Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2011, 15:04   #1
JusticeForAll
Vreemdeling

Standaard Gender-neutrale kleuterschool in Zweden

Citaat:
A preschool in Sweden wants to eliminate gender bias by referring to children as “friends,” instead of girls and boys, and avoiding gender-specific pronouns such as “him” or “her.”
At the taxpayer-funded “Egalia” preschool in Stockholm, which opened last year for children ages 1-6, boys and girls play together with a toy kitchen, which is located next to the Lego bricks, the Associated Press reports.

They read books featuring gay and lesbian couples, single parents and adopted children, instead of fairy tales such as “Cinderella” or “Snow White,” which are rife with gender stereotypes.
School staff try to avoid masculine and feminine references in their speech, for example by not using the Swedish pronouns “han” or “hon” for him or her, and instead using the genderless word “hen,” which doesn’t formally exist in the Swedish language.

"Society expects girls to be girlie, nice and pretty and boys to be manly, rough and outgoing," teacher Jenny Johnsson told the AP. "Egalia gives them a fantastic opportunity to be whoever they want to be."

A 2010 report by the World Economic Forum on the global gender gap found that Sweden and three other Nordic countries lead the world when it comes to gender equality. Sweden is also considered a pioneer in legalizing gay and lesbian partnerships.

A Canadian couple recently drew international attention for their decision to try and raise a genderless baby by not telling anyone whether their child is a boy or girl.
When Storm was born, the couple from Toronto told friends and family that they had decided not to share the baby’s sex.

“When the baby comes out, even the people who love you the most and know you so intimately, the first question they ask is, ‘Is it a girl or a boy?’” mother Kathy Witterick explained to the Toronto Star. “If you really want to get to know someone, you don’t ask what’s between their legs.”

Storm’s brothers Jazz, 5, and Kio, 2, choose their own clothes and hairstyles. Jazz prefers to wear his hair long and in three braids, and his favorite color is pink.
http://globalpublicsquare.blogs.cnn....ool-in-sweden/

Ook: http://www.thelocal.se/20232/20090623/

Krankzinnig.
JusticeForAll is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 15:16   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De politiek correcte kerk, gaat de realiteit van het geslacht nu ook al gaan verdringen ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 15:20   #3
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De politiek correcte kerk, gaat de realiteit van het geslacht nu ook al gaan verdringen ...
welke realiteit van het geslacht? dat vrouwen emotioneel en zorgend etc zijn en mannen rationeel ofzo?
het wordt dringend tijd dat de maatschappij mensen beoordeelt op hun eigen individuele identiteit en niet op basis van vermeende kenmerken omdat ze nu eenmaal tot een bepaalde groep behoren...
1010 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 15:21   #4
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1010 Bekijk bericht
welke realiteit van het geslacht? dat vrouwen emotioneel en zorgend etc zijn en mannen rationeel ofzo?
het wordt dringend tijd dat de maatschappij mensen beoordeelt op hun eigen individuele identiteit en niet op basis van vermeende kenmerken omdat ze nu eenmaal tot een bepaalde groep behoren...
waarom?
Oud 22 augustus 2011, 15:25   #5
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Zelfs de smurfenmaatschappij is minder egalitair dan dat...
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 15:29   #6
JusticeForAll
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Zelfs de smurfenmaatschappij is minder egalitair dan dat...
JusticeForAll is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 15:58   #7
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
waarom?
ben je nu serieus??
allez dan, een fictief voorbeeld:

fieseler is een vlaamsblokker. alle vlaamsblokker zijn dikke egoistische klootzakken die alleen maar aan hun eigen portefeuille kunnen denken op voorwaarde dat die niet verder ligt dan hun neus. fieseler is dus een dikke egoistische klootzak die alleen maar aan zijn eigen portefeuille kan denken op voorwaarde dat die niet verder ligt dan zijn neus.

ah ja, want ik mag fieseler beoordelen op vermeende kenmerken van de groep waartoe ie behoort...
Oud 22 augustus 2011, 16:07   #8
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Een vrij belachelijk initiatief, eerlijk gezegd. Echter, ze hebben wel een punt als ze zeggen dat veel kinderverhalen/kinderfilms gestereotypeerd zijn. Maar dat zien we evengoed in verhalen of films voor volwassenen.
Oud 22 augustus 2011, 16:21   #9
ahuramazda
Provinciaal Statenlid

ahuramazda's schermafbeelding

Standaard

Kan het kwaad?

