Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2012, 16:56   #1
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard passen de federalen de regels van hun spel aan...

dan past Bourgeois de regels van zijn spel aan. Geniale zet van Bourgeois, en ik vraag mij af hoe de andere partijen gaan reageren op zijn voorstel. Gezien het van een minister komt, vermoed ik dat de meerderheid dit steunt in de vlareg

Citaat:
Niet-benoemde burgemeesters binnenkort geen kandidaat meer?De Randdinsdag 20 maart 2012, 11u35© brusselnieuws.beVolgens het nieuwe Vlaamse gemeentedecreet, dat vanaf dinsdag gestemd kan worden, kunnen niet-benoemde burgemeesters slechts een keer meer voorgedragen worden. Dat heeft vooral gevolgen voor de faciliteitengemeenten. .
Bourgeois wil dat niet-benoemde burgemeesters niet meer voorgedragen mogen worden
..Dinsdag staat de wijziging van het gemeentedecreet op het programma van de Commissie Bestuurszaken van het Vlaams Parlement. Het ontwerp, afkomstig van Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA), voorziet allerlei veranderingen in de bestuursstructuur van gemeenten. Opvallende wijziging: het verbod om een niet-benoemde kandidaat-burgemeester opnieuw voor te dragen.

Dat heeft vooral gevolgen voor de drie niet-benoemde burgemeesters uit Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem. Zij zijn niet benoemd omdat ze in 2006 oproepingsbrieven voor de verkiezingen in het Frans verstuurden. Zij zullen in de toekomst per legislatuur dus slechts een keer meer voorgedragen kunnen worden, "tenzij op basis van nieuwe feiten of gegevens." Worden zij dus na de verkiezingen opnieuw niet benoemd, dan kunnen ze geen kandidaat-burgemeester meer zijn en kunnen ze ook niet in die hoedanigheid naar de Raad van State trekken om toch benoemd te worden, schrijft het weekblad Le Vif.

B-H-V-akkoord
Eerder verklaarde FDF-voorzitter Olivier Maingain dat zijn partij ook in 2012 Franstalige oproepingsbrieven zou versturen in de Rand. De partij voelde zich daarbij gesterkt door minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH), die zei dat de federale wetgeving voorrang had op regionale omzendbrieven, zoals de omzendbrief-Peeters, die bepaalt dat Franstalige inwoners in de Rand telkens opnieuw moeten aanvragen officiële documenten in het Frans te krijgen. Voordien gebeurde dat automatisch na een eenmalige aanvraag.

“Burgemeesters die de wet overtreden, zullen niet (her)benoemd worden en dat weten ze zeer goed,” zei Bourgeois toen. Met het nieuwe decreet zullen ze dus hun kandidatuur niet meer kunnen stellen.

Het decreet komt er na het nieuwe B-H-V-akkoord van de regering-Di Rupo, dat voorziet dat een burgemeester die niet benoemd is, zijn gram kan proberen te halen in de tweetalige kamer van de Raad van State, in plaats van de eentalig Nederlandstalige.
Laat die balorige burgemeesters nu maar staan schilderen bij de tweetalige kamer van de raad van staten
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 17:22   #2
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
dan past Bourgeois de regels van zijn spel aan. Geniale zet van Bourgeois, en ik vraag mij af hoe de andere partijen gaan reageren op zijn voorstel. Gezien het van een minister komt, vermoed ik dat de meerderheid dit steunt in de vlareg

Laat die balorige burgemeesters nu maar staan schilderen bij de tweetalige kamer van de raad van staten
Tijd om kleur te bekennen Meneer Peeters.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 17:59   #3
vrijevlaming
Banneling

Standaard

dit gaat nog leutig worden. Al die hervormingen van de justitie op maat van de franstaligen, allemaal voor niets
Oud 20 maart 2012, 18:02   #4
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Nu maar hopen dat het ook wordt goedgekeurd. Je weet nooit met tjeven en sossen in een coalitie. De kans is groot dat ze door de knieën gaan en het zullen wegstemmen om "De frederale werking niet te boycotten" of whatever...
Oud 20 maart 2012, 19:40   #5
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Lijkt me een goed antwoord op de truken van de franstaligen! Inderdaad hopen dat het erdoor komt.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 21:38   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Nu maar hopen dat het ook wordt goedgekeurd. Je weet nooit met tjeven en sossen in een coalitie. De kans is groot dat ze door de knieën gaan en het zullen wegstemmen om "De frederale werking niet te boycotten" of whatever...
Dat mogen ze gerust. We zullen dan meteen zien wat de weerslag is op de populariteit van Kris Peeters als al op voorhand blijkt dat Vlaams zijn alleen maar goed is voor de verkiezingen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 21:42   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geert Bourgeois is advocaat. Ik zou graag zijn decreet eens lezen. Ik denk dat het onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan.

