14   #16
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Pfffrt, dan huur ik wel een auto
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 00:18   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Dieper onderzocht dient te worden wie verdient aan dit soort van maatregelen die om de haverklap bedacht worden in naam van 'veiligheid' of 'milieu'. Of het werkt of niet lijkt bijkomstig te zijn krijg ik soms de indruk. Nog iemand een milieubox nodig?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 18:39   #18
stalov
Vreemdeling

Standaard

En ook Schouppe met zijn nieuwe vereersborden.
1. Oudere rijders moeten een nieuw examen doen.
2.Wie betaalt?
3.Wat gebeurt met de oudere?
Oud 18 oktober 2011, 19:52   #19
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Alcoholsloten standaard inbouwen in alle auto's, he. Er bestaan zelfs al systemen die detecteren of bestuurders oververmoeid zijn (zowel op basis van oogbewegingen als op basis van spraakpatronen).
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 20:23   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Een taxi is goedkoper.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2011 om 20:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be