Ik bedoel maar.. waarom u druk maken over iets wat weinig tot geen invloed zal hebben behalve misschien wat minder stereotypering?

Het zal in elk geval het hokjes-denken niet stimuleren.

- F. Nietzsche

Laatst gewijzigd door ahuramazda : 22 augustus 2011 om 16:22.
ahuramazda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 16:21   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik sta open voor experimentele veranderingen in de manier van sociale interactie, maar 'k moet zeggen dat ik hier toch ook eerder negatief tegenover sta.

Maar 'k ben wel curieus naar een meer substantiëlere verdediging hiervan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 17:30   #11
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Infantiel initiatief dat alleen maar afkomstig kan zijn uit de koker van een stelletje doorgedraaide cultureel-marxisten met een teveel aan subsidie en een tekort aan gevoel voor realiteit.
Oud 22 augustus 2011, 17:40   #12
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik begrijp waar men naar toe wil, maar geslachtsgebonden woorden vermijden is net ietsjes te veel van het goede.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 22 augustus 2011 om 17:40.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 18:03   #13
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik begrijp waar men naar toe wil, maar geslachtsgebonden woorden vermijden is net ietsjes te veel van het goede.
Met geslachtsgebonden woorden vermijden, is het begonnen. Met deze "gender-neutrale" (het woord alleen al) kleuterschool is door de cultureel-marxisten de volgende stap op weg naar hun ziekelijke utopie gezet. Men kan volgens hen immers niet vroeg genoeg beginnen met het indoctrineren en inlepelen van de meest waanzinnige tegennatuurlijke dingen om uiteindelijk modelmensen voor de door hen beoogde maatschappij te bekomen.

Ik heb met die arme kinderen te doen. De klap zal hard voor die kinderen zijn zodra ze vroeg of laat de beschermde omgeving van die kleuterschool verlaten en onvermijdelijk met de realiteit van alledag geconfronteerd worden.
Oud 22 augustus 2011, 21:10   #14
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1010 Bekijk bericht
ben je nu serieus??
allez dan, een fictief voorbeeld:

fieseler is een vlaamsblokker. alle vlaamsblokker zijn dikke egoistische klootzakken die alleen maar aan hun eigen portefeuille kunnen denken op voorwaarde dat die niet verder ligt dan hun neus. fieseler is dus een dikke egoistische klootzak die alleen maar aan zijn eigen portefeuille kan denken op voorwaarde dat die niet verder ligt dan zijn neus.

ah ja, want ik mag fieseler beoordelen op vermeende kenmerken van de groep waartoe ie behoort...
U maakt hier twee fouten.
fout 1: U vergist zich als u denkt mij niet te mogen afrekenen op de groep waarbij ik uit eigen beweging en in volle tegenwoordigheid van geest heb besloten te behoren. Ik ben fier om VB'er genoemd te worden.Als VB'er sta ik voor woord, eer, trouw, familie, volk, werk en solidariteit.
fout 2: De karikatuur die u hier neerzet is eerder van toepassing op de gemiddelde linkiewinkie die uit luiheid wil profiteren van het zweet van de hardwerkende Vlaming (het is deze laatste die in aanmerking komt om als VB'er te worden neergezet).

Dus on topic: een man is gelijkwaardig aan de vrouw. Een man is echter geen vrouw. Enkel in de meest extreme van de pot gerukte regimes zoals de moorddadige volksrepubliek China van Mao heeft men geprobeerd om man en vrouw hetzelfde te maken.
Neen! Leve de electriciteit van de sublimatie van het verschil tussen man en vrouw. Leve de romantiek, leve de spanning, leve het leven....
Oud 22 augustus 2011, 21:13   #15
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Infantiel initiatief dat alleen maar afkomstig kan zijn uit de koker van een stelletje doorgedraaide cultureel-marxisten met een teveel aan subsidie en een tekort aan gevoel voor realiteit.
2!
Oud 22 augustus 2011, 21:32   #16
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

ze zullen daar rap doorhebben dat hun project één grote sof zal worden. Diegenen die met een kartonnen buis soldaatje spelen zijn de jongens. Diegenen die kartonnen buis kleertjes aandoen en nursen, zijn de meisjes.
Oud 23 augustus 2011, 05:40   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Een schitterend initiatief. Ik ben alvast erg benieuwd naar de resultaten van dit experiment.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 06:36   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik van nature genderneutrale woorden zonder dat ik het in de kakschool aanleerde.
Tegen mijn vrouw zeg ik spontaan:"Mens, zeur niet! Kind, laat mijn kop gerust! Rot op, mormel!"
Oud 23 augustus 2011, 07:42   #19
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Die kinderen zullen er wellicht geen trauma aan overhouden, maar het blijft een idioot initiatief. Als je kinderen wil leren omgaan met diversiteit, doe je dat niet door die diversiteit te ontkennen. Hier probeert men echter een stuk van de realiteit weg te nemen. Dat is principieel fout.

