Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2012, 23:23   #1
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard Historische Splitsing (artikel)

Wat vinden jullie van dit opiniestuk?

Citaat:
Historische Splitsing

BHV is historisch geplitst! De vraag is alleen of de politici die het gesplitst hebben, begrepen hebben waar BHV in feite om ging? Moeten we juichen omdat een symbooldossier is opgelost? Of moeten we ons afvragen of het probleem waar het symbool voor stond is opgelost? Als je koorts hebt en je meet 40°C, je gaat dan in een ijskoude douche staan en meet opnieuw en je ziet dat het probleem opgelost lijkt: de thermometer geeft een normale temperatuur. Dit is symptoombestrijding: Wel dit is de mentaliteit die heerst rond BHV. BHV is een symptoom van een groter probleem: het probleem is de ongelijkheid tussen franstalige en nederlandstalige Belgen.

De vergelijking naar de apartheid in Zuid Afrika lijkt dan misschien ver gegrepen, de realiteit is dat onze wetten onderscheid maken tussen franstalige en nederlandstalige Belgen. Bijna alle traditionele partijen doen in de media alsof er geen onderscheid wordt gemaakt tussen een franstaligen en nederlandstaligen, maar tegelijkertijd kan men vaststellen dat een nederlandstalige minister van defensie verplicht wordt om een franstalige defensiechef te hebben en omgekeerd. Men kan vaststellen dat de verdeling in de federale regering 50% Vlamingen en 50% Walen is, dit terwijl de bevolking 60% Vlamingen en 40% Walen bevat.

Kan men dan zeggen dat Vlamingen en Walen gelijke rechten hebben? Neen, in mijn ogen niet: als dit zo was dan zou de federale regering bestaan uit 60% Vlamingen en 40% Walen. Dit is de essentie van het verhaal waarom we een conflict hebben, omdat we een realiteit hebben waarbij we een onderscheid maken tussen Vlamingen en Walen. Dit onderscheid creëert ook de noodzaak voor de taalgrens, die er ook door meerdere conflicten is gekomen: om eindelijk een duidelijke afspraak te hebben wie het waar voor het zeggen heeft.

Goede regels maken goede vrienden is een goed gezegde dat hier van toepassing is, alleen zijn typisch voor België de regels omtrent de grens zeer onduidelijk en die onduidelijkheid is de voedingsbodem voor een conflict. Zo is met de faciliteitengemeenten een zeer grote onduidelijkheid gecreëerd, er is de schijn opgewekt dat deze gemeentes geen taalgrens hebben: Waardoor zowel franstaligen als nederlandstaligen de gemeente kunnen claimen.

Onduidelijke regels leiden altijd tot conflict, dat ons consensusmodel onduidelijkheid als vaste waarde heeft is eigenlijk de reden dat op lange termijn dit model meer een eeuwig conflictmodel is dan een consensusmodel. De splitsing van BHV is een kloefer van een voorbeeld waarbij een onduidelijke oplossing de grond legt van hetvolgende conflict. Kunnen we zeggen "hoera!" het conflict is opgelost? Neen, de kieskring mag dan wel officieel gesplitst zijn: niets verbied de PS om met lokale franstaligen een PS lijst of andere franstalige partijlijst te trekken. De splitsing om duidelijk te maken welke taalgroep gezag heeft over welke regio is daarmee niet opgelost, een symptoom van de taalproblematiek is onschadelijk gemaakt. We hebben onze thermometer met een ijskoude douche om de tuin kunnen leiden, maar we hebben nog steeds koorts.
Eigenlijk hebben de politici zichzelf iets wijsgemaakt en proberen ze ons nu ook wijs te maken dat ze een probleem hebben opgelost.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 13 juli 2012 om 23:51.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 23:25   #2
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Heb je een bron? Of is het je eigen werk (wat ik vermoed)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 23:26   #3
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Het mist bronvermelding.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 23:41   #4
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het is eigen werk

