![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Welke concrete strategie (dus niet de bruistablet-analogie van Bart De Wever) moeten we volgen om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen?
|
|
#2 |
|
|
Milities vormen, vooraanstaande politici uitschakelen, bommen leggen
Nee, kweenie, Tschecho-slowaakse manier?
|
|
#3 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
We moeten het zonder geweld proberen. staatshervorming na staatshervorming. Als het eens tot een confederatie zou kunnen komen, staan we al goed ver. Dan is de kogel door de kerk. We moeten de Walen overtuigen dat ook zei er beter van worden. Desnoods met genoeg fabeltjes hun overtuigen om zover te gaan. En koppig zijn. Onze eigen Vlaamse wil opleggen met zaken waar zij niet mee akkoord zijn, zoals zij met ons doen. bv: verkeerswet naar Vlaamse normen aanpassen. Het parlementair gebouw zal te klein, maar duidelijk zijn: ofwel dansen naar onze pijpen, ofwel splitsen die handel. En zo komen we er wel. |
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Bij de onafhankelijkheid van Tschechie en Slovakije was er geen sprake van een burgeroorlog. Deze scheiding is een voorbeeld voor België.
|
|
|
|
#5 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
#6 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
de splitsing van tshechoslovakije staat zeer duidelijk uitgelegd in het boek "project Vlaamse staat" van Gerolf Annemans, Luc Van Nieuwenhuyzen en Karim Van Overmeire. De moeite waard om te lezen.
|
|
|
|
#7 | ||
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Citaat:
Bovendien was er een duidelijke afbakening van beider territoria, waarbij het probleem Brussel en de twee enclaves Komen en Voeren niet van toepassing waren op de Tsjechoslowaakse situatie. |
||
|
|
|
|
#8 | |
|
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Minister-President
|
We kunnen misschien eens in het buitenland inspiratie opdoen, en alvast Vlaanderen op de wereldkaart zetten en een brede steun zoeken zowel intern maatschappijlijk, als extern diplomatiek.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
|
|
|
#10 | ||
|
|
Citaat:
Ik heb het over een hooggeplaatste profitariaat.
|
|
|
#11 | ||
|
|
Citaat:
Zo kan je even goed aanhalen dat de parallel wel heel goed gelijk liep:
Natuurlijk zijn er verschillen, maar geef dan eens een scheidingsscenario dat dichter in de buurt ligt? Alleszins heb je wel gelijk dat België Tsjechoslowakije niet is. Er automatisch van uit gaan dat het vanzelf zal gaan en in onze luie zetel gaan liggen, is niet genoeg. Dus het automatisme van de Tsjechoslowaakse splitsing is leuk, maar bedenk toch al maar een plan B. We zullen het waarschijnlijk nodig hebben.
|
|
|
#12 | |
|
|
Citaat:
Het verbaast me dat idioten als Bruno nog niet met explosieven rond hun middel en gedrapeerd in een Vlaamse leeuwenvlag aanslagen hebben gepleegd om ons te compromiteren (waarschijnlijk omdat de belgicisten dan te snel allemaal uitgestorven zijn
|
|
|
#13 | |
|
|
Citaat:
Ik huiver wel bij de gedachte dat de Vlaamse beweging geen enkele verstandige visie heeft ontwikkeld om steun in het buitenland te krijgen, tenzij vlagjes gaan zwaaien, of verbroederen met onmachtige regio's die nog niet half zo veel kunnen doen als Vlaanderen.
|
|
|
#14 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
||
|
|
|
|
#15 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Voor een splising hebben we in eigen huis zelfs een case-study. De provincie Brabant werd bij het einde van de unitaire staat België ook opgesplitst. Er is gewoon wat politieke wil voor nodig.
Een land splitsen is niet zo heel moeilijk. Alleen is België in verschillende opzichten helemaal geen gewoon land. Zoals eerder aangehaald zijn er eerst en vooral Komen & Voeren. Desnoods kunnen die dan als enclaves alla Baarle-Hertog blijven bestaan. Het grootste en in mijn ogen trouwens enige probleem om België te splitsen is Brussel. Wat gebeurd daarmee? Bij Vlaanderen? met of zonder faciliteiten? Bij Wallonië? Als enclave of ook de zuidrand opgeven? Een Stadsstaat onder EU bewind?
|
|
#16 |
|
Gouverneur
|
Even concreet, hoe Belgie splitsen? Volgens mij moet in eerste instantie geweld als middel uitgesloten worden. We hebben het stempotlood, en dit is op zich een zeer machtig wapen. Het politiek splitsen van de laatste restjes België is niet zo moeilijk. Dé knelpunten zijn wel: Brussel en de randgebieden. Mijn mening over Brussel is dat er een referendum moet gehouden worden onder de Brusselaars (dus óok de inwoners van 'Brussel-rand', zijn het niet de franstaligen die Brussel telkens wilden uitbreiden om daarna te verfransen?) Hieruit zal moeten blijken of de Brusselaars liever bij het economisch welvarede Vlaanderen zal willen horen, bij Wallonië (dat een economisch blok aan hun been zal zijn), liever onafhankelijk blijft (in feite zou ik dat laatste gewoon weglaten uit het referendum, om de kans te vergroten dat ze voor VLaanderen kiezen
De randgebieden mogen desnoods met harde actie volledig vervlaamsd worden. Het is verfranst en moet nu terug "vervlaamst" worden.
|
|
#17 |
|
Minister-President
|
Uw tweede paragraaf toont nog eens het verschil tussen Vlaams-nationalisme en Vlaams-etnocentrisme.
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#19 |
|
Gouverneur
|
Ik zou het graag w�*llen vervlaamsen op de manier dat het verfranst werd.. Maar dat is het probleem nu net. Het systeem werkt niet in twee richtingen. Toen Leuven verfranst was, hebben ze de Waalse studenten ook met "geweld" moeten buiten forceren. Frans, zo ziet men toch aan de taalgrens, staat sterker dan het Nederlands. Dit omdat het nu éénmaal een belangrijkere taal is, en omdat het ook (volgens veel mensen) makkelijker aan te leren is dan het Nederlands.
De franssprekenden in de verfransende Vlaamse gemeentes gaan heus niet zómaar van taal veranderen.
|
|
#20 |
|
Partijlid
|
Pleit je voor etnische zuivering?
|
|
|