Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 mei 2012, 04:17   #1
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard N-VA verdedigt bonussenkultuur

N-VA verdedigt als partij van de Vlaamse werkgevers overduidelijk de bonussenkultuur :

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120525_022
http://forum.politics.be/showthread.php?t=162354

De ironie wil dat de belangen van de Vlaamse werknemers worden verdedigd door die o zo verfoeide Waalse sossen terwijl de Vlaams-nationalistische N-VA -dat aan het handje van werkgeversorganizatie VOKA loopt- niet eens haar ekonomisch programma publiek durft te maken voor haar kiezers onder diezelfde Vlaamse werknemers. N-VA wil de Vlaamse werknemers immers doen inleveren en de bonussen van de managers verhogen.

Hier trouwens de redenen waarom bonussen in de publieke sektor NIET werken :

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=QT3QGQKL
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 29 mei 2012 om 04:18.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 08:25   #2
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Terecht dat ze die cultuur verdedigen, daar is niks verkeerd mee (buiten dan de gifgroene afgunst van socialistisch geïnspireerde pilarenbijters).
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 08:56   #3
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 9.173
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Terecht dat ze die cultuur verdedigen, daar is niks verkeerd mee (buiten dan de gifgroene afgunst van socialistisch geïnspireerde pilarenbijters).
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 08:58   #4
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

In feite is het grappig, dat woord "bonussenKULTUUR". Kwestie van een normaal gegeven een negatieve indruk te geven.

Kijk, iedereen ziet altijd naar dat topke van de ijsberg. En ja, daar zullen we uitwassen tussen zitten waarbij het bedrag van de bonus niet verantwoord is. Meer dan toevallig is dat veeleer een overheidsbedrijf.

Maar het gaat om de rest van de ijsberg. Mijn vrouw krijgt een bonusje van het bedrijf van 1800 tot 2400€ netto, als ze een jaar goed werk heeft geleverd. 2/3e daarvan gaat sowieso naar de staat.

Ikzelf ben teamlead. Ik krijg 2% op de brutowinst. Het is een manier van mijn bedrijf om de mensen te motiveren. En ook bij mij gaat 2/3e naar vadertje staat.

Wat is in feite het probleem met bonussen? Het bedrijf betaalt ze, en het merendeel gaat naar de staat. Of hebben we het hier enkel over overheidsbedrijven?

Ik dacht het niet, da's enkel in je 1e linkje zo.

Laatst gewijzigd door pixelpower : 29 mei 2012 om 09:00.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 08:59   #5
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 09:06   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.
Als die hun geld waard zijn is dat er helemaal niet over. De lonen bij de overheid zijn tegenwoordig te vergelijken met de privé. Dat is de logica zelve als je kwalitatieve medewerkers wil aantrekken. Je zal dus uiteraard wel mensen willen die willen werken voor 200K op een jaar. Je zal er zelfs heel erg veel vinden, maar of die geschikt zijn voor de job is weer wat anders.

Soit, onze rode PS vriend heeft een populistische slogan in de pers gegooid. Een maatregel die er uiteraard nooit doorkomt. Daarna kan hij dan zeggen dat het zijn schuld niet is. Doorzichtig en uiteraard compleet onbetrouwbaar als regeringspartner. Open VLD zal blij zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 09:06   #7
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Er zijn ook managers die liever wat meer zekerheid hebben wat de overheid hun toch kan bieden. En natuurlijk een goede pensioen regeling.
Je kan niet alles hebben, als je graag poen schept en je bent een witte raaf kan je je kansen wagen in de privé.
Maar het belastingsgeld spenderen aan dure managers is er over.
En welke witte raaf zal de overheid dan nog aantrekken om overheidsbedrijven degelijk te managen?

Alleen aangebrande kiekens uit de privé (alla Bert De Graeve) komen daar nog op af.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 09:28   #8
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En welke witte raaf zal de overheid dan nog aantrekken om overheidsbedrijven degelijk te managen?

Alleen aangebrande kiekens uit de privé (alla Bert De Graeve) komen daar nog op af.
Is een Mariani dan beter misschien?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:18   #9
mkb
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 30 juli 2011
Berichten: 2.492
Standaard

Gelukkig maar dat N-VA niet meegaat met dat plat populisme van baby Tobback en co.

Laatst gewijzigd door mkb : 29 mei 2012 om 10:18.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:38   #10
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor wat de privé betreft heb je 100% gelijk. Anders is het gesteld met CEO's van overheidsbedrijven die met belastinggeld betaald worden.
Alhoewel ik me wel afvraag welke doorwinterde manager nog bereid is om voor een loon van maximum 200.000€ + max 100.000€ bonus in een overheidsbedrijf te gaan werken.
De vraag die eerder gesteld moet worden is of die bedrijven nog wel binnen een overheid thuis horen.

De principes die in dat artikel uiteen gezet worden over dienstverlening, zijn an sich irrelevant voor de managers waar het echt over gaat. Ze focussen zich op de lonen van onder andere een Bellens, maar een bedrijf als Belgacom heeft niets van doen met publieke dienstverlening. Die opereren binnen een markt waar ook de privé in werkt en waar die privé zelfs toonaangevend is. Een Belgacom heeft geen enkele reden om te werken volgens een "'t is publieke dienstverlening dus zelfs verlies moet kunnen"-principe. Die staan tegenover een Telenet en tegenover alle andere telecom-operatoren die eindelijk eens op de Belgische markt toegelaten zouden moeten worden.
Idem voor de Post. Die zit in hetzelfde straatje als alle andere pakketdiensten (maar met een slechtere service). Idem voor openbaar vervoer...

De discussie over die mannen hun loon is een non-discussie.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:45   #11
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:49   #12
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Is een Mariani dan beter misschien?
Kun je niet lezen ofzo?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:49   #13
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid
Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:53   #14
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als ik kijk hoe dat de privatisering van het openbaar vervoer is in Engeland lijkt het me toch beter dat dit thuis hoort bij de overheid
Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:57   #15
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wat is er mis met de treinen in de UK? Die treinen zijn beter uitgerust en veiliger dan de Belgische!
Jah, zoveel hebben ze er niet.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 10:58   #16
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Mijn ervaringen met het openbaar vervoer in Engeland zijn in elk geval een pak positiever dan de ervaringen met het openbaar vervoer in België. Ik zie geen enkele reden om dat met alle geweld bij de overheid te houden. 't Is enkel een excuus om inefficiëntie en postjes te factureren aan de samenleving. De performance van de NMBS is over de hele lijn (strategisch, financiëel, operationële efficiëntie en klanten) gewoon een schandaal.
²
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 11:12   #17
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 11:21   #18
mkb
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 30 juli 2011
Berichten: 2.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€
Volgens Noels krijgt de NMBS 1.6 miljard per jaar van de overheid. Dat is dus een slordige €150 per persoon, of je nu de trein neemt of niet.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 11:21   #19
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Voor de fans van het openbaar vervoer in het VK, een treinkaartje kost per km 2.65€.
In Belgie 0.15€
Tiens, ik heb hier voor mijn neus een kaartje liggen voor een traject van 220mijl (een goeie 350km dus), en dat kost mij iets van een 0,27€/km offpeak, 0,54€/km anytime en 0,76€/km als ik in eerste klas wil reizen.

Betere rekenmachine nemen I'd say
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 11:23   #20
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Slough - Londen Paddington: 15€ (39km)
Gent - Kortrijk - +/- 6,5€ (41km)

En ik kan het weten, want neem maandelijks de trein naar Slough

Laatst gewijzigd door giserke : 29 mei 2012 om 11:24.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be