![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111215_059
Pertang een mooie verdienste. Pertang veel vakantie. Pertang niks dan voordelen als ambtenaar, en niks van nadelen als die van de privé ... Wat moet er gebeuren ? Moet er iets gebeuren ? Of zullen we straks, zoals verpleegsters uit Bulgarije, onderwijzers moeten invoeren uit ... ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gaat in golven, net zoals de beurs. Dan zijn er teveel leerkrachten, dan weer te weinig. Niets bijzonders aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja, ikzelf ben ook 'regent' van opleiding, maar geef momenteel ook geen les.
Het is niet makkelijk om ergens vast te kunnen beginnen. Na twee jaar hier en daar wat interims te doen, was ik het beur, en ben ik maar in de privé beginnen werken. Misschien dat ik later nog eens probeer, want op zich is het wel een leuke job dat je veel voldoening kan geven.
![]() |
#4 |
|
![]() Velen geven ook op, omdat de job niet hetgene is wat ze verwacht hadden. Sommige krijgen dan in het begin ook nog 'lastige' klassen, waardoor de moed hen in de schoenen zakt.
Veel verlof ja, maar dat is ook wel nodig in het onderwijs. Leerkrachten (secundair onderwijs) moeten inderdaad maar 20 a 25 uren per week lesgeven, maar uiteindelijk zijn ze er meer dan 40 uren per week mee bezig. Naar gelang je ouder wordt, en vast benoemd, neemt die werkdruk wat af, en kan je je baseren op jarenlang werk en ervaring. Het loon is niet slecht, maar niet overdreven. Voor de centen moet je het zeker niet doen. Ik denk niet dat je zomaar even voor leerkracht kan gaan. Veel mensen doen wel de opleiding en slagen ook wel, maar beseffen pas later wat het inhoudt. Daarom geloof ik dat er een te kort is aan leerkrachten.
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() met ervaring in iets alleen kom je niet in het onderwijs. Je dient op zijn minste ook een SLO-opleiding te volgen. (beter gekend als wat men vroeger de D-cursus noemde)
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Teveel vakantie waar ze tegenaan kijken waardoor de schrik voor verveling er in zit
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Maar meer hoe ze moeten handelen in bepaalde situaties.
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Er moet niets gebeuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() Eens je dat gewoon bent die zomervakantie, dan vliegt die voorbij.. In tegenstelling tot de leerlingen is het voor een leerkracht maar een goeie 6 weken zomervakantie.. of minder.. Begin juli nog wat administratie/logistiek/inschrijvingen doen.. en de laatste twee weken van augustus eveneens inschrijvingen en voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar.
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Jawel,
Een leerkracht zou (net zoals in de privé) veel makkelijker aan een vast voltijds contract moeten kunnen raken. Ik denk dat dat het grootste obstakel is voor een pas afgestudeerde. Het loon zou eventueel ook iets hoger mogen, maar vooral het eerste puntje is belangrijk.
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Wat overigens niets met de lerarenopleiding te maken heeft.
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen. Laatst gewijzigd door Duvelke : 15 december 2011 om 16:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Je moet het gewoon graag doen, anders hou je het niet vol. Zo zijn er nog beroepen natuurlijk he.
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Ik heb 3 jaar leeraren opleiding gevolgd. Het was echt vreselijk. Ik zat vaak 4 uur bezig met lesvoorbereidingen voor een les van 50 minuten. Kwam daar ook nog ontzettend veel wereldvreemd pedagogisch geleuter bij ("je mag een kind die je klas ontzettend hard stoort niet berispen, want dat is slecht voor het kind blah blah blah..."). Kwam daar nog eens bij dat ik vaak stages had in klassen vol arrogante 12 en 13 jarigen (wat die tegen mij zeiden durfde ik niet op hun leeftijd, en ik was ook geen brave), en je ziet direct waarom velen als ik afhaakten.
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Ben na mijn masteropleiding ook met een leraaropleiding begonnen. Heb na het geven van één les al gemerkt dat het niks voor mij was.
Nu, mijn mede-studenten die wel dat diploma hebben behaald geraken echt nergens aan de bak. Voor de moment is het heel moeilijk om (vast) werk te vinden in het onderwijs. Slechts enkele interims om iemand te vervangen maar probeer op die manier maar eens uw leningen af te betalen of op uw eigen te wonen...
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Het onderwijs is zwaar vervrouwelijkt, en de lerarenopleidingen ook. Te veel pedagogische zever, het focust erg hard op zachte, vrouwelijke waarden en competenties.
En mannen hebben dat liever niet. Daarom haken ze af. Mannen hechten ook meer belang aan de uitstraling van het beroep, en dat is op dit moment ook niet zo goed voor hun. En dan, is er ook nog dit. Werkzekerheid in het begin = bijna 0. Je moet echt hopen op een benoeming. En dat zien mannen ook niet graag, zeker niet als ze voor een gezin moeten zorgen. Dus wilt men meer volk naar scholen trekken? Maak het beroep aantrekkellijker voor mannen en geef ze (mannen en vrouwen) sneller een vaste positie. |
![]() |
![]() |