Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2012, 07:51   #1
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard TAK, ge hebt nog werk!

Advocaat-generaal Europees Hof vernietigt Vlaams taaldecreet

Zo titelt een bijdrage van Roger Blanpain op de site van Knack

Lees een stukje mee:

Citaat:
Dan wordt het taalgebruik in de onderneming totaal vrij, zowel voor de individuele als de collectieve verhoudingen (vergaderingen van ondernemingsraad…). Hier zullen de machtsverhoudingen volledig spelen. De taal van de werkgever wordt de regel.

De bescherming van het Nederlands in onze onderneming gaat er meteen onderuit. De deur voor de verfransing en verengelsing van onze arbeidsverhoudingen staan wagewijd open. Voertaal Frans, Engels, en wellicht morgen Chinees... Vaarwel aan de culturele diversiteit in Europa. Wij rekenen op de wijsheid van het Europees Hof.
Wat mij betreft: alweer een reden om dat Europese gedrocht te bestrijden. TAK, ge hebt nog werk!
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 08:28   #2
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

En wat gaat tak daar dan aan kunnen doen?

Snap de redenering niet van die het hof, want ik kan me niet dadelijk inbeelden dat er een land is waar je dat zo maar mag doen in de voertaal van het bedrijf.
Hier in Luxembourg is het duidelijk, communicatie tussen werkgever en werknemen ivm met arbeidsrecht moet gebeuren in't frans of duits.
Bedrijven kunnen u niet een engelse arbeidsovereenkomst geven.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 09:46   #3
eno2
Banneling

Standaard

Verkeerde voorstelling van feiten.

Citaat:
De opinie van de advocaat-generaal is maar een advies. Het Europese Hof moet nog beslissen.
En het gaat over een specifiek contract: een internationale arbeidsovereenkomst.

Citaat:
In de bijzondere context van een internationale arbeidsovereenkomst vormt een dergelijke taalverplichting een belemmering van het vrije verkeer van werknemers die niet wordt gerechtvaardigd door de bescherming van de werknemers, door de doeltreffendheid van de administratieve controles en het rechterlijke toezicht of door een beleid ter bescherming van een taal.
Als de Vlamingen in Vlaanderen niet meer in het Nederlands moeten behandeld worden, is dat geen zaak meer van TAK maar van het hele Vlaamse volk.

Het Europese gedrocht zal zich daar niet aan wagen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 juli 2012 om 09:49.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 11:15   #4
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. in Frankrijk zou kunnen, of in Italië, of in .....
Wat het hier betreft....wat als er een zaak voor de rechtbank komt ? Alles vertalen ? Op wiens kosten ? En als de vertaling niet precies overeenkomt met het origineel wegens een interpretatie van de vertaler ? Procedurefout ?
Ik wacht met spanning op het eerste geval.....
Oud 13 juli 2012, 12:22   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. in Frankrijk zou kunnen, of in Italië, of in .....
Wat het hier betreft....wat als er een zaak voor de rechtbank komt ? Alles vertalen ? Op wiens kosten ? En als de vertaling niet precies overeenkomt met het origineel wegens een interpretatie van de vertaler ? Procedurefout ?
Ik wacht met spanning op het eerste geval.....
Zoals eno schrijft: de opinie v.d. advokaat-generaal is slechts een advies.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 12:25   #6
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Advocaat-generaal Europees Hof vernietigt Vlaams taaldecreet

Zo titelt een bijdrage van Roger Blanpain op de site van Knack

Lees een stukje mee:

Wat mij betreft: alweer een reden om dat Europese gedrocht te bestrijden. TAK, ge hebt nog werk!
De advocaat-generaal heeft gelijk: een vertaling volstaat. Blanpain is een Vlaams-nationale idioot.
Oud 13 juli 2012, 12:28   #7
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
De advocaat-generaal heeft gelijk: een vertaling volstaat. Blanpain is een Vlaams-nationale idioot.
Wanner gebeurt alles hier eens in het 'Belgisch'? Oeps, ja, dat bestaat niet, net als België. België heeft geen bestaansrecht als natie. Het is een artificiële constructie en dan nog een mislukte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 12:33   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Waarmee ge nog maar eens aantoont dat ge niet verder komt dan zeverposts.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be