![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Neen, ik behoor niet tot het groepje mensen dat hallucineert of plots bekeerd raakt. Ik beschouw mezelf nog steeds als atheïst.
Maar ik heb eens zitten denken, en ben tot de Spinoziaanse conclusie gekomen dat het misschien toch beter is te geloven, dan niet te geloven, omdat we nooit zullen weten of er een God bestaat. Waarom zullen we dat nooit weten? (Hier komt mijn toch wel spitsvondige redenering). 1. In den beginne was er iets simpels (op het niveau van het leven: eenvoudige moleculen; op het niveau van de kosmos: een big bang of een eeuwig zich herhalend schuren van heelallen, of welke theorie ook). 2. Van dit simpele niveau ontvouwen zich stap voor stap meer complexe fenomenen (van moleculen naar bacteriën, tot dieren met geweldig ingewikkelde hersenen). 3. Wetenschappers kunnen perfect deze evolutie beschrijven, door de wetten van de evolutieleer of de fysica. 4. Welnu, er is echter een probleem: wanneer de fenomenen alsmaar complexer worden, zullen de vragen die we stellen ook steeds complexer worden, want ons brein wordt steeds complexer. 5. Laat me dit illustreren: de wetenschap heeft al veel ontdekt, maar er blijven ook vele gaten. Zij slaagt er bijvoorbeeld niet in om uit te leggen hoe het komt dat primaire moleculen plots "springen" en levend worden. 6. Atheïsten zullen zeggen: de wetenschap zal dit vroeg of laat ontdekken. 7. Goed, ik zeg: tegen de tijd dat we dat ontdekken, is ons brein al zó geëvolueerd dat we al met een volgende vraag zitten, die we niet zullen kunnen verklaren. Want onze vraagstelling wordt steeds complexer. Kortom, degene die de evolutie (van het leven of de kosmos) wil verklaren, evolueert zélf. En hij kan dus nooit tot een sluitende conclusie komen over datgene wat hij wil verklaren. Deze logica, dat we altijd achter de feiten zullen aanhollen, is zó onverklaarbaar, dat het aantrekkelijk wordt om te geloven in een God. Want wie zo'n bizarre situatie heeft uitgevonden (dat de observeerder die wil verklaren, gevangen zit in datgene wat hij aan't verklaren is, namelijk de steeds voortschrijdende complexiteit van de dingen), moet wel Goddelijk zijn. Enfin, ik weet niet in hoeverre ik me hier duidelijk uitdruk. Samengevat: de evolutie van het simpele naar het complexe kan enkel volledig worden verklaard, wanneer diegene die de verklaring tracht te geven, niet zélf evolueert, maar als een statische observeerder met totale kennis naar de fenomenen kan kijken. En wij zijn jammer genoeg niet in dat geval. Een beetje zoals de kwantumfysica: de observeerder beïnvloedt datgene dat hij observeert. En aangezien we dus nooit zullen kunnen concluderen of er al dan niet een God bestaat, is het, zoals Spinoza al zei, beter om toch maar te geloven. Ge weet maar nooit hé. OK. Genoeg. K&K toch maar. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Leuk. En nu?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Interessante hypothese en ietwat analoog aan één van Zeno's paradoxen.
Maar ik denk dat u het aspect tijd over het hoofd heeft gezien, nl. dat de evolutie van de toename van kennis véél sneller verloopt dan de evolutie van de waarnemer. Het is trouwens niet zeker of die laatste nog wel plaats vindt in onze huidige complex-artificiële wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
![]() Citaat:
De genetische vermenging, versneld door de globalisering, in combinatie met de explosie van communicatie (over internet), maakt dat onze breinen misschien wel snel aan't veranderen zijn. Er zijn wetenschappers die denken dat ons brein door 't internet fundamenteel aan't veranderen is... Maar het blijft inderdaad een kwestie van snelheid...
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Ik bekeer me één dag na mijn overlijden wel....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Een communist die de scholastiek beoefent.
