![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wil je rond de €50 per jaar betalen om lichte criminelen op te vangen? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 20,00% |
Neen. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 80,00% |
Aantal stemmers: 5. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Er zitten meer dan tienduizend gevangenen in de Belgische gevangenissen, aan een gemiddelde kost van 120-130 euro per dag, wat neerkomt op bijna een half miljard per jaar. Dat is zelfs heel wat duurder voor de samenleving dan wanneer al deze gevangenen zouden stelen om goed rond te komen en de winkels door de overheid zouden gecompenseerd worden.
In de huidige situatie is de straf voor lichte criminelen ook een straf voor niet-criminelen. Volgens mij is dat niet te rechtvaardigen, tenzij het om zware criminelen gaat die een gevoel van onveiligheid kunnen creëren. Ik wil alleszins niet voor de fouten van anderen opdraaien. Ik zou graag weten hoe de rest daarover denkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vraag niet zwart-wit naar gevangenisstraf of geen straf. De bedoeling van de vraag is te weten te komen of gevangenisstraf als de juiste straf aanzien wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Wat heet opvangen? Gevangen zetten op opvolgen en services geven?
Hoe dan ook, ik beschouw de strafmaat en de strafuitvoering beiden als te laks en daarom heb ik ja geantwoord. De lichte criminaliteit is wel de minste van mijn zorgen in deze materie. Laatst gewijzigd door eno2 : 26 december 2011 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar mijn bescheiden mening worden mensen veel te snel naar de gevangenis gestuurd. Dit wordt aanzien als een middel om hen, door hen te verwijderen uit de maatschappij, nadien beter in die maatschappij te integreren én hen daarbij te straffen voor hun daad.
Toegegeven, opsluiting is een vorm van straf. Maar voor wie, en moet dat voor iedereen zo zijn? In mijn ogen verwijder je iemand uit de samenleving als het fysiek samenleven met die persoon onmogelijk is. Verkrachters, kindermisbruikers, moordenaars, fysiek geweldplegers, ... Voor hen geldt een aantijging op fysiek vlak; dus is een verwijdering OK. Maar wat met dieven, vandalen, drugstelers en -handelaars, &c.? Hun eerste en voornaamste straf lijkt me de vergoeding van de samenleving, en het slachtoffer in bijzonder, te zijn. Heb je gevandaliseerd? Dan ga je herstellen. Heb je gestolen? Ga dan werken om het gestolen goed te vergoeden. Deal je? Span je dan in voor afkickprogramma's. "Vergeving" zoeken is een plicht voor de dader, en het is niet aan het slachtoffer om vergeving af te dwingen. Laat daders van niet-fysieke misdaden hun plek terugzoeken in de maatschappij.
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Het verschil fysiek-niet fysiek is essentieel inderdaad
De laksheid tegenover het niet respecteren van de fysieke integriteit is stuitend Dat de klemtoon meer op de vergoeding van de schade moet komen te liggen is evenzeer essentieel (slachtoffer-centered rechtspraak) Laatst gewijzigd door eno2 : 26 december 2011 om 19:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() €50 per jaar per Belg is eigenlijk een onderschatting. Daar moeten de kosten van het teveel aan gebouwen nog bij en de lonen van het teveel aan gevangenispersoneel. Dat is waarschijnlijk zelfs nog meer dan de 'officiële kost' erbovenop.
Maar goed, straffeloosheid is ook geen goed idee. Ik zie wetsovertredingen nog wel als een goede bron van inkomsten voor de staat, wat dan gecompenseerd kan worden door belasting op arbeid te verlagen. Laatst gewijzigd door Robinus V : 27 december 2011 om 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
k benzelf slachtoffr van eeen onbraaak , ken d vermoedlijkedader (sporen) , maaa kandie nie (meer) aaangeven !! Den dader bij mijsowieso noooit meerwelkom!! benbestolen uit jaloersheid + vandalism !!!! Of destijds oooktuinafrasterung is vernield ,ken d dader effektief ,heeeftoegeven , heb hetaaangegeven ,maaar reparatie ofvergoedning ?? RIEN DEKNOTS !!!! En later , nog eeenkeer , ('s nachts) iemanddie eeen antennnekabel van m'nschotel dooorgeknipt (vooor delol) !!!! Zulk pleurten , denbooom mee in !!!! Hoevenzelfs geeenvergevnig bij mij aaan t vragen !!!! 1) hebbe geeenrespekt (vooor u) !!!! 2) zij feeestne verder !!!! Vanmij krijgn die , nen dikke FUCK YOU !!!! Iknegeeer zulke voooretaan als hen tegnkom !!!! Sommmige leren (het) noooit , wa dan ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 28 december 2011 om 03:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() De dagelijkse kost van 1 gevangene ligt momentreel op ongeveer 110 euro per dag. Dat is véél te veel.
Doodstraf voor pedofiele moordenaars en seriemoordenaars is veel goedkoper. Verplichte dwangarbeid herinvoeren in de straf helpt kosten te verlagen. Afschaffen van een ganse reeks voordelen en rechten waar gevangenen nu recht op hebben zou nog eens de kosten ernstig verlagen. Criminele vreemdelingen moeten hun straf uitzitten in de landen van herkomst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() In Turkije is de kost per gevangene een pak lager ...........
Laat ze werken voor hun eten, verdorie. Dat moeten ze thuis ook. Allee....sommigen toch ![]() Laatst gewijzigd door hurricane : 29 december 2011 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De doodstraf is een inbreuk op de mensenrechten.
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." Laatst gewijzigd door lollysticky : 29 december 2011 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Natuurlijk, maar de redenering 'oog om oog, tand om tand' dateert uit de Middeleeuwen.
Een inbreuk op de mensenrechten vergeld je niet door een andere erop te plegen. Er bestaan genoeg menswaardige alternatieven van straffen.
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Prijs houten planken voor een schavot: eveneens luttele euro's. Doodstraf is véél goedkoper dan gevangenen gedurende de rest van hun leven bewaren en eten te geven. Citaat:
Persoonlijk vind ik dat het UVRM en EVRM gewoon opgezegd dienen te worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
In het geval van zeer zware misdaden (waar doodstraf voor zou moeten gelden) is dit alles niet meer van tel. het enige wat dan nog telt is de maatschappij gewoon ontdoen van vuiligheid, die jij en andere zeveraars van mensenrechten nog steeds als "een medemens" beschouwen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ondanks de Turkije-, Marokko- en islamobsessie: Turkije is Turkije en België is België.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() U weet duidelijk geen snars af van wat beschaving inhoudt. Alle grote beschavingen kenden in het verleden de doodstraf. Het is overigens eerder typisch voor een aftakelende en stervende beschaving, dat ze zich steeds toleranter en decadenter gaat opstellen tov zware afwijkingen van haar stuttende ethische orde. Het Westen kent dit laatste zelfs niet meer. Laatst gewijzigd door -Jo- : 30 december 2011 om 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Criminelen leiden een luxeleven, bij wijze van spreken. Vergelijk het leven van een crimineel met een onschuldige dakloze die vaak dankzij het systeem op straat belandt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|