Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2012, 15:13   #1
Dexterecus
Burger

Dexterecus's schermafbeelding

Standaard Wonen

Misschien interessant om een draad te openen in verband met huisvesting en wonen?

Ik woon nog steeds thuis maar ben langzaamaan wat een het rondbrowsen om een eigen stek te hebben. Ik zou het liefst van al willen kopen omdat huren me toch wat overkomt als verspilling.

Ik heb ook enkele algeme vragen, bv, hoe zit dat als je een appartement koopt? Kan je dan na 20 jaar je appartement uitgezet worden als de eigenaar de grond wilt verkopen ofzo?

En hoeveel geef je ongeveer uit per maand als alleenstaande aan eten, drinken, verwarming, hobbies, ... Want er gaat toch een hele hap uit je maandelijks budget als je zo'n grote som leent.
Dexterecus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:21   #2
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dexterecus Bekijk bericht
Misschien interessant om een draad te openen in verband met huisvesting en wonen?

Ik woon nog steeds thuis maar ben langzaamaan wat een het rondbrowsen om een eigen stek te hebben. Ik zou het liefst van al willen kopen omdat huren me toch wat overkomt als verspilling.

Ik heb ook enkele algeme vragen, bv, hoe zit dat als je een appartement koopt? Kan je dan na 20 jaar je appartement uitgezet worden als de eigenaar de grond wilt verkopen ofzo?

En hoeveel geef je ongeveer uit per maand als alleenstaande aan eten, drinken, verwarming, hobbies, ... Want er gaat toch een hele hap uit je maandelijks budget als je zo'n grote som leent.
Ik denk dat dat bij iedereen verschillend is. Ik hou op het einde van de maand quasi niks over Maar buiten de maandelijkse rekeningen, heb ik ook nog mijn "sociale rekening" (cafébezoeken) en een auto, die niet op lucht rijdt.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:25   #3
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

onthou toch maar vooral dat indien je langer dan 3 jaar op 1 stek woont ... het over t algemeen interessanter is te kopen dan te huren ... op voorwaarde dat je je niet in t zak laat zetten met de aankoopprijs natuurlijk.

dus ... overal gaan kijken en de prijs gaan vragen van alles wat te koop komt in de buurten waar je zoekt...dat zo'n half jaar doen, zal je een expert maken ivm prijzen...vanaf dan weet je gewoon wanneer t goed zit...en dan vooral niet twijfelen aan jezelf, meteen beslissen, want de goeie gaan snel.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:26   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn advies ivm een appartement kopen: informeer eens bij een woonwinkel en een notaris. Een eerste consultatie bij een notaris is normaal gratis.

Wat het budget betreft, hangt dat inderdaad af van uw eigen bestedingspatroon.

En o ja, als je een lening zou aangaan, zorg er dan voor dat je per maand nooit meer moet terugbetalen dan 1/3 van uw inkomen. Zodat je effectief nog ruimte hebt voor andere kosten. Advies: bij uw bank.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 17 januari 2012 om 15:32.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:34   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
onthou toch maar vooral dat indien je langer dan 3 jaar op 1 stek woont ... het over t algemeen interessanter is te kopen dan te huren ... op voorwaarde dat je je niet in t zak laat zetten met de aankoopprijs natuurlijk.

dus ... overal gaan kijken en de prijs gaan vragen van alles wat te koop komt in de buurten waar je zoekt...dat zo'n half jaar doen, zal je een expert maken ivm prijzen...vanaf dan weet je gewoon wanneer t goed zit...en dan vooral niet twijfelen aan jezelf, meteen beslissen, want de goeie gaan snel.
En de appartementen waarvoor hij of zij interesse heeft, eerst ter plaatse gaan bekijken. Kwestie van te vermijden dat ge een kat in ne zak koopt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 17 januari 2012, 15:39   #6
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat je "medeeigenaar" wordt van de grond wanneer je een appartement koopt. Je kan er dus "niet uitgezet"worden.

Qua kosten: laat u niet opnaaien door de banken. Ze zouden leningen uitschrijven tot je uzelf in de armoede stort. Daar zijn er al genoeg voorbeelden van geweest in allerlei tvprogrammas. Let ook op voor variabele rentevoeten: vandaag lekker goedkoop, binnen drie jaar misschien de strop rond uw nek. Goed op de limieten van de rente letten.
Een gezonde verhouding is dat je ongeveer 1/3 betaalt aan uw lening/huur. Hoe meer je verdient, hoe groter dat aandeel mag zijn in verhouding.
Hoeveel je kosten zijn hangt veel af van je levensstijl: iemand die rookt, veel op café gaat, alle verplaatsingen met de auto doet, minstens twee keer per week chateaubriand wil eten, veel blablabla zal uiteraard veel meer geld uitgeven dan iemand die sterk op zijn kosten let, niet rookt, eens de fiets neemt, ook goedkopere dingen eet etc etc.
Wil je uw verwarming overal op 21°C of is 18°C ook al genoeg (en misschien volledig af in sommige kamers?)

Ikzelf verdien ongeveer evenveel als een maat van mij en we korten ongeveer evenveel af van onze lening. Maar ik spaar wel 500euro per maand en hij doet dat niet... Of als hij al eens 500 euro overheeft, geeft hij het onmiddelijk uit aan wat anders. Uw levensstijl zal er veel aan doen hoor.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 17:13   #7
Baka
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En de appartementen waarvoor hij of zij interesse heeft, eerst ter plaatse gaan bekijken. Kwestie van te vermijden dat ge een kat in ne zak koopt.
Maar neeuuh, gewoon boem knots tekenen en klaar ...
Baka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 20:25   #8
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ik denk dat je "medeeigenaar" wordt van de grond wanneer je een appartement koopt. Je kan er dus "niet uitgezet"worden.

