![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste,
Ik zou uw vraag graag beantwoorden, maar ik zie dat u een banneling bent en dus niet meer kunt inloggen. Ik zal het antwoord dus schuldig moeten blijven... ![]() De meerderheid van de wiskundigen, filosofen, wetenschappers, kunstenaars in de geschiedenis zijn religieus. Zijn die allemaal dom? Het probleem is dat de moderne mens alles wil be-grijpen, be-vatten, be-heersen. Religie en spiritualiteit gaan over de overgave aan de mysterieuze, onbeheersbare kant van het leven. Met vriendelijke groet, Kallikles
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben dus duidelijk geen moderne mens... Ik wil niet alles beheersen, begrijpen en bevatten. En als je het hebt over de mysterieuze, onbeheersbare kant van het leven, heb ik niets spiritueels nodig (tenzij alcohol, dat helpt). Want het mysterieuze en onbeheersbare zijn vooral te vinden in gevoelens.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Blanco's op fantastische wijze invullen heeft uiteraard niets te zien met bevatten, beheersen, begrijpen ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoelt ge?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Religie (met z'n riten) is toch begrijpen, beheersen, bevatten, ... De religieuze mens heeft of moet voor alles een verklaring hebben, de moderne mens weet zo goed als niets, is zoekend maar moet niet per se beheersen, bevatten, ... die haalt z'n eigen theorieën onderuit en gaat op zoek naar nieuwe en ondertussen wordt iets niet begrepen, beheerst, bevat, ...
De moderne mens weet niet wat een gebeurtenis is en gaat op onderzoek met de kans het nooit te weten. De religieuze mens zie een mirakel dankzij zijn god. Voila : bevat, begrepen en beheerst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wel, 1) spirituele zaken zijn haast per definitie gevoelszaken. Zelfs pogingen om geloofskwesties te rationaliseren en in dogmas op te schrijven kunnen dat niet verbloemen.
en 2) mensen nemen zaken over het algemeen pas als waar en begrepen aan als ze dat zo aanvoelen, wat een stap verder is dan alleen maar 'weten'. De fameuze 'aha-erlebnis' is daar een typisch voorbeeld van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zeg toch nieverans dat zo niet zou kunnen zijn? 'k Zeg alleen dat ik geen spirituele dingen nodig heb daarvoor, behalve eventueel alcohol.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() Als men ervoor uitkwam dat god niet bestond kwam men op de brandstapel terecht. Dus natuurlijk waren de meeste slimme mensen 'religieus'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |