![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met pinksteren daalt de heilige geest op ons neder dat God Mens geworden is en dat de Mens uitgenodigd wordt ook God te zijn in harriechristus en de microwezentjes.
Voorwaar ik zeg U: Gods Rijk is in de microkosmos en de Hemel is in de Mens zelf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liever de heilige geest dan regen, hagel of sneeuw.
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maw, we kunnen ons enstig vragen stellen over het waarheidsgehalte van al deze verhalen. Laatst gewijzigd door system : 27 mei 2012 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van de ‘manifestatie van de Heilige Geest’ naar de ‘verschijningen van Maria’ is niet zo’ grote stap.
Ik las gisteren in een krant dat paus Benedictus, een handleiding heeft opgesteld voor de bisschoppen wanneer zijn een melding krijgen van een Mariaverschijning. Zo staat er in dat ‘Maria geen mails’verstuurt‘ . Als dus iemand afkomt met het verhaal dat hij een mail van Maria heeft gekregen, dan wordt deze zogenaamde manifestatie van Maria onverbidderlijk in de vuilbak gekieperd (ik vraag me af waarom, vermits het een koud kunstje zou zijn voor de Moeder Gods een mail te versturen). Maar soit. En zo zijn er nog een paar richtlijnen. Maar de pauselijke richtlijn die ik van een onvoorstelbare kerkelijk eigenwaan vind, is deze die het principe stelt dat ‘de boodschap van Maria niet strijdig zijn met de geloofsleer’. Dat slaat alles. Nu moet Maria zich aanpassen aan de richtlijnen van de Kerk, maar de Kerk zich niet aan de eventuele boodschappen van de Moeder Gods. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 mei 2012 om 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pinksteren is doodeenvoudig de "verchristelijking" van het Joodse Shavuot. Maar met dat verschil dat in het Judaïsme op Shavuot het moment herdacht wordt dat de Torah aan het volk werd geschonken in Sinaï, terwijl door het Christendom de Judaïsche betekenis van Shavuot werd uitgehold en de figuur van "de Heilige Geest" werd opgevoerd, als een derde persoon uit de Drievuldigheid. In het Judaïsme wordt die Drievuldigheidstheorie uiteraard verworpen. In de Torah wordt de "Geest van God" (Ruach Adonai) wel regelmatig vermeld, maar die wordt gewoon beschouwd als een andere benaming voor de ene God. Vermits het Christendom de Torah als leidraad voor het religieus leven naar de achtergrond heeft verschoven is het, van hun standpunt, niet verwonderlijk dat zij Shavuot hebben omgekneed tot iets dat past in hun visie. Net zoals ze dat ook hebben gedaan met het joodse Pesach.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 mei 2012 om 11:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Sjechina was doodeenvoudig de term voor de aanwezigheid van God in de Ohel Mo'ed of Tabernakel. Zeker niet een persoon afzonderlijk van God.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Roep me als hij de bodem bereikt heeft.
Dan kom ik kijken.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verhaal gaat dat, toen de Tempel op het punt stond in handen te vallen van de Romeinen bij de belegering van Titus, de Chechina (een soort diffuse wolkenschim of schaduw) de Tempel verliet en wat rondzwierf in de Jeruzalemse straten om uiteindelijk Jezuzalem voor altijd te verlaten. En het zou wel eens kunnen want volgens mij is Hij nog steeds niet terug... Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 mei 2012 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo gaat zelfs God vooruit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beschouw het in ieder geval niet als een ontwikkeling ten goede.