Qua kosten: laat u niet opnaaien door de banken. Ze zouden leningen uitschrijven tot je uzelf in de armoede stort. Daar zijn er al genoeg voorbeelden van geweest in allerlei tvprogrammas. Let ook op voor variabele rentevoeten: vandaag lekker goedkoop, binnen drie jaar misschien de strop rond uw nek. Goed op de limieten van de rente letten.
Een gezonde verhouding is dat je ongeveer 1/3 betaalt aan uw lening/huur. Hoe meer je verdient, hoe groter dat aandeel mag zijn in verhouding.
Hoeveel je kosten zijn hangt veel af van je levensstijl: iemand die rookt, veel op café gaat, alle verplaatsingen met de auto doet, minstens twee keer per week chateaubriand wil eten, veel blablabla zal uiteraard veel meer geld uitgeven dan iemand die sterk op zijn kosten let, niet rookt, eens de fiets neemt, ook goedkopere dingen eet etc etc.
Wil je uw verwarming overal op 21°C of is 18°C ook al genoeg (en misschien volledig af in sommige kamers?)

Ikzelf verdien ongeveer evenveel als een maat van mij en we korten ongeveer evenveel af van onze lening. Maar ik spaar wel 500euro per maand en hij doet dat niet... Of als hij al eens 500 euro overheeft, geeft hij het onmiddelijk uit aan wat anders. Uw levensstijl zal er veel aan doen hoor.
Mede-eigenaar wordt je normaal niet.
Dat is opstalrecht of recht van opstal of zo iets.

Ik verwarm op hout. Omdat dit mij relatief weinig kost en ik redelijk ruim woon.
Woon je op een appartement, dan zit je vast aan al die kosten voor verwarmingen enzo. Ook heb je ook nog van die pipo's (conciërges) die de verwarming van maart tot januari uit zetten.

Ik denk er wel over om eventueel nog een pelletkachel bij te kopen vol automatisch, maar uiteraard moet ik eerst een bij iemand gaan zien, die zo iets heeft staan.
Oud 17 januari 2012, 20:27   #9
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baka Bekijk bericht
Voila, tijd winst.
De tijd die je daar aan verspilt, aan al dat zoeken, op die tijd heb je dat al lang terugverdient.

Volgens Warren Buffet toch.
Oud 17 januari 2012, 20:29   #10
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

ik zou nooit op een appartement willen wonen. Of tzou zo'n gigantisch penthouse moeten zijn, open langs alle kanten
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 20:29   #11
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe groter / duurder de woning hoe langer die termijn wel.
Een heel kleine woning koop je best op dag 1
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 20:33   #12
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou nooit op een appartement willen wonen. Of tzou zo'n gigantisch penthouse moeten zijn, open langs alle kanten
Pasop zo'n appartementsblok zou ik nog wel gewoon kunnen worden.
Oud 17 januari 2012, 20:44   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Via de syndicus hebt ge een aandeel in de gemeenschap, dus ook de grond en het gebouw.

Dus nee, ze kunnen je er niet uitzetten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 21:00   #14
Baka
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Via de syndicus hebt ge een aandeel in de gemeenschap, dus ook de grond en het gebouw.

Dus nee, ze kunnen je er niet uitzetten.
Zeer zeker wel als je je niet houdt aan de contractuele verplichtingen
Baka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 22:15   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baka Bekijk bericht
Ge zou er van verschieten hoeveel er dat zo doen, hoor. En dan achteraf vanalles vaststellen...
Oud 17 januari 2012, 22:27   #16
Biggles
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik zou heel graag op een appartement wonen.
Een duplex met grote open ramen , met veel lichtinval. Met een dubbele garage ( voor de auto van de echtgenote ),en nog een staanplaats buiten.

Al het comfort dat je je kan bedenken in een eigen huis. Maar zonder de last van die tuin. Voor- en/of achtertuin.
Als dat appartement met zicht naar zee of zicht naar stadspark is ( ter vervanging van die tuin) is het echte luxe.

Laatst gewijzigd door Biggles : 17 januari 2012 om 22:28.
Biggles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 22:48   #17
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Biggles Bekijk bericht
Een duplex met grote open ramen , met veel lichtinval. Met een dubbele garage ( voor de auto van de echtgenote ),en nog een staanplaats buiten.

Al het comfort dat je je kan bedenken in een eigen huis. Maar zonder de last van die tuin. Voor- en/of achtertuin.
Als dat appartement met zicht naar zee of zicht naar stadspark is ( ter vervanging van die tuin) is het echte luxe.
Als ik kon, zou ik hier alle ramen juist dichtmetsen
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 23:04   #18
Albrecht
Banneling

Standaard

Mijn ideale woonst zou een knus en gezellig huisje zijn, Arts & Crafts-achtig, op wandelafstand van een treinhalte, in een rustig dorpje waar er nog een boer actief is.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 23:10   #19
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Biggles Bekijk bericht

En geen buren en nog een garage voor de tweede wagen.
Oud 17 januari 2012, 23:51   #20
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
in een rustig dorpje

overbevolking
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be