Mooi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over iets niet nadenken en het het gewoon geloven zoals men het U vertelt is dus ook niet evolueren . En dat is pressies de strategie van de religie . gewoon geloven en er niet over nadenken . Gewoon voor alles waar geen duidelijk verklaring voor is , blindelings aanvaarden , als de wil van God . DUS Hoe " goed " geloviger hoe dommer . Hoe minder vragen ge U stelt hoe gemakkelijker . Hoe gemakkelijker je bent hoe beter of gemakkelijker je te beinvloeden bent . Hoe makkelijker je te beinvloeden bent hoe makkelijker voor de hedendaagse maatschappij en multinationals om U van alles aan te smeren , te verkopen , te aanvaarden , en U te exploiteren als moderne slaaf . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
Juan Enriquez: Will our kids be a different species? http://www.ted.com/talks/juan_enriqu...t_species.html Pas op, Enriquez is wel zo'n "singularity" kerel die denkt dat alles razendsnel verandert. Maar toch, hij brengt sterke argumenten aan. Mijn hypothese is daarom niet ondenkbaar of absurd.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
Van een God die niet wil ontdekt worden en ons graag aan het lijntje houdt. De redenering is iets subtieler dan uw korte "samenvatting" ervan.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind zijn argumentatie ook niet bijzonder overtuigend. Langs de ene kant spreekt hij vooral over de mogelijkheden van genetische modificatie maar dat is geen argument voor een spontane hyperevolutie van het brein. Tenzij het op totalitaire wijze aan de bevolking zou opgedrongen worden, is dit niet relevant. Zijn voorbeeld dat een indicatie zou moeten zijn van deze hyperevolutie is dan weer een toename in autisme van 78 % over enkele jaren. Hallo ! Hoe gaan autisten, die ipso facto niet of moeilijk kunnen functioneren in een maatschappij deze intellectuele revolutie veroorzaken ? Ook wat hij zegt over dat gen dat specifiek zou zijn voor Olympische atleten lijkt mij sterk. Ik zou graag eens de wetenschappelijke paper zien waar dit is vastgesteld. Wie is er eigenlijk bezig met het sequenceren van het DNA van Olympische atleten? ![]() D'er zijn nog andere zwakke punten maar het is bijzonder vervelend te argumenteren op basis van plaatjes in plaats van tekst. Dat er geen transcript lijkt te zijn van zijn praatje lijkt me eerder een indicatie van regressie in het intellectueel debat ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||
Partijlid
Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om aan te geven hoe groot het verschil kan zijn: mensen die blind geboren worden en op volwassen leeftijd zicht verkrijgen door een medische ingreep zullen desondanks nooit een degelijk zicht hebben. De hersenen van volwassen zijn typisch niet plastisch genoeg meer om de input van de ogen leren te verwerken tot één coherent beeld, zoals pasgeborenen dat doen. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld afzonderlijk een staart, een oor en een poot zien maar zij zullen nooit het dier in zijn volledigheid zien. Tegelijkertijd gebeurt het wel dat de input van andere zintuigen, zoals het gehoor, sterker verwerkt wordt dan bij de meeste mensen het geval is. Een ander voorbeeld van de extreme plasticiteit van hersenen zijn de zogenaamde wolfskinderen: kinderen die in complete afwezigheid van andere mensen opgroeien tussen dieren. Deze mensen ontbreken alle sociale vaardigheden. Zelfs taal en emotie kennen zij niet en kunnen zij op latere leeftijd ook niet meer aanleren. Vermits zulke neurale netwerken doorgegeven worden door de sociale interactie van cultuur, opvoeding en onderwijs, kan je op lange termijn wel degelijk spreken van evolutie, alleen gebeurt deze niet genetisch. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Schrijf zelf een transcript dan. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Iedereen kent de filosofische vraag "Wie was er eerst? De kip of het ei?"
En daar kunnen hele,soms boeiende, discussies uit voorkomen. Iedereen kent ook de theorie dat Adam en Eva de allereerste mensen waren op deze aardkloot. Het is er ons als kind op school genoeg ingestampt geweest. We herinneren ons allemaal wel die fraaie afbeeldingen van een naakte Adam en Eva , al dan niet volledig naakt...... Wel, als kind al spookten er altijd 3 vragen door mijn hoofd bij het zien van die afbeeldingen. Vragen waar tot nu toe niemand mij geen antwoord op konden geven, ook mijn toenmalige leerkrachten niet. Integendeel, meestal kreeg ik nog onder mijn voeten omdat ik die vragen überhaupt durfde te stellen. Vraag 1. ------- Als Adam en Eva blank waren.... waar komen dan de indianen,aziaten,zwarten,latino's,enz...vandaan? Vraag 2. ------- Als Adam en Eva de allereerste en enigste mensen op aarde waren , en ze kregen slechts 2 zonen.....hoe kwam de rest van de bevolking tot stand? Had Eva seks met haar zonen en kreeg ze een dochter? Die op haar beurt bevrucht werd door Adam,Kaïn of Abel? Ligt incest dan aan de basis van ons bestaan? Vraag 3. ------- En eigenlijk wel de belangrijkste vraag. Als Adam en Eva de allereersten waren, en dus niet geboren maar wel "geschapen" ..... waarom worden ze dan altijd afgebeeld met een navel? Wetende dat een navel enkel kan voortkomen uit een geboorte omdat het een restant is van de verbinding met de baarmoeder....
![]() |
#17 |
|
![]() Uw eerste aannames kloppen al niet dus ja.
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Toch wel hoor.
Wetenschappers stellen dat het leven op aarde in den beginne simpel was, en het heelal ook. Het lijkt ook dikwijls zo te zijn dat het eenvoudiger is om van iets eenvoudigs naar iets complex te evolueren (in de fysica, de biologie, de chemie, etc...), dan andersom. Men noemt dat soms entropie. Om het in uw gevleugelde woorden te zeggen: "dus ja".
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Er waren al bewuste wezens nog voordat de mens "ontstaan" is. Bewustzijn is er al altijd geweest buiten ons lineair tijdssperspectief.
Laatst gewijzigd door exodus : 7 juni 2012 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Partijlid
|
![]() Wat een mooie demonstratie alweer van neuroplasticiteit. Hersenen kunnen echt elke mogelijke vorm aannemen, ook al is het resultaat onzin!
![]() Garbage in, garbage out. |
![]() |
![]() |