Ik wou eens zien of het objectief beoordeeld kon worden , miss als het deftig wordt bevonden dat ik het opiniestuk doorstuur naar een tijdschrift ofzo

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 13 juli 2012 om 23:41.
Oud 13 juli 2012, 23:42   #5
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is eigen werk

Ik wou eens zien of het objectief beoordeeld kon worden , miss als het deftig wordt bevonden dat ik het opiniestuk doorstuur naar een tijdschrift ofzo
Corrigeer dan wel de taalfouten en zorg voor een betere opmaak.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2012, 23:45   #6
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht

OK, mr wat denk je v de inhoud? Ik heb deze tekst vrij snel gemaakt, t is nog een "kladversie" (ik zal de spelling & layout verbeteren in het origineel tot de edit functie stopt).

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 13 juli 2012 om 23:53.
Oud 13 juli 2012, 23:47   #7
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Juist! Vandaar ook mijn vraag uit post 2.

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Oud 14 juli 2012, 07:26   #8
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Men kan vaststellen dat de verdeling in de federale regering 50% Vlamingen en 50% Walen is, dit terwijl de bevolking 60% Vlamingen en 40% Walen bevat. Kan men dan zeggen dat Vlamingen en Walen gelijke rechten hebben?" (zie het kwestisieuze opiniestuk)

Meer zelfs dan "zeggen", het staat rekenkundig vast dat bij een fifty-fifty verdeling tussen vlamingen en walen; beiden evenveel rechten hebben.

Hoedanook, na zorgvuldige analyse en weloverwogen beraad ben ik tot de slotsom gekomen dat walen en vlamingen postjespakkers zijn.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 juli 2012 om 07:32.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 07:43   #9
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het inhoudelijk een goed artikel.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 07:48   #10
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik vind het inhoudelijk een goed artikel.

Paulus.
.. een beetje zoals d'en annuaire dus ? Inhoudelijk niets op aan te merken maar niet bepaald het konninginnenstuk in 's mans bibliotheek.

overigens, na zorgvuldige analyse en weloverwogen beraad kwam ik tot de slotsom dat ook telefoonboekbestellers postjespakkers zijn.

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 juli 2012 om 07:49.
Oud 14 juli 2012, 07:52   #11
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
"Men kan vaststellen dat de verdeling in de federale regering 50% Vlamingen en 50% Walen is, dit terwijl de bevolking 60% Vlamingen en 40% Walen bevat. Kan men dan zeggen dat Vlamingen en Walen gelijke rechten hebben?" (zie het kwestisieuze opiniestuk)

Meer zelfs dan "zeggen", het staat rekenkundig vast dat bij een fifty-fifty verdeling tussen vlamingen en walen; beiden evenveel rechten hebben.

Hoedanook, na zorgvuldige analyse en weloverwogen beraad ben ik tot de slotsom gekomen dat walen en vlamingen postjespakkers zijn.
Dus wil jij 20% rechten meer als Vlaming.
Over welke rechten spreek je dan?
Over postjes pakkers kunnen we het volmondig eens zijn.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 08:00   #12
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Dus wil jij 20% rechten meer als Vlaming.
Over welke rechten spreek je dan?
Over postjes pakkers kunnen we het volmondig eens zijn.
waarom zou ik in 's vredesnaam twintig percent meer rechten willen voor de vlamingen, als vlamingen en franstaligen al gelijk vertegenwoordigd zijn op het federale niveau? Volstaat die 50% dan niet voor de vlamingen om hun rechtszekerheid te borgen?

na weloverwogen beraad en zorgvuldige analyse ben ik tot de slotsom gekomen dat er in u - mijn beste subocaj - een onvervalste postjespakker schuilt.