Als de burgemeesters echt "balorig" zijn en de feiten zijn ernstig genoeg bestaat nu reeds voldoende wetgeving om hen uit hun rechten te zetten. Dan kunnen ze sowieso geen kandidaat zijn voor een politiek mandaat.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 21:45   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Geert Bourgeois maakt deel uit van de Vlaamse regering en het is een voorstel van een decreet dat onder zijn bevoegdheid valt. Als de Vlaamse regering hiervoor geen meerderheid levert kan hij natuurlijk aankloppen bij LDD en het Vlaams Belang.

Het heeft dus totaal niets met hopen te maken.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 20 maart 2012 om 21:46.
Oud 20 maart 2012, 22:05   #9
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Geert Bourgeois is advocaat. Ik zou graag zijn decreet eens lezen. Ik denk dat het onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan.

Als de burgemeesters echt "balorig" zijn en de feiten zijn ernstig genoeg bestaat nu reeds voldoende wetgeving om hen uit hun rechten te zetten. Dan kunnen ze sowieso geen kandidaat zijn voor een politiek mandaat.

Vooreerst toch nog even herhalen dat “niet-benoemde burgemeesters” niet bestaan, : iemand is pas burgemeester wanneer hij als burgemeester is benoemd en de eed heeft afgelegd. Zolang dat niet is gebeurd is men eenvoudigweg geen burgemeester. Nu, als we willen aannemen dat iedereen die geen burgemeester is een “niet-benoemde burgemeester” kan genoemd worden, dan bent u allen evenzeer “niet-benoemde burgemeesters”. Proficiat !

Ik heb het voorstel tot decreet van Geert Bourgeois niet gelezen, maar ik zie niet in waarom dit “onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan”. Mij lijkt het perfect mogelijk en zelfs makkelijk om een tekst op te stellen waarbij de kandidaat wiens voordracht als burgemeester werd geweigerd geen tweede maal mag worden voorgedragen. Met welke wet zou zoiets in tegenspraak zijn volgens u ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 07:16   #10
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Met welke wet zou zoiets in tegenspraak zijn volgens u ?
geen enkele. Zo slim zullen ze wel zijn

Ik word trouwens ziek over dat gejammer over die drie balorige kandidaat-burgemeesters. Er zijn ZES faciliteitengemeenten in de rand. Drie ervan hebben al lang een burgemeester, gewoon omdat die wél de wet volgde. Die drie overtredens moeten dus niet neuten, dat ze de wet volgen en ze zullen wel benoemd geraken hoor.
Oud 21 maart 2012, 10:44   #11
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Ooh Feestje
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 11:03   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooreerst toch nog even herhalen dat “niet-benoemde burgemeesters” niet bestaan, : iemand is pas burgemeester wanneer hij als burgemeester is benoemd en de eed heeft afgelegd. Zolang dat niet is gebeurd is men eenvoudigweg geen burgemeester. Nu, als we willen aannemen dat iedereen die geen burgemeester is een “niet-benoemde burgemeester” kan genoemd worden, dan bent u allen evenzeer “niet-benoemde burgemeesters”. Proficiat !
Niet benoemde burgemeester is gewoon kort voor voorgedragen-niet benoemde burgemeester. Ik ben geen niet benoemde burgemeester omdat ik ook nooit ben voorgedragen. Ik hoop dat U deze taalles ten harte neemt. Waar U op doelt is een schijnburgemeester, een kinderburgemeester, een burgemeester van carnaval, een gespeelde burgemeester, een wannabe burgemeester, een kandidaat burgemeester, etc.