Ik ga ervan uit dat in het Zweeds de woorden geen grammaticaal geslacht hebben (i.t.t. Nederlands, Frans, Duits), anders zijn daarbovenop nog eens bezig met die kinderen verkeerd taalgebruik aan te leren. Hij, zij, het. Daar hoef je geen seksistisch complot achter te zoeken. Deal with it.

In mijn kindertijd had je tenminste Ome Willem die zei "Jongen, jij mag ook met de poppen spelen, en meisje, jij mag ook aan de haren van de jongens trekken". Zo hoort het
Oud 23 augustus 2011, 08:20   #20
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
U maakt hier twee fouten.
fout 1: U vergist zich als u denkt mij niet te mogen afrekenen op de groep waarbij ik uit eigen beweging en in volle tegenwoordigheid van geest heb besloten te behoren. Ik ben fier om VB'er genoemd te worden.Als VB'er sta ik voor woord, eer, trouw, familie, volk, werk en solidariteit.
fout 2: De karikatuur die u hier neerzet is eerder van toepassing op de gemiddelde linkiewinkie die uit luiheid wil profiteren van het zweet van de hardwerkende Vlaming (het is deze laatste die in aanmerking komt om als VB'er te worden neergezet).

Dus on topic: een man is gelijkwaardig aan de vrouw. Een man is echter geen vrouw. Enkel in de meest extreme van de pot gerukte regimes zoals de moorddadige volksrepubliek China van Mao heeft men geprobeerd om man en vrouw hetzelfde te maken.
Neen! Leve de electriciteit van de sublimatie van het verschil tussen man en vrouw. Leve de romantiek, leve de spanning, leve het leven....
en hier maakt u een aantal fouten

ten eerste: natuurlijk mag ik u afrekenen op het behoren tot een groep waar u zelf heeft gekozen toe te behoren. wat ik echter niet mag doen, is een karikatuur maken van die groep en u alle eigenschappen van die karikatuur toe dichten. u mag dan wel zelf (enkel goede) eigenschappen aan uw groep (vlaamsblokker staan voor "woord, eer, trouw, familie, volk, werk en solidariteit") toekennen en die dan ook direct naar uw eigen identiteit transponeren, maar zo werkt de werkelijkheid helaas niet...

ten tweede: zoals u zelf aanhaalt, heeft u zelf gekozen om bij die groep te horen. mannen of vrouwen kiezen (in de regel) er niet zelf voor om bij de groep "mannen" of bij de groep "vrouwen" te horen. een man/jongen die dolgraag kleuterleider wil worden is er hoegenaamd niet bij gebaat om telkens weer te horen dat dat toch niets is voor mannen...

uw "fout twee" is neem ik aan een poging tot humor. bij deze dan een droge: ha...

maar om helemaal on topic te gaan: een man is natuurlijk gelijkwaardig aan een vrouw. stellen dat een "man" geen "vrouw" is, is natuurlijk ook een waarheid als een koe. maar stellen dat een "man" een "man" is en een "vrouw" een "vrouw" (dus dat iedere man/vrouw de "mannelijke/vrouwelijke" eigenschappen heeft en een man/vrouw die die niet zo uitgesproken heeft als een "halve man" beschouwen) is gigantisch fout en een van de drama's van onze maatschappij omdat er zo heel veel talent wordt weggegooid...

het blijft fout om te blijven focussen op het verschil tussen mannen en vrouwen, net als het fout is om te blijven focussen op de gelijkenissen tussen mannen en vrouwen.

Waar het om draait is dat elk individu anders en in een ideale wereld geef je elk individu zo gelijk mogelijke kansen. en dat doe je niet door iemand in een groep te stoppen en zeggen: jij hoort bij die groep en dus verwachten we dat je je zo gedraagt...

Laatst gewijzigd door 1010 : 23 augustus 2011 om 08:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be