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 14 juli 2012 om 08:02.
Oud 14 juli 2012, 11:38   #13
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
waarom zou ik in 's vredesnaam twintig percent meer rechten willen voor de vlamingen, als vlamingen en franstaligen al gelijk vertegenwoordigd zijn op het federale niveau? Volstaat die 50% dan niet voor de vlamingen om hun rechtszekerheid te borgen?

na weloverwogen beraad en zorgvuldige analyse ben ik tot de slotsom gekomen dat er in u - mijn beste subocaj - een onvervalste postjespakker schuilt.
Ik snap niet echt hoe jij de redenering maakt, stel dat we in een apartheidsregime leven in België met blanken en zwarten en er zijn 3% van de bevolking blank en 97% van de bevolking zwart. Dan vind jij een opgelegde 50% - 50% tussen blanke leden en zwarte leden van de bevolking een voorbeeld van gelijke rechten? Dat als je zwarte zou zijn, je op basis van je huidskleur minder vertegenwoordigers zou hebben per inwoner is dan niet een vorm van racisme en onderdrukking maar daar moeten we ons gelukkig prijzen dat we de rechtszekerheid kunnen waarborgen?

Ik denk mijn beste 4x10E6, dat velen onder ons niet doorhebben dat we in een apartheidsregime leven. Dat vlamingen op basis van de taal die ze spreken minder vertegenwoordigers krijgen neigt mij naar puur racisme en onderdrukking, dat Vlamingen na zoveel jaren nog altijd geen democratisch evenwicht hebben kunnen herstellen is best zielig als je kijkt naar de VS en Zuid Afrika waar ze dit reeds wel hebben kunnen doen.

Ja over postjespakkers ben ik het volmondig eens, als onze traditionele partijen zich niet zouden laten verleiden door de postjes zouden wij Vlamingen zichzelf nooit zo in het zak laten zetten voor een staatshervorming die ons overbodig maakt in onze eigen Vlaamse hoofdstad

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 14 juli 2012 om 11:45.
Oud 14 juli 2012, 11:43   #14
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Het is bizar dat we in dit land niet eens MOGEN stemmen op partijen waarvan de heersende klasse heeft beslist dat ze aan de verkeerde kant van de schreef liggen. Democratie noemt men dat dan
Oud 14 juli 2012, 11:46   #15
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Het is bizar dat we in dit land niet eens MOGEN stemmen op partijen waarvan de heersende klasse heeft beslist dat ze aan de verkeerde kant van de schreef liggen. Democratie noemt men dat dan
Het zijn nu eenmaal twee volkeren: dat wist men in de jaren 70 al. Nu zijn er nog altijd kinkels die dat menen te moeten ontkennen.

Citaat:
Oud 14 juli 2012, 11:49   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Het zijn nu eenmaal twee volkeren: dat wist men in de jaren 70 al. Nu zijn er nog altijd kinkels die dat menen te moeten ontkennen.
De aarde telt ontelbare volkeren en toch leven we allemaal tezamen op één planeet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 11:51   #17
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De aarde telt ontelbare volkeren en toch leven we allemaal tezamen op één planeet.
Kan jij ook stemmen in Zimbabwe?
Ik heb er niets tegen dat volkeren samenwerken. ik heb er wel iets tegen dat volkeren hun eigen lot niet in handen kunnen nemen omdat anderen zich geroepen voelen zich ermee te moeien.

Citaat:
Oud 14 juli 2012, 11:56   #18
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Historische Splitsing?.Binnen 50 jaar is iedereen het vergeten.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 11:57   #19
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een planeet is geen land he, je moet maar naar Irak en Afrika kijken om te zien hoe slecht de relaties kunnen zijn tussen 2 volkeren die verplicht worden om in 1 land te leven. België is daar ook een voorbeeld van dat er niet ver af van ligt, zo heeft de Franstalige elite met hun poging tot culturele genocide niet veel bij te leren van Mbutu en consoorten

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 14 juli 2012 om 12:26.
Oud 14 juli 2012, 12:01   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is eigen werk

Probeer wat retorische retoriek te beperken in geschreven stukken. Je kan beginnen met 1 vraag in de eerste alinea die je in de laatste alinea beantwoordt ( en je eigen opinie dus weergeeft).

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be