Citaat:
Ik heb het voorstel tot decreet van Geert Bourgeois niet gelezen, maar ik zie niet in waarom dit “onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan”. Mij lijkt het perfect mogelijk en zelfs makkelijk om een tekst op te stellen waarbij de kandidaat wiens voordracht als burgemeester werd geweigerd geen tweede maal mag worden voorgedragen. Met welke wet zou zoiets in tegenspraak zijn volgens u ?
Dit is momenteel al perfect mogelijk als de misdaad ernstig genoeg is om de persoon in kwestie uit zijn rechten te zetten. Wat Geert Bourgeois beoogt is een maatregel om een bepaald politiek streven buiten spel te zetten. Dit is de laatste keer gebeurd in ons land na WO II.

Dit is een inbreuk op het recht op openbaar leven beschreven in alle mensenrechtverdragen. Om iemand uit deze rechten te zetten moet er eerst een veroordeling komen.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 21 maart 2012 om 11:07.
Oud 21 maart 2012, 11:18   #13
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een inbreuk op het recht op openbaar leven beschreven in alle mensenrechtverdragen. Om iemand uit deze rechten te zetten moet er eerst een veroordeling komen.
allemaal onzin.

Iedereen behoudt zijn recht om op te komen voor de verkiezingen, en om zich te laten voordragen als burgemeester. Niets afnemen van rechten dus.

Iedereen moet zich echter wel aan de regels houden en moet er de gevolgen van dragen als ze dat niet doen.

Wat bourgeois doet is gewoon reageren op de daad van agressie vanuit de federalen. En gelijk heeft ie.
Oud 21 maart 2012, 13:31   #14
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Dit gaat nog tof worden, steunt CD&V niet = problemen in de Vlaamse reg
wel = problemen in de federale
Oud 21 maart 2012, 13:41   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
allemaal onzin.

Iedereen behoudt zijn recht om op te komen voor de verkiezingen, en om zich te laten voordragen als burgemeester. Niets afnemen van rechten dus.

Iedereen moet zich echter wel aan de regels houden en moet er de gevolgen van dragen als ze dat niet doen.

Wat bourgeois doet is gewoon reageren op de daad van agressie vanuit de federalen. En gelijk heeft ie.
Daarom dat ik uitkijk naar het decreet van Geert Bourgeois. Dat recht zou volgens hem niet meer gelden voor iemand die reeds voorgedragen is geweest en niet benoemd is. Bovendien is er er nog altijd de scheiding der machten. De gerechtelijke macht bezit wel degelijk de mogelijkheid om zich uit te spreken om iemand uit zijn rechten te ontzetten. Geert Bourgeois vertegenwoordigt de politieke macht, niet de gerechtelijke.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 21 maart 2012 om 13:43.
Oud 21 maart 2012, 14:59   #16
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik uitkijk naar het decreet van Geert Bourgeois. Dat recht zou volgens hem niet meer gelden voor iemand die reeds voorgedragen is geweest en niet benoemd is. Bovendien is er er nog altijd de scheiding der machten. De gerechtelijke macht bezit wel degelijk de mogelijkheid om zich uit te spreken om iemand uit zijn rechten te ontzetten. Geert Bourgeois vertegenwoordigt de politieke macht, niet de gerechtelijke.
Zeg, het recht om voorgedragen te worden als burgemeester staat niet in de grondwet, he. De modaliteiten en voorwaarden daarvoor zijn geregeld in het gemeentedecreet (als bevoegdheid van de Gewesten), en dat gemeentedecreet wordt nu aangepast.

Geen hyperventilatie over burgerrechten is nodig.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 15:26   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@Nyquist

De ratificatie van de mensenrechten is wel degelijk opgenomen in de grondwet en de decreten mogen hier geen inbreuk op plegen.

Oud 21 maart 2012, 15:41   #18
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ratificatie van de mensenrechten is wel degelijk opgenomen in de grondwet en de decreten mogen hier geen inbreuk op plegen.
Is burgemeester worden een mensenrecht? Beetje perspectief aub.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 19:38   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Burgemeesters moeten, zoals zovele andere beroepen, ter orde kunnen geroepen worden, zowel op gerechtelijk vlak, als op disciplinair vlak.

Als een burgemeester weigert een huwelijk af te sluiten, dan is zoiets niet strafbaar voor een rechtbank.
Als een burgemeester weigert de nodige papieren voor de begroting te tekenen of te publiceren, dan is zoiets niet strafbaar voor een rechtbank.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 19:42   #20
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan de particratie dan nog die staatshervorming steunen als de "Vlaamse" (sic) regering de burgemeesters van de rand op straat zet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be