Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2012, 17:30   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard Van YouTube naar Mp3: illegaal?

Aangezien uw favoriete duikboot liever niet aan de ketting wordt gelegd onder verdenking van piraterij, vraagt hij zich af hoe legaal of illegaal sites als http://www.youtube-mp3.org/nl zijn, waar je de klank van filmpjes en clips op YouTube kunt converteren naar mp3-formaat.

Voor alle duidelijkheid: ik betaal graag voor muziek, maar sommige nummers zijn helaas nergens anders te vinden.

Ik heb de indruk dat de wetgeving hierover nogal schimmig is en dat er, juist vanwege die schimmigheid, een gedoogbeleid wordt gevoerd. Een beetje zoals vroeger radiomuziek kopiëren op cassetjes of tv-programma's op videocassetten.

Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Vriendelijk dank,
Den Duisteren Duikboot
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 17:52   #2
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Aangezien uw favoriete duikboot liever niet aan de ketting wordt gelegd onder verdenking van piraterij, vraagt hij zich af hoe legaal of illegaal sites als http://www.youtube-mp3.org/nl zijn, waar je de klank van filmpjes en clips op YouTube kunt converteren naar mp3-formaat.

Voor alle duidelijkheid: ik betaal graag voor muziek, maar sommige nummers zijn helaas nergens anders te vinden.

Ik heb de indruk dat de wetgeving hierover nogal schimmig is en dat er, juist vanwege die schimmigheid, een gedoogbeleid wordt gevoerd. Een beetje zoals vroeger radiomuziek kopiëren op cassetjes of tv-programma's op videocassetten.

Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Vriendelijk dank,
Den Duisteren Duikboot
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auvibel-taks

lees vooral
"Art. 22. §1. Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen:
[...] 5° de reproductie op eender welke drager andere dan papier of soortgelijke drager, van werken, die in familiekring geschiedt, en alleen daarvoor bestemd is; [...]"

dus....Youtube...geoorloofde wijze.....

P.S. mijn favoriete duikboot is tot nader orde toch nog atlijd de gele...maar jij staat met stip op de 2e plaats....

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 28 juli 2012 om 17:54.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 18:01   #3
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dat ooit gevraagd aan informatici (zij krijgen les over de wetgeving van copyrights) en ze vonden het grappig dat ik dacht dat zoiets legaal was. Volgens hen niet dus, maar ik heb nooit de artikels waar ze zich op baseren om dat te zeggen gezien.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 18:05   #4
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auvibel-taks

lees vooral
"Art. 22. §1. Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen:
[...] 5° de reproductie op eender welke drager andere dan papier of soortgelijke drager, van werken, die in familiekring geschiedt, en alleen daarvoor bestemd is; [...]"

dus....Youtube...geoorloofde wijze.....
Zo bezien lijkt er geen probleem te zijn, maar op de site van Auvibel lees ik ook bij de FAQ:

10) Ik heb de Auvibelvergoeding betaald, mag ik nu zoveel kopiëren/downloaden als ik wil?

Voor zover men steeds binnen de perken van de auteurswet blijft, beschikt de consument binnen zijn familiekring over een ruimte waarin hij vrij, legaal en tegen een kleine vergoeding (de thuiskopievergoeding) muziek en films mag kopiëren. Van zodra men download bevindt men zich buiten het wettelijk kader van de thuiskopie. Een dowload is dus geen kopieerdaad
maar wel degelijk een aankoop.
Het kan voor sommigen verleidelijk zijn om van de mogelijkheid om binnen de eigen familiekring te kopiëren te profiteren en zodoende echte parallelle circuits op te richten met kopieën, bestemd voor gebruik buiten de familiekring. Deze praktijken, piraterij genoemd, zijn bij wet verboden en overtreders kunnen gerechtelijk
worden vervolgd.
Oud 28 juli 2012, 19:39   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Omdat het toch afgelopen is met de CD moet je soms wel.
Je kunt ook zoekend op 4shared.com

Kraftwerk - The model
http://www.4shared.com/mp3/Qvtzi0_a/..._The_Model.htm

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 28 juli 2012 om 19:40.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 19:56   #6
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo bezien lijkt er geen probleem te zijn, maar op de site van Auvibel lees ik ook bij de FAQ:

10) Ik heb de Auvibelvergoeding betaald, mag ik nu zoveel kopiëren/downloaden als ik wil?

Voor zover men steeds binnen de perken van de auteurswet blijft, beschikt de consument binnen zijn familiekring over een ruimte waarin hij vrij, legaal en tegen een kleine vergoeding (de thuiskopievergoeding) muziek en films mag kopiëren. Van zodra men download bevindt men zich buiten het wettelijk kader van de thuiskopie. Een dowload is dus geen kopieerdaad
Het kan voor sommigen verleidelijk zijn om van de mogelijkheid om binnen de eigen familiekring te kopiëren te profiteren en zodoende echte parallelle circuits op te richten met kopieën, bestemd voor gebruik buiten de familiekring. Deze praktijken, piraterij genoemd, zijn bij wet verboden en overtreders kunnen gerechtelijk
worden vervolgd.
Neem dat maar met een flinke korrel zout, de leden van Auvibel zijn partijdige organisaties in deze (o.a. SABAM).

Laatst gewijzigd door mkb : 28 juli 2012 om 19:56.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 20:20   #7
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

worden vervolgd.
Als men iets downloadt dat op legale wijze op een site werd gezet kunnen die op hun kop staan....het downloaden daarvan en er een thuiskopie van maken is legaal.....Ze zeggen het tenandere zelf : een download is een aankoop en daarvan mag een thuiscopie worden gemaakt...... Enkel copies maken voor buiten de 'huiskring' is illegaal.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 28 juli 2012 om 20:21.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 20:56   #8
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Ik heb die site eens uitgeprobeerd, maar zonder succes. Ik krijg telkens de volgende melding:

Google Inc. doesn't want you to convert this video.
Please sign a petition to change their mind:
Support third party recording tools for YouTube

Oud 29 juli 2012, 07:20   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik gebruik deze of deze. Soms doet de ene het niet meer maar de andere nog wel. Maar het gebeurt meer en meer dat het niet meer lukt en dat naar de petitie verwezen wordt. Zelfs met (bvb dark wave) nummers die men nooit ergens op cd of als mp3 heeft kunnen kopen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 08:54   #10
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

YouTube filmpjes zijn heel makkelijk naar mp4 of flv te downloaden met RealDownloader. [http://www.real.com/realdownloader]

Om mp4/flv naar mp3 te converten zijn er tools genoeg.

Nog nooit meegemaakt dat dit niet lukte.

Het lijkt me wel geen goed idee om dit in een DJ set te gaan gebruiken.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 29 juli 2012 om 08:56.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 09:43   #11
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Freemake, ideaal en gemakkelijk. Zelfs van Vevo.
Oud 29 juli 2012, 11:34   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Het wordt allemaal wat ingewikkeld vind ik.
Enkele jaren terug stond de muziekindustrie te toeteren hoe illegaal de you-tube filmpjes wel waren.
Nu dat blijkbaar geen probleem meer is worden die mp3-lurk websites weer een probleem.
Zo ingewikkeld allemaal, ik krijg daar hoofdpijn van.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be